Øl til de tørstige


4 år siden 2 kommentarer Smilebåndet vintermørke nødstedt snarrådig

7Uoverensstemmelser
Holms og Olsens interessante uoverensstemmelser startede længe fø... [...]
Smilebåndet · arrogance, hovmod
3 måneder, 29 dage siden
7Skildpadden
Svend havde placeret sig i stuens luneste krog sammen med resten ... [...]
Smilebåndet · juleaften, chokolade, konsekvenser
5 måneder, 4 dage siden
7Overflødighedshornet
Ved juletid hørte underboen en nat ved 3-tiden, hvordan Louis snu... [...]
Smilebåndet · grådighed, pladsmangel, stædighed
11 måneder, 9 dage siden
2Fødselsdagen
Karen holdt sin 78-årige fødselsdag på en forårsdag med fuld sol ... [...]
Smilebåndet · grotesk, stemningsskift, enetaler
1 år siden
4Slinger i valsen
Efter et kortvarigt ophold i en beskyttet bolig på én af sydhavsø... [...]
Smilebåndet · nykker, kørekort, konsekvenser
1 år, 1 måned siden

Puls: 10,4

Publiceret: 0
Afgivet: 7
Modtaget: 2
Lejsy Storm (f. 1955)
For en del år siden skulle min mand til et møde i Sønderjylland. Han benyttede sig efterfølgende af muligheden for at køre til nærmeste grænsebutik og købe et mindre kvantum øl.

Det var én af de vinterdage, hvor man ikke føler, at det når at blive lyst. Hen ad aften var hjemturen via landevejen bælgmørk. For at sætte yderligere gang i trøstesløsheden, begyndte det at regne.

Ude på åbent land, hvor der blæste en kæk vind fra vest, bemærkede han, at dampen stod op fra motorhjelmen. Bilen blev kastet ind til siden og lommelygten fundet frem. Motorhjelmen kom på støttestang for at undergå en nærmere inspektion af mekanikken. Her afsløredes det, at vandslangen fra køleren var mør, og køleren var tømt for vand.

Han spejdede omkring i håb om at finde et lille lys i mørket, der kunne tænde et håb om civilisation. Men den begsorte aften rådede i tæt samarbejde med regnen og en efterhånden tiltagende vind. Det var før den tid, hvor mobiltelefonerne havde gjort deres indtog, og derfor var det udelukket at ringe efter hjælp. Ergo måtte snarrådigheden tages i brug.

Ved nærmere eftersyn lod vandslangen sig trække op over studsen, så der kunne etableres forbindelse. Problemet var blot, at vandkøleren var tømt og tør som Sahara. Han kløede sig i nakken, og det må åbenbart have hjulpet, fordi pludselig kom han i tanke om provianten i bagagerummet. Han knappede en øl op og hældte den i køleren. Øllet skummede imidlertid voldsomt, og mens han ventede på, at indholdet brusede af, tog han en slurk. Det gentog sig nogle gange.
Han stod stadig foran den åbne kølerhjelm, da et par billygter fejede hen over ham. Føreren satte farten ned, og spurgte om der var brug for hjælp. Det var der ikke, idet problemet var så godt som løst.

Min mand nåede hjem med øl i køleren. Mange uger efter måtte vi affinde os med, at bilen stank af kogt øl.

Efterfølgende har jeg ofte tænkt på, hvad den anden bilist mon har tænkt, ved det politisk ukorrekte syn af en mand, der stod og delte en øl med sin bil på en mørk landevej?

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 17/01-2020 13:08 af Lejsy Storm og er kategoriseret under Smilebåndet.
Teksten er på 357 ord og lix-tallet er 33.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.