Selvhad


3 år siden 7 kommentarer Livshistorier mindreværdsfølelse hemmeligheder selvindsigt

2Den store forblændelse i kærlighed
Intensitet · har ikke · nødvendigvis noget at gøre med · Intimitet · Det ... [...]
Aforismer og gruk · reflektion, følelser, ægte kærlighed
3 dage siden
3Vær altid glade
Bed uophørligt. Sig tak under alle forhold, for dette er Guds vil... [...]
Blandede tekster · tårer, liv, hverdagslivet
10 dage siden
1Reiki healing er sådan en gave
Det er så velsignet at blive healet. Og det giver lige så meget s... [...]
Blandede tekster · taknemmelighed
13 dage siden
2Min klostergang
At gå på gaden er min klostergang. Min tid til bøn. · Som det først... [...]
Blandede tekster · spænding, nuet, hverdag
28 dage siden
1Det er så velsignet at blive ældre
Livet bliver større og større med aldreren. · Passionen endnu mere ... [...]
Blandede tekster · lommefilosofi, livsrefleksion, kærlighed
1 måned, 2 dage siden
3Ovenpå igen
Efter et dyk i utilfredsheden · og tristhedens mørke sump · er jeg ko... [...]
Digte · sindsro, hyldest, fri
1 måned, 3 dage siden

Puls: 46,4

Publiceret: 15
Afgivet: 22
Modtaget: 47
Christina Harritz (f. 1975)
Mit selvværd var ikke eksisterende.

Jeg havde decideret selvhad.

Jeg havde en følelse af, at mit selvværd var som brændt ler - jeg kunne gøre ingenting for at ændre på det.

At stå foran spejlet og fremsige affirmationer og positive bekræftelser virkede ikke på mig. De prællede af mig som olie på vand.

Jeg var min egen værste fjende, til jeg begyndte at se på mig selv og lave min egen selvransagelse.

Et meget grimt billede kom frem. Jeg fik at se, i hvor høj grad jeg løj over for mig selv og andre.

Jeg var ikke bare min egne værste fjende, og jeg var også de andres værste fjende. Men dette var usynligt. Det var defekter, som lå gemt i mit indre. Ikke noget jeg kom i fængsel for.

De gjorde mig kun ufri.

Nogle af defekterne i mig selv, jeg fik at se, var:

Fordømmelse.
   Jeg dømte ikke bare mig selv, men også andre uden nåde.

Perfektionisme
   Mine høje krav til alle andre, som jeg ikke selv levede op til. Mit ego ville have image.

Det var først, da jeg fik set mig selv efter i sømmende, at knuden af selvhad blev løsnet i mig.
   Først da kunne der flyde en strøm af kærlighed og accept af mig selv igennem mig.

Det hjalp mig at fortælle til et andet menneske nøjagtigt hvordan det forholdt sig med alle mine fejl.

Mit selvværd i dag består ikke i, at jeg ser, føler og synes, jeg selv er dejlig. Det består i, at jeg synes, det er dejligt at være hende, jeg er. Ikke at ønske at være en anden.

Børn står ikke foran spejlet og siger til sig selv, hvor dejlige, de er. De er bare. Og de hverken dømmer eller kritisere sig selv og andre.

Når jeg er i min væren, så glemmer jeg mig selv. Da glemmer jeg mit selvhad.

Når jeg er i mit ego er der kun krig og kamp

Og jeg veksler stadig ind og ud.

Skidt være med, hvor den selvkritik kommer fra. Der kan være uendelige kilder. Det er irellevant.

Jeg er nød til selv at tage ansvar og luge ud i al ukrudtet, og tage ansvar for det, der er min andel.

Mit selvværd kan ikke vokse side om side med min dårlige samvittighed.

Min underbevidsthed er ligeglad med en positiv affirmation, når det den lider af, er dårlig samvittighed.

Alt hvad jeg sender ud kommer tilbage til mig, siger de kloge.

Et slogan, der har hjulpet mig til at slippe selvhadet, er bl.a:

'Ta' ikke dig selv så pokkers højtideligt'

Mit ego er yderst selvcentreret.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 13/05-2020 12:36 af Christina Harritz (Anniina) og er kategoriseret under Livshistorier.
Teksten er på 435 ord og lix-tallet er 25.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.