Lystfiskeriets mangfoldigheder


2 år siden 5 kommentarer Smilebåndet jolle fiskeblink overraskelse

7Uoverensstemmelser
Holms og Olsens interessante uoverensstemmelser startede længe fø... [...]
Smilebåndet · arrogance, hovmod
3 måneder, 21 dage siden
7Skildpadden
Svend havde placeret sig i stuens luneste krog sammen med resten ... [...]
Smilebåndet · juleaften, chokolade, konsekvenser
4 måneder, 26 dage siden
7Overflødighedshornet
Ved juletid hørte underboen en nat ved 3-tiden, hvordan Louis snu... [...]
Smilebåndet · grådighed, pladsmangel, stædighed
11 måneder, 1 dag siden
2Fødselsdagen
Karen holdt sin 78-årige fødselsdag på en forårsdag med fuld sol ... [...]
Smilebåndet · grotesk, stemningsskift, enetaler
1 år, 1 dag siden
4Slinger i valsen
Efter et kortvarigt ophold i en beskyttet bolig på én af sydhavsø... [...]
Smilebåndet · nykker, kørekort, konsekvenser
1 år, 1 måned siden
3Jagten på den forsvundne UFO
Sommerens første hedebølge væltede som en tung dyne ind over byen... [...]
Smilebåndet · sommer, lykke, frihed
1 år, 2 måneder siden
3Juletræet
Der var ikke meget, man kunne blive enige om i boligforeningen, m... [...]
Smilebåndet · julehygge, besvær, naturkræfter
1 år, 3 måneder siden

Puls: 14,8

Publiceret: 0
Afgivet: 7
Modtaget: 3
Lejsy Storm (f. 1955)
For os startede årets første fiskedag sidst i maj. Sommeren var kommet. Fjorden lå blank. Solen var stået op, i modsætning til ejendommens beboere som stadig slumrede bag emmende vinduer.

Ud! Af sted! Hornfiskene sprang. Marsvinene duvede op og ned over vandspejlet. Sælen var på spil og kaffen på kanden var varm.

Motoren gik villigt i gang efter vinterens stilstand, og udad gik det. Båden tøffede forbi klinterne, og i krattet kunne man høre gøgen. Mågerne skreg. Digesvalerne zigzaggede hen over vandoverfladen på jagt efter insekter. Det var årets første sommerdag i H.C. Andersens Danmark.

Så var der huk! ... Men fisken sprang af. Det gentog sig ca. 7-8 gange over den næste times tid. Jeg skiftede blink til et splinternyt og indbydende et af slagsen. Et norsk kvalitetsblink med skinnende mønster, der lynede som diamanter og kunne få mundvandet til at løbe på enhver fisk.

Så var der bid! Jeg trak og hev, mens jeg drejede hjulet. I overfladen viste sig en pæn, stor hornfisk for enden af snøren. Hele fangsttaktikken blev taget i brug for at lande den.
Pludselig blev luften levende af måger. Hornfisken sprællede. Jeg hev. Mågerne dykkede og viste foruroligende interesse for min fangst. Fisken rykkede i linen. Sprang den af krogen? Nej, der var stadig modstand. Jeg baksede med hjulet, aktiverede bremse og drejede som en besat. Snøren var lang, og nu gjaldt det om at holde fangsten an. Mågerne skreg, dykkede og nærmede sig båden. Især én nærgående måge lod sig ikke kyse. Min mand forsøgte sig med mere eller mindre lyriske udbrud at skræmme den væk. Armene kørte som møllevinger, mens hans trusler gjaldede uskønt ud over fjorden.
Men fjerkræet var tilsyneladende upåvirket. Tættere og tættere kom den.

Det undrede os dog, at den fulgte samme rytme, som jeg spolede ind med. Det var her, at det op for os, at fisken var sprunget af, og i den anden ende havde mågen afløst den ved at bide på blinket. Havmågen kom tættere og tættere på båden med snøren i næbbet, og de plirrende, gule øjne sendte os et fornærmet og hvast blik. Den mindede om en plastik and i Tivoli med magnet på hovedet, mens den uværdigt blev trukket hen over vandet.

Nu var det ikke blot mågen, som var påvirket af den uønskede situation. Vi havde bestemt heller ikke lyst til at sidde i jollen og kæmpe med en 1,5 kg flaksende havmåge, der var kommet i dårligt lune.

Jeg slækkede omgående snøren, og på magisk vis lykkedes det mågen at vriste sig fri af blinket. Den brokkede sig højlydt, og på tælling gik resten af flokken på vingerne og forsvandt. De var os dog venligt stemte og undlod at udføre et kollektivt hævntogt ved at tæppebombe os fra luften med drivende mågeklatter.
Kort tid efter fangede samme måge en fisk, den slugte, så dens appetit havde ikke lidt overlast.

Nu har jeg besluttet mig for, at det virkningsfulde "mågeblink" foreløbig bliver gemt lidt væk.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 31/05-2021 12:00 af Lejsy Storm og er kategoriseret under Smilebåndet.
Teksten er på 495 ord og lix-tallet er 32.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.