7Forårsmorgen 1962
Det er den første morgen · der har sat sig i erindringen · Dynebetræk... [...]
Digte
19 dage siden
6Solsortens sidste sang
Solsorten synger · En ny dag begynder · Spurvehøgen i træet · Som et ly... [...]
Digte
21 dage siden
7Krigsdæmoner
Krig er forfærdelig grusom · når en diktator bliver følsom · nok til ... [...]
Digte
1 måned, 15 dage siden
4Halemejser
Det er mørkt · om klokken er · otte om morgenen · eller om aftenen · er d... [...]
Digte
1 måned, 21 dage siden

Puls: 51,3

Publiceret: 4
Afgivet: 20
Modtaget: 28
Poul Erik Pedersen (f. 1957)
I dag så jeg det første gule blad falde for efteråret. Snart falder der flere, som med bred pensel maler en mosaik af gul, orange, brun og rød under de store træer. Det første gule blad faldt på mit vindues lærred.

Ind over haverne blæste det fra havet, som rejste sig, som rasende heste, hvor skummet fra blodige bidsler piskede havet og himlen til ukendelighed og rev de sidste blade af træerne.

Oksetungen på det gamle egetræ i skoven slubrede i går da jeg gik forbi og inde fra træet hørte jeg stemmer fulde af drift og ild.

Jeg er i mit livs efterår og er træt. Jeg mærker ingenting, men i Mit kød sidder stilken af det første gule blad, der ramte jorden tungt uden åndedrag.
Forfatterbemærkninger
For første gang nogensinde fandt jeg i sidste uge svampen oksetunge på et gammelt egetræ. Det er en sjælden svamp, da den kun vokser på eg, som er mere end 200 til 300 år gamle.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 30/08-2021 23:29 af Poul Erik Pedersen (Poulerik) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 127 ord og lix-tallet er 31.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.