Kirkegården


5 måneder, 12 dage siden 2 kommentarer Kortprosa glæde fri øjebliksbillede

4Ensomhed forgår
Kæmp for hvad du har kært. · Også selvom det virker svært. · Hold ild... [...]
Digte · næstekærlighed, nærhed, kæmp
11 dage siden
5Sind og sjæl
Sorg binder mig på sind og sjæl. · Uden dig er jeg intet alligevel.... [...]
Digte · livsrefleksion, gudstro, sorg
15 dage siden
6Ukrudtets Moder
Ukrudt alle vegne; · så meget at man må segne. · Kultivere jord, · at n... [...]
Digte · krisehåndtering, frustration, jord
18 dage siden
2En glød en gnist
Din sjæls skønhed både her og hisset. · Din kærlighed er unik som i... [...]
Digte · hjertevarme, taknemmelighed, erkendelse
24 dage siden

Puls: 94,0

Publiceret: 28
Afgivet: 99
Modtaget: 76
Daniel Stege Lindsjø (f. 1979)
Det var hans yndlingssted som barn. Han elskede at rende rundt derinde og lege mellem gravene og på de åbne grønne områder. Helt ubekymret at nyde stilheden, fri fra andre børns larm og ligegyldigheder. Der var også en fred på indviet jord, som ikke fandtes andre steder.
   At færdes i elementerne: Vindens kærtegn. Jordens fred. Vandets rislen og de åbne kilder. Og ildens varme, når der var fakler eller bål.
   Når han kærtegnede Jorden, og græsset kildede hans hænder. Og vinden kom som svar: Dens kærtegn, som når en mor stryger en gennem håret. Dette var hans sted. Et sted, som han kun sjældent havde indviet andre i.
   En kirkegård var jo blot indviet jord på et afgrænset sted. Følelsen var den samme, fordi Kilden var den samme! Han kunne ikke nærme sig sin mors Bibel eller fars Koran uden, at der var fuld blus på energien. Gud var til, og holdt helt sikkert øje med, hvad hans gøren og laden...
   Nu rendte han, som så ofte før, rundt på kirkegården, og så slog det ham: Hvad var en gravsten, og hvad var de navne på den? Hvorfor var de mennesker, hvis navne var på gravstenene, ikke mere? Hvad var døden, og kunne den undgås? Hvordan løste man dødens problem? En dag skulle han også dø, jovist han var kun 5 år, og var næsten lige ankommet til "festen"? Han havde bestemt ikke lyst til at dø! Ikke endnu, i hvert fald! Fundamentet for hans dødsangst var lagt. Tænk på alle de mennesker, han kendte, som også levede, og som fandt glæde ved livet. For livet dengang var liv og glade dage. Det var da kun gamle mennesker, som døde, og der var længe til.
   Hans mor kaldte: Hun lød bekymret og gik jo ikke så godt som andre mennesker. Han måtte skynde sig...

D
Forfatterbemærkninger
Mit yndlingssted som barn: Inden sind og sjæl blev ødelagt af voksenlivet.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 18/11-2023 11:12 af Daniel Stege Lindsjø (Ordspinderen) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 306 ord og lix-tallet er 23.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.