Kommentarer fra Prem


2 måneder, 22 dage siden
Ansu Orheim (Prem)
Havnen
Svarkommentar
Hej Maria, tak for kommentaren, den er værdsat :) mvh Ansu
2 måneder, 22 dage siden
2 måneder, 22 dage siden
Ansu Orheim (Prem)
Havnen
Svarkommentar
Hej Ida, tak for kommentaren. Godt at det ikke er helt sort snak :) mvh Ansu
2 måneder, 22 dage siden
2 måneder, 23 dage siden
Ansu Orheim (Prem)
Sidste Udkald!
Waouw, det fungerer fantastisk, dette digt! Fremragende skrevet Poul Erik! Jeg er ny på sitet her og forsøger kun at kommentere med konstruktiv kritik, men bliver nødt til at rose dette digts konstruktive ånd og essens - du indkapsler hele problematikken rammende og får det hele med, endda biodiversitetskrisen, uden at digtet mister jordforbindelsen - tværtimod. Faktisk hjælpes dette vel på vej af at det virker strategisk valgt hvornår det IKKE skal rime ('græsser', 'arter', 'en masse'), uden at flowet/rytmen går tabt: meget inspirerende!

Artikel op og artikel ned er skrevet i et dødt sprog, fragmenteret i essens af mediernes illusioner om læsernes fatteevne og insisteren på emneopdeling; hvor ofte nævnes 'Det Arabiske Forår' i klimakontekst, med 2009-10's verdensomspændende fejlslagne høst; hvor ofte påtales den ubegribelige grådighed verden over ud fra de forudsete sam/frem-tidsscenarier; hvordan kan flere forbrugere ikke se skriften på væggen i alle byer, på alle murer, på alle skærme: egoforherligelsen i profitens kortsigtede navn, kun til gavn for dem med pas til rumskibenes havn.

Jeg mindes designeren Vivienne Westwood's opfordring på musik-tracket her (linket) til aktivisme fra intellektuelles side, og glædes over dit danske bidrag! Igen; inspirerende.
Link: Mic Righteous ft Vivienne Westwood & Tone - "Be There" https://www.youtube.com/watch?v=DL2qPy4T4Dk
#ExtinctionRebellion
2 måneder, 23 dage siden
2 måneder, 23 dage siden
Ansu Orheim (Prem)
Stiløst Land
Svarkommentar
Hej Poul, mange tak for kommentaren. Dejligt at høre at det ikke kun er i MIT hoved at det har en rytme ;) mvh Ansu
2 måneder, 23 dage siden
2 måneder, 23 dage siden
Ansu Orheim (Prem)
Stiløst Land
Svarkommentar
Hej Ove, tak for dine kommentarer og refleksioner, de er værdsatte! Mvh Ansu
2 måneder, 23 dage siden
2 måneder, 24 dage siden
Ansu Orheim (Prem)
Fundamentalismens væsen
Filosoffen Osho, som jeg egentlig mere betragter som digter, omend jeg står lidt alene med den anskuelse, sagde i en af sine mange taler, at han aldrig havde mødt en 'rigtig' kristen, muslim, hindu, ateist eller anden a- eller religiøs person; alle har deres overbevisning som mål, men ingen, som i INGEN, har det som væsen, ikke engang fundamentalisterne. Men det samme gør sig gældende for observatøren af menneskets fragmentering fra naturen; jeg synes det ville klæde dette fantastisk velskrevne digt, at du, Ove 'Confucius' Nielsen, tilsatte dit eget ståsted, eller, som jeg læser teksten, manglen herpå. At digtet fik en større snert af ydmyghed, hvilket måske ville gøre det mindre satirisk og intellektuelt, men til gengæld mere ærligt, sårbart og jordnært. Der er tilløb til det, særligt med "jeg frygter...", men det bringes ikke til ende, og får, i min personlige, ubelæste (!) optik, digtet til at være en ekstrovert observation, DIN sandhed, nøjagtig som det der reflekteres over, fremfor en introvert falsificerende undersøgelse. Jeg læser det mest som en ydeligere fragmentering/konflikt/afstandtagen, fremfor healende/kompromissøgende/imødekommende, som der (muligvis) lægges op til. Det er enormt flot skrevet, og dit ordvalg, flow og afslutning er imponerende og inspirerende, men... J. Krishnamurti sagde det bedst: Observatøren er observeringen. Du har rammende beskrevet en flod (menneskets tankestrømme), og derfor finder jeg det vigtigt at du agerer hav og placerer dig selv lavere, i digtet her (en enkelt linje eller to kunne gøre det), så læseren ender et bestyrkende sted med vid horisont. Mvh Ansu
2 måneder, 24 dage siden
2 måneder, 25 dage siden
Ansu Orheim (Prem)
Til mor, far og Emma
Det er en forfærdelig følelse du rammende beskriver Katrine, sådan som jeg læser digtet, og genkender den øjeblikkeligt. Jeg håber og beder til at det er et overstået kapitel.

Når jeg rammes af den, hvad jeg jævnligt gør, så hjælper det at tale om det med en anden, men det har taget mange år at finde den rette form at gøre det på, for de fleste kræver straks løfter og garantier for at man ikke 'gør noget dumt' eller vil ikke tale og høre om selve detaljerne, grundstenene/fundamentet, i ens tanker og følelser, hvilket blot skaber mere distance til en i forvejen enorm ensomhed og smerte. Derudover er der de kropslige fornemmelser af kvælning, af kulde og af hjernenedsmeltning som ofte følger sådanne tanker og følelser, som gør det svært at finde hoved og hale i det hele, og ikke mindst forklare.

Derfor er det vigtigt at tale om det med person(er) der kan yde solidaritet fremfor sympati, hvad end det er Selvmordslinjen, individuel- eller gruppeterapi, eller en veninde du tror på er opgaven voksen. For mig gjorde det forskellen at sidde i gruppeterapi og med andre kunne tale om det hele, uden censur og omsorg for lytterne i rummet, for kun ved at påtale forbandelsen i dens eget sprog (!), kan den ophæves, måske blot for en stund, men hvilken stund!

Angående selve digtets struktur og ordvalg er det perfekt, særligt at starte ud med håb, hvilket med det samme inviterer læseren indenfor, i et digt der ellers er hårdt, men inspirerende velskrevet, sådan som du med få ord maler et komplet billede af absurditeten selv.
2 måneder, 25 dage siden
2 måneder, 26 dage siden
Ansu Orheim (Prem)
Stiløst Land
Svarkommentar
Hej Ulla, tusind tak for kommentaren. Skønt at høre at det gjorde indtryk! Mvh Ansu
2 måneder, 26 dage siden
2 måneder, 27 dage siden
Ansu Orheim (Prem)
Stiløst Land
Svarkommentar
Hej Niels, tak for at tage tid til at læse teksten, og mange tak for kommentarene, ikke mindst advarslen. Forfatteren Bjarne Elm har kaldt teksten studentikos, hvad jeg tager som en kompliment (omend det vist ikke var ment som en), eftersom jeg hverken studerer eller læser særlig meget... Måske var det dét han hentydede til. Jeg har hverken læst Kant eller F. Nietzsche (bortset fra i forsøget på en HF), og kender primært til dem via J. Krishnamurti og Osho, to digtere hvis hele virke er at advare mod bjergbestigning, med eller uden flag, og jeg tager både din og deres advarsel alvorlig, til hjerte og til lektie. Jeg er ked af at høre at du har foretaget en sådan rejse alene (hvis jeg forstår dig korrekt), og takker for din bekymring, men bør derfor understrege, at bjergbestigningen i denne tekst ikke er foretaget alene, men over mange år, med mange rejsefæller både før og nu, pt. bl.a. i en terapigruppe hvor også litteratur vendes. Endelig skal det siges at teksten her blev skrevet på en nat, hvor også to andre tekster blev til (der ryger op engang snart), to tekster der er ment som separate fra denne, men omhandlende samme landskab. Igen tusind tak for din kommentar, der, som du kan se, gav stof til eftertanke her. Mvh Ansu
2 måneder, 27 dage siden
2 måneder, 29 dage siden
Ansu Orheim (Prem)
Når du taler om ingenting
Jeg er meget imponeret og inspireret af dette digt - dets æstetik og opbygning, ordvalget og gentagelserne heraf, og ikke mindst følelserne jeg læser i det og, hvis jeg læser det korrekt, genkendelsen af en af de sværeste fornemmelser/stemninger at sætte ord på; ensomheden i en andens selskab, hvad end den anden er en reel anden, eller en side af en selv.

Mens hele første del af digtet i sig selv er fængslende og kan genlæses igen og igen, så fanger de sidste 2 linjer min personlige opmærksomhed (og får mig til at skrive disse ord, efter at have læst det flere gange), på en ambivalent måde; er euro-forisk et bevidst valg eller en stavefejl (fair nok hvis du ik vil svare af kunstneriske hensyn ;) )? Jeg har før læst ALT MULIGT ind i hvad der viste sig at være blot en stavefejl. Egentlig er det jo korrekt skrevet, det bare (alt for) sjældent at eu- strækkes ud.
Er det ikke en stavefejl, så hatten af for et fantastisk malende ord, der i digtets kontekst fremragende beskriver identitetens kompromis med sig selv, af hensyn til samtalen/miljøet/regioen men uden hensyntagen til ens partner/en selv. Er det en stavefejl, så også hatten af for det maleriske billede af en presset stemning der forsøges opløftet med en påtaget entusiasme, og dens konsekvenser.
2 måneder, 29 dage siden
3 måneder, 1 dag siden
Ansu Orheim (Prem)
En stemme i skoven
Jeg er meget imponeret over dette digts originalitet, stemning, længde, indledning og afslutning (!) - det rummer så mange smukt konstruerede sætninger der kunne være selvstændige digte i sig selv, at jeg får lyst til at læse det igen og igen.

Men det afholdes jeg desværre til dels fra, pga. selvsamme mængde og komposition; selv blot et enkelt mellemrum, en enkelt pause, kunne, for mig PERSONLIGT, forvandle kunstværket her fra manisk, melankolsk drømmetydning til tidløs, evig forelskelse - pt. er det for svært at se skoven for bare træer.
3 måneder, 1 dag siden
3 måneder, 1 dag siden
Ansu Orheim (Prem)
Solskin
Jeg er meget imponeret over alt i digtet; æstetikken, ordvalget og kreativiteten heri (linjekonval), simpliciteten og ikke mindst rimene, der føles naturlige og ikke forcerede. Fremragende!

Rent personligt (!) ville jeg dog ønske at digtet var noget længere, og/eller at 'du' erstattedes med 'jeg'/'vi', idet at sidste sætning ellers bliver lidt en selvmodsigelse; hvis forfatteren VED at lyset kan og vil nå læseren, må forfatteren jo nødvendigvis være i en eleveret/oplyst position, i sin egen spiral, i sit eget mørke sted - ordene bliver blot endnu en stjerne på nattehimlen (som i begyndelsen). Hvis rejsen til lyset skal nedskrives, er det en rejse SAMMEN med læseren, og ikke FOR læseren. Men det er selvfølgelig et personligt valg, og der findes sikkert mere belæste kommentatorer end jeg der argumenterer det totalt modsatte; at 'du' understreger determinationen og nødvendigheden af håbet.
3 måneder, 1 dag siden

Flest afgivne

Seneste 100 dage

73Benny Frits Andersen
62Ulla Hexibru (heksemutter)
61Ann R. Sørensen (Savanti)
59Poul Erik Pedersen (Poulerik)
43Inge Erhard (Inghard)
41Knud Kjølhede Petersen (knudkp)
41Niels Engdal (evighedsblomst)
40Ida Pedersen (Anita A)
36Roja Dietz (IntetNavn)
35Angeling Hu (Angeline)
33Anika Ahlquist (Anna Annika)
33Nicolas Jessen
32Daniel Stege Lindsjø (Ordspinderen)
30Mette Boe Christensen (MollyTrine)
27Laura Patricia Hultberg (Huttelihutberg)
27Johnny Rasmussen (Qriathor)
26Steffen Gilmartin (Gilmartin)
25Lars Peter Hansen (Suez)
24Anna Birgit Larsen
21Helge Christensen (bejser)
18Nils Højsager-Jessen (storyteller)
17Lejsy Storm
17Finn Prang (Fipra)
17Hawraa Ghaieb (Hawraa)
17Timmy H. Jørgensen (BimmerenTheBimski)
16Niels Cenius (Snowlion)
16Artemis Lock (Wandering Star)
15Christina Johansen (quotes-queen)
15Charlotte Skovsted Lund Madsen (Skovsted)
14Hanne Lund (Hanne-b)

Flest modtagne

Seneste 100 dage

54Ann R. Sørensen (Savanti)
53Finn Prang (Fipra)
51Nicolas Jessen
47Benny Frits Andersen
46Lars Peter Hansen (Suez)
42Ulla Hexibru (heksemutter)
39Angeling Hu (Angeline)
37Ida Pedersen (Anita A)
36Anna Bland (Ingenting)
35Anastacia Svensson (AnaVienna)
31Johnny Rasmussen (Qriathor)
31Daniel Stege Lindsjø (Ordspinderen)
28Poul Erik Pedersen (Poulerik)
27Kathrine Johansen (Kathrine96)
26Ole Madsen (o-madsen)
25Roja Dietz (IntetNavn)
24Hanna Henriksen (Freja Brabrand)
23Martin Michael Jakobsen (Marver)
22Mette Boe Christensen (MollyTrine)
22Artemis Lock (Wandering Star)
21Inge Erhard (Inghard)
20Laura Patricia Hultberg (Huttelihutberg)
20Knud Kjølhede Petersen (knudkp)
20Hanne Lund (Hanne-b)
19Steen Schmidt (Schmidter)
17Helge Christensen (bejser)
17Per Nordigarden (Nordigarden)
17Casper Götterup Damsbo (Casper G. Damsbo)
17Frederik Knudsen
15Hawraa Ghaieb (Hawraa)