Kommentarer fra Prem


6 måneder, 18 dage siden
Ansu Orheim (Prem)
Havnen
Svarkommentar
Hej Maria, tak for kommentaren, den er værdsat :) mvh Ansu
6 måneder, 18 dage siden
6 måneder, 18 dage siden
Ansu Orheim (Prem)
Havnen
Svarkommentar
Hej Ida, tak for kommentaren. Godt at det ikke er helt sort snak :) mvh Ansu
6 måneder, 18 dage siden
6 måneder, 19 dage siden
Ansu Orheim (Prem)
Sidste Udkald!
Waouw, det fungerer fantastisk, dette digt! Fremragende skrevet Poul Erik! Jeg er ny på sitet her og forsøger kun at kommentere med konstruktiv kritik, men bliver nødt til at rose dette digts konstruktive ånd og essens - du indkapsler hele problematikken rammende og får det hele med, endda biodiversitetskrisen, uden at digtet mister jordforbindelsen - tværtimod. Faktisk hjælpes dette vel på vej af at det virker strategisk valgt hvornår det IKKE skal rime ('græsser', 'arter', 'en masse'), uden at flowet/rytmen går tabt: meget inspirerende!

Artikel op og artikel ned er skrevet i et dødt sprog, fragmenteret i essens af mediernes illusioner om læsernes fatteevne og insisteren på emneopdeling; hvor ofte nævnes 'Det Arabiske Forår' i klimakontekst, med 2009-10's verdensomspændende fejlslagne høst; hvor ofte påtales den ubegribelige grådighed verden over ud fra de forudsete sam/frem-tidsscenarier; hvordan kan flere forbrugere ikke se skriften på væggen i alle byer, på alle murer, på alle skærme: egoforherligelsen i profitens kortsigtede navn, kun til gavn for dem med pas til rumskibenes havn.

Jeg mindes designeren Vivienne Westwood's opfordring på musik-tracket her (linket) til aktivisme fra intellektuelles side, og glædes over dit danske bidrag! Igen; inspirerende.
Link: Mic Righteous ft Vivienne Westwood & Tone - "Be There" https://www.youtube.com/watch?v=DL2qPy4T4Dk
#ExtinctionRebellion
6 måneder, 19 dage siden
6 måneder, 19 dage siden
Ansu Orheim (Prem)
Stiløst Land
Svarkommentar
Hej Poul, mange tak for kommentaren. Dejligt at høre at det ikke kun er i MIT hoved at det har en rytme ;) mvh Ansu
6 måneder, 19 dage siden
6 måneder, 20 dage siden
Ansu Orheim (Prem)
Stiløst Land
Svarkommentar
Hej Ove, tak for dine kommentarer og refleksioner, de er værdsatte! Mvh Ansu
6 måneder, 20 dage siden
6 måneder, 20 dage siden
Ansu Orheim (Prem)
Fundamentalismens væsen
Filosoffen Osho, som jeg egentlig mere betragter som digter, omend jeg står lidt alene med den anskuelse, sagde i en af sine mange taler, at han aldrig havde mødt en 'rigtig' kristen, muslim, hindu, ateist eller anden a- eller religiøs person; alle har deres overbevisning som mål, men ingen, som i INGEN, har det som væsen, ikke engang fundamentalisterne. Men det samme gør sig gældende for observatøren af menneskets fragmentering fra naturen; jeg synes det ville klæde dette fantastisk velskrevne digt, at du, Ove 'Confucius' Nielsen, tilsatte dit eget ståsted, eller, som jeg læser teksten, manglen herpå. At digtet fik en større snert af ydmyghed, hvilket måske ville gøre det mindre satirisk og intellektuelt, men til gengæld mere ærligt, sårbart og jordnært. Der er tilløb til det, særligt med "jeg frygter...", men det bringes ikke til ende, og får, i min personlige, ubelæste (!) optik, digtet til at være en ekstrovert observation, DIN sandhed, nøjagtig som det der reflekteres over, fremfor en introvert falsificerende undersøgelse. Jeg læser det mest som en ydeligere fragmentering/konflikt/afstandtagen, fremfor healende/kompromissøgende/imødekommende, som der (muligvis) lægges op til. Det er enormt flot skrevet, og dit ordvalg, flow og afslutning er imponerende og inspirerende, men... J. Krishnamurti sagde det bedst: Observatøren er observeringen. Du har rammende beskrevet en flod (menneskets tankestrømme), og derfor finder jeg det vigtigt at du agerer hav og placerer dig selv lavere, i digtet her (en enkelt linje eller to kunne gøre det), så læseren ender et bestyrkende sted med vid horisont. Mvh Ansu
6 måneder, 20 dage siden
6 måneder, 22 dage siden
Ansu Orheim (Prem)
Til mor, far og Emma
Det er en forfærdelig følelse du rammende beskriver Katrine, sådan som jeg læser digtet, og genkender den øjeblikkeligt. Jeg håber og beder til at det er et overstået kapitel.

Når jeg rammes af den, hvad jeg jævnligt gør, så hjælper det at tale om det med en anden, men det har taget mange år at finde den rette form at gøre det på, for de fleste kræver straks løfter og garantier for at man ikke 'gør noget dumt' eller vil ikke tale og høre om selve detaljerne, grundstenene/fundamentet, i ens tanker og følelser, hvilket blot skaber mere distance til en i forvejen enorm ensomhed og smerte. Derudover er der de kropslige fornemmelser af kvælning, af kulde og af hjernenedsmeltning som ofte følger sådanne tanker og følelser, som gør det svært at finde hoved og hale i det hele, og ikke mindst forklare.

Derfor er det vigtigt at tale om det med person(er) der kan yde solidaritet fremfor sympati, hvad end det er Selvmordslinjen, individuel- eller gruppeterapi, eller en veninde du tror på er opgaven voksen. For mig gjorde det forskellen at sidde i gruppeterapi og med andre kunne tale om det hele, uden censur og omsorg for lytterne i rummet, for kun ved at påtale forbandelsen i dens eget sprog (!), kan den ophæves, måske blot for en stund, men hvilken stund!

Angående selve digtets struktur og ordvalg er det perfekt, særligt at starte ud med håb, hvilket med det samme inviterer læseren indenfor, i et digt der ellers er hårdt, men inspirerende velskrevet, sådan som du med få ord maler et komplet billede af absurditeten selv.
6 måneder, 22 dage siden
6 måneder, 23 dage siden
Ansu Orheim (Prem)
Stiløst Land
Svarkommentar
Hej Ulla, tusind tak for kommentaren. Skønt at høre at det gjorde indtryk! Mvh Ansu
6 måneder, 23 dage siden
6 måneder, 23 dage siden
Ansu Orheim (Prem)
Stiløst Land
Svarkommentar
Hej Niels, tak for at tage tid til at læse teksten, og mange tak for kommentarene, ikke mindst advarslen. Forfatteren Bjarne Elm har kaldt teksten studentikos, hvad jeg tager som en kompliment (omend det vist ikke var ment som en), eftersom jeg hverken studerer eller læser særlig meget... Måske var det dét han hentydede til. Jeg har hverken læst Kant eller F. Nietzsche (bortset fra i forsøget på en HF), og kender primært til dem via J. Krishnamurti og Osho, to digtere hvis hele virke er at advare mod bjergbestigning, med eller uden flag, og jeg tager både din og deres advarsel alvorlig, til hjerte og til lektie. Jeg er ked af at høre at du har foretaget en sådan rejse alene (hvis jeg forstår dig korrekt), og takker for din bekymring, men bør derfor understrege, at bjergbestigningen i denne tekst ikke er foretaget alene, men over mange år, med mange rejsefæller både før og nu, pt. bl.a. i en terapigruppe hvor også litteratur vendes. Endelig skal det siges at teksten her blev skrevet på en nat, hvor også to andre tekster blev til (der ryger op engang snart), to tekster der er ment som separate fra denne, men omhandlende samme landskab. Igen tusind tak for din kommentar, der, som du kan se, gav stof til eftertanke her. Mvh Ansu
6 måneder, 23 dage siden
6 måneder, 28 dage siden
Ansu Orheim (Prem)
En stemme i skoven
Jeg er meget imponeret over dette digts originalitet, stemning, længde, indledning og afslutning (!) - det rummer så mange smukt konstruerede sætninger der kunne være selvstændige digte i sig selv, at jeg får lyst til at læse det igen og igen.

Men det afholdes jeg desværre til dels fra, pga. selvsamme mængde og komposition; selv blot et enkelt mellemrum, en enkelt pause, kunne, for mig PERSONLIGT, forvandle kunstværket her fra manisk, melankolsk drømmetydning til tidløs, evig forelskelse - pt. er det for svært at se skoven for bare træer.
6 måneder, 28 dage siden
6 måneder, 28 dage siden
Ansu Orheim (Prem)
Solskin
Jeg er meget imponeret over alt i digtet; æstetikken, ordvalget og kreativiteten heri (linjekonval), simpliciteten og ikke mindst rimene, der føles naturlige og ikke forcerede. Fremragende!

Rent personligt (!) ville jeg dog ønske at digtet var noget længere, og/eller at 'du' erstattedes med 'jeg'/'vi', idet at sidste sætning ellers bliver lidt en selvmodsigelse; hvis forfatteren VED at lyset kan og vil nå læseren, må forfatteren jo nødvendigvis være i en eleveret/oplyst position, i sin egen spiral, i sit eget mørke sted - ordene bliver blot endnu en stjerne på nattehimlen (som i begyndelsen). Hvis rejsen til lyset skal nedskrives, er det en rejse SAMMEN med læseren, og ikke FOR læseren. Men det er selvfølgelig et personligt valg, og der findes sikkert mere belæste kommentatorer end jeg der argumenterer det totalt modsatte; at 'du' understreger determinationen og nødvendigheden af håbet.
6 måneder, 28 dage siden

Flest afgivne

Seneste 100 dage

116Niels Engdal (evighedsblomst)
94Daniel Stege Lindsjø (Ordspinderen)
76Nils Højsager-Jessen (storyteller)
52Sofie Fahl
51Marianne Asta Pedersen Ciftci (Liljen14)
50Inge Erhard (Inghard)
35Ida Pedersen (Anita A)
32Knud Kjølhede Petersen (knudkp)
32Ove Nielsen (Confucius)
31Gitte Lindorff Hansen (Gilda)
30Dennis Vedel
27Luna Madsen
26Lisa Brøndberg (Lisa Broendberg)
25Erling Thestrup (ordkløver6)
24Mette Boe Christensen (MollyTrine)
23Ulla Hexibru (heksemutter)
23Nina E. Kirkmand (Miniebsen)
22Eris Strange
22Sys Høj (Forårsglad)
21Silje Aleb (Paletten)
21Stella Alrune (Stella Alda)
20Camilla Morpheus (Morpheus)
20Poul Brasch (Blækhuset)
20Lisa Høgh Eskildsen (lisae)
18Finn Prang (Fipra)
17Jonas Falk-Rønne
16Niels Cenius (Snowlion)
16Casper Hernández Cordes (Hr. Nandez)
15Ruben Bols (rubbie)
15Nicolas Jessen

Flest modtagne

Seneste 100 dage

102Sofie Fahl
70Nils Højsager-Jessen (storyteller)
70Daniel Stege Lindsjø (Ordspinderen)
61Finn Prang (Fipra)
49Ann R. Sørensen (Savanti)
46Niels Engdal (evighedsblomst)
41Ove Nielsen (Confucius)
39Nicolas Jessen
35Ida Pedersen (Anita A)
33Lisa Brøndberg (Lisa Broendberg)
32Marianne Asta Pedersen Ciftci (Liljen14)
30Artemis Lock (Wandering Star)
29Karoline H. Nielsen (Kachibas)
26Knud Kjølhede Petersen (knudkp)
25Inge Erhard (Inghard)
24Mette Boe Christensen (MollyTrine)
24Nina E. Kirkmand (Miniebsen)
22Iben Neergaard (Ibanez)
22Luna Madsen
21Eldgrímur Úlfsson (Træt)
20Jonas Falk-Rønne
20Sys Høj (Forårsglad)
20Lukas Skov
20Ole Madsen (o-madsen)
19Ulla Hexibru (heksemutter)
19Louise Sørensen (L.S.)
18Eris Strange
17Per Nordigarden (Nordigarden)
17Stella Alrune (Stella Alda)
16Dennis Klingenberg (Klingenberg)