Kommentarer til Christian de Groot-Poulsen


9 dage siden
Carina Malene Rømer (Lillemor)
Nu hvor jeg endelig har fundet hende
Hvor er det fint beskrevet. Man føler virkelig med personen i digtet.
9 dage siden
13 dage siden
Christian de Groot-Poulsen (deGroot)
Elevatoren som meditativt rum
Svarkommentar
Tak for læsningen! Ja, det "forklarende fyld" ville give lidt mere tid til teksten og læseren. Så man også kan blive i universet lidt mere. Det spøjse er bare, at personen, vi følger, ikke ved, at elevatoren flyver gennem tid og rum, da han jo bare er indenfor. Det må jeg fremhæve på en eller anden måde. Jeg vil også gerne læse dit!
13 dage siden
13 dage siden
Christian de Groot-Poulsen (deGroot)
Elevatoren som meditativt rum
Svarkommentar
Sikke en forrygende kommentar, Per! Den har suget til mig og ladet hvirvle mig videre ud i dagen!

Det er noget meget nyt for mig at skrive kortprosa og endda med dialog, så det var meget vovet og spændende at kaste mig ud i det. Derfor er jeg også rigtig glad for din fremragende læsning! Det giver mig mod på at skrive mere i den retning, det åbne!

Og tak for alle de gange, du slår ned i teksten, og hiver citater og linjer frem. Det er med til at konkretisere din læsning på en rigtig god måde, så jeg bedre forstår, hvad du mener. Tak, tak, tak!

Og husk, hvis du nogensinde støder på noget i mine tekster, du ikke forstår, eller stiller spørgsmålstegn, så må du endelig gerne sige til, så teksten kan blive så god som mulig. Men det er selvfølgelig også supervigtig at få ros, når noget virker! Tak!
13 dage siden
13 dage siden
Christian de Groot-Poulsen (deGroot)
Jeg elsker dig
Svarkommentar
Jeg synes, at du har ret.

Jeg ved ikke rigtig, hvad det er for noget, men det virker som en vane at skrive i jegform. Som om hele verden og udsynet til duet kværnes i en jeg-tragt, der på en måde får digtene til at smuldre.
Det er i grunden ret svært at holde op med. Når jeg skriver en linje, bliver den drejet i et bestemt retning, og så kører det hele af sig selv.

Tænker du, at det er bedre, hvis jeg skrev om en pige, en dreng (han/hun-former) i stedet?
Digtet "I meningsløsheden" ændrede jeg fra "jeg-form" til "hun," og det gjorde digtet mere solidarisk. Før handlede det hele om et jeg og blev på den måde ret selviscenesættende. Ved at ændre "jeg" til "hun," åbnede det digtet op på en ny måde. Men er sådan en fremgangsmåde nok?

Eller mener du, at der slet ikke bør optræde jeg/han/hun-former i digtene, men mere være rene lyriske billeder?

Det ville være vildt spændende med en bevidst total-afvænning fra jeget, så noget andet kan opstå i digtene. Det kræver nok mest et mod til at kaste mig ud i det. Se, hvad der opstår!
13 dage siden
14 dage siden
Djani Sejd
Elevatoren som meditativt rum
Hejsa - jeg kan virkelig godt lide dit skrevne univers. Jeg kæmper også selv med at give mine sætninger tid, jeg tror det "forklarende fyld" er godt at få med. For at give tid til teksten - og læseren. Jeg læser gerne mere af dit - og håber du vil læse noget af mit. Venligst Djani
14 dage siden
14 dage siden
Søren Yssing (Per Nilen)
Elevatoren som meditativt rum
Hej Christian de Groot Poulsen. Per Nilen her.

Fra min udkikspost på Skagen Fyr har jeg læst din poesiprosa om elevatorturen adskillige gange igennem, og det har været ganske svært at formulere denne medfølgende kommentar. Det er godt nok noget af et poetisk sus du her serverer! Her bliver virkelig kaldt på de store følelser og de store modsætninger. Rent bortset fra jeg finder dit prosadigt så forrygende velskrevet man næsten mister pusten. Lidt ligesom da jeg første gang læste T.S Elliot, som en introduktion til moderne poesi. Du får sgu det hele med! Forladthed, fortvivlelse, kærlighed, fortrolighed, foruden det for al digtning så vigtige håb . Det er vigtigt i en digterisk tekst , at pointere det faktisk er ret rart at leve. Måske er der ikke noget liv efter døden, men der er i høj grad et før----Den med tårerne der bliver til sommerfugle med blodskrift på vingerne, fik den strenge anmelder til at lette en hel meter i stolesædet, og han vejer ellers en hel del . At tro på et andet menneske ,som var vedkommende selve julemanden har en forrygende dobbelthed. Julemanden findes som bekendt ikke, det ved ethvert barn, men alle kender ham---Rette andres fejl som man retter buler i en bil! Den har jeg fakta aldrig hørt før. Den virker på en gang nærliggende og på samme tid dybt original. Dine sproglige pletskud er i det hele taget både imponerende og tankevækkende. At være så vågen som kærligheden og døden. Selv om den måske strejfer en flig af kliche , er den god alligevel---Med andre ord: Jeg synes virkelig godt om dette stykke kortprosa/ poesi, og håber du holder ved. God vind! Håber du bliver ved ,at navigere sikkert på poesiens og prosaens lunefulde havflade, hvor der kan være langt mellem fyrtårnene.


MWH Per Nilen.
14 dage siden
18 dage siden
Thorvald Rex (Sprogblomsten)
Jeg elsker dig
Jeg holder meget af dine digte. Klokken er lidt mange, så jeg skærer hurtigt og nådesløst indtil benet, så jeg kan hoppe i seng. Før jeg gør det vil jeg dog sige at det er et af de mest interessante digte jeg har læst fra dig. Især fordi det afslørede noget om din skrivestil, som jeg ikke helt kunne sætte ord på før (mere om det nedenfor) ... Men som du nok har bemærket fra mine tidligere kommentarer, er jeg typen der mener at man kun skal ytre sig, hvis man også har noget konstruktivt at sige (jeg fornemmer at du har det på samme måde).

Du hev lige al luften ud af mig (på den gode måde) med ordene "som at stikke hovedet op i min egen røv / og dø af iltmangel.". Jeg blev fanget i et øjebliks forvirring: skal det være sjovt? Dødsens alvorligt? Bizart? Mere metaforisk end det lyder, men mindre end man tror? Min fornemmelse er, at det er et meget bevidst valgt, at bryde stilen på denne måde. Det fungerer - måske netop fordi du ikke bliver hverken analfikseret eller pervateret, men bare smager ordet "røv" i fjæset på læseren, som for at sige: "Hey, vågn op!". Thumps up!

Jeg er ikke så vild med at du kalder dine egne digte "massive, generte billedsprog", og så endda to gange. Der er noget der skurre i det poetiske hjørne af mit sind. Som om du forcerer noget ind i digtet, som sket ikke hører til der. For mig at se, er det en anden og mere personlig usikkerhed du her berører, hvor resten af digtet jo netop berør den usikkerhed der består i din samhørighed med en anden. Jeg kan måske bedst sige det med, at det virker som om du laver en meta-kommentar til din egen indre digter - og ikke til addressanten af ordene "jeg elsker dig". Det er synd - især fordi du har det med to gange.

Til gengæld er jeg helt vild med at dine sommerfugle flyver helt ud i fingerspidserne. Det er jo netop her at det massive (abnorme?) billedsprog kommer op i dig. Næsten for banalt, men kun næsten - og det er jo lige tilpas!

Og nu til noget alvorligt... Meget alvorligt... Jeg har tænkt lidt over, hvordan jeg skulle sige det her - for selvom det kommer af et godt hjerte, kan du måske opfatte det som et angreb. Lad mig derfor først sig: det jeg nu vil nævne er ikke et angreb, men derimod konklusionen efter at have læst en lille håndfuld af dine digte. Jeg spurgte mig selv: hvis jeg skal give deGroot én anbefaling, der vil hæve alle hans digte op på niveau 1000, hvad skal det så være? Jo, det skal selvfølgelig være en "problematik" der går igen i alle dine digte - og jeg mener nu, efter at have læst dette digt, at jeg har identificeret noget du VIRKELIG kan bruge til at få et helt fænomenalt gennembrud i din skrivestil. Det er en lille ting, men en lille ting, der fylder (for) meget: du skriver for meget om dig selv i direkte form..... I det her digt alene bruger du ord som "jeg, mig, min" osv. ca 25 gange. Det er alt for meget - også selvom det handler om DINE følelser. En digter med dit talent behøver sku ikke skrive "jeg" og "mig" og "min og "mit". Og det bliver særligt grelt, når du kun taler om "dig" og "du" halvt så mange gange... Men frygt for at lyde lidt grov, så ville det klæde digtet om du ændrede titlen til "jeg elsker mig". For det bliver for indspist til at være et kærlighedsdigt.

Nå, det var lidt hårde ord - men som jeg har sagt før, synes jeg at du er et af de største talenter herinde på siden. Derfor bliver jeg nødt til at sige det, for som man siger: talen forpligter! "jeg"-problemet er særligt udpenslet i dette digt, men det er faktisk noget der går igen i meget af det du skriver. Jeg VED at din digterkunst vil eksplodere fuldstændigt vanvittigt, hvis du tør lægge "jeg'et" fra dig for en periode. Du er jo kunstner. Virkelig. Det stråler ud af dine digte. Og jeg tror at du måske længe har gået med følelsen af "hvor er mit gennembrud??". Og til det vil jeg bare sige: det ligger lige om hjørnet - men det kræver at du tør kigge dig selv i spejlet og lægge "jeg'et" til side. Du ved det også godt selv, og jeg er sikker på at du også kan mærke at du står foran et gennembrud. Nu skal du bare tage det seriøst. Omskriv alle dine digte, så der ikke er et eneste "jeg", eller skriv et par nye digte, hvor du ikke skriver direkte om dig selv (dermed ikke sagt at digtene ikke må handle om dig og dine følelser - for selvfølgelig må de det - men der er bare meget mere poetiske måder at udtrykke sig selv på, end at plastre jeg, mig, min og mit overalt i dine digte). Det er mit absolut mest sandfærdige og lige-fra-hjertet bud på, hvordan du kan du kan udvikle dine digte, så de når den højde de fortjener!

Og for at slutte af på en positiv node: Total yndlingsvers jeg har læst i dag:
"Sådan ligger digtene som lig overalt / når jeg scroller op i vores chatrum på Facebook / en massegrav for mine dårlige digte."..... (overvej dog at erstat "for mine dårlige digte" med "en massegrav af forhastede emotioner" eller "en massegrav af vage ordstrømme" eller noget andet, hvor du for det første ikke gentager ordet "digt" i samme sætning, og hvor det for det andet er følelsen der kommer i centrum, frem for "jeg'et").

Jeg håber meget at det kan bruges, og jeg håber ikke at du tager det negativt - for sandheden er at jeg kun bruger så meget tid på at kommentere dine digte, fordi jeg synes du er hamrende god!
18 dage siden
18 dage siden
Christian de Groot-Poulsen (deGroot)
Græsskarsuppe
Svarkommentar
Du stiller nogle virkelig aktuelle spørgsmål! Jeg føler næsten, at det er noget, jeg selv burde have været opmærksom på, da jeg læste/rettede/skrev digtet, men så vader jeg for let hen over det, og for hurtigt til andre digte.

Ja, "om" mangler i linjen!
Ja, to gange mikrobølgeovnen er for meget!

Nu har jeg ændret det til:

hun drømmer om at varme sin glæde
fra dengang hun var barn
op som en gryderet
spise den med ske og smile

Det giver måske også mere "kød" på, hvordan den glæde egentlig skal indtages. Men også virkelig makabert, et grootesk billede! Jeg må lige overveje, om det virker, men nu står det lidt og mjaver.

Jeg bliver i stigende grad gladere og gladere for dine kommentarer! De er virkelig brugbare! Bare skriv og tænk og skriv dine tanker ned, det hele! Tak!
18 dage siden
19 dage siden
Thorvald Rex (Sprogblomsten)
Græsskarsuppe
Digtet fremstår som et øjebliks ophæng af eksistentielle emotioner, opspændt mellem nostalgien og de uudforskede potentialer. Hun er der, fysisk, men i sindet er hun både "på ferie" og tilbage til "dengang hun var barn". Stærkt.

Jeg studsede over et par ting, men det er meget muligt at jeg blot har mistolket noget:

"hun drømmer at varme sin glæde" - selvom din stil er minimalistisk, er du måske gået lidt for langt ved at undlade ordet "om". Jeg blev i hvertfald nødt til at stoppe op, og bryde et ellers lækkert flow.

En anden ting er brugen af ordet "mikrobølgeovnen" to gange. Det giver skøn mening at gentage ordet "Græskarsuppe", men jeg kan måske ikke helt se hvad der er idéen bag at gentage det andet? Jeg forstår godt at du gerne vil beholde begge to, da begge bidrager til en stærk følelse, men... hmmm... Ej måske er det meget godt som det er faktisk.... Hmmm... Hvad er dine egne tanker om det?
19 dage siden
19 dage siden
Christian de Groot-Poulsen (deGroot)
Opmuntringsdigt til Mie
Svarkommentar
Tusind tak, Luna, for kommentaren!
19 dage siden
19 dage siden
Christian de Groot-Poulsen (deGroot)
Jeg ønsker at gå til slås (smadr det hele!)
Svarkommentar
Hvis du genkender følelsen, genkender jeg din feedback. Jeg har selv tænkt, at den sidste del virker en anelse tung uden, at jeg helt har kunnet sætte en finger på det. Ofte er det en god idé at læse din tekst op for at høre, hvordan den udfolder sig, og de gange, jeg har gjort det, virker slutningen en anelse tung. Desværre har jeg ikke helt haft modet til at fjerne de sidste linjer, men det kan godt ske, at jeg skal "kill my darlings". Det er følgende linjer, der tynger:

mit værelse stinker stadig af dig
din kvalmende søde kokosparfume
selvom jeg vasker hovedpudebetrækket
tager det form af dit ansigt
sprækker i stoffet er dine øjne og mund
siger til mig med fuglekvidderstemme
at det hele nok skal ordne sig
hvis jeg bare giver dig en chance til
men jeg skal ikke give dig en chance til
jeg skal smadre det hele
i mig, hvert eneste sekund
vendes som et problem i min hukommelse

... Måske kan det bruges i et helt andet digt? Det har ligesom sin egen form, sin egen agenda. Det må jeg prøve!

Igen tak for at din ærlige feedback! Det hjælper hver gang!
19 dage siden
19 dage siden
Christian de Groot-Poulsen (deGroot)
I meningsløsheden
Svarkommentar
Aww, tak Thorvald! Det er virkelig en forrygende opmuntrende læsning, du kommer med! Ligeså vigtigt som det er at få feedback på, når en tekst halter, ligeså vigtigt er det at få at vide, når noget sidder i skabet!
Der er også en anden bruger som har nævnt noget med den sidste linje. Jeg har kløet mig i hovedbunden og undret mig over, hvad jeg skulle gøre ved det. Men nu hvor du nævner det igen, kan jeg godt se, at det ville være stærkere at stryge det ene.
Når jeg læser slutningen, hvor der kun står "fx døden", virker det sindssygt hårdt. KAPOW! Det ville være en kompromisløs måde at slutte digtet på, synes jeg, imens "døden eller livet" virker lidt vattet.
Derfor retter jeg det nu til "fx døden" og ser, hvordan det virker.

Tusind tak for læsningen! For mig er det vigtige ved feedback ikke, om den er positiv eller negativ, men at den er ærlig. Derfor er jeg også glad for, at du er ærlig omkring din egen kommentar, for det giver mig også et indblik i, hvordan du går til teksten på. Det er faktisk også overraskende vigtigt! Den følelse som læseren sidder med.

Tak for kommentaren og for at gøre teksten bedre!
19 dage siden
19 dage siden
Christian de Groot-Poulsen (deGroot)
Elevatoren som meditativt rum
Svarkommentar
Efter at have skrevet det tænkte jeg også på Den Lille Prins. Det kan jeg være, at jeg burde genlæse den og se, om historien kunne inspirere mig til at skrive lidt mere ind i denne tekst. Den kunne jo godt være en anelse længere, tænker jeg. Et lille forløb. Jeg må drømme videre!

Tak for den opmuntrende kommentar! Det er altid rart med et skulderklap og at høre, hvad andre tænker. Den lille prins-sammenligningen har inspireret mig til at læse den igen og se, om det kan være vejen frem!

Og super flot beskrivelse af teksten, du kommer med!
19 dage siden
19 dage siden
Christian de Groot-Poulsen (deGroot)
Elevatoren som meditativt rum
Svarkommentar
Ja, det ville være godt med lidt mere kød mellem dialogerne. Jeg er vant til at skrive digte, hvor det hele skal være så kort som muligt. Derfor er det uvant for mig at have en kortprosaform, hvor der i grunden kan stå langt mere. Dette kunne jo i princippet være begyndelsen på en lille historie a la Den Lille Prins (som en anden nævner herinde).
Nu skrev jeg udkastet i går aftes og sad med en fornemmelse af, at der godt kan skrives videre på det. Jeg vil prøve at få mere kød mellem dialogen og måske se, om det i grunden ikke kan skrives en anelse længere. Det slutter jo lidt abrupt, synes jeg nok.

Tak for at følge med på Youtube og herinde! Og tak for den tankevækkende feedback!
19 dage siden
19 dage siden
Dyekjaer
Elevatoren som meditativt rum
Jeg kan rigtig godt lide det. Dialogen er fin og skaber billeder i sig selv. Det kan godt stå alene. Det minder mig lidt om stemningen i "den lille prins" med ensomheden og universet og det lidt ubegribelige. Man skal have et øjebliks ro for helt at fordybe sig, men rigtig godt skrevet, synes jeg.
19 dage siden
19 dage siden
Luna Nehoc (Chrillerlades)
Opmuntringsdigt til Mie
Kære Christian,

Denne tekst rørte mig meget. Jeg synes det er en fin tekst, der beskriver det smukke i at have vores medmennesker hos os, når vi står i nogle situationer som vi forstår, men ikke helt forstår alligevel.

Tak for denne tekst!
19 dage siden
19 dage siden
Thorvald Rex (Sprogblomsten)
Jeg ønsker at gå til slås (smadr det hele!)
Det her. Bravo. Hvis jeg skal sige noget konstruktivt (og det skal man altid!), så taber digtet måske lidt pusten i den sidste 1/4-del. Måske er det sætningernes øgede længder? Men udover det: fedt! Luksus at læse - jeg kunne i hvertfald genkende følelsen!
19 dage siden
19 dage siden
Thorvald Rex (Sprogblomsten)
I meningsløsheden
Respekt. Fandens skønt at læse. Jeg kan desværre ikke komme med noget konstruktivt, for det sidder lige i skabet. Stærkt. Jeg forsøger dog altid at give noget med på vejen, så med fare for at det bliver en smule forceret: De aller sidste ord "fx døden eller livet" - det er som om der er dobbeltkonfekt i sætningen. I mine øjne ville det stå langt kraftigere, hvis du sluttede med "som i en knyttet næve / og vente på at noget giver mening / fx døden...". Måske læser jeg det anderledes end du har haft til hensigt, men "eller livet" synes for mig at være overflødigt fyld.

Men uanset hvad: famnde godt digt!
19 dage siden
19 dage siden
Thorvald Rex (Sprogblomsten)
Elevatoren som meditativt rum
Hej Christian. Jeg følger dig på Youtube og synes at den kunstneriske stil i dine digte er fantastisk. Om du er sluppet helt så godt dit forsøg med kortprosa, kan man måske diskutere. I hvert fald hvis man sammenligner med dit ellers tårnhøje niveau. Jeg synes overordnet at det er fint, men det er samtidigt lidt svært at kæmpe sig igennem en tekst, hvor der er så meget dialog uden mellemspil. Jeg tror det vil klæde teksten enormt meget, hvis du putter lidt mere kød på imellem dialogerne.
19 dage siden
22 dage siden
glaukonjunior
Græsskarsuppe
Hør her mester, det var nu ikke det bedste. Men HVIS du nu skulle have lyst til at få fingre i noget RIGTIG litteratur, så skulle man måske kaste et blik på "Fuglsang" https://www.movellas.com/da/story/201808202253272268-fuglsang - den er skrevet af ingen anden end Foibos da Pisa.
Jeg skal lige læse digtet et par gange mere, men vil komme tilbage til dig.
Mvh. signeret Glaukon Jørgensen ))
22 dage siden
23 dage siden
Christian de Groot-Poulsen (deGroot)
Til min gamle ven Sebastian
Svarkommentar
Aww, tusind tak, Jannik! Det betyder virkelig meget for mig, at du skriver det! Det har været trange kår for mine digte de seneste år, så ros (og selvfølgelig også feedback) er altid meget velkommen!
23 dage siden
23 dage siden
Jannik Ledreborg Brun (Brownie Jannik)
Til min gamle ven Sebastian
Hej Christian.

Du skriver virkelig stærkt. Det må jeg sgu give dig ;)
Er normalt ikke den store digtlæser, men jeg følger altid med i dine, netop fordi de er så stærke som de er.

Vh. Jannik
23 dage siden
24 dage siden
Simone Nielsen (smukkehjerte)
Jeg ønsker at gå til slås (smadr det hele!)
WAUW! Sikke et spændende, fedt og SLÅ I FANDEN et godt digt :-)




SN
24 dage siden
25 dage siden
Daniel Stege Lindsjø (Ordspinderen)
Nu hvor jeg endelig har fundet hende
Hej Christian :)

Polemik og retorik;
Du udfordre gerne normen,
og ridder let på stormen?
Det værende sagt erstatter dog ej:
Kærlighed med foragt!

Tak for dit digt der virkeligt satte gang i nogle tanker hos mig.
Jeg har selv været nede af den vej i livet.

D
25 dage siden
29 dage siden
Christian Egedal
Nu hvor jeg endelig har fundet hende
Right in the feels. Dog synes jeg den midterste strofe godt kunne bruge en smule arbejde rent teknisk
29 dage siden

Flest afgivne

Seneste 100 dage

114Nils Højsager-Jessen (storyteller)
77Jacob Patrick Poulsen
64Martin Michael Jakobsen (Marver)
63Knud Kjølhede Petersen (knudkp)
62Anni Idorn
57Martin Nielsen (martin23april90)
48Anna Bland (Ingenting)
47Julie Gry Pedersen (digterinden)
40Sys Høj (Forårsglad)
40Daniel Stege Lindsjø (Ordspinderen)
36Per Jørgensen (Hellerhigh)
36Christian de Groot-Poulsen (deGroot)
35Niels Cenius (Snowlion)
32Thorvald Rex (Sprogblomsten)
31Kåemer Asmussen (Kåemer)
31Inge Erhard (Inghard)
27Chrysanthe Appollina (LittleJensen)
27Mikkel W Grøn (Mikkel Grøn)
27Camilla Nørgaard (Lille)
26Ulla Hexibru (heksemutter)
25Dean Rerup Holmberg (MrDD)
24Ann R. Sørensen (Savanti)
23Ole Madsen (o-madsen)
23Karin Askholm (Askholm)
22Amalie S. Hjarsen (Malle2684)
22Rubertus Michel Thomannson (Tommen1986)
21Elisabet Gjedbo (Ebetzer)
20Syrene Hvid
19Mette Boe Christensen (MollyTrine)
17Oliver Roed-Sørensen (Oliver1234)

Flest modtagne

Seneste 100 dage

112Nils Højsager-Jessen (storyteller)
101Jacob Patrick Poulsen
84Anna Bland (Ingenting)
62Anni Idorn
56Martin Michael Jakobsen (Marver)
47Christian de Groot-Poulsen (deGroot)
46Julie Gry Pedersen (digterinden)
41Daniel Stege Lindsjø (Ordspinderen)
38Syrene Hvid
37Ole Madsen (o-madsen)
36Adam Madsen (ErDetSåVigtigt)
36Martin Nielsen (martin23april90)
34Knud Kjølhede Petersen (knudkp)
33Ann R. Sørensen (Savanti)
31Ulla Hexibru (heksemutter)
29Ida Pedersen (Anita A)
29Sys Høj (Forårsglad)
28Lars Peter Hansen (Suez)
26Oliver Roed-Sørensen (Oliver1234)
23Rubertus Michel Thomannson (Tommen1986)
23Kit Ernst (Mott)
21Vincent Rasmussen (Ung Poet Vincent)
21Per Jørgensen (Hellerhigh)
20Sandy Destiny Valentin
19Cecilie Hansen (ciliehansen)
18Piet S Knudsen (SpiritInk)
18Natasja Fichera (Natasjafgr)
18Søren Sørensen (thevoid)
17Diana Nielsen (Dibani)
16Dean Rerup Holmberg (MrDD)