Kommentarer til Svante Oskar Wettergren


10 år siden
KatrineNørregaard
Hyæne
Wow, er jeg allerede færdig med at læse?! Ordene nærmest bare susede gennem mit blik, helt sikkert en af de bedste noveller jeg har læst her :-)
Især din karakteristik af jeg-fortælleren er helt fantastisk. Han er jo nærmest bygget af kontraster. Det ene øjeblik er han en kærlig far der synger godnatsang, mens han det næste er en dyrisk, liderlig satan. (Rent ud sagt) FØJ!
Må indrømme at jeg også blev MEGET OVERRASKET, da din novelle i slutningen tog en heftig drejning, men dette var også med til at øge spændingen og medføre at man til slut næsten er forpustet og samtidigt nærmest "skuffet" over jeg-fortælleren. En person man nærmest har udviklet et forhold til gennem novellen fordi det er så fandens godt beskrevet. Egentlig kunne jeg i den største del af novellen godt lide ham på trods af, at han er sin kone utro. Det faktum at han føler sympati med en hjemløs og er en kærlig far, gør det svært ikke at holde af ham. Mine følelser ændres dog drastisk i slutningen ;-)

Har faktisk intet negativt at sige... Fantastisk skrevet!

Ha' en god dag!

Kh. Katrine :-)
10 år siden
11 år siden
Mathias Heise (MathiasH)
Hyæne
Hey Svante-boy - så dukkede du sgu også op herinde! :)

Sikke en modbydelig novelle - men du skriver godt!
Det fungerer godt med STORE BOGSTAVER SOM BESKRIVER DEN SEKSUELLE AKT - god og koncis illustration af hovedpersonens seksuelle karakter og italesættelse af samlejet.
Sproget er lakonisk og socialrealistisk, og det fungerer fint i denne sammenhæng.
"Jeg sad med nogle venner den aften. Vi var alle singler. Vi snakkede om, at enten var piger søde, eller også var de smukke. De var aldrig begge dele. Det var lige i dét øjeblik, at jeg så hende."
Jeg kan godt lide det nærvær, denne beskrivelse får, idet du ikke bare skriver "Vi var alle singler, og vi sad og snakkede i det øjeblik, jeg så hende", men også kommer ind på samtalens (omend lidt tamme) indhold - hvorvidt piger kan være søde og smukke på én gang. Sådanne momentvise glimt af nærværende detaljerigdom giver teksten dybde og liv.

Jeg savner dog en mere raffineret karakterbeskrivelse - din hovedperson bliver måske lige lovlig stereotyp. Idet du bruger en jeg-fortæller, har du mulighed for at beskrive hovedspersonen gennem hans iagttagelser og italesættelse af sin omverden, hvilket er en langt mere nuanceret måde at beskrive på end "Jan var 20 år, stærk og flot med mørkt hår osv..". Det er jo netop det du gør i din capslock hook-line, og det er en mere gennemført konstruktion af hovedpersonens psyke, historie og verdenssyn, der for alvor ville få en historie som denne til at leve.
Hvorfor er han så følelseskold? Hvorfor har han disse pædofile og sadistiske træk? Hvem er han egentlig? Det nemt nok at lave en oprørende socialt drama med socialrealistiske "plus"ord som pædofili, voldtægt, overgreb, mord, selvmord, osv. - så kan folk rigtig væmmes og mærke deres følelser, idet de reagerer på instinktivt på ubehagelige scenarier og uretfærdige elementer, som vi alle kan relatere til. Bare skriv "Han tog den 4 årige pige med ned i en gyde og kneppede hende, mens han holdt hende for munden", så skal folk sgu nok komme op fra stolen. Det er nemt som at klø sig i røven! Og det er sikkert også det, der sommetider skal til. Sommetider skal kunsten tage livgreb med ubehagelige sociale, menneskelige og samfundsmæssige problemer, belyse og forsøge at forstå dem - den er en måde at håndtere den menneskelige eksistens på. Man skal dog ikke gøre det bare for at gøre det, og bare fordi det er en let måde at provokere læserens følelser på. Man skal (efter min mening) gøre det som et oprigtigt forsøg på at raffinere læserens virkelighedsforståelse. Dette må gøres med blik for individets unikhed samt indsigt i det konkrete sociale problems komplekse karakter. Ellers bliver det simpelthen ikke relevant nok - jeg gider f.eks. ikke læse en 17-årigs novelle om, hvordan det er at leve sit livs efterår med en dement ægtefælle. Jeg vil tilgengæld gerne læse en 17-årigs novelle om, hvordan det er at miste sin morfar. På den måde er socialrealismen i virkeligheden en vanskelig genre, idet den stiller store krav til forfatterens forståelse af et socialt emne - det må være et krav om en vis kyndighed. Det er nemt at falde i fælden og tro, at den store litteratur kommer af sig selv, hvis man bare har de hotte socialrealistiske plustematikker med - i virkeligheden stiller disse tematikker endnu større krav til forfatterens research og forståelse. Det andet bliver for letkøbt.

Men du har helt sikkert et talent for skrive - du har sans for opbygningen af en nervepirrende historie, du fantasifuld og dit sprog er godt. Glæder mig til at læse din næste novelle! :)
11 år siden
11 år siden
Svante Oskar Wettergren (Svante Wettergren)
Livet er, hvad man gør det til
Svarkommentar
Det er ikke dét, det skal handle om, men bare lige for at få det på det rene :)

Så fra 1:06:05
http://www.youtube.com/watch?v=_sJ6OtI6G2o
11 år siden
11 år siden
Nena
Livet er, hvad man gør det til
Så må du tro om eller gense filmen, Svante Oskar. I slutningen af den film som indgår i "Rene Hjerter" sidder Linda med en pistol imod sin tinding. Herefter bliver der snevejr på skærmen.
11 år siden
11 år siden
Svante Oskar Wettergren (Svante Wettergren)
Livet er, hvad man gør det til
Svarkommentar
I slutningen af filmen "Rene hjerter" siger Linda, at hun ikke skyder sig selv. Tror sågar, at man ser scenen til sidst.

Det var en øvelse vi lavede i skolen og på trods af, at det tog mig 10 min. at skrive blev jeg ganske tilfreds med sproget og kontrasten i teksten.

Personligt er jeg mere til tekster, der omhandler temaer, der er mindre banale og samtidig mindre klar i mæglet i forhold til, hvad holdningen er. Dette synes jeg dog, hverken skal holde mig fra at publicere teksten eller bør holde jer fra at kommentere. I behøver jo ikke have samme holdning som mig, og jeg synes ligeledes også man kan kommentere på andet end temaet i en tekst.

Du må endelig ikke misforstå mig. Jeg er meget glad for jeres kommentarer :)
11 år siden
11 år siden
Nena
Livet er, hvad man gør det til
Tak selv. Men hvis du synes, dit tema er uinteressant.....giver det jo ikke mening at give dig kommentarer.
Linda skyder sig selv i filmen, men som du jo ved, når scenen ikke igennem til hovedpersonerne i "Rene Hjerter." De kan ikke holde afslutningen ud på den psykiatriske afdeling, hvor de sidder og deler maden op imellem grønne og røde grøntsager.
Linda dør, det er min klare opfattelse.
Og ja, temaet i din tekst er banalt, men derfor behøver det jo ikke at være helt uden betydning, det var vel derfor du udgav teksten?
Alma
11 år siden
11 år siden
Svante Oskar Wettergren (Svante Wettergren)
Hyæne
Svarkommentar
Det her er ikke henvendt til dig, men det var den eneste måde jeg kunne vise min lærers kommentare ;) Here goes:

Synes det er sjovt, at mange herinde har en helt anden opfattelse af teksten end min lærer har. Synes I har opdaget rigtig mange ting som han ikke har set. Men det kan man heller ikke bebrejde ham for, når han skal læse 25 tekster efter hinanden.

Min lærers kommentarer:
Flydende og stort set fejlfrit sprog. Der er et par enkelte fejl hist og her, blandt andet skal der ikke sættes komma i følgende sætning: "Jeg satte mine sko i entreen, og gik ud til hende". Dem er der en del af.
Fin vekslen mellem hverdagsagtigt sprog og så de mere voldsomme udbrud. Det skaber i hvert fald en undren hos læseren.

Lidt tam start. Jeg synes, der går lidt for lang tid med præsentation af jeg-fortælleren, af hans jobsituation, miljøet (Christianshavn) osv. Det virker ikke så relevant. Jeg kunne godt have tænkt mig, at du gik mere direkte til sagen (utroskab, facade-opretholdelse, upassende omgang med mindreårige, sadistiske tilbøjeligheder osv.). Afslutningen er lidt pludselig, men det giver en meget god (dvs. ubehagelig) effekt, at fortælleren kysser sin datter på munden efter affæren hos Caroline. Han fremstår ikke videre sympatisk.

Det er udmærket, at du arbejder på, at de uhørte begivenheder skal være begivenheder for læseren. Der sker ingen omvæltninger på handlingsplanet. Læserens syn på fortælleren ændrer sig derimod drastisk. Man opdager, at der er noget, der lurer under overfladen.
Der er en del tomme pladser, hvilket er ok: Hvorfor gør manden som han gør? Hvem og hvor gammel er Caroline? Måske er det lidt for mange? (Se under "Et godt råd").
Ang. dyremetaforik synes jeg det er lidt billigt sluppet, at kvinderne han er sammen med hyler som hyæner. Det ville have været godt, hvis du også havde hæftet nogle dyrelignende karakteristika på fortælleren.

Du skriver rigtig fint, men kom hurtigere til sagen! Og spar ikke nær så meget på oplysningerne - hjælp gerne læseren lidt mere på vej.
Måske ville novellen have godt af at blive fortalt af en 3.personsfortæller?

Karakter:
7?
11 år siden
11 år siden
Svante Oskar Wettergren (Svante Wettergren)
Hyæne
Svarkommentar
Hej Rasmus

Tusind tak for din kommentar. Fedt, at du bemærker så mange af de ting jeg selv har tænkt på.

Da jeg startede på min historie var min intention faktisk, at se om jeg igennem sproget kunne retfærdiggøre for pædofili - eller i hvert fald ikke være fordømmende overfor det. Jeg havde dog svært ved det - nok også fordi folk i forvejen har så stærke følelser omkring pædofili.
Jeg synes derimod, at min tekst endte med at være mere neutral overfor emnet og ikke kom med en bestemt holdning til emnet, hvilket jeg har det fint med, da læseren så selv kan lægge det i den han vil.

Sjovt at få kritik for sproget. Det er første gang jeg nogensinde har fået det ;) Men kan nu sagtens følge dig. Kunne godt mærke, at det var underligt at skrive en novelle, da det er mange år siden. Det er trods alt noget andet end at skrive essays, kronikker osv.

Jeg har også brugt meget tid på at tænke historien igennem, så jeg er glad for, at du bemærker dette.

Jeg er meget beæret over, at du synes plottet er et af de bedre herinde længe.
11 år siden
11 år siden
Svante Oskar Wettergren (Svante Wettergren)
Hyæne
Svarkommentar
Jeg er glad for, at du blev provokeret. Det var også meningen ;)

Jeg synes desværre, at det som historien rigtig handler om fylder for lidt, men jeg havde kun 1500 ord til rådighed og jeg ville ikke undlade hele opbygningen, da jeg ikke føler, at historien ville fungere ordenligt uden den.

Tak for din kommentar.
11 år siden
11 år siden
Svante Oskar Wettergren (Svante Wettergren)
Livet er, hvad man gør det til
Svarkommentar
Jeg er glad for, at du kan lide mit sprog. Det betyder meget for mig.
Ja, det kunne helt klart være sjovt at se, hvad der skete, hvis disse to typer møder hinanden. Hvis du skriver den, må du endelig skrive. Vil meget gerne læse den ;)

Tusind tak for kommentaren.
11 år siden
11 år siden
Svante Oskar Wettergren (Svante Wettergren)
Livet er, hvad man gør det til
Svarkommentar
Jeg har også set filmen. Du glemmer vidst, at hun ikke skyder sig selv i sidste ende ;)

På trods af, at jeg selv har skrevet teksten synes jeg budskabet er for banalt til, at jeg selv synes det er interessant. Jeg kan sagtens følge dig i, at der er ting i verden, som vi ikke er herre over.
Verden eller livet er hverken godt eller dårligt. Det handler om fokus. Der findes ikke én virkelig, og vi definerer den derfor selv. På baggrund af det vil jeg stadig holde fast i, at livet er, hvad man gør det til ;)

Mange tak for din kommentar.
11 år siden
11 år siden
Svante Oskar Wettergren (Svante Wettergren)
Livet er, hvad man gør det til
Svarkommentar
Jeg er glad for, at du både kan mærke frosten og forårssolen. Det var også meningen :)

Havde slet ikke tænkt over den sætning, men du har fuldstændig ret. Har allerede rettet den ;)

Tak for din kommentar.
11 år siden
11 år siden
Svante Oskar Wettergren (Svante Wettergren)
Livet er, hvad man gør det til
Svarkommentar
Jeg kan sagtens se, hvad du mener!

Det var en øvelse i skolen, hvor vi skulle lave en rejsereportage, så den er blevet lavet på 10 min.
Så det er ikke den tekst jeg har brugt længst tid på, men jeg synes beskrivelserne blev fine og valgte derfor at lægge den op.

Tak for din kommentar :)
11 år siden
11 år siden
Rasmus Jørgensen (Rasmus90)
Hyæne
Hej Svante

Jeg har et ord på engelsk på min hjerne lige nu: disgust.
Det er simpelthen en historie, som forlader en med en utrolig dårlig smag i munden. Det har efter al sandsynlighed også været din intention. Den virkede. Jeg er chokeret, og det bliver jeg ellers sjældent. På den måde har du klaret det fortræffeligt.

Du har benyttet dig af en jeg-fortæller, hvilket jeg synes, er et rigtigt godt valg. For at se er der 3 faser i denne novelle.

1) Her lærer man lige personen at kende og begynder hurtigt at sympatisere med ham.
2) Her finder man ud af, han er sin kone utro. Man dømmer man, og tænker han er egoistisk.
3) Han frogriber sig - ja, jeg synes det er det rigtige ord - på en ung pige. Man foragter ham simpelthen. Håber hans firma går konkurs, og konen forlader ham med pigen.

Det er klogt opbygget. Alt for tit vælger skribenter at tegne et funklende hvidt billede af en person, der så pludselig bliver sort. Sandheden er den, at man i den slags historier regner med noget vildt, og derfor kommer det ikke bag på en, når det sker. Det er simpelthen misforstået, at det skulle have den ønskende effekt. Det, som du gør, er at gøre din person grå i midten af historien. Han virker som et okay menneske, selvom han har en affære. Det at have en affære er slemt nok i sig selv, og derfor regner man som læser ikke med, at der kommer til at ske noget meget voldsommere. Utroskab er jo et tema nok i sig selv! Derfor kommer det voldsomt bag på en, når du så vælger at gøre ham småpædofil - hvis han altså ikke er pædofil, pigens alder kommer trods alt ikke frem. Det er klogt tænkt.

Din svaghed her ligger i dit sprog, din grammatik og tegnsætning. Tit bliver dine sætninger meget sære. Både i den scenisk fremstilling og beretning bliver dine formuleringer for hverdagsagtige. Det gør imidlertid ikke noget i replikkerne. Der er også nogle uheldige grammatikfejl, og selvom din tegnsætning (komma) ikke er i top, gør det ikke noget skrækkeligt ved historien. På disse områder kunne jeg godt have ønsket noget andet/mere.

Men med hensyn til dit plot, er det en af de bedre historier, jeg har læst herinde i et stykke tid. Det virker gennemtænkt og klogt. Det imponerede mig meget.

Tak for oplevelsen - selvom jeg stadig har en dårlig smag i munden.

Alt det bedste,

Rasmus
11 år siden
11 år siden
Ulla Hexibru (heksemutter)
Livet er, hvad man gør det til
Hej Svante Jeg synes det er en helt igennem dejlig tekst du har forfattet, i et flydende sprog og med god kontrast, hele tekstens styrke ligger deri og bærer den flot igennem. Som en tidligere læser pointerer kunne du sikkert skærpe den, forkorte den mere, men jeg synes nu også den er god præcis som den er. Til gengæld synes jeg det kunne være spændende at høre hvad der mon ville ske hvis de to typer mødte hinanden, det kunne sikkert udarte sig på forskellige finurlige måder, deri ligger stoffet til en mulig novelle eller????? Tak for et velskrevet indspark med stof til eftertanke fra Ulla
11 år siden
11 år siden
Nena
Livet er, hvad man gør det til
Der springer mig et fuldkommen tilsvarende citat i munden, når jeg læser titlen på din tekst, Svante Oskar. Fra filmen "Rene Hjerter." Det er hp i filmen, Linda, der udtaler disse ord med vinger så tunge, at hun desværre falder helt igennem, og tilsidst sætter sig en kugle for tindingen. Og når jeg læser din tekst, kan jeg ikke lade være med at se en tilsvarende tematik: Livet er hvad vi gør det til, men - ærligt - der er jo kræfter, der ikke lige lader sig styre af vores intention her i livet. Så mon ikke det var ærligere at sige: Vi er, hvad livet gør os til?
Men jeg kan godt se din pointe; den minder mig dog mere om dictummet:"Synet afhænger af brillerne der ser."
Alma
11 år siden
11 år siden
Sanne Schlægelberger Hansen (Sanne82)
Livet er, hvad man gør det til
En god tekst. Jeg kan godt lide dit emne, og du har fuldstændig ret. Det gælder om at se lyst på livet!
Du skaber nogle gode billeder og jeg kan næsten mærke både frosten og senere forårssolen :)
En ting jeg studsede over var "Converse og sibirisk vinter er åbenbart ikke en god blanding." Af en eller anden grund ville jeg nok have skrevet kombination i stedet for blanding.
Ellers ingen brok fra mig :)

Sanne
11 år siden
11 år siden
Søren Skogstad Nielsen (Grosvenor)
Livet er, hvad man gør det til
Det er da en udmærket kontrastende tekst. Med mange små præcise iagttagelser.

Måske skulle 'man' erne i sidste tekstdel også være jeg'er - det ville friske den lidt. Synes denne læser. Han er iøvrigt minimalist og kunne godt tænke sig at smidde væk for at få essensen skærpet.
Men det er kun en mening - et stilspørgsmål.
11 år siden
11 år siden
Ulla Hexibru (heksemutter)
Hyæne
Hej Svante Wauw det er en spændende historie, du bygger langsomt din historie op omkring en "lykkelig familie" og du gør det så effektivt at jeg ikke aner rigtig uråd før til allersidst. Det kan jeg som læser rigtig godt lide. En uhyggelig og provokerende historie, med masser af stof til eftertanke Tak for ordene fra Ulla
11 år siden
11 år siden
Svante Oskar Wettergren (Svante Wettergren)
Hyæne
Svarkommentar
Tusind tak. Er glad for, at du kunne lide den!

Da jeg skulle skrive den blev jeg inspireret af Naja Marie Aidts novellesamling "Bavian". Den kan jeg klart anbefale!
11 år siden
11 år siden
Amandusen
Hyæne
WOW!!! jeg blev meeeeeget overrasket over den drejning din tekst tog!!! jeg er dybt imponeret over din evne til at dreje din historie!!! jeg var overbevist om at det var den perfekte familie, indtil du begyndte at lægge små hints ud, for så at sprænge bomben! virkelig godt!
11 år siden
11 år siden
Fuchsia
Hyæne
Det her er en virkeligt spændende tekst. Den rummer, for mig, de pædofile tendenser, som han forsøger at tone ned ved at kaste sig over en meget ung pige. Jeg kan godt lide måden som du hele tiden trækker det sammen på, ved at gengive de samme effekter hjemme, og hos Caroline. Det gør den også meget tankevækkende. Du skriver rigtig godt, og jeg følte mig hele tiden med, lige til du smækker Caroline på bordet. Men det giver jo tråden igennem det hele, og derfor er det rigtig godt skrevet. Så forstår jeg senen på stuegulvet, og de andre ting der måske undrede mig først. Skræmmende tekst på mange måder, men du serverer den virkelig godt, og jeg kunne godt lide historien. Afslutningen får det til at løbe koldt ned af ryggen på mig, men tilfører virkelig også en kant. Det sker, og det sker lige rundt omkring os.
11 år siden

Flest afgivne

Seneste 100 dage

148David Hansen (David H)
121Hawraa Ghaieb (Hawraa)
117Ryan Raskolnikov (Deadboy2)
94Ulla Hexibru (heksemutter)
90Daniel Stege Lindsjø (Ordspinderen)
87Niels Cenius (Snowlion)
65Cecilie Regitze Økjær (CecilieRegitze)
49Ida Petersen (Drømmedigteren)
43Mette Boe Christensen (MollyTrine)
41Tommy Skovby Mikkelsen (timmytommy)
37Cecilie Hansen (ciliehansen)
31Inge Erhard (Inghard)
31Camilla Diedrich (PoemsbyC)
28Jeshua Fink (DigitalKitsch)
27Maria Louise S. Jensen (mlsj)
24Hans Ib Noe Hansen
23Jytte Irene Møller (Grammy)
22Christina Harritz (Anniina)
21Andreas Mikaelsøn (inabsentia)
20Pia Hansen
20Poul Erik Pedersen (Poulerik)
17Maïa Westh (MaiiaW)
15Morten Rasmussen (Burningmoon)
15Mille Millet (Mille Mille)
14Anemone Rosendal (Line-Anemone)
12Anna Andersen (Anna-Sara)
12Emil Hjort
12Ansu Orheim (AnsuLa)
11Sys Høj (Forårsglad)
9Lejsy Storm

Flest modtagne

Seneste 100 dage

102Hawraa Ghaieb (Hawraa)
94Daniel Stege Lindsjø (Ordspinderen)
81Ulla Hexibru (heksemutter)
76Camilla Diedrich (PoemsbyC)
75Cecilie Regitze Økjær (CecilieRegitze)
73David Hansen (David H)
53Cecilie Hansen (ciliehansen)
53Christina Harritz (Anniina)
51Ryan Raskolnikov (Deadboy2)
49Niels Cenius (Snowlion)
47Jytte Irene Møller (Grammy)
44Mette Boe Christensen (MollyTrine)
40Anna Andersen (Anna-Sara)
38Hans Ib Noe Hansen
37Tommy Skovby Mikkelsen (timmytommy)
34Nik Knudsen (LangtfraIngenting)
33Sys Høj (Forårsglad)
31Ida Petersen (Drømmedigteren)
28Poul Erik Pedersen (Poulerik)
28Inge Erhard (Inghard)
25Walther Vium (Bob Hønsestige Livline)
24Jeshua Fink (DigitalKitsch)
20Mille Millet (Mille Mille)
16Nina Rita Pape (ninapape)
15Maïa Westh (MaiiaW)
15Andreas Mikaelsøn (inabsentia)
14Lars Bahlsen (Bahlsen)
14Ansu Orheim (AnsuLa)
14Anemone Rosendal (Line-Anemone)
12Nazanin Madjd (Nazanin)