Opslagstavlen · Forfatterskole Århus

2 svar
Senest opdateret 6 år siden · 2 bruger(e) deltager
6 år siden

Jeg har meldt mig til et 8-ugers forfatterkursus (writers academy), der lige er blevet aflyst pga for få kvalificerede ansøgere. Var det noget for Jer? Det er aftenundervisning om torsdagen i rhus, det koster ca 6000, underviser er forlagsredaktør og forfatteragent. Jeg hber at nogen herinde vil deltage, så der bliver oprettet et hold!

6 år siden
6 år siden

Nej, jeg er desværre ikke et emne. Jeg pludrer bare lidt med, da spørgsmålet om undervisning har strejfet mig. Som man næppe vinder Wimbledon uden træner undervejs, skal man også være et stort talent hvis man skal have succes med skrivning helt på egen hånd.
Jeg tror dog at der er noget der kan fremme processen, selv uden undervisning på kurser, nemlig det man kalder livets skole. En brændende sjæl der sprudler af idéer der blot venter på tid til at komme på papir eller pad er alt andet lige godt rustet.
I "livets skole" tror jeg desværre (eller heldigvis?) at jeg har siddet på bageste række. Skrivning har ikke været en indefra kommende nødvendighed, men en ambition.
Derfor tror jeg ikke at jeg ville klare mig godt på en forfatterskole. Her tror jeg at man skal have en masse "med" i klasseværelset. En masse krudt som læreren skal hjælpe en med at få antændt. Tom for idéer ville jeg sidde og afvente lærerens gyldne ord og vejledning.
Alligevel kunne undervisning være godt, da man vel i det mindste kunne finde ud af hvor man mangler mest.
Jeg håber at I andre får held med jeres kursus og finder deltagere nok.

6 år siden
6 år siden
#2 Kato

Tak for din kommentar, Flemming! Ja, jeg har også mine betænkeligheder angående forfatterskole, særlig når der anbefales en dramatisk opstart, spændingskurve efter et bestemt mønster, point of no return osv, for at blive udgivet. Særlig når man læser forfattere, som sælger godt, men slet ikke følger disse regler, fx Jon Fosse og Helle Helle. Men hvis holdet bliver oprettet, vil jeg dog kaste mig ud i det alligevel, for jeg føler, at jeg sidder her og skriver og gylper det samme galde op igen og igen, uden at selv kunne se, hvad "det" er. Jeg har brug for andres opfattelse af, det jeg skriver. Det er også derfor jeg kom ind på Fyldepennen for en uge siden, nu skal jeg lige finde ud af, hvordan sitet her fungerer, så poster jeg nok noget en skønne dag, som jeg har skrevet.

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Forfatterskole Århus er startet 31/01-2018 12:36 af Kato og er placeret under Opslagstavlen.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3Seksuelle overgreb, og det manglend...
2 dage siden · AnsuLa
2Krimikonkurrence Leitura
3 dage siden · heksemutter
45Dagens DJ
8 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
13 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
13 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
1 måned siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned, 5 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 5 dage siden · sofiesverden

Opslagstavlen

5God digital bogside
5 måneder, 22 dage siden · HamDenKorte
0Forfatter søges til Børnebogsuniver...
1 år, 7 måneder siden · Untitled
0Skrivegruppe!
1 år, 8 måneder siden · Clara de N
13Kunsten i fokus
2 år siden · belmindelig
0ups
2 år siden · Savanti
0En ulykke sker aldrig alene
2 år siden · MariaMolgaard
7Korrespondent
2 år siden · Dmitri Burdykin
4Skrivegruppe 45+
2 år siden · HeleneHK