Bøger, forlag og litterært · hvad er fordelen ved ISBN nr?

5 svar
Senest opdateret 5 år siden · 3 bruger(e) deltager
5 år siden

Kære alle

hvis man selv-udgiver en bog som PDF
- hvad er fordelen ved at give den et ISBN nr?
er der f.eks forskel på reglerne for Copydan osv?

Input modtages med tak :-)

5 år siden
5 år siden
#1 Polo

Og du har ikke overvejet at indtaste "isbn" i søgefeltet på google eller noget tilsvarende - eller simpelthen bare besøge isbn.dk? Jeg tror næsten, det er bedre forklaret dér end nogen på Fyldepennen orker at gøre, men jeg kan selvfølgelig kun tale for mig selv.

5 år siden
5 år siden

Der er en del services der kun lader sig gøre, hvis man har et ISBN-nummer på udgivelse, eReolen f.eks.

Det giver ikke nødvendigvis mere salg at have ISBN-nummeret, men det øger chancerne for salg.

5 år siden
5 år siden

tak for svar WeirdSpace :)
Jeg har søgt på nettet men har endnu ikke fundet ud af om Copydan - som ikke selv ønsker at besvare spørgsmålet - gør en forskel på om en ebog har ISBN nr eller ej.
Sagen er at det er nemmere at få en EBOG afsat på uddannelsesområdet hvis den må printes, end hvis der kun må printes 20 procent af siderne som er Copydans standardregler, så var interesseret i at høre om disse regler kun omfatter "oficielle" bøger dvs ISBN registrerede udgivelser eller alle tekster på markedet. Jeg tænkte at man måske ved at udelade ISBN registrering kunne omgå Copyans brugsregler.

5 år siden
5 år siden

Nu kan Copydan jo ikke styre hvor meget skolerne udskriver af en bog, så hvis du i kolofonen og f.eks. på bagsiden gør opmærksom på at køberen må udskrive hele bogen til undervisningsbrug, har du omgået det problem. For Copydan er det underordnet om udgivelsen har et ISBN-nummer eller ej, så det er ikke vejen frem. Jeg har også mine hjemmesider med undervisningsmateriale registreret ved Copydan, og de har heller ikke noget ISBN-nummer.

5 år siden
5 år siden

ok mange tak for nyttig info :-)

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten hvad er fordelen ved ISBN nr? er startet 22/10-2018 20:28 af vikingo og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3Seksuelle overgreb, og det manglend...
15 timer siden · AnsuLa
2Krimikonkurrence Leitura
2 dage, 13 timer siden · heksemutter
45Dagens DJ
6 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
12 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
12 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
28 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned, 4 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 4 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 8 dage siden · Tungnemt

Bøger, forlag og litterært

8Poesi forlag søges
5 måneder, 7 dage siden · heksemutter
3Forlags forretnings-model
5 måneder, 29 dage siden · Ansu
4Vedrørende litteraturtidsskrifter
8 måneder, 10 dage siden · heksemutter
0Hvilket forlag passer til min bog?
11 måneder, 22 dage siden · David H
0Erfaringer med forlagene Wadskjær o...
1 år, 1 måned siden · Asger Nørlund
0Harry Potter - for yngre børn?
1 år, 4 måneder siden · Løvinde
7Anbefalinger til forlag?
1 år, 8 måneder siden · Krimi4Y
4Søger kritik af Digtsamlings opsætn...
2 år siden · Ansu
3Valg af forlag til digtsamling
2 år siden · belmindelig