Ordet er frit · Skriveblokade

3 svar
Senest opdateret 10 dage siden · 2 bruger(e) deltager
11 dage siden

Er der mon andre, der har prøvet at have skriveblokade og hvordan overvindes i dem? Jeg synes, at jo ældre jeg bliver, jo mere udebliver min inspiration. Engang skrev jeg noveller, så kun små digte og nu begrænser min kreativitet sig til enkelte fragmenter/sætninger hist og her. Det er jeg lidt ked af.
Som baggrundsinfo vil jeg nævne at jeg tager psykofarmaka, dog et relativt mildt præparat og i en lille dosis, så det skulle ikke være det, der forpurre min inspiration

11 dage siden
11 dage siden

Hej Anemone
Når jeg har skriveblokade så skriver jeg nyttesløse ting blot for at komme igang igen. Det kunne være en dagbog for at starte mildt ud.
En anden metode er måske at brainstorm et minut eller to ud fra et emne, og så se hvad der dukker op af ord.
Jeg tager også medicin og i nogle perioder går det ud over kreavititen, hvor det er sværere at komme i gang med at skrive noget.
Håber du kommer over skriveblokaden hurtigt.
Kh David

11 dage siden
11 dage siden

Ja brainstorming kunne faktisk være en god idé. Tusind tak for det forslag.
Det er det også at skrive dagbog, men jeg skriver næsten altid om hvad jeg konkret har oplevet eller konkret føler, og jeg vil så gerne kunne finde på noget kreativt.
Nu får jeg lige en katastrofetanke men tror du, at medicin permanent kan fjerne ens fantasi? Eller er det at male fanden væggen?

11 dage siden
10 dage siden

Jeg ved ikke om medicinen kan lægge sig som en permanent blokade for ens fantasi, men det er en interessant tanke at have. Personligt oplever jeg perioder med lavere produktivitet, og jeg er i øjeblikket på Risperidon mod skizofreni på maksimal dosis, og mit kreative omfang er begrænset for tiden.
Men det hænder da i ny og næ at jeg får en god idé til en novelle, som lige skal skrives ind imellem alligevel trods medicinen. Så nej, medicinen hæmmer i al fald ikke fuldstændig for mit vedkommende - men jeg er ikke i tvivl om at noget af fantasien er blevet begravet undervejs, da man jo til tider lever i en osteklokke når man tager medicin.
Har taget medicin i 14 år nu og jeg har skrevet noget af mit bedste skriv, mens jeg har været under medicin, så jeg vil ikke afskrive idéen om helt om at medicinen dræber al fantasi.
Men måske oplever du det anderledes med det præparat du får.

10 dage siden

Besvar debattråd

Debatten Skriveblokade er startet 08/05-2024 15:53 af Anemone Rosendal og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

7Alternativer til Fyldepennen?
23 timer siden · Deadboy2
52Dagens DJ
1 dag, 3 timer siden · tuttimanse
4167Dagens ord
1 dag, 4 timer siden · tuttimanse
0Racisme
3 dage siden · Brehmer
7Undrer i jer også ???
3 dage siden · MollyTrine
7Dagens Sketch (del en sketch/joke)
9 dage siden · Inghard
3Skriveblokade
10 dage siden · David H
3Seksuelle overgreb, og det manglend...
21 dage siden · AnsuLa
2Krimikonkurrence Leitura
23 dage siden · heksemutter

Ordet er frit

0Racisme
3 dage siden · Brehmer
3Skriveblokade
10 dage siden · David H
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
5 måneder, 17 dage siden · Skriverkunstner
3Dansk eller Engelsk?
6 måneder, 12 dage siden · cell
521Kontraster
6 måneder, 20 dage siden · Brehmer
1Spørgeskema; Hjælp mig lige med min...
11 måneder, 28 dage siden · Snowlion
1Pennemakker efterlyses (ihærdigt)
1 år siden · ScribblyCat
4Se verden i et nyt lys!
1 år, 1 måned siden · heksemutter
35Mellemgaard - et forlag i frit fald
1 år, 3 måneder siden · Bullensohn