Efterårets omfavnelse


9 år siden 5 kommentarer Kortprosa årstider nysgerrighed mystik

11Afsked
Et smil fra himlen du sender ned · Vi mærke kan din kærlighed · En fa... [...]
Digte · døden, savn, kærlighed
6 år siden
6En gudmors digt på vejen
En lysende stjerne på himlen så klar · Et slag med vingerne prægtig... [...]
Digte · familie, følelser, livets gang
6 år siden
3Larmende stilhed
Stilhed fuld af larm som sætter sig som små mider og gnaver; æder... [...]
Blandede tekster · tanker, stilhed, reflektion
7 år siden
4Mørkets net
Et vådt knitrende lys. · En forbi flyvende dues hissende vingeslag ... [...]
Blandede tekster · eksistens, mørke, tanker
7 år siden
2Hvor blev det af; det kendte
Som en tåge der langsomt sniger sig ind til et bagholdsangreb og ... [...]
Blandede tekster · refleksion, livet, natur
8 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Katrine Sørensen (f. 1996)
Gaden lå badet i aftensolens sidste stråler, og jeg stod i vinduet og betragtede træernes efterårsblade dale ned og lægge sig som et farverigt tæppe.
   Lige som solen skulle til at gemme sig bag egetræets top kom en lille dreng gående, godt indpakket i en stor jakke trods årstidens milde vejr. Hans øjne var fastlåst på det store egetræ, som stod i midten af parken lige på den anden side af vejen. Jeg fulgte hans bevægelser nøje, mens han krydsede vejen. Han satte sig på hug ved egetræets rod, fjernede noget som lignede en sten. Jeg kunne se han rodede med noget under jakken, som han lagde fra sig.
   Det prikkede i huden af nysgerrighed, mine tanker fløj fra den ene mulighed til den anden, og jeg lagde ansigtet helt op mod ruden for bedre at kunne iagttage ham, men... hvor blev han af? Der var ingen at se på gaden, som snart henlå i totalt mørke. Egetræets silhuet tårnede sig dog stadig op, som en kæmpe på afveje, og dragede mig mod sig.
   Min nysgerrighed tog over, og snart var jeg halvvejs over gaden med en lommelygte i hånden. Da jeg nåede egetræet, søgte mine hænder hektisk gennem det våde græs efter en mulig flytbar sten, og med hjælp fra lommelygten fandt jeg den hurtigt.
   Jeg lagde lommelygten fra mig, mens jeg flyttede stenen. Et hul kom til syne og uden yderlige betænkeligheder stak jeg hånden ind. Det var dybt, men jeg stødte snart på noget varmt og klistret, og trak forskrækket hånden til mig.
   Lommelygten lå stadig ved min side og lyste, jeg greb den og lyste ind i hullet. Hvad mine øjne mødte, fik det til at isne inde i mig. Jeg rejste mig hurtigt og drejede rundt, men nåede ikke langt, før en skygge tonede frem foran mig. I samme nu skød en stærk smerte op gennem mig ben, og jeg faldt på knæ. En iskold hånd, ikke større end et egetræsblad lagde sig for min mund. Noget varmt og klistret løb fra min hals, nedover mit bryst og gennemblødte min efter årstiden dybrøde kjole.
Forfatterbemærkninger
En skriveøvelse fra skolen. Opgaven lød på: Skriv en kort historie som tager udgangspunkt i en ting eller et plotelement, som har betydning for personen/personerne i historien.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 21/10-2014 22:38 af Katrine Sørensen (K. Bergmann) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 349 ord og lix-tallet er 29.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.