Dagen derpå - To


1 måned, 8 dage siden 1 kommentar Kortprosa

0Kludder med kærligheden
For længe siden i Getakja skulle landet styres af en konge, så hv... [...]
Fantasy · forhåbninger, længsel, magi
14 dage siden
1Æg
"Øv," sagde Jegor højt.og den hvide rotte så forbavset på ham med... [...]
Fantasy
20 dage siden
1Dagen derpå - To
"Har han taget opium?" spørger Cessie. · Nabokonen Serafina vrisser... [...]
Kortprosa
1 måned, 8 dage siden
4Glem ikke fortiden
Der står en buket blomster på kommoden: Kornblomster og lavendler... [...]
Kortprosa · fortiden
3 måneder, 7 dage siden
3Juletræs-onklen
Duften af nybagt rugbrød hang i luften over det meste af den lill... [...]
Blandede tekster
5 måneder, 17 dage siden

Puls: 42,7

Publiceret: 4
Afgivet: 26
Modtaget: 6
Pia Hansen (f. 1958)
"Har han taget opium?" spørger Cessie.
   Nabokonen Serafina vrisser: "Det har jeg jo lige sagt."
   "Æh ja, men øh hvor meget?"
   "Ikke så meget. Han ville bare sove, så han kunne være udhvilet og tage sig af dyrene, men jeg måtte ruske ham vågen, og han er ikke mange sure sild værd. Og øhøm..." Serafina hoster, før hun fortsætter med et spørgsmål:
   "Hvem har dog pryglet ham så efterttryggeligt?"
   "Sagde han ikke det?" prøver Cessie at undvige.
   Nabokonen kniber øjnene sammen, rynker panden og ryster på hovedet, så en grå tjavs dækker det ene øje.
   "Han mumlede noget om det," siger hun og skifter emne: "Koens yver svulmer. Du må se af at få den malket inden kalven drikker det hele og revner. Jeg har skyllet sårene med koldt vand, men du må hellere koge noget vand og så vaske igen. Jeg tror ikke, han får sårfeber, men der er sprunget gamle sår op, så hold lidt øje med ham."
   "Jeg blev bare så vred," prøver Cessie at forklare.
   "Gå nu ud og malk den ko," siger Serafina og ser lidt træt ud.
   "Ja - ja selvfølgelig," mumler Cessie og ser nabokonen gå mod yderdøren. "Jeg må hjem, men jeg kommer igen," er Serafinas ord, før hendes træsko klaprer mod yderdøren. snart sidder hun på malkeskamlen. Hun føler sig fuldkommen tom i hovedet, mens hendes hænder som af sig selv arbejder med yveret. Bagefter trækker hun koen udenfor. Kalven følger med og danser kådt. I den lille indhegning er der stadig græs tilbage, men det er snart gnavet ned. Hun sukker og skynder sig ind i huset, for hvis Freddy sover er Keith den eneste til at se efter Julie og det er han vist for lille til. Julie sover heldigvis stadig. Det gør Freddy også. Han vånder sig lidt. Hun lister hen til alkoven. Keith følger hende med øjne på stilke. Forsigtigt stryger Cessie nogle fingre hen over Freddys krøller.
   "Vi lader ham sove," siger hun til Keith.
Forfatterbemærkninger
- en lille bid mere.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 19/03-2024 21:12 af Pia Hansen og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 329 ord og lix-tallet er 23.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.