3Tunnelsyn
Det filtrede garnnøgle triller uhæmmet · kaster ekko · kaster ekko. · B... [...]
Digte
5 dage siden
4Drømme
Længsler der hvisker I øret · husker · farverne bag gardinet · drømme d... [...]
Digte
11 dage siden
9Liv
Det er slut · med at knuse · drømme · jeg vil ikke vende livet ryggen · i... [...]
Digte
18 dage siden
3Muld
Jeg har lyst til at · grave i muld · grave efter orm · det nye grøn · liv... [...]
Digte
26 dage siden
6Dage
Der er dage · hvor det er nødvendigt at stå op · for sig selv · være ve... [...]
Digte
1 måned, 3 dage siden
2Mørkt rugbrød - Kapitel 2 fortsat
Gårdspladsen er øde, jeg stiller rygsækken, og banker på, men ing... [...]
Romaner
1 måned, 7 dage siden

Puls: 69,9

Publiceret: 14
Afgivet: 70
Modtaget: 74
Ulla Hexibru (f. 1956)
Han stirrede ned på sine hænder. Ru som sandpapir, stærke. Fingrene var korte og tykke. Han havde levet med dem hele livet. Godt skruet på hvis han selv skulle sige det. Som at have en ekstra ven med i baglommen.

På det sidste var der sket noget, en nisse var flyttet ind og pustede grus og tvivl i øret. Som regel overdøvede de daglige gøremål. Men i dag følte han sig forfulgt. Folks øjne i nakken, var som stikkende nåle, og bussens rystelser forplantede sig op gennem fødderne.Ved opbremsningen kastede han sig ned på sædet, der netop var blevet ledigt. Han lagde hænderne på knæene og strammede til i et fast greb. Han stirrede beslutsomt ind i nakken, på den gråhårede kvinde der sad lige foran. Hun førte en lang fordømmende dialog med arbejdskollegaen ved sin side.Han krummede tæer bare ved de brudstykker han overhørte.

Efteråret var kommet som et lyn i år. Med blade, der væltede af træerne, nærmest over natten. Den første sne havde fyldt hans indkørsel.
   Fortovet blev fint rent, og med omhyggelige tag skrabede han, en sirlig sti op til den nymalede hoveddør. Det lille rækkehus var hvidt og rødt, næsten som det danske flag.

Egentlig var det jo bare drengestreger. Ikke noget der burde fylde
   De havde overlevet så meget forskelligt, men dette satte sig i hænderne og i nakken som nervøse tics. Midt i aftenkaffen kunne han rejse sig og gå ud og åbne døren. Der var aldrig nogen på den anden side. Den lille sidevej lå stille hen, og han og naboen diskuterede stadig hækkens højde. Men der var en ulmen, en sitren af udefinerbare lyde. Måske befandt de sig inde i hans hoved. Måske?

Drengen var skaldet, læderjakken sad stramt, blikket var som rå klippeskær. Kunne det være ham?
   Hvem ved hvordan de ser ud?
   Ikke han, der levede i lykkelig uvidenhed, lige indtil den dag.

Den aften var ikke anderledes end andre. Kun ordet på døren, da han og hunden kom ud for at gå aftentur.

Han blev stående og stirrede forbløffet. Det føltes som en mavepuster af de store. Han gik ind i huset igen. Tog snoren af hunden, og løb gennem entreen, stuen, køkkenet, og ud gennem bagdøren, hvor han rodede skuret igennem med rystende hænder. Greb bøtten med maling, der lå en stiv pensel ovenpå. Den kunne vel bruges.

Og så malede han sort ovenpå den sorte skrift. Der blev en stor sort plet, der hvor ordet havde stået.
Forfatterbemærkninger
Jeg er i tvivl om jeg skal afsløre ordet? Hvad synes du som læser hvad er mest effektfuldt?(afsløring kommer her:Hans kone kom hjem ved nitiden, hun havde besøgt en veninde:Hvorfor har du malet en sort plet på døren,hun stirrede undrende på ham. Det vil jeg helst ikke fortælle, svarede han.Men hun insisterede, indtil han måtte give sig:Perker, hviskede han,der stod perker.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 03/09-2018 10:04 af Ulla Hexibru (heksemutter) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 413 ord og lix-tallet er 27.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.