Et skævt eventyr


2 måneder, 25 dage siden 3 kommentarer Eventyr og fabler

3Et skævt eventyr
I en lille by levede der engang en mand, som havde fået kælenavne... [...]
Eventyr og fabler
2 måneder, 25 dage siden
1Magiens kraftfulde tryllestav
I et spil af tid og rum ændres vores liv, vævet af tråde, der væv... [...]
Blandede tekster
3 måneder, 8 dage siden
1Truslen mod det danske demokrati
Lad mig først slå fast med syvtommersøm, at jeg er imod enhver fo... [...]
Klummen
4 måneder, 19 dage siden
4Den sidste vals
I livets uforudsigelige teater, hvor skæbnen danser sin uforudsig... [...]
Blandede tekster
5 måneder, 15 dage siden
1Emballagefabrikanternes tyranni
Det er og forbliver en gåde for mig, hvordan emballagefabrikanter... [...]
Klummen
5 måneder, 28 dage siden
2Den ensomme ulv
Mellem det tilsyneladende strålende skær af genialitet og afgrund... [...]
Blandede tekster
5 måneder, 28 dage siden
7Den skjulte skat
I den dybeste, mørke afkrog af sjælen, hvorfra tårerne triller so... [...]
Blandede tekster
6 måneder, 16 dage siden

Puls: 13,3

Publiceret: 2
Afgivet: 1
Modtaget: 6
Helge Christensen (f. 1950)
I en lille by levede der engang en mand, som havde fået kælenavnet Skæve. Han hjerne var aldeles skæv, og han tænkte konstant i spiraler. Hele hans liv var baseret på at fostre skæve idéer

Skæve var byens original, der var blevet kendt for sine skæve tanker og skøre ideer og en dag, mens han sad og rodede rundt i sit skæve sind, fik han en tanke, som han synes var mere genial end Newtons og Einsteins idéer tilsammen. En idé der én gang for alle ville løse klodens problem med den globale opvarmning.

Han mente, at hvis vi klædte hele kloden og dens beboere i lyse farver, ville varmestrålerne fra solen blive reflekteret tilbage ud i rummet. Hvis vi samtidigt fjernede alle de mørke farver, ville jorden ikke længere agere som en svamp, der opsugede varme.

Skæve besluttede sig for at rejse jorden rundt og overbevise magthaverne om, at han havde løsningen på et af verdens allerstørste problemer.

Et af hans første stop var hos en præsident. Skæve forklarede ham, at lyse farver ikke kun var et modefænomen, men også redningen for klodens stigende temperatur.

Præsidenten så på ham, som om han var en undsluppet patient fra en psykiatrisk afdeling og kastede ham straks på porten.

Men Skæve gav ikke op. Han tog videre på sin færd til andre lande, hvor han mødte konger, dronninger, præsidenter og diktatorer.

Efter mange møder og endeløse diskussioner lykkedes det endelig Skæve at samle alle verdens ledere til en stor farverig konference. Her besluttede man at teste Knuds idé ved at male et lille land i lyse farver og se, om temperaturen faldt.

Resultatet? Det lille land blev i løbet af kort tid køligere og verdenslederne besluttede derfor at implementere Skæves plan globalt.

Landene gik straks i gang med at male alle genstande og bygninger i lyse farver.

Men Skæve var slet ikke færdig. Han argumenterede for, at også tøj og accessories skulle ændre farve for at maksimere effekten, og snart gik folk rundt iført lyst tøj, lyse sko, lyse hatte og lyse handsker.

Selv dyr og planter lod sig inspirere.og skiftede som en kamæleon til lysere farver

Verdenslederne, der tidligere havde betragtet Knuds idé som skør, begyndte at indse, at den skæve mands geniale indskydelse virkelig kunne ændre klodens skæbne.

Hele verden begyndte at køle ned, og Skæve blev hædret og kronet alle vegne han kom som verdens redningsmand.

Han vil altid blive husket som en farvepioner, der bragte den skæve verden tilbage i balance.

Morale:
   Nogle gange kræver løsninger på store problemer skæve tanker og en modig tilgang til forandring. Selvom det kan virke skræmmende at ændre det velkendte, kan det være nøglen til at redde noget, vi alle deler - som for eksempel vores klode

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 01/02-2024 16:12 af Helge Christensen (bejser) og er kategoriseret under Eventyr og fabler.
Teksten er på 456 ord og lix-tallet er 38.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.