2Muld
Jeg har lyst til at · grave i muld · grave efter orm · det nye grøn · liv... [...]
Digte
4 dage siden
6Dage
Der er dage · hvor det er nødvendigt at stå op · for sig selv · være ve... [...]
Digte
11 dage siden
2Mørkt rugbrød - Kapitel 2 fortsat
Gårdspladsen er øde, jeg stiller rygsækken, og banker på, men ing... [...]
Romaner
16 dage siden
6På bølger
Som · hud mod hud · uden dissonans · glider vi gennem nattens græs · de g... [...]
Digte
24 dage siden
5På vandet
Dagene er grønne grynede og svagt støvede · som sandet på stranden ... [...]
Digte
29 dage siden
4Langt fra
Uden at røre · helt uden · hud · griber ingen ud · nej, der er ingen · der ... [...]
Digte
1 måned, 2 dage siden
4Lygten
Som en lygte med hjørner · der drejer · har jeg set · små · forandringer.... [...]
Digte
1 måned, 9 dage siden
3Konsekvens
Kan du høre sangen · bag panelet · en dyb stille hvisken · der sniger s... [...]
Digte
1 måned, 12 dage siden
8Langsom
Langsom · dropper ud · falder fra i · knastørt kedeligt trakasseri · uden... [...]
Digte
1 måned, 21 dage siden
6Smukke linjer
Der er en linje · gennem sorg · en stille lyd · af · dengang alt var · ande... [...]
Digte
2 måneder, 14 dage siden
4Ræk mig mine briller
Ræk mig de dage · der bidrog · lærte og tilføjede viden og varme. · Hæl... [...]
Digte
2 måneder, 17 dage siden

Puls: 79,0

Publiceret: 18
Afgivet: 87
Modtaget: 77
Ulla Hexibru (f. 1956)
Nervøsitet er ingen sygdom. Måske er der en rysten i stemmen, en tendens til at træde ved siden af, eller fingerere ved småting. Jeg sidder i bilen med Hanna og drejer på knapperne i min trøje. Hanna snakker. Hun fortæller om drengen der havde fødselsdag, hans far havde bagt en bamsekage men glemt at skrive antal år. Så hun måtte i gang og skrive et stort sekstal der fyldte hele bamsen. 6 år, vi skæver til hinanden, og Hanna fæstner igen blikket på vejen.

"Det er længe siden", Udbryder jeg.

Hanna nikker, hun ved præcis hvad jeg taler om.

"Jeg er på en måde lettet over han er død", siger jeg. Uroen skyldes begravelsen og det der følger.

"Hvis vi ikke havde holdt pause, havde vi kendt hinanden tyve år", Hannas stemme er blød

Et ocean af tid. Jeg ser ud på bilerne der passerer: "Hvad tænkte du dengang", siger jeg.

"Jeg var bange, du var jo rablende", Hanna laver en overhaling.

"Ja", jeg nikker

"Det føltes som det var mig du slog til plukfisk".

Jeg var et mørkt sted. Der var is på alle vægge. Et pust af vinter, jeg skutter mig i trøjen.
   Hanna drejer bilen mod en afkørsel.

"Hvad nu".

"Vi trænger til at strække ben", hun klapper mig på knæet.

Vi køber hver en hotdog og sætter os i solen. Min kind bliver dejlig varm.

"Hvad skete der egentlig efter hospitalet", Hanna ser nysgerrig ud.

"Jeg ved ikke om du kan forestille dig det", siger jeg: "Ikke at have nogen fortrolige".

"Åh, havde du kun mig".

Vores blikke mødes. "Jeg havde det næsten lige sådan", Hanna læner sig frem.

"Okay", jeg kan mærke jeg er forbavset. Hanna var populær, hun talte med alle: "Du var aldrig alene", udbryder jeg

"Selvom du kender mange, er er det ikke sikkert, du har fortrolige", hendes stemme får en hård klang.
   "Hvad vil du så kalde det", siger jeg.

"Vi snakkede ikke om noget", hun tjatter til mig og fortsætter med alvorlig stemme: "Det gjorde jeg med dig", så rejser hun sig: "Skal vi komme videre".

Mod Jyderups friske skovluft og harens spring over marken. Mørket mudderet og den blå himmel, men København er bedst, der er jeg fri.
   Jeg ser på Hanna mens hun går, hun strutter af sundhed og selvtillid. Kan det virkelig passe, at hun ingen fortrolige har? Jeg forstår, hvorfor jeg har det sådan, men Hanna, det er mærkeligt?

"Hvad vil det sige at være fortrolige".

"For eksempel at jeg fortæller dig, jeg er sammen med en gift mand", vi kører ind på motorvejen.

"Jeg synes mere det handler om at tale om hvordan vi har det".

"Ja også det", Hanna nikker.

"Simon ødelagde meget".

"Åh", Hanna sukker: "Det var ikke Simons skyld".

"Hvis så"?

"Åh", Hanna sukker igen: "Lad os ikke ribbe i det".

"Det er vigtigt at tale om", siger jeg.

Hanna drejer hovedet en anelse: "Nu skal du høre. Alt det gamle lort. Lad det ligge".

Jeg kan ikke stoppe der er en bund vi er nødt til at ramme: "Hvad er der sket med Simon", spørger jeg.

"Han har kone og to små børn nu", hendes stemme er neutral.

"Hvad laver han"?

"Ejendomsmægler, han kan sikkert sælge gården hvis dig og Louise har brug for det"?

"Han er altså stadig en ørn til tal"?

Hanna nikker: "Ja Julie", siger hun: "Og det er Simon jeg ser".

Okay, Simon med partypillerne og festerne. Pillerne var noget lort.

"Simon igen", siger jeg

"Ja, Simon igen, men en anden Simon".

"Hvordan anden",

"Mere rolig".

"Ikke flere stoffer", siger jeg.

"Nej, nej", vrisser Hanna: "Det er helt slut"

Simon er en kamæleon, der skal anbringes advarselstrekanter rundt om. Hanna skal passe på, men det nytter nok ikke jeg siger noget.

"Han var virkelig en idiot dengang. Men han er rigtig dejlig nu", hun smiler med stemmen.

"To små børn", siger jeg: "Og så løber han hjemmefra".

"Det er bare sjov og ballade", Hanna ler: "De har et åbent forhold".

Okay, jeg fatter simpelthen ikke verden, fatter ikke hvordan den hænger sammen og hvor mit sted er i den.
   Resten af turen siger vi ingenting. Og jeg er glad da jeg bliver sat af.

"Tak for køreturen".

Hun smiler: "I lige måde, det har været hyggeligt".

Så er hun væk, jeg står i den tottede vejkant. Hygge er et underligt ord, der dækker snarere end afdækker. Jeg forstår ikke hun har genoptaget kontakten. Vi gik til de samme fester hos Simon, det var fedt. Men bagsiden, bagsiden, den er til at brække sig over, og vi burde snakke om det.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 06/02-2024 13:22 af Ulla Hexibru (heksemutter) og er kategoriseret under Romaner.
Teksten er på 767 ord og lix-tallet er 22.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.