0Kludder med kærligheden
For længe siden i Getakja skulle landet styres af en konge, så hv... [...]
Fantasy · forhåbninger, længsel, magi
24 dage siden
1Æg
"Øv," sagde Jegor højt.og den hvide rotte så forbavset på ham med... [...]
Fantasy
29 dage siden
1Dagen derpå - To
"Har han taget opium?" spørger Cessie. · Nabokonen Serafina vrisser... [...]
Kortprosa
1 måned, 17 dage siden
4Glem ikke fortiden
Der står en buket blomster på kommoden: Kornblomster og lavendler... [...]
Kortprosa · fortiden
3 måneder, 16 dage siden
3Juletræs-onklen
Duften af nybagt rugbrød hang i luften over det meste af den lill... [...]
Blandede tekster
5 måneder, 27 dage siden
2Korset og barnet
"Korset har stor magt," sagde mormor, da hun gav Debbie kæden med... [...]
Noveller · tro
8 måneder, 1 dag siden
3Dagen derpå
En lyd borer sig ind i Cessies ene øre og suser ikke ud gennem de... [...]
Blandede tekster · frustration, samliv, mennesketyper
1 år, 1 dag siden
2Se min verden
Anette har kort lyst hår og i anden klasse sidder vi ved siden af... [...]
Kortprosa · børn, nuet
1 år, 1 måned siden
3Duellen
Vinden hvisker om forandring,. · Ikke alle i Tydanien kan høre det,... [...]
Blandede tekster · oprør
1 år, 7 måneder siden

Puls: 30,6

Publiceret: 3
Afgivet: 17
Modtaget: 2
Pia Hansen (f. 1958)
"Her kan vi være i fred for din irriterende fætter," klinger Tanjas lyse stemme.
   "Ja, nu er vi alene," konstaterer Raja og væder sine tørre læber. Hvordan skal hun fortælle Tanja om sit valg, og har hun i grunden valgt? Her er jo rart, og det føltes så godt lige før, da de løb gennem haven, hånd i hånd. Tanjas buttede hånd var så varm og blød mod Rajas. Tanjas stærke arme fik hende hurtigt på højkant, da hun snublede over en træstub.
   Det er godt at have en storesøster og nu sidder de sammen i en grenhule, nede bag urtegården, der er deres mors. En duftbølge af mynte, timian og lavendler kilder behageligt i Rajas næsebor, og søsteren er så tæt ved, at en lok af hendes bløde hår strejfer Rajas kind.
   "Jeg er så glad for, at morbror Juan hentede dig," hvisker Tanja i Rajas øre.
   "Ja, det var godt," synes Raja også. Men mon Bedste har fået høstet lavendlerne? Pablo vil nok bare lege - den lille dovne unge.
   "Du var væk så længe, at jeg næsten glemte dig," betror Tanja hende, og sænker igen stemmen til en hvisken, før hun tilføjer: "men jeg drømte om dig og legede tit, at du var her. Måske så du lidt anderledes ud." Tanja ler. En lille latter, der dirrer mellem hendes læber.
   Raja kan ikke finde på noget at sige. Hun havde også næsten glemt Tanja. Huskede hende blot som en stemme, små klistrede fingre og en arm, der krydsede hendes, hen over kludedukken, som de tit om dagen skændtes om.
   Hjemme ved bedste, hvor hun har boet siden hun var 4, har hun sin egen kludedukke, men hun er alt for stor til at lege med den, så den sidder på dragkisten. Hendes to fætre, Freddy og Pablo, siger at de aldrig rører den, men det passer ikke. Hun har hørt dem. Hun kender dem.
   Raja puffer til en drilsk hårtot i panden og hendes finger strejfer en betændt knop. Der sker så meget underligt med hendes krop for tiden. Noget drenge ikke forstår - og gamle Bedste bare mumler om.
   Men en ældre søster, der har savnet hende, forstår måske?
   Måske skal hun blive her - og lade Freddy hilse. Når morbror Juan har fulgt ham hjem?
   Så stivner Raja. Der lyder trin. En kvist knækker under træskofødder og lidt længere væk fra hulen bliver en lille sten hvirvlet mod en større. Der er to personer i nærheden.
   "Du kan godt undvære din fætter. Jeg kan ..." snakker Tanja.
   "schyy..," Raja lægger en finger mod sine læber.
   Tanja tier. Skridtene kommer nærmere. Så stopper de, og der lyder stemmer.
   "Godt du snart slipper af med den lille møghvalp, Nina," siger den ene.
   Det er Tanjas mor - og min! - der hedder Nina, farer det gennem Rajas hjerne. Den der taler må være nabokonen.
   Nu svarer Nina: "Ja, han passer ikke her blandt ordentlige folk. Ikke med de pokkers blå øjne."
   Nabokonen gyser: "Nej, uha, men du beholder vel tøsen? Den gamle derude må vel snart dø - og selvom tøsen er blind kan hun vel nok fyre op og lave lidt mad?"
   "Javist, og så skør som den gamle efterhånden er, er det vel min pligt at tage mig af mit eget kød og blod."
   Raja hører ikke mere. Små bobler tumler rundt i hendes mave og blæser kvalme op i hendes svælg.
   Tanjas arm om hendes skuldre, føles som en slange, og hun skubber den bort.
   Kvalmen brænder i svælget og boblerne protesterer: Bedste er ikke skør, og Bedste dør ikke før om mange år. Freddy er måske lidt skør, men han er jo også en dreng. Det er da lige meget med de blå øjne, for hvad er "blå"? Det er vistnok noget himlen er på en dag, hvor det ikke regner, og hvor der enten er varmt eller frostkoldt. Det har Freddy sagt.
   "Jeg vil hjem!" siger Raja.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 17/07-2009 22:38 af Pia Hansen og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 655 ord og lix-tallet er 21.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.