Tekstdebatter · Tankadigte

1 svar
Senest opdateret 6 år siden · 1 bruger(e) deltager
6 år siden

Jeg er for nyligt, efter at have kigget nærmere på haikugenren, faldet over den japanske digtform tanka som jeg er blevet nysgerrig på. Jeg kan ikke finde megen information på dansk, det bedste jeg har fundet er en overordnet indføring af Niels Kjær på en tanka-dedikeret hjemmeside og beskrivelsen i Den Store Danske, derudover artiklen om tanka på det engelske Wikipedia.

Så vidt jeg har forstået, kan tankadigte - modsat haiku - beskrive et forløb og indeholder oftere refleksioner og følelsesbeskrivelser end haikuformen gør, men samtidigt synes jeg, at de eksempler jeg har fundet stadigvæk læses som øjebliksbilleder og egentligt bare virker som en formmæssig udbyggelse af haiku, så jeg er lidt usikker på hvor forskellene egentligt ligger.

Skriver nogle herinde tankadigte eller kan nogen på anden vis bidrage til min viden om formen?

6 år siden
6 år siden

Jeg lånte "Salatens jubilæumsdag" af Machi Tawara på biblioteket, en skøn samling af tankadigte fra 80'erne, meget fængslende læsning og giver et klart billede af hvad genren kan, selvom den ikke er oversat i stavelsesforhold, den kan jeg varmt anbefale, hvis man skulle være nysgerrig.

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Tankadigte er startet 13/09-2017 14:11 af Syrene Hvid og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

5Dine største inspirationskilder?
6 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
25 dage siden · Tungnemt
4Dage med Ralf.
26 dage siden · MollyTrine
10Berøringsangst mht. kommentarer?
1 måned, 18 dage siden · David H
2Hvor blev digtene af?
1 måned, 26 dage siden · Tungnemt
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
2 måneder siden · Kafkaesque

Tekstdebatter

5Dine største inspirationskilder?
6 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
25 dage siden · Tungnemt
2Hvor blev digtene af?
1 måned, 26 dage siden · Tungnemt
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 3 dage siden · Tungnemt
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
4 måneder, 20 dage siden · Skriverkunstner
34Hvad inspirerer dig
4 måneder, 21 dage siden · Skriverkunstner