Teknik og internet · Kunstig intelligens som oplæser af E-bog ?

7 svar
Senest opdateret 18 dage siden · 2 bruger(e) deltager
21 dage siden

Jeg har Windows 10. Publisherede i 2016 min gamle roman der blev oplæst i DRp1 her i Fyldepennen, derefter publisherede jeg den til en e-bog i Saxo.
Da jeg ikke har Adobe Reader, har jeg ikke siden kunnet læse den selv som e-bog. Men tidligt i går tog jeg igen Stifinder, som jeg sommetider bruger, klikkede 1 gang på romanen i dokumenter, og 1 højreklik bagefter, hvor der er valgmuligheder, og bla. står "Åbn med". Jeg forsøgte at åbne den med "Freda ebook reader", og der kunne jeg få den frem. Ikke nok med det, for jeg opdagede, at den bliver læst op af en ukendt oplæser.
I sin tid blev den læst op af en skuespiller i DRp1 som middagsføljeton i 1980 og genudsendt i 1983 som lød meget anderledes, hun var jo skuespiller og havde sat sig grundigt ind i handlingen Så jeg tænker på, om denne oplæser kan være kunstig intelligens, når jeg åbner den i freda ebook reader ?? Hvad i alverden skulle det ellers være ??
Jeg blev meget overrasket, og underlig over, at den roman jeg har skrevet bliver læst op, da jeg aldrig selv har gjort den til lydbog. - Man bliver faktisk også lidt bange.
Jeg opdagede så, at en digtsamling som jeg engang gjorde til e-bog også bliver læst op, af den samme stemme. Stemmen lyder lidt som en udlænding, men det kan også være forvrængning af stemmen, hun lægger ikke tryk på nogle ord og læser temmelig hurtig.
Er der mon nogen der ved noget om det ??? Eller een der har prøvet noget af det samme ??? PLEASE. .
Man føler sig godt nok lidt underlig som forfatter, når man oplever den slags. -
Jeg har ikke betalt freda ebook reader, og vil heller ikke gøre det. Det har aldrig været meningen, at det jeg skriver også skal læses op.
I sin tid publisherede jeg romanen med Firefox. Men senere blev jeg advaret af min security mod den, og fik firefox helt ud af min computer.
Jeg håber virkelig, der er nogen der kan svare.

21 dage siden
21 dage siden

Tilføjelse:
Jeg googlede freda ebook reader, og fandt ud af at den er gratis at downloade. Der står også, at een af funktionerne er, at man kan høre teksten læst højt.
Desuden blev jeg klog på, at den især er til Windows 10 med Microsoft, det er netop den computer jeg har. Så kan jeg da bedre forstå det.
Jeg betaler ikke noget for mit internet, men har indbyggede programmer, deriblandt Word som jeg bruger, når jeg skriver. Jeg har aldrig forstået, at nogen betaler for programmer. For mig er det hele gratis. Det eneste jeg betaler er ca. 900 kr. årligt for min sikkerhed.
Men det er meget Microsoft, jeg har. Så skal jeg bruge Word hedder det først Microsoft Office, så får jeg også Word. Når jeg åbner min computer, slår jeg min personlige Microsoft kode ind, så åbner hele internettet, uden den har jeg ikke et internet.
Nu fandt jeg selv ud af lidt mere. Men jeg lader det skrevne stå, da jeg godt kunne tænke mig at høre fra andre, også om jeres computere, da jeg er alene om min.
Jeg håber, jeg har fået forklaret det nogenlunde. Det er nok ikke kunstig intelligens alligevel der læser e-book tekster højt, eller også er det. - I alle tilfælde er det ufatteligt, at man kan den slags digitalt. -
Mvh Mette.

21 dage siden
20 dage siden

Hej Mette
Man kan downloade Acrobat Reader til læsning af PDF filer, men vil man redigere i PDF dokumentet så skal man af med penge.
Jeg bruger selv Acrobat Reader i ny og næ til læsning af PDF dokumenter, og benytter mig blot af den gratis version, der er tilgængelig ved blot læsning af den slags filer.
Skal man til at redigere i PDF-filer så skal man til at have fat i pengepungen, da gratis version ikke understøtter dette.

Jeg er ikke bekendt med ebook reader så kan ikke udtale mig om programmet, men måske vil jeg få brug for det en en skønne dag.

Det er meget normalt at give et penge for software, og her i huset gives der troligt penge ud til Microsoft hver måned, så Microsoft Office pakken kan benyttes samt regningen for internettet kommer hver tredje måned.

Jeg har endnu ikke rodet med kunstig intelligens i forbindelse med oplæsning af dokumenter eller bøger, så jeg er ikke i stand til at besvare nogle af dine spørgsmål, du måtte have i denne forbindelse. Jeg ved blot at man kan få chat-gbt til at læse ting op for sig, men det program koster penge, og jeg er ikke klar over om chat-gbt er i stand til at læse ebøger.
Jeg håber der er en anden bruger der kan bringe klarhed over dette emne.
Hilsen David

20 dage siden
20 dage siden

Hej David.
Jeg kan godt forstå, du benytter dig af den gratis version af Acrobat Reader. Jeg kender den ikke, men ved godt den findes. Når man f.eks. laver en Word fil til en PDF fil, skal man være sikker på, at filen er helt færdig, så man ikke kommer til at betale eller fortryder hvad man har skrevet.
Jeg forstår ikke, at du betaler for Microsoft og Office, og heller ikke at du betaler for dit internet, - måske har du købt den på afbetaling, ellers forstår jeg ikke noget. - Jeg har skrevet et brev til dig, efter du skrev til mig og spurgt dig ud om din computer, for det kan ikke passe, at du skal betale for alt det. Hvis du har Windows, kan jeg forklare dig forskelligt, det er den eneste jeg kender, men der ved jeg til gengæld også en del efterhånden, da min computer er den samme og fra 2012.
Jeg har forklaret dig mere i brevet.

Ang. "freda ebook reader", så er jeg rolig nu, da jeg har læst om det over google. Det er en computer-stemme der læser op, hvis man vil have en oplæsning. Man får 3 valgmuligheder, den ene er at læse teksten automatisk med en upersonlig oplæsning. Jeg har ikke downloadet den, for jeg har min gamle radio roman på kassettebånd, og har ikke brug for den. Men jeg må indrømme, jeg blev bange, da jeg opdagede det ved at prøve mig frem, - en underlig fornemmelse jeg ikke klarer. Men nu har jeg forstået det, så jeg vil ikke høre computerstemmen igen til min roman som var meget personlig, og på mange måder min hjerte roman.
Det tog sin tid at komme over den værste forskrækkelse.
Jeg kan kun sige til sidst, at det er helt vanvittigt, så meget der er i internet. Ikke så sært hvis folk bliver forvirrede og ikke kan finde ud af det. -

20 dage siden
19 dage siden

Hej Mette
Jeg har modtaget dit brev og har skrevet igen.
Jeg betaler for Office pakken for at være sikker på det hele er up to date samt jeg får adgang til en server, hvor jeg kan gemme mine dokumenter som backup.
Jeg tænker at alle mennesker vel betaler for deres internet i en en eller anden udstrækning på en eller vis.

Ang. "Freda ebook reader" så skal man være indstillet på at når AI læser en tekst op, så bliver det noget upersonligt noget. AI kan vel ikke skelne hvor den skal sætte ektra tryk på forskellige ord tænker jeg, men selvfølge kan det hurtigt blive dyrt hvis man skal have en professionel oplæser.

Nu har jeg ikke udgivet nogen roman endnu, men kunne godt tænke når det bliver aktuelt, at få sådan en historie indlæst som lydfil. Jeg håber når det bliver aktuelt, at det er til at betale sig fra. Tænker man kan vel hurtig blive fattig som forfatterspire eller forfatter, hvis man skal både skal give penge for at få udgivet sin bog samt hvis den skal indtales af en eller anden.

Jeg vil bookmarke Freda ebook reader til en anden god gang. Det er jo altid rart med nogle relevante bookmarks.

Håber du finder en løsning på at få oplæst i nærmeste fremtid og at teknikken ikke driller for meget. Men du har helt ret; det er en jungel derude, og ikke alt er lige gennemskuelig.
De bedste hilsner
David

19 dage siden
19 dage siden

Hej igen David.
Jeg misforstod dig nok, da du skrev du betalte for dit internet hver 3 mdr. I hvert fald tror jeg nok, sikkert alle betaler for en forbindelse til internettet, det gør jeg også gennem mit abonnement til yousee, hvor jeg har købt min router for 9 år siden og siden fornyet den. På den måde er det ikke gratis at have internet.
Men jeg har ingen tanker om at få oplæst mine tekster. Da jeg opdagede den automatiske oplæsning af den roman der engang var i DRp1, blev jeg både forbavset og bange. Jeg havde bare publisheret den til en e-bog, fordi jeg syntes det kunne været sjovt at se andres reaktioner efter så mange år.
Den roman blev kaldt en mini-roman, for den var ikke mere end ca. 40 sider, men blev læst op i 3 dele på p1 som føljeton i 1980 og 1983, fordi DR købte den for 3 år.. Skuespilleren der læste den op hed Karen Margrethe Bjerre, og min roman hed "Foråret er altid på vej". Jeg har stadig en optagelse på kassettebånd. Min digtsamling fra 2016 er en papirbog udgivet på et forlag og ikke digital, det samme er min sidste roman. Og det er jeg især glad for nu, hvor jeg ved, hvad det digitale kan finde på, når man er forfatter. Skal jeg udgive en bog igen bliver det også kun en fysisk papirbog.
Jeg holder mig til det jeg kender på min computer, også derfor var det meget overraskende at opdage den underlige automatiske oplæsning, om det så er AL eller ej, så kunne jeg ikke lide det, da jeg aldrig selv har forsøgt at gøre den til en lydbog.
Jeg håber, du får udgivet nogle tekster en dag, måske kunne du forsøge med en novellesamling. Men prøv eksisterende forlag først, i stedet for en selvudgivelse som koster mange penge.

19 dage siden
18 dage siden

Hejsa Mette
Jeg forstår godt hvis du holder dig til at få udgivet fysiske bøger. Der er nok mange der også læser e-bøger, så bøgerne ikke fylder op på boreolen. Tror det er svært at finde en oplæser til fornuftige penge, selv om lydbøger er kommet for at blive.

Jeg går tanken om at udgive en novellesamling på BoD (Book on Demand), så jeg slipper for at få afslag fra diverse forlag, og ikke skal vente på at få afslag. En selvudgivelse koster en god pose penge, så med det i mente virker anerkendte forlag selvfølgelig attraktive på mere end en facon, da de jo også markedsfører bogen. Man kan også vælge at BoD markedsfører ens bog i boghandlere, Saxo bøger og andre steder, men det koster naturligvis, hvilket er meget forståeligt.

Har planer om at udgive min novellesamling som ebog ved siden af den fysiske bog, men har aldrig tænkt tanken om en lydbog. Måske er det fordi, at jeg let bliver distraheret når der bliver læst højt, og jeg derfor misser historiens udvikling, at jeg kaster tanken om en lydbog fra mig.
Hørte dog lydbøger som barn i 80'erne på spolebånd hos naboen ude på landet med Karius og Baktus, Dyrenene fra Hakkebakkeskoven, Prop og Bertha samt flere fortællinger, som jeg umiddelbart ikke lige kan huske.

En part af mig ville ønske at Thomas Winding (1936-2008) stadig levede og læste nogle histoier op. Kan stadig høre brudstykker af hans stemme for mig den dag i dag.
Jeg kan ikke sige, at jeg er bekendt med skuespilleren Karen Margrethe Bjerre, selvom jeg kan se at hun har været med i blandt andet tv-serien Taxa. Jeg har aldrig fået set Taxa, så ved ikke hvordan hendes stemme er. Det må have været sjovt for dig, at få læst din miniroman på 40 sider op som føljeton.

Tænker at hvis man endelig finder en ai der er i stand til at læse en e-bog op, så udebliver det positive indtryk nok, da ai nok ikke er i stand til at skelne; her sker noget spændende i historien. Men det er bare mine tanker vedrørende dette.

Håber der er andre der har lyst til at give nogle deres tanker frit flow her på tråden, for jo flere meninger desto bedre.
Hilsen David

18 dage siden
18 dage siden

Hej David.
Det er gratis at udgive en E-bog i Saxo Publish, det var den jeg brugte til min gamle radio roman. Derefter kan man fortsætte med at betale til at gøre den til en fysisk bog, det der hedder Print on demand på Saxo. Det kan også være, man kan udgive en fysisk bog på Saxo Publish uden en E-bog først, det har jeg ikke undersøgt. Men tror også det er en god ide for dig. Det er heller ikke så dyrt, så vidt jeg husker.
Der er også et selvudgiver forlag der hedder Underskoven. Der kan man selv bestemme, hvor mange eksemplarer man vil have trykt m.m. Det behøver ikke at være så dyrt. Det er alene fysiske bøger, hvis man ønsker det.
Karen Margrethe Bjerre som læste min mini roman i DRp1 fik tit lidt neurotiske roller, har jeg læst. Hun var meget dygtig til at læse min roman. Så det var meget mærkeligt pludselig at høre den automatiske computer-stemme læse den i Freda e-book reader.

18 dage siden

Besvar debattråd

Debatten Kunstig intelligens som oplæser af E-bog ? er startet 03/04-2025 22:22 af Mette Boe Christensen (MollyTrine) og er placeret under Teknik og internet.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

7Kunstig intelligens som oplæser af ...
18 dage siden · MollyTrine
29Dagens citat
1 måned, 5 dage siden · Deadboy2
9En mystisk kommentar
3 måneder, 11 dage siden · Mons1957
4Sci-fi og engelsk
4 måneder, 4 dage siden · Nocticanum
4Hjælp til publicering
4 måneder, 16 dage siden · Brehmer
2Ord
4 måneder, 21 dage siden · Arazi
1Gamle Myter
6 måneder, 5 dage siden · thejester
31Evolutions forskning.
6 måneder, 5 dage siden · thejester
10Sandhed
6 måneder, 6 dage siden · thejester
12Troen og kirken
31Kristendom
2Royalties for sange
6 måneder, 16 dage siden · Mons1957
524Kontraster
7 måneder, 3 dage siden · Savanti
35Racisme
8 måneder, 7 dage siden · thejester
15Dage med Ralf.
8 måneder, 24 dage siden · MollyTrine
4Modtaget kommentarer
10 måneder, 11 dage siden · Rebecca Rahbek
3Kompromis
10 måneder, 21 dage siden · Kafkaesque
3Skriveblokade
11 måneder, 20 dage siden · David H
2Krimikonkurrence Leitura
1 år, 3 dage siden · heksemutter
4Digtteknikker: GAS-sætninger
1 år siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
1 år siden · Tungnemt
0Astronautens Poetik
1 år, 1 måned siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 år, 1 måned siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 år, 1 måned siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 år, 1 måned siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
1 år, 3 måneder siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
1 år, 3 måneder siden · Kafkaesque
25Digte
1 år, 3 måneder siden · Tungnemt
4Videoer med terapeutiske øvelser
1 år, 3 måneder siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
1 år, 4 måneder siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
1 år, 4 måneder siden · Skriverkunstner
8Poesi forlag søges
1 år, 5 måneder siden · heksemutter
5God digital bogside
1 år, 5 måneder siden · HamDenKorte

Teknik og internet

7Kunstig intelligens som oplæser af ...
18 dage siden · MollyTrine
1Kreative hjemmesider