Kommentarer til Signe Fahl


5 år siden
Signe Fahl (Bondekonen)
Kunsten at give slip
Svarkommentar
Tak, Pernille. Det er stadig skønt at få respons på en gammel tekst. :-)

Signe
5 år siden
5 år siden
Pernille Rosenberg Wesselink (nillepoulsen)
Kunsten at give slip
Wauw jeg synes det er godt skrevet. Jeg var opslugt og havde lyst til at læse mere.
5 år siden
7 år siden
Signe Fahl (Bondekonen)
Tågespind - Kapitel 3
Svarkommentar
Hej igen Dani

Pænt af dig at kigge forbi her. Teksten er jo temmelig gammel, så jeg er ikke forvænt med kommentarer her længere. Men jeg er glad for at du valgte den, for bogen er nu antaget på et forlag og udkommer til efteråret. Hvis de gamle kapitler her stadig kan interessere nogen, så tegner det måske ikke alt for skidt for bogens skæbne.

Der har været rigtig mange omskrivninger og kapitlerne er netop også blevet længere. Hun beder ham faktisk vende sig om på et tidspunkt, det fik sin egen scene, som jeg selv synes, er lidt sjov. Den blev også publiceret herinde.

Tusind tak for din kommentar, den varmer.

Signe
7 år siden
7 år siden
Dani F. Nagel (DenFrieNukleotid)
Tågespind - Kapitel 3
Hej Signe

Nu har jeg så læst de 3 første kapitler. Jeg har valgt at kommentere her, da jeg kunne se at der var så mange der havde kommenteret det første kapitel og jeg på en måde fanget af historien.

Kapitlerne er spændende og hænger godt sammen. Jeg er ikke helt sikker på hvorfor der skiftes fra kapitel mellem 2 og 3 da jeg umiddelbart vil sige at handlingen forløber rimelige kontinuerligt mellem de to kapitler.

Jeg kan godt lide sproget i teksten, der er med at at give en autentisk følelse sammen med den betydeligt viden om husdrivning. Det giver den også lidt samme følelse som "det lille hus i den store skov" selvom historien helt klart er sin egen.

Jeg absolut elsker den gamle besværlige ko! Det kan godt være den giver meget mælk, men den driver også plottet frem på en organisk og sjov måde.

En ting der forundre mig er dog at Karen givet at hun undre sig over om den mystiske fremmede er ellekongen og udfra sin viden fra første kapitel ikke beder ham vende ryggen til. På den måde ville hun jo en gang for alle ville kunne få svar på om den fremmede er en elle-person eller ej. Det undre mig især da Karen (og Johanne) virker til at være rimelig intelligente især i forhold til de andre piger. Noget jeg synes der fremhæves på en god måde uden at det tværes i ansigtet på læseren.

Mvh.
Dani
7 år siden
7 år siden
Signe Fahl (Bondekonen)
Tågespind - Kapitel 1
Svarkommentar
Ih tak. :-) Lidt sjovt, jeg sidder netop og er ved at redigere kapitlet og så kommer der en kommentar. Skønt. Jeg er glad for at du kunne lide det.

Signe
7 år siden
7 år siden
Vibeke K. Søgaard (Vibeke K Søgaard)
Tågespind - Kapitel 1
Sådan nu er jeg spændt på om Karen møder ellekongen.
Fed stemning der bliver skabt, og man føler sig virkelig ført tilbage i tiden, til dengang magi var meget mere virkelig.
7 år siden
7 år siden
Signe Fahl (Bondekonen)
Tågespind - Kapitel 9
Svarkommentar
Hej Thomas

Tak for de pæne ord. Jeg ser den lidt som en kvindehistorie og er derfor meget glad for, at den også kan fange en mand. Jeg har skrevet historien færdig og lavet en masse om i det, jeg har lagt op her og den befinder sig i øjeblikket hos et forlag og venter, så jeg håber, at alle kapitlerne en dag bliver tilgængelige i bogform. :-)

Endnu engang tak. Fedt, at mine gamle tekster stadig bliver læst og kan rive en kommentar af sig i ny og næ.

Signe
7 år siden
7 år siden
Thomas Stig Frederiksen (Thomas Stig)
Tågespind - Kapitel 9
Hej Signe, har læst mig igennem samtlige kapitler, og må ligesom mange af de andre rose din fortællekunst og dit sprog.
Troede ikke at jeg skulle blive bidt af så "langsom" en fortælling, men må da indrømme at det er jeg blevet, og jeg ærger mig over at der ikke er flere tilgængelige kapitler;)
7 år siden
9 år siden
Signe Fahl (Bondekonen)
Kunsten at give slip
Svarkommentar
Taaak, Maria. Dejligt, du kan lide den. Jeg indrømmer gerne, den er sentimental.:-) Det er snart længe siden, jeg har tænkt på den her historie, så tak fordi du bringer den op til overfladen igen.

Hvordan går du ellers og har det?

Signe
9 år siden
9 år siden
Maria Bache Andersen
Kunsten at give slip
Kære Signe

Fin novelle. Den balancerer måske en kende på kanten af det sentimentale og kammer dog ikke over, fordi det håbløse fylder så meget, som tilfældet er.
Det er en rigtigt fin pointe, at de først forsvinder fra deres spøgelsesliv, når de kommer ud blandt de levende. Hvor de kommer hen, er umuligt at vide, og derfor er det godt, der ikke gættes på det.
Jeg fik et strejf gys, da hun stod ved vuggen med den helt lille. Heldigvis er hun ikke et ondsindet spøgelse, blot træt af sit skyggeliv.

Og som altid: Godt sprog. Tak for læsningen.

Maria
9 år siden
9 år siden
Maxx
Tågespind - Kapitel 9
Skulle vi vel aldrig have lidt mere? :(
9 år siden
10 år siden
Signe Fahl (Bondekonen)
Kunsten at give slip
Svarkommentar
Hej Rolf

Dejligt at høre fra dig. Jeg er glad for at du kan lide min ikke særlig uhyggelige spøgelseshistorie.

Det er svært at lave show med nogle eksistenser, der har mistet følesansen.:-) Så hvis det er glippet hist og pist, er det ikke så mærkeligt. Jeg forklarer det her og der som rester af menneskelige vaner, de ikke har sluppet. 'Herinde' betyder 'herinde på kirkegården.' Det kan være, jeg skal gøre det mere tydeligt.

Tak for dine ord og roser. Det varmer altså.

Signe
10 år siden
10 år siden
Rolf Carlsen (Storyman)
Kunsten at give slip
Hej Signe - tænk at jeg har overset den her historie. det er jo ikke så tit, synes jeg, at vi bliver begavet med nyt fra din hånd, så jeg blev rigtig glad for at finde den. Og hvor er det dog en skøn historie. Jeg slugte den i en mundfuld. Det er skide godt at historien er en stor søgen efter svar, det driver en fremad, for selvfølgelig skal man se om de finder hjem. Og det gør de jo.

Det er brandgodt tænkt og man får den her link mellem fortid og fremtid, som jeg er helt vild med (det ved du:-).

På et tidspunkt trækker Agnes vejret dybt - det må være en fejl? Og så siger hun "herinde". Hvor er herinde? De sidder jo under et træ?

Men det er småting. Du har jo ingen sproglige fejl. Det ville jo også være mærkeligt, når det er dig.

Virkelig, virkelig god historie. Den nød jeg meget. Tilpas melankolsk - og meget interessant. Findes der spøgelser, må det være sådan de har det ;-)

Rolf
10 år siden
10 år siden
Signe Fahl (Bondekonen)
Tågespind - Kapitel 9
Svarkommentar
Hej Morten

Dine kommentarer er fantastiske og denne er da virkelig en gave. Tak for alle dine tanker.

Ja, jeg ruller mig virkelig ud som historienørd her, synes jo, det er sjovt at kunne gå helt i detaljer med et eller andet. Prøver dog at lade bære med at overdrive, det er en balance.:-) Ord med rod i latin, historien foregår i 1731 og der tænkte jeg, at sproget har haft i hvert fald 700 års påvirkning fra latin, så det gjorde ikke så meget. Men jeg tror, jeg vil luge nogle af dem væk, det skal heller ikke lyde for moderne.

Tak for roserne om sproget, jeg er glad for at høre, at det godt kan læses.

Spændende at høre dine tanker om historiens udvikling. Jeg er jo stoppet med at lægge ud lige før en ret markant udvikling. Jeg har flere kapitler liggende, hvis du har lyst til at læse mere, kan vi godt finde ud af det.:-)

Signe

Signe
10 år siden
10 år siden
Morten Vestergaard Jensen (Morten Vestergaard)
Tågespind - Kapitel 9
Hej Signe,

Så har jeg læst Tågespind og her får du så mine kommentarer til alle ni kapitler i samlet flok.

Først og fremmest er det sprogligt en helt og aldeles fremragende fortalt historie, det må være fedt for dig at have en så solid base at fortælle ud fra – det er i hvert fald med stor fornøjelse (og velment misundelse) at jeg læser det. Det gælder både beskrivelser, dialog, fremstilling af Karens tanker og følelser osv. Det er enkelt, men stadig varieret og med masser af fine små billedsprog og andre detaljer – som er smukke og sigende, men ikke floromvundne eller prætentiøse (tyv, hvisker brødet, dørhængselsstemmen, der er mange flere). En enkelt ting jeg synes du kunne gøre er at undgå ord med rod i latin, jeg synes de lyder for moderne i sammenhængen og bryder stilen: Effektivt, argument, kommando, kommentere, normalt, taktik, den slags, som der er nogle stykker af. Prøv at finde nogle synonymer: Begrundelse, befaling, fremgangsmåde, almindelig eller noget andet.

Omkring det gammeldags sprog, så synes jeg det er en styrke, du skal holde fast i. Det giver miljøet og fortællingen integritet og det støttes jo op af alle de fine små detaljer fra hverdagslivet på hoveriets tid, som er med. I mine øjne kan det både henvende sig til børn og voksne.

Du skrev at du en overgang var i tvivl om, hvor du gerne ville hen med teksten. Det jeg oplever som læser er at jeg savner noget konflikt fra et tidligere tidspunkt – det starter godt, godt tempo, gode spørgsmål. Vi får Anes fortælling, som lægger en rigtig god atmosfære og skaber tvivl og vi ved ikke om Daniel er et levende menneske eller en af ellefolket. Men, rimelig hurtigt får vi afklaret at han lader til at være en menneske af kød og blod – og fantasy-elementet synes at være afviklet indtil videre i hvert fald. Derfra synes jeg tempoet falder for meget og jeg synes udviklingen med Daniel og Karen er for uproblematisk – hvad er hendes udfordring? Hvad er det for en angst hun skal overkomme? Hvad er det for et umuligt moralsk dilemma hun må slås med? Hvad er det for personer, som hun har modstridende interesser med? Hvad er er det for en udefrakommende trussel, der truer det hårde men også idylliske landsbyliv? De vanskelige valg hun tager vil få mig til at mærke hende. Et af de steder, som jeg synes er bedst i hele historien er der, hvor Johanne fortæller at hun har sagt ja til Laurids. Det er da også en svær situation at stå i og det siger en masse om tiden og det siger en masse om hende, hvad hun vælger og jeg kan ikke undgå at holde af hende og jeg er helt inde i historien der.

Dit stof er så rigt og nuanceret, at der er masser af konfliktpotentiale at tage fat i. Jeg synes det kunne være fantastisk at se dig udrulle en fantasy roman i dette her miljø. Det fantasy jeg kender er den slags med en middelalderverden befolket med troldmestre og orker. På den måde ville det være unikt at få en fortælling med afsæt i bondesamfundet og hvor det ikke er riddere og drager, men derimod huldrefolk og lygtemænd og hvad der ellers gemmer sig i tågen og mosehullerne – den verden ville jeg gerne føres langt ind i. En slags folkeeventyr på en måde og så alligevel ikke. Det kunne sagtens være ud fra et autentisk miljø, hvor det overnaturlige blot viser sig virkeligt. Måske er det ellefolkets guld, som Karen må af sted efter (i så fald må der være en tvingende grund) eller måske er Daniel fanget af en forbandelse og Karen må rejse ind i underverdenen for at løse ham. Det kunne måske flettes sammen med nogle trusler fra den virkelig verden – herremanden truer med at sætte dem ud, hvis de ikke betaler, svensken er på vej over isen, øvrigheden er på jagt efter en morder på egnen, etc. Det er blot ment som eksempler, det er jo dig der ved hvilken historie, du gerne vil fortælle.

Håber du kan bruge kommentaren. Det kan være du allerede er kommet så langt videre at du allerede har løst ovenstående, så er det jo bare godt. Jeg glæder mig i hvert fald til at læse mere af Tågespind, hvis der skulle være mulighed for det på et tidspunkt.

Kh, Morten
10 år siden
10 år siden
Signe Fahl (Bondekonen)
Kunsten at give slip
Svarkommentar
Hej Morten

Det var faktisk en god ide. Den sætter i hvert fald min fantasi igang, tak for den.

For mange tillægsord, hvor pinligt ...:-)

Tak for en grundig kommentar, du er en skøn læser at have.:-)

Signe
10 år siden
10 år siden
Morten Vestergaard Jensen (Morten Vestergaard)
Kunsten at give slip
Hej Signe,

Det er et spændende tema du tager fat i her og en rigtig god ide med de to aldrende spøgelser på kirkegården. Det er en meget atmosfærefyldt novelle synes jeg.

Der skete noget med mig, da jeg kom til følgende:

”Han stirrede tavst på hende. Længe. "Du har ikke haft ro på dig, siden de sløjfede de to smås grave."”

Det er super godt og for mig langt det stærkeste sted i novellen. Jeg føler, at jeg kommer meget tættere på personerne end jeg har været hidtil, fordi jeg kan sætte sig ind i den smerte det må være, at miste den sidste forbindelse til sine børn, som man ellers krampagtigt har prøvet at holde fast i selv om den reelt er forsvundet for længe siden. Du kunne bruge det til at øge karakterernes drivkraft og besvare spørgsmålet: Hvorfor handler Agnes nu? Jeg synes tempoet er en anelse lavt i starten af novellen – lidt for meget dialog i starten af novellen og lidt for lidt drama. Måske man kunne starte med en scene, hvor Agnes må se graverne fjerne en af børnenes grave uden at kunne gøre hverken fra eller til og så lade historien udvikle sig derfra? Bare en tanke, selvfølgelig.

Som altid rigtig fint flow i teksten. Jeg kan godt lide din fortællestemme, rolig og vis. Der er nogle enkelte steder, hvor der kommer lidt for mange tillægsord, blandt andet i det første afsnit. Men den måde du introducerer, at de er spøgelser er super.

”"Det har du altid været, Niels Peter. Godt tilfreds." Hun sukkede.” Godt.

”Hun stod i kirken. Loftet hvælvede sig højt over hende, solen faldt ind gennem vinduerne i meterlange firkanter og fik støvet til at danse over bænkene.” Rigtig god beskrivelse.

God beskrivelse med deres møde med bilerne og detaljerne fra det ændrede landskab, det må være en mærkelig oplevelse.

Tak for læseoplevelsen. =)

Kh, Morten
10 år siden
10 år siden
Signe Fahl (Bondekonen)
Kunsten at give slip
Svarkommentar
Hej Margit

Sikken dejlig kommentar. Jeg er meget glad for at historien rørte dig. Jeg prøvede også at få deres samhørighed frem og det er åbenbart lykkedes.:-) Tak, fordi du ville dele dine tanker med mig.

Signe
10 år siden
10 år siden
Signe Fahl (Bondekonen)
Kunsten at give slip
Svarkommentar
Hej Henning

Tak for din kommentar! Det var sådan set heller ikke meningen, at hun skulle mærke grus eller sol:-) , men det fremgår ikke tydeligt, det har du helt ret i. Til slut var det dog meningen at hun skulle mærke solens varme.

Igen tak for din uddybende kommentar.
10 år siden
10 år siden
Signe Fahl (Bondekonen)
Kunsten at give slip
Svarkommentar
Hej Kasper

100 tak for din kommentar. Den er jeg glad for. Det er en gammel sag, jeg fandt frem i et anfald af skrivelyst, men manglende inspiration. Præcis de svagheder, du nævner kunne jeg godt fornemme, men du ved, når man selv skal sidde og finde fejlene ... til sidst gav jeg op og postede den her for at få lidt hjælp. Så igen, mange tak for en hjælpsom kommentar.:-)
10 år siden
10 år siden
Margit Ibsen (Maripytta)
Kunsten at give slip
Hej Signe. Hvilken dejlig historie du har skrevet- en smuk historie om et gammelt ægtepar, som har bevaret kærligheden og respekten for hinanden.Som jeg læser det, er det først, da de møder den lille nyfødte pige, som de relaterer til deres egne små, at de accepterer, at deres liv er forbi. Savnet af de små fornemmes som en livslang smerte hos dem begge. Jeg føler mig meget berørt af din fortælling. KH Margit.
10 år siden
10 år siden
Henning Blauenfeldt (HenningB)
Kunsten at give slip
Det er et spændende og velskrevet tema fra den verden hvor tiden står stille. Man er hele tiden med i det, der foregår .
Udvikling i fortællingen følger en god rytme med fokus på gestalternes stemning så man næsten læner sig tilbage i stolen og kan fornemme deres tanker, og hvordan de undrer sig over omgivelser og tilværelsen 100 år efter.
En enkelt lille detalje er måske at når de ikke kan mærke vinden eller kirkens døre, kan Agnes nok heller ikke føle stikkende perlegrus eller sol.
Velskrevet. Man føler på intet tidspunkt trang til at forlade dem.
VH
Henningb
10 år siden
10 år siden
Kasper Lapp
Kunsten at give slip
Det er en rigtig spændende idé, og indledningen fungerer eksemplarisk. Fra "Savner du nogensinde at være levende?" er man helt med på, hvad der foregår.

Men jeg synes ikke, at historien giver svar på det spørgsmål, man automatisk stiller som læser "Hvorfor nu?". De har siddet der i hundrede år. Hvorfor er det lige præcis nu, at alting falder på plads for dem? Hvorfor kan de stadig blive overraskede over, at de ikke kan høre stemmer, hvis det har været sådan i hundrede år osv.?
Jeg fornemmer, at din tanke er, at de har levet i en lidt tåget drømmevirkelighed, hvor de ikke rigtig kan huske noget, men jeg synes ikke det fremkommer helt klart.
Der er lidt mange replikker, som tydeligvis mere er henvendt til læseren end til den anden person i historien.

Når det så er sagt, så synes jeg novellen er virkelig velskrevet. Sproget og den grundlæggende ide er højt niveau.
10 år siden
10 år siden
Signe Fahl (Bondekonen)
Nøkkens spil
Svarkommentar
Selv tak, Stig. Jeg er glad for at den også holder på den lange bane. Tak, fordi du fortalte mig det.:-)

Signe
10 år siden
10 år siden
Stig Colbjørn Nielsen (Colbjørn)
Nøkkens spil
Kære Signe!

HAr altså lige læst din novelle en gang til, og en gang til - og den blev bedre for hver gang. Det var bare lige det, jeg ville fortælle dig.

Tak!
Stg
10 år siden

Flest afgivne

Seneste 100 dage

142Hawraa Ghaieb (Hawraa)
135Ryan Raskolnikov (Deadboy2)
117David Hansen (David H)
100Daniel Stege Lindsjø (Ordspinderen)
87Niels Cenius (Snowlion)
87Ulla Hexibru (heksemutter)
40Emil Hjort
38Cecilie Hansen (ciliehansen)
35Mette Boe Christensen (MollyTrine)
31Maria Louise S. Jensen (mlsj)
30Camilla Diedrich (PoemsbyC)
29Ida Petersen (Drømmedigteren)
28Pia Hansen
28Andreas Mikaelsøn (inabsentia)
28Hans Ib Noe Hansen
28Jeshua Fink (DigitalKitsch)
27Poul Erik Pedersen (Poulerik)
27Inge Erhard (Inghard)
24Tommy Skovby Mikkelsen (timmytommy)
21Christina Harritz (Anniina)
20Jytte Irene Møller (Grammy)
19Ansu Orheim (AnsuLa)
17Maïa Westh (MaiiaW)
15Mille Millet (Mille Mille)
15Morten Rasmussen (Burningmoon)
14Nazanin Madjd (Nazanin)
14Sys Høj (Forårsglad)
13Cecilie Regitze Økjær (CecilieRegitze)
10Anne Mary (Anne M)
10Sune Yttesen (tuttimanse)

Flest modtagne

Seneste 100 dage

98Daniel Stege Lindsjø (Ordspinderen)
98Hawraa Ghaieb (Hawraa)
78Ulla Hexibru (heksemutter)
74Camilla Diedrich (PoemsbyC)
66Ryan Raskolnikov (Deadboy2)
61David Hansen (David H)
55Cecilie Hansen (ciliehansen)
50Christina Harritz (Anniina)
50Cecilie Regitze Økjær (CecilieRegitze)
46Mette Boe Christensen (MollyTrine)
46Niels Cenius (Snowlion)
45Jytte Irene Møller (Grammy)
40Hans Ib Noe Hansen
38Ida Petersen (Drømmedigteren)
36Poul Erik Pedersen (Poulerik)
30Nazanin Madjd (Nazanin)
30Anna Andersen (Anna-Sara)
30Sys Høj (Forårsglad)
28Tommy Skovby Mikkelsen (timmytommy)
28Walther Vium (Bob Hønsestige Livline)
27Nik Knudsen (LangtfraIngenting)
24Jeshua Fink (DigitalKitsch)
22Andreas Mikaelsøn (inabsentia)
22Ansu Orheim (AnsuLa)
20Mille Millet (Mille Mille)
19Inge Erhard (Inghard)
17Emil Hjort
16Nina Rita Pape (ninapape)
14Maria Louise S. Jensen (mlsj)
13Maïa Westh (MaiiaW)