Kæledyr, verdens dyr m.fl. · Kødspisere kontra vegetarer kontra pengepung

5 svar
Senest opdateret 5 år siden · 4 bruger(e) deltager
5 år siden

Der er for tiden meget snak om at vi danskere skal spise mindre kød pga Co2-udledningen ved opdræt af "kødkvæg"
Så er mit spørgsmål:"Hvordan sikrer vi en økonomisk retfærdig deling af byrden?"
Det koster lidt mere med en vegetarisk varieret kost...fremfor en traditionel "bonde kost" a la frikadeller med kartofler og stuvet hvidkål.
Den rige del af befolkningen vil trods dyrere kødpriser stadig have råd til at fortsætte med et uændret forbrug.
Hvorimod den mindre bemidlede del af befolkningen f.eks den enlige mor på kontanthjælp skal bruge forholdsvis flere penge på madbudgettet vegetarisk/økologisk eller ej ifht stigende priser pga en evt. "Co2-afgift"
Hvordan kan denne ulighed retfærdiggøres og allerhelst udlignes?
Vh Per

5 år siden
5 år siden

Økonomi er ikke min stærke side, heller ikke den offentlige. Men ting koster jo hvad det koster, og det gælder også mad. Men principielt er jeg da enig i at udgifterne til almindelig kostændring må fordeles retfærdigt, men det ligger jo da også stadig i hele idéen med velfærdsstaten.

Og som i alle alvorlige samfundsspørgsmål må man begynde med sig selv. Jeg har ikke tænkt mig at blive vegetarianer lige med det samme, men jeg vil gerne være med på at spise flere grøntsager i stedet for kødet. Og bliver kødet begrænset eller helt afskaffet, så skal jeg ikke hensmægte af den grund.

5 år siden
5 år siden

Hej Kåemer
Tak for det indspark i debatten.
Ja det skal blive spændende at høre om i den kommende valgkamp...om der faldbydes den ene geniale løsning efter den anden:-D
Om det er skattelettelser med den ene hånd og prisstigninger med den anden.
Vh Per

5 år siden
5 år siden
#3

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

5 år siden
5 år siden

Spændende tanker!
Jeg er begyndt at reducere mit kødindtag...men helt stoppe med kød bliver nok ikke foreløbigt...men værdsætte "lidt men godt"

5 år siden
5 år siden

Jeg er som regel tilfreds med sovs, kartofler og medisterpølse. Eller flæskesteg med hjemmelavet rødkål, hvis det skal være.
Men vi spiser mere grønt end nogensinde før. Vi køber for tiden vegetakost. Det giver mere inspiration til spændende anvendelser af vegetabilske produkter. Og så kan vi jo supplere med kød, hvis vi vil. Det er så ofte kyllingefrikadeller eller fiskefrikadeller.
Oksebøf eller steg spiser vi yderst sjældent.

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Kødspisere kontra vegetarer kontra pengepung er startet 21/10-2018 02:58 af Per Jørgensen (Hellerhigh) og er placeret under Kæledyr, verdens dyr m.fl..

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

2Krimikonkurrence Leitura
19 timer siden · heksemutter
45Dagens DJ
4 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
10 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
10 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
26 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned, 2 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 2 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 6 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 16 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 27 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 9 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 16 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 17 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 20 dage siden · Ansu

Kæledyr, verdens dyr m.fl.

18Dinosaurus.
4 år siden · JohannesB
1Beskyttelse af truede dyrearter
4 år siden · dino
2Er det virkelig rigtigt?
5 år siden · dino
5Kødspisere kontra vegetarer kontra ...
5 år siden · dino