Brokkassen · Berøringsangst mht. kommentarer?

10 svar
Senest opdateret 2 måneder, 28 dage siden · 5 bruger(e) deltager
3 måneder, 5 dage siden

Jeg ved ikke om det er mig den er gal med, men det virker til tider som om folk til tider har berøringsangst når det kommer til kommentarer. Man erfarer hurtigt hvem der skriver hvad for nogle genre, og hvis det er for kompliceret kan man selvfølgelig bare gå under læsesalen og finde sit fix der.
Det er selvfølgelig sørgeligt hvis man fx kan se at ens teskt har været læst mere end 100 gange, men ikke har modtaget en kommentar endnu. Eller at man har en tekst der kun har modtaget få kommentarer ud af mange læsninger. Hvem ved, måske klikker folk på en titel og indser at indholdet fx ikke er et digt og dermed flygter, fordi det ikke er hurtigt læsning. Jeg ved ikke om det er den primære årsag, men det kunne selvfølge bære noget af skylden i visse aspekter.
Jeg tænker at måske bliver nogle tekste undladte at blive kommentereret på fordi, det nogle gange drukner i posts, og man gerne vil hurtigt vidre i teksten eller også synes man ikke indholdet er værd at kommentere yderlig på.

Jeg er heller ikke nogen helgen. Personligt kan jeg finde på at flygte fra visse digte, hvis de er for kryptiske og jeg ikke forstår dem. Jeg vil jo helst ikke fremstå som underbegavet blot fordi jeg ikke forstod hverken indhold eller budskabet i digtet. Måske har andre det på samme måde. Jeg prøver dog ihærdigt på at forstå og kommentere for så vidt det er muligt, når jeg læser et digt eller en tekst, og det er sjældent jeg må kaste håndklædet helt i ringen, og sige jeg forstår det simpelthen ikke eller også - det skal jeg ikke blande mig i.

En anden årsag til at man ikke modtager kommentar kan selvfølgelig være tegn på at teksten er dårlig formidlet, men så burde nogen jo komme med konstruktiv kritik, og fortælle hvad der er i vejen frem for blot at flygte. Man kan jo ikke rette på noget hvis man ikke modtager kritik i ny og næ, om så det gælder digte eller historier. Hvis noget er godt eller dårlig formidlet og du har læst det, hvorfor så ikke smide en kommentar af med på vejen så du kan hjælpe udvilkingen fremadrettet? Jeg er godt klar over at det er lidt selvmodsigende når jeg lige har givet udtryk for, at jeg flygter fra kryptiske digte, hvor jeg ikke forstår indholdet - men det sker dog sjældent.
Jeg har læst tekster hvor jeg undrer mig over tekstens indhold fordi budskabet ikke står mig klart - og det giver jeg gerne udtryk for hvis det ikke er helt slemt, for at hjælpe den kreative sjæl der står bag. Med mindre den er hel gal og jeg tænker at det er mig den er gal med så kommenterer jeg ikke.

Man kan jo kun blive bedre gennem konstruktiv kritik ikke sandt.
Mine tekster bliver dog læste, men jeg undrer mig bare genrelt over at der ikke er flere kommentarer der florer - og det er ikke specielt mine egne værker jeg tænker på, men på generelt plan.

Jeg har læst Brokkassens indslag "Hvad sker der for, at ingen læser mine tekster?" oprettet af Görkem i tidens morgen, men det er jo ikke tilfældet her. Tilfældet er manglen på kommentarer.
Jeg finder dog stadig glæde i at skrive, hvorvidt jeg modtager kommentarer eller ej, men undrer mig blot over udviklingen af manglen på kommentar på generelt plan blandt alle brugere.
Jeg er klar over at der er mange der registrer sig blot for at læse tekster passivt, men jeg leder blot efter lidt forståelse. Det er alt.

Kh David

3 måneder, 5 dage siden
3 måneder, 4 dage siden

Hej David.

Emnet "kommentarer" er ikke ligefrem nyt i dette forum, men det er da bestemt værd at tale (skrive) om.
Jeg synes, du gør dig nogle gode tanker om emnet og du giver jo selv rigtig mange kommentarer.

Vh. Pia

3 måneder, 4 dage siden
3 måneder, 4 dage siden

Hej David
Jeg tror de korte tekster altid har fået flest kommentarer på Pennen.
Det er egentlig nemt at forstå, de lidt længere tekster tager jo både længere tid at læse og kommentere.
Ofte når jeg kommenterer har jeg læst teksten flere gange.
Dengang jeg startede på Pennen læste jeg f.eks aldrig romaner, og jeg tror der var mange ligesom mig.
Jeg læser stadig ikke under romaner, og sjældent noveller.
Jeg tænker du måske skal overveje at lede efter en gruppe der vil gå i dybden med tekster.
Det kunne du jo sagtens efterlyse her.
Min bedste skriveven har jeg fundet her.
Vi udveksler mest via mail.
Jeg tror Fyldepennen er lidt mere overfladisk og hurtig.
Men det er jo dejligt at den findes, og man får meget ud af at læse hvad andre skriver. Det er så forskelligt.
Med gode tanker fra Ulla

3 måneder, 4 dage siden
3 måneder, 4 dage siden

Hej Pia
Jeg tror det er vigtigt at skive kommentarer for at holde gang i hjulene og gør brugerne glade - også selv om de sover bag rattet og ikke altid skriver tilbage til tider. Men så har man gjort hvad man kunne.
Kh David

3 måneder, 4 dage siden
3 måneder, 4 dage siden

Hej Ulla
Jeg sad og læste nogle digte forleden og undrede mig såmænd bare over at digtene ikke havde modtaget flere kommentarer end de havde. Jeg ved godt der er sket meget herinde siden fx 2014 hvor kommentarer nogle gange virkede som en metervare på digte, fordi det var moderne at udtrykke igennem digte. Måske er det fortiden jeg ønsker skal blive genoplivet selv om det utopisk tankegang.
Men en dag kan det være at dillen vender tilbage, som de nu engang gør til tider.

Jeg er sikker på at du har ret i at korte tekster får flere besøgende og kommentar frem for længere tekster. Der er trods alt en del mere at stilling til i længere tekste mht. indtryk af tekst og kommentar.

Personligt har jeg også nedgraderet noveller til kortprosa blot for at ikke tage så meget tid fra brugeren. Tid er jo en luksus som alle ikke har til rådighed, når der skal læses tekster.
Men som du forslår så er det da værd at efterlyse brugere eller en gruppe til læsning af noveller.

(...)Jeg tror Fyldepennen er lidt mere overfladisk og hurtig.
Men det er jo dejligt at den findes,...(...)

Jeg tror du har ret i at Fyldepennen er et overfladisk sted,
men nogle dage er det også svært at forvente andet - specielt om mandagen hvor kvoten er blevet nulstillet, for så kommer der som regel nyt indhold på pennen af flere årsager. Det er en ny uge og dermed en frisk start eller også har man ikke kommenteret på fem værker i mellemtiden, men kan nu poste fordi kvoten er blevet nulstillet. Det var også et emne at tage op til diskussion, for noget for noget.

Jeg er også taknemmelig for Fyldepennen og har stort set besøgt den hver dag siden jeg fandt den, og vil for alt i verden ikke være foruden. Man får jo mange gode idéer ved at være herinde når man læser alle de herlige tekste.

Fyldepennen kan så nogle gange godt drukne i nye tekste, og ens tekst kan derfor godt blive overset i trafikken, hvilket måske også er en grund til manglen på kommentarer.

Jeg læser heller ikke romaner herinde, men udbuddet er vel nok også begrænset kunne jeg forstille mig. Romaner tager jeg i fysisk form så jeg kan indsnuse papiret :)
Kh David

3 måneder, 4 dage siden
3 måneder, 2 dage siden

Jeg startede på Pennen heeeelt tilbage i '03 da vi ikke var så mange forfattere, alt skulle gå via mail gennem Lottemor (det hed admin dengang), og der ikke var kvoter på hvor mange tekster man kunne publicere pr. gang + ingen krav om kommentarer retur.
Det var før internettet tilbød Facebook, og LÆNGE før Instagram. c",)

Allerede dengang var der klager over at 'andre' ikke efterlod en kommentar.

Dengang lagde jeg hovedsagelig romaner herind, men også af og til digte eller noveller, og dengang KOMMENTEREDE folk faktisk på romaner, kapitel for kapitel, noveller, digte, kortprosa osv. I hvert fald hvis man kunne lide det læste eller ABSOLUT ikke kunne lide det man læste.
Og begge dele ER rart at få, så længe det er konstruktivt, og dengang tjekkede admin stort set dagligt kommentarerne for at sikre sig at de handlede om teksten, og ikke blev brugt til personlige angreb eller lignende. c",)

At lægge romaner herind stoppede for mig da jeg fik den første udgivet, og digte holdt jeg op med at skrive for måske 15 år siden. Digtene skrev jeg i øvrigt kun når de pressede på, altså måske hvert halve år. Og novellerne er også blevet VÆSENTLIGT færre de seneste mange år. Dem lægger jeg dog stadig på Pennen da mit forlag hverken udgiver digte eller noveller.
Mange andre romanforfattere stoppede også med at udgive kapitler i takt med at de enten blev udgivet eller fandt betalæsere herinde der ville læse kapitlerne via mail.

Min pointe er vist kun at Pennen VAR rigtig levende blandt forfattere og kommentargivere ENGANG, men det døde ud i starten af 10'erne hvor der kom andre muligheder til via diverse forfatterkurser og Facebook. I dag ER det vist mere overfladisk.
Det sker af og til at jeg læser nyere tekster herinde, men mange af digtene virker som noget forfatteren lige kradsede ned i toget på vej til eller fra arbejde. En enkelt herindefra mener endda at det automatisk stempler digtet som 'godt'. Det er jeg måske ikke helt enig i, og den slags tekster gider jeg helt ærligt ikke spilde min tid på at kommentere.
Andre digte får en kommentar med på vejen uanset om det står knivskarpt eller jeg synes det liiige mangler en smule.

'Sjovt nok' har jeg svært ved at finde romaner eller noveller blandt de nyligt publicerede, men indrømmet, det er efterhånden sjældent jeg tjekker læsesalen og især går ind under de forskellige kategorier.
Romangenren gik vist mere eller mindre død herinde allerede omkring '10. c",)

Men ja, kæmp for det her på Pennen (det gør du så allerede), find en skrivegruppe eller gør begge dele.
Personligt savner jeg 'de gode gamle dage på Pennen', men har i øjeblikket så travlt at jeg faktisk slet ikke burde sidde her nu. Sig det derfor venligst ikke til min arbejdsgiver. c",)
Med lidt held får jeg mere tid om 14 dage, og så vender jeg tilbage og kaster om mig med kommentarer ... hvis jeg husker det. c",)

3 måneder, 2 dage siden
3 måneder, 2 dage siden

Hej Daniella
Det er spændende at høre om lidt baggrundshistorie vedrørende Fyldepennen, om hvordan det hang sammen førhen.
Ud fra din historie kan jeg nu bedre forstå, hvorfor der blev indført kvoter med, at man skulle kommentere på andres teskter som vi kender Fyldepennen i dag. Så noget positivt er der da sket må man sige.

Det er selvfølgelig sørgeligt at forummet er blevet mere overfladisk gennem tiden, og ikke forsatte sin udvikling som stoppede i 10'erne, som du er inde på. Men tid ændrer jo alt omkring os, og vi må følge med så godt vi kan.

Det er en stykke tid siden jeg har udgivet en novelle, men det kommer nok igen en skønne dag. Jeg har skam noveller liggende i min digitale skrivbordsskuffe, men synes ikke de er gode nok til at udgive. Men nogle gange kan man også bare skrive til sig selv, hvis man er i tvivl om indholdet er godt nok til Fyldepennen.
Tak for lidt historie i debatten.
Kh David

3 måneder, 2 dage siden
3 måneder, 1 dag siden

Jeg husker måske ikke rigtigt, men jeg mener der var en rangering her på fyldepennen for en 10-12 år siden. Jeg tror det var noget med at de tekster med flest kommentarer kom på toppen af en liste. Jeg ved ikke om jeg er specielt fan af den slags. Men konkurrence har det måske med at skabe grobund for et eller andet. Altså man føler man opnår noget med at teksterne. Både mht. at få kommentarer og give dem.

I mit indlæg "hvor blev digtene af" nævner jeg DR talentscenen 2013:https://www.dr.dk/...ksperters-hjerter - jeg er ret sikker på at Lisbeth Jensen der var med, gjorde sin spæde start på fyldepennen. Jeg kan huske at jeg læste nogle af hendes digte her. Hendes historie giver om ikke andet en fornemmelse af at noget herfra kommer ud i verden.

Man kan sparke gang i et sted som fyldepennen igen. Det er synes jeg absolut. Men mht. kommentarer: jeg har en eller anden underlig fornemmelse af at de bare ikke er så meget værd. Det er også svært at give konstruktiv kritik og samtidig ikke lyde som et røvhul. Jeg er ikke selv nærtagende. Men jeg er meget opmærksom på at andre kan være det.

3 måneder, 1 dag siden
3 måneder, 1 dag siden

Hej Martin
Hvis det var rigtigt at der fandtes en rangering for 10-12 år siden, og at det så har været konkurrencepræget, så kan jeg måske godt forstå hvis folk er skredet fra Fyldepennen eller er blevet opfordret til at blive bedre igennem kommentarer - helt afhængig af hvordan man anskuer det. Jeg har delte meninger om sådan en konkurrenceordningen, men kan godt se det positive i det, såvel som de negative aspekter.

Jeg har ikke læst noget med Lisbeth Jensen, fordi det var før min tid herinde men jeg er sikker på at man vende Fyldepennen til noget positivt, hvis man bliver afrettet med kommentarer, så man ved om ens skriv duer eller ej.

Du har ret, konstruktiv kritik kan være svært at give, men generelt forslår folk vel ændringer og fx siger, hvis du fjerner den og den linje så er lyder det bedre, men at det er din tekst.
Hvis den er helt tovlig, så undlader man helt at give kommentar på den, fordi det tager for lang tid at udpensle hvad der er i vejen. Jeg har dog selv prøvet givet feedback hvor jeg også syntes, at jeg lyder streng, men prøvede så på at finde gode ting samtidig, så det hele ikke virkede håbløst.
Men det kræver overskud at skrive den slags feedback, men det er heldigvis sjældent på generelt plan at det er så slemt synes jeg.
Ind imellem kan man godt tænke sit når man ser en tekst, når det ikke virker ordentlig gennemtænkt og formentlig er lavet i en ruf - men ikke al spontanitet er dårligt og fortjener en en kommentar med på vejen. Jeg prøver ikke at være for kritisk og finde det gode i tekste det meste af tiden, velvidende at man kan have haft en dårlig dag da man skrev den. Så kan man selvfølgelig debatere om det er kvantitet frem for kvalitet der er snak om.
Men det kan godt være som du er inde på at kommentarer til tider måske ikke er så meget værd, fordi der er tale om standardsvar, men tænker at det er værd at blive ved med at prøve. Kommentarer er trods alt det der driver hjulene i Fyldepennen.

Men ja, vejen frem er flere kommentarer og helst brugbare, hvis alle partnere skal have noget ud af det fremadrettet.

Kh David

3 måneder, 1 dag siden
2 måneder, 28 dage siden

Hvis I søger historier om romanforfattere der startede herinde, kender jeg de første 10-15, måske 20, stykker, men de færreste skriver så decideret 'voksenlitteratur'.
Fantasy til alle aldre, gys/horror til henholdsvis børn og voksne var vist mest 'in' i 'gamle' dage. Nogle af dem skriver så børne- eller ungdomsbøger i dag (også realisme), og der ER også et par voksenromansforfattere iblandt.
Digte er ikke lige min boldgade, så jeg aner ikke hvem der startede på Pennen for derefter at blive udgivet. c",)

Jeg har aldrig hørt om en rangering herinde, bortset fra den rangering der jo opstår alene ved at folk læser og kommenterer de samme forfattere. Det kan så skyldes at de VAR et nøk bedre end andre 'dødelige' eller gode til at dele kommentarer ud. c",)
Der var dog aldrig en rangliste.

Til gengæld blev der - igen - i gamle dage udskrevet en eller to novellekonkurrencer om året baseret på et bestemt emne.
De første par stykker afholdt vi i en debattråd hvor folk så kunne uddele point. Det fungerede dog MEGET lidt optimalt da folk jo bare kunne stemme på den/de noveller hvor de kendte forfatteren, eller den novelle de MENTE ville tabe eller vinde, uden de nogensinde havde læst et ord af de andre deltagers noveller.
Admin fik sat afstemningen i system, så alle SKULLE læse samtlige noveller igennem (her måtte vi så bare stole på at folk læste minimum 1/3-del af hver novelle før de stemte), og alle stemmer skulle så sendes til et eller andet system inden en bestemt dato og tid. Først herefter talte systemet stemmerne op, og vinderen blev afgjort.

På samme måde var der i forbindelse med en af de konkurrencer, også en konkurrence om 'bedste kommentator'. Her var så indført et stjernesystem hvor både andre kommentatorer og forfatterne til teksterne kunne give fra 1 til 5 stjerner (så vidt jeg husker).
Dét sparkede gang i kommentarerne. c",)

Mht. kommentarer plejer jeg at lave en såkaldt burger. Noget positivt først, så det negative (og her er det ikke NOK at fortælle at der var det ene og det andet i vejen. Kommentaren skal jo helst være konstruktiv), og endelig noget positivt til sidst.
Hvis man slet ikke kan finde noget positivt at sige om en tekst, er det bedre at lade være.
Hvis du ikke kan finde noget NEGATIVT at sige om en tekst, men synes teksten er god, så SKRIV det! Uanset hvor ligegyldig en 100 % positiv kommentar kan føles både at give og modtage, gør den i det mindste både forfatter og kommentargiver glad om det så kun er i forbifarten. c",)
Som de fleste af os ved, er det dog ALTID det negative forfatteren bider mærke i, og derfor er det VIGTIGT at være konstruktiv. c",)

Mvh
Eddie (Daniella er et pseudonym)

2 måneder, 28 dage siden
2 måneder, 28 dage siden

Hej Eddie
Jeg tænker vi til tider godt kunne bruge et stjernesystem herinde, hvor man kan give folk mellem 1 til 5 stjerner for deres tekster.
Det er en ganske vist en doven tilgang frem for at smide en kommentar med på vejen, men man kan jo gøre begge dele.

Digte er en ny boldgade for mig. Har aldrig læst digte før jeg kom på Fyldepennen, men jeg kan se mulighederne i at formulere anderledes end henholdsvis historier.

Novellekonkurrencer lyder ellers som en spændende idé, men jeg tror ikke den ville gå, den dag i dag da min erfaring er, at der bliver lagt alt for lidt noveller op - hvilket er en skam. Ja tiderne ændrer meget når vi snakker kreativitet.

Jeg er også tilhænger at din burger, men til tider når jeg kommenterer på digte, så er det vanskeligt at lave burgeren, fordi der ikke er masser af indhold i digtet. Men jeg har det også med at stirre mig blind på indholdet når digtet er kort.
Kh David

2 måneder, 28 dage siden

Besvar debattråd

Debatten Berøringsangst mht. kommentarer? er startet 22/01-2024 14:10 af David Hansen (David H) og er placeret under Brokkassen.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

2Krimikonkurrence Leitura
1 dag siden · heksemutter
45Dagens DJ
5 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
10 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
10 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
27 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned, 2 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 2 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 6 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 16 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 28 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 9 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 16 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 17 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 20 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 21 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 23 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
3 måneder, 24 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
4 måneder, 1 dag siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
4 måneder, 15 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
4 måneder, 24 dage siden · Skriverkunstner
3Fortivlet: Ægteskab uden romantik -...
4 måneder, 26 dage siden · Maria77
8Poesi forlag søges
5 måneder, 5 dage siden · heksemutter
3Dagens Dok
5 måneder, 18 dage siden · HamDenKorte
5God digital bogside
5 måneder, 19 dage siden · HamDenKorte
3Dansk eller Engelsk?
5 måneder, 20 dage siden · cell
5Dagens Sketch (del en sketch/joke)
5 måneder, 21 dage siden · HamDenKorte
8Hjælp og råd vedr. Økonomisk værgem...
5 måneder, 24 dage siden · David H
162Hvad er du taknemmelig for i dag?
5 måneder, 25 dage siden · Ansu
2Voldtægts-kultur
5 måneder, 25 dage siden · Ansu
3Forlags forretnings-model
5 måneder, 28 dage siden · Ansu
521Kontraster
5 måneder, 28 dage siden · Brehmer
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
6 måneder siden · Skriverkunstner
3Din yndlings kirken salme sang
6 måneder siden · Skriverkunstner
34Hvad inspirerer dig
6 måneder siden · Skriverkunstner
6Word og teknik.
6 måneder, 7 dage siden · MollyTrine
3Egen hjemmeside⁸
6 måneder, 23 dage siden · David H
1Skrivekonkurrence
6 måneder, 27 dage siden · grkemacar
4Vedrørende litteraturtidsskrifter
8 måneder, 8 dage siden · heksemutter
0Den kærlighed
8 måneder, 19 dage siden · MariaMolgaard
16Jeg bliver udgivet!
8 måneder, 20 dage siden · Bahlsen
38'Penge'
8 måneder, 24 dage siden · Denungeblødende...
4Til dem der skriver romaner...
9 måneder, 10 dage siden · MollyTrine
2Skrivekonkurrence
10 måneder, 23 dage siden · heksemutter
4Kronikkonkurrence
10 måneder, 23 dage siden · heksemutter
0Efterlæsning af betalæsere til min ...
10 måneder, 24 dage siden · grkemacar
4Venne/følge liste.
11 måneder, 5 dage siden · Ansu
1Spørgeskema; Hjælp mig lige med min...
11 måneder, 6 dage siden · Snowlion
0Hvilket forlag passer til min bog?
11 måneder, 20 dage siden · David H
1Pennemakker efterlyses (ihærdigt)
11 måneder, 29 dage siden · ScribblyCat
4Brug af ordet 'dog'
1 år, 3 dage siden · Filia
7Blinder eller blænder
1 år, 3 dage siden · Filia
3Redigering for nybegyndere
1 år siden · Zofrost
5Alternativer til Fyldepennen?
1 år siden · Arndal k
0Erfaringer med forlagene Wadskjær o...
1 år, 1 måned siden · Asger Nørlund

Brokkassen

10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 28 dage siden · David H
25Digte
3 måneder, 16 dage siden · Tungnemt
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
4 måneder, 15 dage siden · Løvinde
1Formatering fra word til Fyldepenne...
1 år, 9 måneder siden · Pia Hansen
0En molbohistorie?
4 år siden · dino
4Vil I venligst lade være med.
4 år siden · knudkp
6Feisbuuk
5 år siden · Savanti
8Musik i film
5 år siden · dino
8Vejret.
5 år siden · Savanti
0illustrationer
6 år siden · kirstine12