4Ikke alt kan siges med ord
Ikke alt kan siges med ord. · Jeg leer, fordi du giver mit liv leth... [...]
Digte
9 år siden
8Jeg vil skrive ...
Jeg sidder her og vil skrive. Jeg ser en fe i den fineste kjole l... [...]
Blandede tekster
10 år siden
8Er der en fremtid?
Skoler lukker ned. · Folk flytter. · Forretningerne lukker. · Børn send... [...]
Blandede tekster
10 år siden
7Årets gang - forår
Årets gang, · det er tid til din sang. · Forår spring ud, · vi kalder p... [...]
Digte
10 år siden
4Løgnens fjende
Åben til dit lys, · mærk det kolde gys. · I denne angst, · hvor du er d... [...]
Digte
10 år siden
6Mørke
Funktioner sætter ud, · du står for skud. · Mørkt bliver alt, · for det... [...]
Digte
10 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Jette Petersen (f. 1985)
Jeg sidder her og vil skrive. Jeg ser en fe i den fineste kjole lavet af blomsterblade danse hen over papiret. Hun tager legende fat i pennen og svinger den rundt på det blanke ark. Frem vokser en trold. En rigtig fæl en med vorter på næsen og mudderklatter på de hullede bukser. Han opdager feen og løber efter hende, mens han skælder ud over at blive forstyrret i at trille bussemænd.

De forsvinder begge to og jeg sukker. Jeg tager pennen i hånden og slår den let mod min hage, mens jeg kigger ud af vinduet. Derude i trætoppende sidder en ravn. Den letter fra sin gren og vokser pludselig til en stor og mægtig drage med orange skæl langs ryggen. Og med vinger så store og kraftige. Jeg ser for mig en ridder komme på sin hest, med lanse og sværd som sine våben. Bliver det mod en drabelig kamp mellem de to?

Jeg lægger penne fra mig og går ud og skænker en kop dampende varm te. Hvad skal jeg dog skrive om? Gerne et fantastisk eventyr. Mens jeg drikker af den dampende te, er det som om frugtbuske vokser op fra koppen og fortæller deres historie om, hvordan de blev omdannet til den varme drik, som jeg nu indtager. I køkkenskuffen diskutere skeer og knive. Måske om hvem der er mest vigtig af de to. Jeg stiller koppen fra mig. Det må de virkelig selv finde ud af.

Tilbage ved papiret tager jeg igen fat om pennen. Hvor kom jeg til? Nå ja et fantastisk eventyr. En engel hvisker i mit ene øre, at jeg så let som ingenting kan skrive en ny historie. Men så lyder en dyb stemme i det andet, at det skal jeg ikke tro på. Jeg sukker, smider pennen og holder mig for ørene. Imens lukker jeg øjnene.

Inde i mørket bag øjenlågene ser jeg blinkende stjerner og smukke planeter. Der kommer sørme en raket flyvende. Hvilken opdagelse vil den mon gøre?

Jeg kigger igen på papiret. Hvidt og tomt. Jeg starter med der var en gang og går så i stå. Hidsigt krøller jeg papiret sammen og kaster det igennem luften. Min hund hopper op i luften og griber papirkuglen i munden, og kommer luntende hen for at få mig til at kaste den igen. Eller det ville den have gjort, hvis det ikke var fordi at min hund er en kat som ligger dovent rullet sammen på sofaen.

Jeg rejser mig fra min plads ved skrivebordet. Hvad får mig dog til at tro, at jeg kan skrive et eventyr?
Forfatterbemærkninger
Når man stirre sig så blind på det blanke papir, at man overser hvad fantasien fortæller.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 16/06-2014 09:16 af Jette Petersen (Babyangel85) og er kategoriseret under Blandede tekster.
Teksten er på 430 ord og lix-tallet er 24.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.