1Kludder med kærligheden
For længe siden i Getakja skulle landet styres af en konge, så hv... [...]
Fantasy · forhåbninger, længsel, magi
1 måned, 3 dage siden
1Æg
"Øv," sagde Jegor højt.og den hvide rotte så forbavset på ham med... [...]
Fantasy
1 måned, 9 dage siden
1Dagen derpå - To
"Har han taget opium?" spørger Cessie. · Nabokonen Serafina vrisser... [...]
Kortprosa
1 måned, 27 dage siden
4Glem ikke fortiden
Der står en buket blomster på kommoden: Kornblomster og lavendler... [...]
Kortprosa · fortiden
3 måneder, 25 dage siden
3Juletræs-onklen
Duften af nybagt rugbrød hang i luften over det meste af den lill... [...]
Blandede tekster
6 måneder, 6 dage siden
2Korset og barnet
"Korset har stor magt," sagde mormor, da hun gav Debbie kæden med... [...]
Noveller · tro
8 måneder, 11 dage siden
3Dagen derpå
En lyd borer sig ind i Cessies ene øre og suser ikke ud gennem de... [...]
Blandede tekster · frustration, samliv, mennesketyper
1 år siden

Puls: 26,8

Publiceret: 3
Afgivet: 14
Modtaget: 3
Pia Hansen (f. 1958)
Syttende juli 1959,stod der på avisforsiden.
   Hvad der ellers stod, vidste Karl ikke. Han holdt øje med den lille sorthårede dreng på legepladsen. Finn var sammen med sine ældre brødre. Men på et tidspunkt blev han vel alene et øjeblik.
   Forhåbentlig snart, for Ivan var ikke den tålmodige type.

En bold kom susende. Karl greb den.
   Finn kom løbende og råbte: "Det er min,"
   "Værsågod. Vil du have en is?"
   Finns brødre så ikke, at de to gik. Hånd i hånd
   Ivan ventede ved bilen. Kvaste smøgen og sagde: "Han ligner dig. Klart han ikke skal forkvakles af sin mor."

Finn lo og snakkede. Glædede sig til den lovede is.
   Egentlig burde hans mor , Sussie, have lært ham, at han ikke måtte gå med fremmede, tænkte Karl. Drengen havde jo aldrig mødt ham.
   Finn fik en stor Skippertop og spiste den i bilen. Det gik godt indtil den begyndte at smelte. Og grise de nye sædebetræk i Ivans danske vens bil.
   "Din lille gris!" brølede Ivan.
   Og Finn stak i et vræl, tabte isen og ville hjem. Nu. Til sin mor.
   "Tal pænt til min søn," hvæsede Karl til Ivan. Og fortalte blidt og lokkende om hunde, heste og andre dyr, der var hjemme hos ham. Ville Finn ikke gerne se dem, før han tog hjem til mor? Barnet lyste op.
   Karl sagde ikke noget om at hestene, hundene og de andre dyr befandt sig i Kaukasus.

De skiftede bil. Til en gammel, trefarvet Volvo
   "Den tiltrækker da hele politistyrken," udbrød Karl.
   "Jeg vil hjem nu," sagde Finn. Og var ikke til at lokke, ikke engang med løftet om mad.
   Så Karl bedøvede Finn med æter og lagde forsigtigt et tæppe om hans treårige krop.
   De nåede næsten til København før en patruljebil kaldte dem ind til siden. Karls hjerte slog hårdt. Han havde modvilligt overtaget rattet.
   "Nå jeg se Deres kørekort?" spurgte betjenten og Karl rodede mellem de syv kørekort, han havde. Nok bedst at vise det danske, men hvor pokker var det?
   Væk.
   Strømerne gloede på ham. Og Finn mumlede. Han var vel ikke ved at vågne? Karl havde ikke turde bruge ret meget æter.
   Med rystende hånd fik han rodet det svenske kørekort frem
   "God tur, hr, Larsson," ønskede betjenten og Karl følte lettelsen strømme gennem sig.
   På færgen havde de en kahyt og det lod ikke til nogen undrede sig over, at han bar et sovende barn.

Den 18. Juli 1959, stod der på forsiden af Svenska Dagbladet. Og så en lang artikel om, at den danske refrainsangerinde Sussie Kendals 3-årige søn var forsvundet, muligvis kidnappet.
   Så blev Finn til en lyshåret pige, selvom han protesterede. Det kostede Karl alle hans talenter for at lyve, at berolige barnet så meget, at han holdt sin far i hånden. Ingen lod til at undre sig over at den lille pige virkede lidt forknyt og forgrædt.
Forfatterbemærkninger
En bearbejdelse af en roman, jeg påbegyndte for længe siden

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 04/07-2015 21:48 af Pia Hansen og er kategoriseret under Romaner.
Teksten er på 478 ord og lix-tallet er 24.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.