Ordet er frit · Brug af navne i bøger?

1 svar
Senest opdateret 4 år siden · 2 bruger(e) deltager
4 år siden

Hej Alle

Jeg er noget på udebane med hensyn til tekstforfatning, men hjælper alligevel min bedre halvdel med hendes bog.

Vi har på det seneste snakket en del om brugen af medvirkende personers rigtige navne. Hvorvidt er det moralsk rigtigt at bruge disse, og er der en lov herom? (Giv mig gerne et link til dokumentation).
Der er flere aspekter i mit spørgsmål; Det er ikke altid lige rare ting der er skrevet om de forskellige personer, hvilket måske kunne støde dem. Omvendt er det svært for min kæreste at holde rede i hvem der er hvem, hvis de rigtige navne bliver byttet ud med fiktive navne for netop ikke at støde de pågældende personer.
Personligt er jeg selv lidt splittet omkring dette emne. Der er først og fremmest dem moralske side af sagen: IKKE at gøre nogen konkrete personer til skamme. Men hvad siger så loven/reglerne om dette?
Men hvad nu hvis man kun laver et enkelt eksemplar til sig selv (her giver det naturligvis ikke nogen mening at ændre navnene)? Måske kun få eksemplarer til de nærmeste (såsom kæreste/ægtefælle, børn, forældre, søskende eller nære venner), bør man ændre navnene her, eller er det OK med de rigtige navne?

På forhånd tak for jeres svar!
Vh Brian

4 år siden
4 år siden

Loven siger vist ikke andet end at man ikke må bryde injurielovgivningen, og så er det jo op til din kæreste at afgøre om bogen er på kant med lovgivningen.

Men hvorfor venter hun ikke bare indtil hun HAR skrevet bogen? Så kan hun lave en liste med alle navnene og derefter søg/erstat til andre navne?
Det er ikke optimalt at gøre det sådan, men det virker. :)

Mvh
Eddie

4 år siden

Besvar debattråd

Debatten Brug af navne i bøger? er startet 21/11-2019 15:34 af BMSimmelsgaard og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

44Dagens DJ
14 timer siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
2 dage, 17 timer siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
2 dage, 17 timer siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
19 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
24 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
24 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
28 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 8 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 19 dage siden · David H

Ordet er frit

1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
4 måneder, 16 dage siden · Skriverkunstner
3Dansk eller Engelsk?
5 måneder, 12 dage siden · cell
521Kontraster
5 måneder, 20 dage siden · Brehmer
1Spørgeskema; Hjælp mig lige med min...
10 måneder, 27 dage siden · Snowlion
1Pennemakker efterlyses (ihærdigt)
11 måneder, 21 dage siden · ScribblyCat
4Se verden i et nyt lys!
1 år siden · heksemutter
35Mellemgaard - et forlag i frit fald
1 år, 2 måneder siden · Bullensohn
5Er jeg den eneste, som savner en pe...
1 år, 2 måneder siden · Eddie
0Wadskjær Forlag
1 år, 3 måneder siden · RBAN