Kommentarer fra Sprogblomsten


7 måneder, 10 dage siden
Thorvald Rex (Sprogblomsten)
E-l-s-k
Min helt ærlige mening er, at den første del er ret intetsigende, kedelig, klichéfyldt og faktisk lidt øv at læse.... Men så vender du 180 grader med den næste del, der til gengæld sidder lige i skabet!
Jeg vil ikke blande mig i, hvordan du skal skrive dit digt, men min personlige mening er, at den sidste del sagtens kan stå alene, og at digtet som helhed vil blive langt bedre af det. Hvad tænker du?
7 måneder, 10 dage siden
7 måneder, 10 dage siden
Thorvald Rex (Sprogblomsten)
Non-stop Nonsens
Overraskende godt digt! Jeg er dog ikke helt vild med dit # tilsidst... Det er som om du prøver at klemme en fortælling om digitalisering eller sociale medier nedover noget der, som jeg ser det, ikke har meget med #twitter eller lignende at gøre?

Men udover det får du enormt meget med, på trods af din ultraminimalistiske stil. Skønt!
7 måneder, 10 dage siden
7 måneder, 18 dage siden
Thorvald Rex (Sprogblomsten)
Buckingham Palace og Fuck Finger
Lækker opdatering. Det spiller! Jeg ville måske arbejde med at variere sætningernes længde noget mere, men det er det eneste! Og så også sætningen “Dét, som er man nødt til at forklare-mig-røv fungerer ikke”. Man og er skal byttes om. Ikke?

Men stor ros!
7 måneder, 18 dage siden
7 måneder, 19 dage siden
Thorvald Rex (Sprogblomsten)
Slip det hele fri
Det giver faktisk rigtig god mening. Jeg kan bedre forstå dine valg nu. Fedt!
7 måneder, 19 dage siden
7 måneder, 20 dage siden
Thorvald Rex (Sprogblomsten)
Smuk
Jeg får sku det her digt tatoveret på ryggen! Jeg ved ikke om det var din hensigt at man skal sidde tilbage med en følelse af forløst erotik - men det gør jeg altså.
7 måneder, 20 dage siden
7 måneder, 20 dage siden
Thorvald Rex (Sprogblomsten)
Fremad
Virkelig interessant! Jeg har egentligt ingen kritikpunkter - udover at "Bambi på glatis" måske bliver en anelse kliché. Men det er småting. Skide godt, afbalanceret, velstruktureret og direkte. Jeg er fan... Så nu vil jeg kaste mig over flere af dine tekster!
7 måneder, 20 dage siden
7 måneder, 20 dage siden
Thorvald Rex (Sprogblomsten)
Pytknappen
Pytknappen. Fedt udtryk. Dit digt rammer noget meget centralt; nemlig det med at feje ting under gulvtæppet, når det ikke lige pynter. Problemet er jo så bare, at man nemt snubler over den bule der ophober sig under tæppet. Jeg synes at du er slippet meget fint fra det!
7 måneder, 20 dage siden
7 måneder, 20 dage siden
Thorvald Rex (Sprogblomsten)
Buckingham Palace og Fuck Finger
Yes, sir (ma'am?)! Det var sgu som at læse en pose blandet slik - blandet med ... Et eller andet andet som IKKE er slik. Vidunderligt rodet, og fabelagtigt overraskende. Du tog med med surprise med hver ny sætning. Herligt - også selvom jeg stadig ikke aner hvad teksten handler om, selvom jeg har læst den et par gange.
7 måneder, 20 dage siden
7 måneder, 20 dage siden
Thorvald Rex (Sprogblomsten)
Frugt digt
Hej Jacob. Jeg gav en lidt hård kommentar på et af dine andre digte, men fik alligevel lyst til at læse mere, og se hvad du ellers gemmer på. Så stødte jeg på dette her. Det fik mig til at smile. Jeg ved ikke helt hvorfor, men så kan jeg jo godt pakke min sproglige analyse væk, for der er i hvert fald "noget" der virker. Thumps up.
7 måneder, 20 dage siden
7 måneder, 20 dage siden
Thorvald Rex (Sprogblomsten)
Dygtig
Svarkommentar
Hej Preben. Ja, det er essensen af mine skriverier. I hvert fald en del af den. Jeg forsøger at ramme noget banalt, råt og direkte. Noget der er hårdt og uden medlidenhed. Hvis du er mere til digte i den anden ende af skalaen, har jeg også det. For eksempel har jeg lagt et op der hedder "Krematorium" - det er stort set modsætningen til dette, rent sprogligt.
7 måneder, 20 dage siden
7 måneder, 20 dage siden
Thorvald Rex (Sprogblomsten)
Dygtig
Svarkommentar
Tak for din ros. Jeg sætter stor pris på det :-)
7 måneder, 20 dage siden
7 måneder, 20 dage siden
Thorvald Rex (Sprogblomsten)
Jeg elsker dig
Jeg holder meget af dine digte. Klokken er lidt mange, så jeg skærer hurtigt og nådesløst indtil benet, så jeg kan hoppe i seng. Før jeg gør det vil jeg dog sige at det er et af de mest interessante digte jeg har læst fra dig. Især fordi det afslørede noget om din skrivestil, som jeg ikke helt kunne sætte ord på før (mere om det nedenfor) ... Men som du nok har bemærket fra mine tidligere kommentarer, er jeg typen der mener at man kun skal ytre sig, hvis man også har noget konstruktivt at sige (jeg fornemmer at du har det på samme måde).

Du hev lige al luften ud af mig (på den gode måde) med ordene "som at stikke hovedet op i min egen røv / og dø af iltmangel.". Jeg blev fanget i et øjebliks forvirring: skal det være sjovt? Dødsens alvorligt? Bizart? Mere metaforisk end det lyder, men mindre end man tror? Min fornemmelse er, at det er et meget bevidst valgt, at bryde stilen på denne måde. Det fungerer - måske netop fordi du ikke bliver hverken analfikseret eller pervateret, men bare smager ordet "røv" i fjæset på læseren, som for at sige: "Hey, vågn op!". Thumps up!

Jeg er ikke så vild med at du kalder dine egne digte "massive, generte billedsprog", og så endda to gange. Der er noget der skurre i det poetiske hjørne af mit sind. Som om du forcerer noget ind i digtet, som sket ikke hører til der. For mig at se, er det en anden og mere personlig usikkerhed du her berører, hvor resten af digtet jo netop berør den usikkerhed der består i din samhørighed med en anden. Jeg kan måske bedst sige det med, at det virker som om du laver en meta-kommentar til din egen indre digter - og ikke til addressanten af ordene "jeg elsker dig". Det er synd - især fordi du har det med to gange.

Til gengæld er jeg helt vild med at dine sommerfugle flyver helt ud i fingerspidserne. Det er jo netop her at det massive (abnorme?) billedsprog kommer op i dig. Næsten for banalt, men kun næsten - og det er jo lige tilpas!

Og nu til noget alvorligt... Meget alvorligt... Jeg har tænkt lidt over, hvordan jeg skulle sige det her - for selvom det kommer af et godt hjerte, kan du måske opfatte det som et angreb. Lad mig derfor først sig: det jeg nu vil nævne er ikke et angreb, men derimod konklusionen efter at have læst en lille håndfuld af dine digte. Jeg spurgte mig selv: hvis jeg skal give deGroot én anbefaling, der vil hæve alle hans digte op på niveau 1000, hvad skal det så være? Jo, det skal selvfølgelig være en "problematik" der går igen i alle dine digte - og jeg mener nu, efter at have læst dette digt, at jeg har identificeret noget du VIRKELIG kan bruge til at få et helt fænomenalt gennembrud i din skrivestil. Det er en lille ting, men en lille ting, der fylder (for) meget: du skriver for meget om dig selv i direkte form..... I det her digt alene bruger du ord som "jeg, mig, min" osv. ca 25 gange. Det er alt for meget - også selvom det handler om DINE følelser. En digter med dit talent behøver sku ikke skrive "jeg" og "mig" og "min og "mit". Og det bliver særligt grelt, når du kun taler om "dig" og "du" halvt så mange gange... Men frygt for at lyde lidt grov, så ville det klæde digtet om du ændrede titlen til "jeg elsker mig". For det bliver for indspist til at være et kærlighedsdigt.

Nå, det var lidt hårde ord - men som jeg har sagt før, synes jeg at du er et af de største talenter herinde på siden. Derfor bliver jeg nødt til at sige det, for som man siger: talen forpligter! "jeg"-problemet er særligt udpenslet i dette digt, men det er faktisk noget der går igen i meget af det du skriver. Jeg VED at din digterkunst vil eksplodere fuldstændigt vanvittigt, hvis du tør lægge "jeg'et" fra dig for en periode. Du er jo kunstner. Virkelig. Det stråler ud af dine digte. Og jeg tror at du måske længe har gået med følelsen af "hvor er mit gennembrud??". Og til det vil jeg bare sige: det ligger lige om hjørnet - men det kræver at du tør kigge dig selv i spejlet og lægge "jeg'et" til side. Du ved det også godt selv, og jeg er sikker på at du også kan mærke at du står foran et gennembrud. Nu skal du bare tage det seriøst. Omskriv alle dine digte, så der ikke er et eneste "jeg", eller skriv et par nye digte, hvor du ikke skriver direkte om dig selv (dermed ikke sagt at digtene ikke må handle om dig og dine følelser - for selvfølgelig må de det - men der er bare meget mere poetiske måder at udtrykke sig selv på, end at plastre jeg, mig, min og mit overalt i dine digte). Det er mit absolut mest sandfærdige og lige-fra-hjertet bud på, hvordan du kan du kan udvikle dine digte, så de når den højde de fortjener!

Og for at slutte af på en positiv node: Total yndlingsvers jeg har læst i dag:
"Sådan ligger digtene som lig overalt / når jeg scroller op i vores chatrum på Facebook / en massegrav for mine dårlige digte."..... (overvej dog at erstat "for mine dårlige digte" med "en massegrav af forhastede emotioner" eller "en massegrav af vage ordstrømme" eller noget andet, hvor du for det første ikke gentager ordet "digt" i samme sætning, og hvor det for det andet er følelsen der kommer i centrum, frem for "jeg'et").

Jeg håber meget at det kan bruges, og jeg håber ikke at du tager det negativt - for sandheden er at jeg kun bruger så meget tid på at kommentere dine digte, fordi jeg synes du er hamrende god!
7 måneder, 20 dage siden
7 måneder, 20 dage siden
Thorvald Rex (Sprogblomsten)
Mit hjem i Brønshøj
I øvrigt: Jeg ville også overveje at skrive: "Jeg sidder i sofaen med min laptop på skødet", eller noget lignende. Ellers kunne man få det indtryk at laptoppen sidder på sofaen, og du sidder sammen med det.... Men sådan er der jo altid så mange små sproglige detaljer man kan gå ned i.
7 måneder, 20 dage siden
7 måneder, 20 dage siden
Thorvald Rex (Sprogblomsten)
Mit hjem i Brønshøj
Først vil jeg bare rose dig for din stil. Der er noget meget menneskeligt og jordnært over det. Det er skønt!

Nu er jeg typen der mener at man altid skal komme med noget konstruktivt, hvis man vælger at ytre sig, så jeg vil lige knytte et par kommentarer.

"Jeg sidder i en lille lejlighed som jeg kalder hjem. Et hjem som jeg elsker at komme hjem til. Et hjem jeg elsker at være i. Jeg sidder med min laptop på sofaen. Jeg kigger ud ad vinduet og har alt for mange tanker."

Det bliver meget monotont, når du deler sætningerne op som du gør. Du kunne med fordel prøve at lege lidt med punktummerne for at give teksten mere liv, fx sådan her, hvor jeg bare har fjernet et enkelt lille punktum og byttet om i sætningskonstruktionen så den passer:

"Jeg sidder i en lille lejlighed som jeg kalder hjem. Et hjem som jeg elsker at komme hjem til. Et hjem jeg elsker at være i. Jeg sidder med min laptop på sofaen og kigger ud ad vinduet med hovedet fyldt af vemodige tanker.".

Du kunne måske også overveje, at forsimple sætningerne yderligere, og samtidigt gøre det til "min" lejlighed - ikke bare "en" lejlighed:

"Jeg sidder i min lejlighed; det lille sted jeg kalder hjem. Et hjem jeg elsker at komme hjem til. Et hjem jeg elsker at være i. Jeg sidder med min laptop på sofaen og kigger ud ad vinduet, mens trykket fra et kaotisk tankevirvar dunker hårdt mod mit kranies indervæg.".

Der var måske lidt for meget kunstnerisk frihed i det sidste forslag, men jeg håber at du kan bruge noget af det. Der er helt sikkert potentiale i din tekst!
7 måneder, 20 dage siden
7 måneder, 20 dage siden
Thorvald Rex (Sprogblomsten)
Slip det hele fri
For pokker da - jeg håber at min kommentar er forståelig på trods af de mange slåfejl.
7 måneder, 20 dage siden
7 måneder, 20 dage siden
Thorvald Rex (Sprogblomsten)
Slip det hele fri
Hej. Jeg tror du kan komme langt ved at slette bare ét ord - nemlig "hele". Det føles overflødigt - som om det ikke rigtig tør stå ved sig selv. Slip det fri, for satan. Slip det fri!

Du kunne også overveje at bytte om på "jeg" og "blot", så det får en mere behagelig metrisk rytme. Måske er det bare en smagssag, men prøv at sammenligne de her to: "Hvis jeg blot kunne, og gjorde det" - "Hvis blot jeg kunne, og gjorde det!". Personligt mærker jeg meget mere slagkraft i den sidste.

I første linje til hvert ver; "Hvis jeg blot...". Her før du gøre ligesom du gør i de sidste; "siger...". Prøv at tæl stavelser "sjælen", "kroppen", "hjertet", "hjernen". Der er to stavelser i alle disse ord, og de har sågar samme metriske betoninger. Skide godt! Men prøv så med ordene "kunne", "var", "tilbage", "slip". Er det et bevidst valg at du 'knækker rytmen'? Jeg tror det ikke, men måske tager jeg fejl?

Uanset hvad: jeg kan faktisk rigtig godt lide dit digt, men jeg synes måske også at det fortjener lige at få pudset de sidste fedtpletter rene.

Jeg håber at du kan bruge min feedback.
7 måneder, 20 dage siden
7 måneder, 21 dage siden
Thorvald Rex (Sprogblomsten)
Elvira
Svarkommentar
Tak for din kommentar. Det var godt nok ikke min hensigt at spørgsmålene skulle virke "retoriske". Tværtimod. Tanken er at spørgsmålene skal fremstå helt-ind-til-knoglen konkrete. Altså, et udtryk for kaotisk desperation, på sin mest banale vis. Men jeg er glad for at du nævner det - for så har jeg noget at arbejde videre med.
7 måneder, 21 dage siden
7 måneder, 21 dage siden
Thorvald Rex (Sprogblomsten)
Det værste, og det bedste i det værste
Virkelig interessant digt! Det kunne være sjovt, hvis du 1) prøvede at forsimple/forkorte sætningerne yderligere for at give mere tempo og KAPOW! - og 2) hvis du arbejdede en anelse mere med dikotomien i digtet; altså modsætningskontrasterne. Fx linjerne: "Det værste ved ord er, at de kan gøre ondt. Det bedste ved ord er at, de kan // beskrive ting, følelser og oplevelser som intet andet.". Det kunne være spænende at se, hvad der ville ske med digtets gennemslagskraft, hvis du holder dikotomien mere ren, ved fx at sige: "Det værste ved ord er, at de kan gøre ondt. Det bedste ved ord er // at, de også kan gøre godt igen". See my point?

Helt overordnet kan jeg rigtig godt lide det, og der er helt sikker potentiale! Men jeg tror at du kan gøre den 5% ekstra skarp. Anyway: tak for oplevelsen!
7 måneder, 21 dage siden
7 måneder, 21 dage siden
Thorvald Rex (Sprogblomsten)
Elvira
Svarkommentar
Tak for kommentaren, Amalie.
7 måneder, 21 dage siden
7 måneder, 21 dage siden
Thorvald Rex (Sprogblomsten)
Creme fraiche dressing
Småkage! Den sad lige i fjæset på mig. Aner ikke om jeg tolker digtet efter dets hensigt, men hvis jeg gør, er det i hvert fald overlegen digterkunst.
7 måneder, 21 dage siden
7 måneder, 21 dage siden
Thorvald Rex (Sprogblomsten)
Rising of a Prophecy - Prolog.
Hej! Jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke ved meget om fantasy, men jeg vil alligevel give en kommentar på dit sprog. Jeg vil først nævne et par af de ting, jeg ikke synes fungerede optimalt, og dernæst give et bud på, hvor jeg mener at teksten er stærkest:
Dialogen bliver meget formel, og desværre også en anelse klichéfyldt. Du svinger mellem lidt for kunstige dialoger, til meget melodramatiske dialoger. Jeg tror at du kan give teksten et gevaldigt løft, hvis du arbejder med at gøre dialogerne en smule mere realistiske og jordnære.

Derudover synes jeg at du har et rigtig fint sprog. God variation i ordvalget, og du holder et jævnt niveau og en fast stil hele vejen. Jeg tror, at hvis du arbejder med at tilføje 25% mere beskrivende tekst (dvs. alt andet end dialogerne), så kan det blive rigtig godt!
7 måneder, 21 dage siden
7 måneder, 21 dage siden
Thorvald Rex (Sprogblomsten)
Gadens brosten
Da jeg begyndte at læse det, var min første tanke: det er ret monotont, når sætningerne er så identiske i længde og form. Men som jeg læste videre, synes jeg faktisk at der opstod et sprogligt flow. Jeg ved ikke om det var bevidst, men det er i hvertfald meget positivt!
7 måneder, 21 dage siden
7 måneder, 21 dage siden
Thorvald Rex (Sprogblomsten)
For andre mennesker er jeg...
Med fare for at virke hård, giver dit digt mig et indtryk af at du snarer prøver at formidle lidt lommefilosofi, end egentlig poesi. Jeg har et fast princip om altid at give en eller anden form for kvalitets-feedback når jeg kommenterer, og af samme årsag siger jeg altid tingene som jeg ser dem. Både når det er godt, og når det er knapt så godt. Med dette digt læner vi os nok mest op af det sidste: der er nemlig ingen umiddelbar rytme eller puls i digtet. Det er 6 statements, tom for poesi.
Det betyder bestemt ikke at du nødvendigvis er en dårlig digter - men lige præcist dette digt giver desværre associationer til de der facebook-opslag, med et inspirerende fitness citat en en over-photoshoppet kvinde der siger ord af tilsyneladende uendelig visdom. Det lyder smart, ja, men det evner sjældent at løfte sig op over noget der tilnærmelsesvist minder om kunst.

Det er hårde ord, men jeg siger det med kærlighed. Først og fremmest kærlighed til poesien, da jeg er stor kritiker af pseudo-kunst. Særligt den art, hvor digteren kaster om sig med store ord, uden indhold. Det er poesiens Erasmus Montanus.... Men jeg siger det også af kærlighed til dig som spirrende digter. Jeg er sikker på at du har en masse fantastisk i dig, og jeg håber at du ikke tager mine ord som en kritik af dig personligt. For jeg har endnu ikke læst nok af dine digte til at sige noget generelt om din skrivestil.
7 måneder, 21 dage siden
7 måneder, 21 dage siden
Thorvald Rex (Sprogblomsten)
Under-score
Hej Niels. Rent indholdsmæssigt er det enormt interessant. Jeg teknisk (hvis man må være så gammeldags), virker det dog en smule sløset, hvilket jeg synes er rigtig synd. Dine ordvalg er virkelig tankevækkende, men jeg tror at digtet vil komme op på et meget højere niveau, hvis du skærer ca 20% af dine ord fra. Måske er det en smagssag, men jeg bliver i hvert fald distraheret fra det centrale i digtet, når der er et hav af "fyldord" som "min", "jeg", "går", "så", "i", "har" osv osv. More is less, som man siger - og jeg tror at du kan komme rigtig langt, hvis du tænker over netop det.
7 måneder, 21 dage siden
7 måneder, 21 dage siden
Thorvald Rex (Sprogblomsten)
Græsskarsuppe
Digtet fremstår som et øjebliks ophæng af eksistentielle emotioner, opspændt mellem nostalgien og de uudforskede potentialer. Hun er der, fysisk, men i sindet er hun både "på ferie" og tilbage til "dengang hun var barn". Stærkt.

Jeg studsede over et par ting, men det er meget muligt at jeg blot har mistolket noget:

"hun drømmer at varme sin glæde" - selvom din stil er minimalistisk, er du måske gået lidt for langt ved at undlade ordet "om". Jeg blev i hvertfald nødt til at stoppe op, og bryde et ellers lækkert flow.

En anden ting er brugen af ordet "mikrobølgeovnen" to gange. Det giver skøn mening at gentage ordet "Græskarsuppe", men jeg kan måske ikke helt se hvad der er idéen bag at gentage det andet? Jeg forstår godt at du gerne vil beholde begge to, da begge bidrager til en stærk følelse, men... hmmm... Ej måske er det meget godt som det er faktisk.... Hmmm... Hvad er dine egne tanker om det?
7 måneder, 21 dage siden

Flest afgivne

Seneste 100 dage

139Poul Erik Pedersen (Poulerik)
76Benny Frits Andersen
59Ulla Hexibru (heksemutter)
57Johnny Rasmussen (Qriathor)
52Inge Erhard (Inghard)
48Knud Kjølhede Petersen (knudkp)
41Ann R. Sørensen (Savanti)
40Ida Pedersen (Anita A)
38Daniel Stege Lindsjø (Ordspinderen)
34Mette Boe Christensen (MollyTrine)
30Sys Høj (Forårsglad)
30Ole Madsen (o-madsen)
26Anika Ahlquist (Anna Annika)
24Anna Birgit Larsen
24Nicolas Jessen
23Ove Nielsen (Confucius)
21Helge Christensen (bejser)
21Lejsy Storm
19Hanne Lund (Hanne-b)
18Finn Sørensen (Finn44)
18Nils Højsager-Jessen (storyteller)
17Jannik Ledreborg Brun (Brownie Jannik)
17Timmy H. Jørgensen (BimmerenTheBimski)
15Christina Johansen (quotes-queen)
15Charlotte Skovsted Lund Madsen (Skovsted)
15Angeling Hu (Angeline)
13Lars Peter Hansen (Suez)
12Niels Cenius (Snowlion)
11Hawraa Ghaieb (Hawraa)
11Ida Hansen (Kajaki)

Flest modtagne

Seneste 100 dage

61Poul Erik Pedersen (Poulerik)
56Anastacia Svensson (AnaVienna)
51Finn Prang (Fipra)
46Johnny Rasmussen (Qriathor)
46Benny Frits Andersen
44Ann R. Sørensen (Savanti)
44Ulla Hexibru (heksemutter)
43Daniel Stege Lindsjø (Ordspinderen)
41Hanna Henriksen (Freja Brabrand)
40Ole Madsen (o-madsen)
35Ida Pedersen (Anita A)
32Knud Kjølhede Petersen (knudkp)
32Lars Peter Hansen (Suez)
28Kathrine Johansen (Kathrine96)
27Martin Michael Jakobsen (Marver)
27Ove Nielsen (Confucius)
25Hanne Lund (Hanne-b)
24Nicolas Jessen
22Sys Høj (Forårsglad)
22Mette Boe Christensen (MollyTrine)
22Frederik Knudsen
22Zonia Poulsen (Poulsens Skrivekunst)
18Inge Erhard (Inghard)
17Angeling Hu (Angeline)
17Casper Götterup Damsbo (Casper G. Damsbo)
16Finn Sørensen (Finn44)
16Aslak Cornelis (Snefugl)
15Mille Millet (Mille Mille)
15Helge Christensen (bejser)
14Christian de Groot-Poulsen (deGroot)