Gode råd fra læser til læser · Følgebrev?

10 svar
Senest opdateret 5 år siden · 5 bruger(e) deltager
6 år siden

Hej

Jeg er nået til det punkt, hvor jeg snart er færdig med at redigere Sommerkrigen og overvejer at sende den ind til et forlag - heldet følger de tossede, så hvorfor ikke? Det er så bare det, at når man sender noget ind til et forlag skal man åbenbart skrive et følgebrev og jeg er ikke sikker på hvad sådan et skal indeholde, nogen der har nogle gode forslag?

Mvh.
DFN

6 år siden
6 år siden

Nøj, hvor spændende. Jeg ønsker dig held og lykke.

Jeg har aldrig skrevet et følgebrev. Mit forlag kendte mig i forvejen fra en novelle, jeg havde fået udgivet hos dem. Men jeg skrev en synops, for det ville de gerne have.

Jeg tror ikke, de er interesserede i din livshistorie, det er nok mere manuskriptet, de koncentrerer sig om, så mon ikke et 'jeg sender hermed ... og glæder mig til at høre fra jer. Jeg kan kontaktes sådan og sådan' er rigeligt? Brug hellere krudtet på synopsen.

6 år siden
6 år siden

Tak, det får jeg også brug, statistikken er ikke ligefrem på min side ;)

Så noget i retning af en bagsidetekst?

Jeg har undersøgt det lidt, selvom jeg ikke direkte blev klogere på hvad jeg skulle gøre, så ved jeg dog at de ikke vil høre min livshistorie. Den er også utrolig kedelig og ordinær så det er heller ikke spændende læsning.

Skal jeg også sende en synopsis ind? Gisp. Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med synopsis, jeg har ikke beskæftiget mig med sådan noget siden grundskolen.

Mvh.
Dani

6 år siden
6 år siden

Skriv hvem du er. Og skriv kort om hvad det er for en tekst du afleverer. Hvilken genre? (Er det en historisk roman? Fantasy? ScienceFiction? Romantik?)
Hvad handler den om? Er det tanken at den skal have en efterfølger?

Et forlag kan have flere redaktører ansat med hver sit speciale. Din bog skal fra starten havne hos den rigtige.
Jo mere færdig bogen er desto bedre. Grundig korrektur er vigtig. (Der er altid noget der skal pudses af, men det skal helst ikke se helt umuligt ud fra begyndelsen. Så gider redaktøren ikke!)

Held og lykke med det.

6 år siden
6 år siden

Tak for de gode råd Dino, det er et godt sted at starte, det vil jeg prøve.

Og tak, som skrevet tidligere får jeg nok brug for det.

Mvh.
Dani

6 år siden
6 år siden

Hej Dani

Står der noget på forlagets hjemmeside om hvad de ønsker?

En synopsis er et handlingsreferat. Det kan være lidt svært at vide, hvor meget af handlingen du skal give dem, men da jeg researchede i sin tid læste jeg flere steder, at den skulle fylde 1-2 sider, så forholdsvis grundig skal du nok være. Hold ikke slutningen for dig selv, den vil de gerne have med. Omvendt skal du heller ikke minutiøst forklare hvert enkelt handlingstrin. Hold dig til hovedplottet og lad være med at gå i dybden med sideplots.

En bagsidetekst er en teaser, hvor du holder kortene tæt til kroppen. Det er ikke det, de vil have. Den får du lov at svede over, når der skal gøres reklame for bogen.

Et følgebrev - mener jeg - er der, hvor du kort præsenterer dig selv og giver dine kontaktoplysninger. Hvis du sender manuskriptet pr.mail, så kan det jo nøjes med at være selve teksten i mailen, hvor manuskript og synopsis er vedhæftet.

6 år siden
6 år siden

Hej Signe

Du har givet mig en del at tænke over og gjort det rimelig tydeligt at jeg burde undersøge det nærmere, da det tydeligvis er mere kompliceret end som så.

Mvh.
Dani

6 år siden
6 år siden

Jeg er selv i gang med forlagsjagten og har skrevet et par følgebreve på nuværende tidspunkt.

Hos de forlag jeg har sendt ind til, har de især lagt vægt på kortfattethed, så en kort og præcis præsentation af manuskriptet (genre, publikum, etc.) og en lille smule relevant info om dig selv, vigtigst selvfølgelig dine kontaktoplysninger.

Jeg er endnu ikke stødt ind i et forlag, blandt dem jeg selv har overvejet at sende til, som krævede en synopsis, men hvad forlagene vil se synes at variere fra sted til sted, så læs endeligt op på deres hjemmesider, de plejer at skrive det.

Jeg går altid ud fra, at hvis det ikke står der, behøves det ikke.

God vind og lykke til på jagten!

6 år siden
6 år siden

Hej Syrene

Tak for at dele dine erfaringer og forslaget om at kigge på forlagenes hjemmesider.

Tak og i lige måde.

Mvh.
Dani

6 år siden
6 år siden

Nu har jeg så fundet ud af hvilket forlag jeg vil sende ind til og hvilke oplysninger de kræver. Det har bare efterladt mig med nye spørgsmål. De beder blandet andet om et uddrag og jeg tror, jeg har fundet det, men er i tvivl om hvor langt sådan et må være, det udrag jeg har valgt fylder en stor side og er 714 ord langt, men er det for langt?
Uddraget er ca. midt i bogen i kølvandet på en større konfrontation, så der kan være en del ting i teksten, der hvis man ikke kender forhistorien kan være forvirrende, så nogle råd til hvordan man vælger et uddrag? Ydermere, givet at de gider læse videre forbi synopsen og uddraget og derfor kommer til at kende indholdet i teksten, er der så nogle emner der ikke bør indgå i et uddrag?

Mvh.
Dani

6 år siden
5 år siden

Uddraget skal jo helst give dem lyst til at gå mere i dybden, jeg kan forestille mig at det vil være den de først ser på inden synops og selve manus. Så jeg ville nok udvælge noget hvor der sker noget/hvis handlingen skinner igennem, uden dog at afsløre for meget. Det er en balancegang.

Hvad længden angår vil jeg tro 1-2 sider er rigeligt, dog uden jeg ved det.

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Følgebrev? er startet 05/08-2017 17:12 af Dani F. Nagel (DenFrieNukleotid) og er placeret under Gode råd fra læser til læser.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

2Krimikonkurrence Leitura
1 dag, 4 timer siden · heksemutter
45Dagens DJ
5 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
11 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
11 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
27 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned, 2 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 3 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 6 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 16 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 28 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 9 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 17 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 17 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 21 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 22 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 24 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
3 måneder, 24 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
4 måneder, 1 dag siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
4 måneder, 15 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
4 måneder, 24 dage siden · Skriverkunstner
3Fortivlet: Ægteskab uden romantik -...
4 måneder, 27 dage siden · Maria77
8Poesi forlag søges
5 måneder, 5 dage siden · heksemutter
3Dagens Dok
5 måneder, 19 dage siden · HamDenKorte

Gode råd fra læser til læser

8Hjælp og råd vedr. Økonomisk værgem...
5 måneder, 25 dage siden · David H
3Fastlåst i skriveprocessen. Hjælp m...
1 år, 2 måneder siden · heksemutter
1Søger app til og skrive. Historie
2 år siden · MerakiPLyhne
0Søger råd vedr. redaktørhjælp
3 år siden · melberg
11Råd søges om tid til at skrive
3 år siden · JacobScribus
0Gode fonde til rejselitteratur
4 år siden · Rejseforfattere...
0Otiumstol - anbefalinger
4 år siden · Machula T.
0Anbefal et fælleskontor
5 år siden · sylvain_24
4Smag
5 år siden · Stinapige
10Følgebrev?
5 år siden · Stinapige
1Skrivekursus KBH
6 år siden · Bondekonen
4Inspiration af regn
6 år siden · dino
2adressse
6 år siden · Kåemer
1Søvnproblemer
7 år siden · Kåemer
5Skriveblokade/Hvordan skal jeg star...
7 år siden · kreativ
2Søren Kirkegaard
8 år siden · Kåemer