Tekstdebatter · Krop og identitet i digte

2 svar
Senest opdateret 1 år, 10 måneder siden · 3 bruger(e) deltager
1 år, 10 måneder siden

Hej alle sammen.

Jeg står i den situration at jeg engang til Februar skal skrive en støre skriftlig opgave i mit uddannelses forløb. Til denne opgave har jeg valgt faget dansk på A, og som emne har jeg valgt "Køn og identitet i digte"
Jeg vil derfor høre om nogle af jer tilfældigvis sidder med nogle gode ideer til digtsamlinger, som indkredser dette emne. Det skal siges at jeg allerrede har tænkt mig at inddrage Olga Ravn "Æder mig selv som lyng" og Caspar Eric "Nike"

Jeg bliver glad for alle forsslag men særligt mangler jeg digte fra ældre tid som også belyser emnet. Krydser finger for at der sidder nogle kloge mennesker derude :)

Hilsen Anne

(Jeg ved ikke om det er det rigte sted jeg skriver, men det håber jeg det er.)

1 år, 10 måneder siden
1 år, 10 måneder siden

Det var tilfældigt, at jeg kom til at læse Nis Petersens "Samlede digte." Men disse digte blev ved at forfølge mig i de mange år, der er gået siden.
Læs "Rødtop." Så smukt et dansk sprog om natur og kærlighed - med en rytme, der virker som hjerteslag.

Tæt der på også "Natteridt." Men der er jo mange andre, om jeg forstår dit spørgsmål rigtigt.
Der er f.eks "Samlede digt" mht "Norge i vore hjerter."
Venligst Engbo

1 år, 10 måneder siden
1 år, 10 måneder siden

Vi har da en her på Pennen der nok må siges at tale om køn og identitet, synes jeg.
Søg på Sophie S Lampert som er profil her. Hun har en hjemmeside hvor der er en masse gode digte der handler om at være kvinde og være til med alle de problemer det kan afstedkomme.
Men det er jo ikke gamle digte.

Ellers, hvad med Tove Ditlevsen? Vita Andersen? Hvis det må ses fra kvindens side, hvad digte om "køn" nok ofte gør.

1 år, 10 måneder siden

Besvar debattråd

Debatten Krop og identitet i digte er startet 15/12-2016 18:32 af Anne Degn Hørdum Dausell (Anne Dausell) og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

72Hvad er du taknemmelig for i dag?
4 minutter siden · Engbo
2226Dagens ord
12 timer siden · Fink
16Fredagsbrok
13 timer siden · knudkp
11Sofies 5-trins selvværds-kursus
14 timer siden · Kåemer
0Jeg er god til at rette tekster.
15 timer siden · Mikkelræv
4Forfatter
1 dag siden · Kåemer
2Kan digte betalæses?
1 dag, 1 time siden · dino
7NaNoWriMo
1 dag, 18 timer siden · SabineH
1Roman
2 dage, 13 timer siden · Eddie
64Dagens Vits
2 dage, 18 timer siden · Savanti

Tekstdebatter

38Kontraster
8 dage siden · Savanti
7Redigering - og ikke mindst slutnin...
18 dage siden · Mitmit
2Spørgsmål i datid eller nutid?
1 måned, 12 dage siden · Kåemer
4Kapitler eller noveller?
1 måned, 27 dage siden · Kåemer
4Tips mod kedsomhed og præstationsan...
1 måned, 28 dage siden · Bondekonen
23Skabelsen af værker
3 måneder, 16 dage siden · Herja
10Skriveblokering
3 måneder, 25 dage siden · Polo
12Uforståelige digte
4 måneder, 4 dage siden · Savanti
15antal kapitler på fyldepennen - hvo...
6 måneder, 29 dage siden · prefu
5Digt af Thøger Larsen
7 måneder, 11 dage siden · Engbo