Tekstdebatter · Til dem der skriver romaner...

4 svar
Senest opdateret 9 måneder, 10 dage siden · 5 bruger(e) deltager
9 måneder, 28 dage siden

...og som ligger dem op her på Fyldepennen :)

Hvor mange kapitler foretrækker i at være forud, inden i begynder at ligge det op her på siden?

Jeg er nu nået til kapitel ti i en ny roman (korte kapitler dog), som nok ikke er så eftertagtet nogen steder tænker jeg, men jeg stadig har planer for at fremvise for jer alle :) Originalt set havde jeg ikke tænkt mig at publicere nogle kapitler, før jeg var færdig, men er nu så glad for hvad jeg har skrevet, og lyster lidt efter kommentarer og kritik for mine ord og valg af fortælling.

Så hvad siger i kloge hoveder her inde?

9 måneder, 28 dage siden
9 måneder, 27 dage siden

Det kommer efter min bedste overbevisning an på, hvordan din proces er, og hvad din motivation er. Derfor er det korte, og lidt kedelige, svar: Hvad end der føles rigtigt for dig.

Det springende punkt må være din motivation. Ønsker du primært at få feedback, nok så vigtigt brugbar feedback? Eller ønsker du snarere at benytte upload her på siden som en motiverende faktor? Jeg skriver selv ekstremt intuitivt, og det er mit indtryk (ret mig endelig hvis det er aktuelt) fra andet, du har skrevet herinde, at du gør det samme. De 10 kapitler kommer formentlig - burde faktisk og ret beset - til at tage sig voldsomt anderledes ud, når du har et tilnærmelsesvis færdig bogprojekt. Jeg lagde selv kapitler op for tidligt. For så vidt at jeg fik overvejende positiv feedback, var det motiverende, og på den front fortryder jeg det ikke. Men i sidste ende ville jeg helt klart have ønsket, at jeg havde slået koldt vand i blodet. Hvilket ville have givet mulighed for, at jeg havde fået feedback på de indledende kapitler i en form, der var væsentlig tættere på, hvordan de nu tager sig ud (som er bedre med syv eller otte tusinde længder). Derfor er mit længere svar: Når du er færdig med hele romanen og har redigeret den (mindst) en gang. Hvilket muligvis er endnu kedeligere.

Men som, indirekte, sagt ovenfor hvis din motivation er at få netop motivation til skriveprocessen ved at få lov til at dele med ligesindede løbende i processen, så er det bare af sted :-) Også uden overhovedet at være "forud", vil jeg mene.

9 måneder, 27 dage siden
9 måneder, 10 dage siden

Men lige et spørgsmål. Såfremt man ønsker at udgive ved et professionelt forlag, er det så ikke et problem, hvis man allerede har delt romanen her på pennen? De vil jo som regel gerne være førstegangslæsere af et manuskript, eller tager jeg fejl?
Bh.
Camilla

9 måneder, 10 dage siden
9 måneder, 10 dage siden

Hej Pernille
Min erfaring på Pennen er at de fleste her læser digte og kortere tekster. Du kunne forsøge dig med at lægge et kapitel ud og se hvad det giver? Eller du kunne overveje at efterlyse en skriveven.
Jeg fandt en skriveven her på Pennen og det har været uvurderligt.
Med en skriveven kan du gå i dybden og arbejde dig ind i teksten.
Der er så mange lag i det at skrive.
Camilla rejser problematikken omkring hvis du vil udgive gennem et forlag.
Jeg tænker at mindre brudstykker vel ikke gør så meget, og inden du sender til forlag kan du jo slette dine tekster her.
God skrivevind og gode tanker fra Ulla

9 måneder, 10 dage siden
9 måneder, 10 dage siden

Jeg skriver på en roman, men jeg lægger den ikke op her på Fyldepennen, også fordi forlag helst ser, at det ikke har været offentliggjort andre steder, før de læser det.
Noget helt andet er, at hvis jeg får skrive blokering, så hjælper det mig på vej igen at skrive herinde, næsten ligemeget om hvad. - Så hvis jeg ville skrive en roman her, ville jeg bare begynde med 1. kapitel direkte ud til læseren, i stedet for at samle alle kapitler og vente. Men jeg er også meget spontan, når jeg skriver herinde.
Du kan jo bare prøve at lægge et kapitel ud her, måske er der nogen der vil følge med, især hvis kapitlerne ikke er for lange.
For nogle år siden lagde jeg en gammel roman ud her på Fyldepennen som havde været læst op som føljeton i 1980 i DRp1. Den fik jeg mange kommentarer til. Senere trykte jeg den selv som E-bog og slettede den her.
Held og lykke med din roman, fra Mette.

9 måneder, 10 dage siden

Besvar debattråd

Debatten Til dem der skriver romaner... er startet 04/07-2023 07:21 af Pernille H. B. Jørgensen (Brammer) og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

2Krimikonkurrence Leitura
19 timer siden · heksemutter
45Dagens DJ
4 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
10 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
10 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
27 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned, 2 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 2 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 6 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 16 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 27 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 9 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 16 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 17 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 20 dage siden · Ansu

Tekstdebatter

4Digtteknikker: GAS-sætninger
10 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
10 dage siden · Tungnemt
0Astronautens Poetik
1 måned, 2 dage siden · Tungnemt
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 6 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 16 dage siden · AnsuLa
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
5 måneder, 29 dage siden · Skriverkunstner
34Hvad inspirerer dig
6 måneder siden · Skriverkunstner
4Til dem der skriver romaner...
9 måneder, 10 dage siden · MollyTrine
3Redigering for nybegyndere
1 år siden · Zofrost
9Kritik til tale
1 år, 3 måneder siden · Nicolas Jessen
8Hvor mange læser egentlig noveller ...
1 år, 6 måneder siden · Henning Nørgård
2Definitionen på erotiske tekster
1 år, 7 måneder siden · Nettish
9Hvornår har en begyndelse for meget...
1 år, 7 måneder siden · Gandalflight
12Hvordan skriver man en musical?
2 år siden · Cath Brown