Tekstdebatter · Hvornår har en begyndelse for meget baggrund?

9 svar
Senest opdateret 1 år, 7 måneder siden · 4 bruger(e) deltager
1 år, 9 måneder siden

Jeg får forskellige råd til den bedste måde at starte en historie. Nogle mener, at man skal starte med at 'der sker noget!' og så flette baggrundshistorien ind hen ad vejen, mens andre henviser til Tolkiens grundige forklaring om Hobbit-livet, som et eksempel på at man ikke altid behøver at starte i media res.

Jeg arbejder på en bog, hvor min hovedperson først fødes ca. 17000 ord inde i historien. Faktisk starter historien med at hendes forældre fødes, hvilket er noget svært at putte ind senere som flashbacks. Der er en rød tråd gennem historien så umiddelbart virker det som en god ide at skrive sådan, men jeg er blevet advaret om, at ingen læser gider tygge sig igennem en lang baghistorie før de introduceres til hovedpersonen.

Hvad synes I?

1 år, 9 måneder siden
1 år, 9 måneder siden

Hej Gandaflight
Har du nogen læsere med på sidelinjen de kunne give et praj om du er på rette spor?
Det er vist mit bedste råd.
Jeg tænker bøger kan starte på alle mulige måder.
Der er vel ikke facit som sådan.
Held og lykke med projektet
Gode tanker fra Ulla

1 år, 9 måneder siden
1 år, 9 måneder siden

Tak for dit gode input.

Jeg er lidt bange for at de læsere jeg har allerede er 'invested' i historien, hvis det giver mening? De kender mig og er interesseret i hvad jeg skriver, så det gør, at de vil hænge på en lidt kedelig begyndelse i den overbevisning, at jeg 'leverer' en god historie.

Jeg mangler lidt nogle mere kritiske øjne, der kan sige om teksten inspirerer til videre læsning for tilfældige læsere, men før jeg lægger en tekst op, vil jeg lige høre om der fundamentalt er en modstand mod for meget baghistorie før man kommer til hovedpersonen?

Personligt har jeg ikke noget imod at få en baghistorie før selve plottet starter, men jeg har bevæget mig ud på engelsksprogede forums, hvor folk nærmest er allergiske mod at blive 'info-bombed' som de udtrykker det.

1 år, 9 måneder siden
1 år, 9 måneder siden

Umiddelbart så synes jeg ikke, at det holder at gemme på hovedpersonen så længe. Som ny ukendt forfatter bliver man nødt til at forholde sig lidt ydmyg til sine læsere, da de har valgt at læse dig uden at have kendskab til, om du kan skrive eller ej. Når læserne har læst nogle flere værker af dig, og er blevet mere fortrolige med dig og din stil, så tænker jeg bedre, at du kan slippe af sted med den slags.

Hvis det slet ikke funger og vil være i mod dit kunstneriske projekt, så skriv den færdig som du havde tænkt dig, og gem den væk til at dine læsere kender dig og dit forfatterskab bedre. Skriv derefter nogle værker (måske noveller), hvor du langsomt vænner dine læsere til dit projekt og din skrivestil og udgiv dem før dit "hovedværk."

1 år, 9 måneder siden
1 år, 9 måneder siden

#3 (Louise Frandsen): Umiddelbart så synes jeg ikke, at det holder at gemme på hovedpersonen så længe. Som ny ukendt forfatter bliver man nødt til at forholde sig lidt ydmyg til sine læsere, da de har valgt at læse dig uden at have kendskab til, om du kan skrive eller ej. Når læserne har læst nogle flere værker af dig, og er blevet mere fortrolige med dig og din stil, så tænker jeg bedre, at du kan slippe af sted med den slags.


Tak for input.

Ja, jeg tænker, at det nok vil være bedst at gøre én af de ting du foreslår. Der er dog den lille tvist, at hovedpersonens fødsel bliver nævnt ret tidligt i historien som et varsel/en advarsel (det er high fantasy). På en måde skal læseren derfor ikke vente hele 17000 ord før hun indirekte introduceres, da der er et 'build up', men jeg ved ikke om det gør en forskel.

1 år, 9 måneder siden
1 år, 9 måneder siden

For at være helt ærlig så synes jeg ikke, det gør den store forskel, for det er stadigvæk et modigt valg, at gemme hovedpersonen så langt ind i historien. Jeg synes, at du skal tænke dig godt om, inden du træffer dit valg.

1 år, 9 måneder siden
1 år, 9 måneder siden

#5 (Louise Frandsen): For at være helt ærlig så synes jeg ikke, det gør den store forskel, for det er stadigvæk et modigt valg, at gemme hovedpersonen så langt ind i historien. Jeg synes, at du skal tænke dig godt om, inden du træffer dit valg.

Du har helt ret. Jeg har brugt lidt tid her i weekenden på at rykke rundt på hvad jeg har skrevet og kan se, at jeg må vælge en anden tilgang til teksten. Tak, det hjalp at få et par friske øjne på situationen.

1 år, 9 måneder siden
1 år, 9 måneder siden

Selv tak og held og lykke med det :-)

1 år, 9 måneder siden
1 år, 8 måneder siden

Så længe man som læser ikke føler, man sidder og læser baggrundshistorie, er det vel et fint greb at bruge ...?
(Og ja, folk som Tolkien slipper endda afsted med det, selvom man føler man læser baggrundshistorie - der skal man bare også huske, at han var fra en anden tid, hvor læserens opmærksomhed ikke var så rastløs som den er i vores moderne zapper-kultur).

Men under alle omstændigheder, synes jeg, at tanker om hvorvidt det er for meget eller ej for potentielle læsere, må være sekundært i din første gennemskrivning. Det kan fjernes, rykkes på og omformes sidenhen. Måske kommer der et genialt indfald, der løser "problemet" undervejs i din skrivning, eller når du har dit første udkast og et større overblik.
Det er alt sammen bare ord, der kan skrives om og om til du er tilfreds. Jeg har mere end en gang kasseret over 100 wordsider for at begynde forfra eller næsten forfra. Det er aldrig spildt arbejde selvom det kan føles sådan, for man har arbejdet sig ind på karakterer, fået et overblik over handling og tema, arbejdet sig ind i stemningen og tonen og trænet skrivemusklen - det kommer ikke skidt igen :)

1 år, 8 måneder siden
1 år, 7 måneder siden

#8 (Machula T.): Så længe man som læser ikke føler, man sidder og læser baggrundshistorie, er det vel et fint greb at bruge ...?
(Og ja, folk som Tolkien slipper endda afsted med det, selvom man føler man læser baggrundshistorie - der skal man bare også huske, at han var fra en anden tid, hvor læserens opmærksomhed ikke var så rastløs som den er i vores moderne zapper-kultur).

Men under alle omstændigheder, synes jeg, at tanker om hvorvidt det er for meget eller ej for potentielle læsere, må være sekundært i din første gennemskrivning. Det kan fjernes, rykkes på og omformes sidenhen. Måske kommer der et genialt indfald, der løser "problemet" undervejs i din skrivning, eller når du har dit første udkast og et større overblik.
Det er alt sammen bare ord, der kan skrives om og om til du er tilfreds. Jeg har mere end en gang kasseret over 100 wordsider for at begynde forfra eller næsten forfra. Det er aldrig spildt arbejde selvom det kan føles sådan, for man har arbejdet sig ind på karakterer, fået et overblik over handling og tema, arbejdet sig ind i stemningen og tonen og trænet skrivemusklen - det kommer ikke skidt igen :)


Jeg er utrolig ked af, at jeg først opdager din besked nu. Jeg bruger ikke min almindelig e-mail adresse så jeg har ikke set notifikationen om, at der var endnu et svar.

Men tak, jeg tror at du har fuldstændig ret. I stedet for at tvinge min historie ned i en snæver form, skal jeg måske bare skrive løs og så se om jeg ikke får indfald, der er med til at løse problemet. Og jeg er helt enig i det med at intet er spildt.

1 år, 7 måneder siden

Besvar debattråd

Debatten Hvornår har en begyndelse for meget baggrund? er startet 28/07-2022 16:05 af Gandalflight og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

2Krimikonkurrence Leitura
1 dag, 7 timer siden · heksemutter
45Dagens DJ
5 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
11 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
11 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
27 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned, 2 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 3 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 7 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 16 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 28 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 10 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 17 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 17 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 21 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 22 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 24 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
3 måneder, 24 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
4 måneder, 1 dag siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
4 måneder, 15 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
4 måneder, 25 dage siden · Skriverkunstner
3Fortivlet: Ægteskab uden romantik -...
4 måneder, 27 dage siden · Maria77

Tekstdebatter

4Digtteknikker: GAS-sætninger
11 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
11 dage siden · Tungnemt
0Astronautens Poetik
1 måned, 2 dage siden · Tungnemt
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 7 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 16 dage siden · AnsuLa
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
6 måneder siden · Skriverkunstner
34Hvad inspirerer dig
6 måneder siden · Skriverkunstner
4Til dem der skriver romaner...
9 måneder, 10 dage siden · MollyTrine
3Redigering for nybegyndere
1 år siden · Zofrost
9Kritik til tale
1 år, 3 måneder siden · Nicolas Jessen
8Hvor mange læser egentlig noveller ...
1 år, 6 måneder siden · Henning Nørgård
2Definitionen på erotiske tekster
1 år, 7 måneder siden · Nettish
9Hvornår har en begyndelse for meget...
1 år, 7 måneder siden · Gandalflight
12Hvordan skriver man en musical?
2 år siden · Cath Brown
3Spørgsmål om promovering af sin bog...
2 år siden · Savanti
6Teater stykke
2 år siden · Nicolas Jessen
0ideer og inspiration
2 år siden · Rising star
0Kritik / personlig / offentligt
3 år siden · Brehmer
0Inspirationsråd til at skrive digte
3 år siden · belmindelig
10Skriveblokering/flow
3 år siden · Prem
2opbygning
3 år siden · Avj81