Tekstdebatter · Hvad inspirerer dig

34 svar
Senest opdateret 6 måneder siden · 19 bruger(e) deltager
2 år siden

Det sker jeg går i stå. Det kan hjælpe at sætte sig hver dag og skrive, ja men ikke altid. Jeg kan gå en tur, møde andre mennesker. Læse på Pennen eller i en god bog Nogen gange er der også bare en sætning der falder mig ind.
Men hvad synes i andre " skrivere" er inspirerende, det kunne være spændende at høre om.

2 år siden
2 år siden

Man skal sætte sig selv positive opgaver, det kan være mange ting. I dag da jeg gjorde rent i køkkenet, overvejede jeg alle de gode ting der var sket i vores liv.
I aften fortalte jeg dem til min mand, vil også nævne dem til vores børn ved lejlighed. Giver man negative tanker plads, ser man ingen under i livet, og man er ikke taknemlig. I livet bruger man indhold af betydning og livet er fuld af det. Der vil altid være godt og dårligt at vælge imellem.

2 år siden
2 år siden
#2

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

2 år siden
2 år siden

Hej Inge og Engbo
At tænke på de gode ting er et godt råd. Er der slet ikke andre der vil deltage i debatten?

2 år siden
2 år siden
#4

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

2 år siden
2 år siden

Hvad mener jeg med gode minder? Jeg begynder med min mand. Da han blev født, kunne han ikke tolerer mælk, derfor vejede han mindre med et år, end da han blev født, siges der, og man antog ikke, han ville overleve.
Havde forældrene vidst, at han ville være ansvarlig for banketter i luksus hoteller og at hans menuer ville cirkulere rundt om i verden med Singapore Airline, kunne de have sparet sig selv mange tårer.
Min fars forældre døde før han blev ti år. Mine forældre havde et lille husmandssted med 7-8 køer, de kom knap igennem. Havde de vidst, at der ville komme et barnebarn, som ved et større svejtser firma, for øjeblikket er beskæftiget med at fordele 1 milliard CH i 40 forskellige lande til at upgrade mælk produktion med, havde de muligvis haft mere glæde af køerne.
Min morfar havde talent i at tegne, det vidste jeg som barn. Havde han vidst hans barnebarn ville studere kunst og at hans olebarn med 12 kan tegne og male som en professionel, mon ikke han ville glæde sig på forhånd. Sådan kunne jeg blive ved.
Det begyndte med, at uheldet så og sige næsten løb efter os, dem har jeg næsten glemt i dag, men min mand og jeg bøjede vores knæ ved stuebordet og bad Jesus Kristus ind i vores liv. Det forandrede en hel del. Jeg opdagede noget meget vigtigt, nemlig at det gælder om også at følge i hans fodspor, og at han også vil vise os vejen på forskellige måder. Der er gode planer for hvert menneske, hvis vi søger dem, Gud er god. Vi bliver ledet af det, vi tillader at åbne op for i vores liv,
Der er en fjende, vi skal passe på ikke at blive ledet af, livet er et valg.

2 år siden
2 år siden

Det sker man har forskellige meninger i et ægteskab, hvordan det omgås kunne være interessant at høre. Sådan var det også hos os. Jeg tog mig en tur langs åen og siddende på en bænk, overvejede jeg temaet, alt imens jeg betragtede et af Svejts højeste bjerge på afstand. En lille flyvemaskine nærmede sig, den begyndte at lave en kreds op og ned på bjergsiden alt imens den efterlod en hvid stribe bagud. Den hvide stribe blev til et stort hjerte. Jeg stirrede et øjeblik på hjertet, selv om det ikke var for mig, følte jeg alligevel noget havde talt til mig. Jeg rystede vores diskussion af og begav mig på hjemvejen.

2 år siden
2 år siden
#7

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

2 år siden
2 år siden

Hej Nicolas
Udefra og oplevelser, samtaler, indre bearbejdning det synes jeg godt jeg kan genkende noget i. Og ja nogen gange springer kilden frisk andre gange ikke.
Tak for dit bidrag

2 år siden
2 år siden

Jeg finder inspiration fra min hverdag, mennesker, oplevelser, fortællinger og andet. Der er næsten ikke det som ikke kan inspirerer mig. Men det for mig er vigtigt at være selektiv og bruge det jeg kan.

2 år siden
2 år siden

Hej Sofie
Dejligt at høre om dine inspirationskilder. Og ja mennesker og oplevelser kan være store inspirationskilder. Nogen gange bare et enkelt ord eller et lille øjekast. Tak for dit bidrag og velkommen på Pennen, det er et godt sted at være, deltage og bidrage til. Meget lærerigt. Jeg håber du bliver glad for at deltage. Alt det bedste fra Ulla

2 år siden
2 år siden

Alt det omkring. Mig men med musik i ørene blues helt også udsigt til landskabet skov marker havet og landeveje fx med veje jeg har fundet min vej
Havet er en uenlighed og månen frihed til og komme med smukke ord og tanker
Skoven som en dyster og mørk og lyset for engel er månen
Og mennesker er mest når jeg skrive om noget hvordan hverdagen ser ud og bruge politik bare ikke god idet jeg ser små detajle jeg mærke sandet under mig og vandet der blæser med skum op i mit hår ogås self med blues musik

2 år siden
2 år siden

For mit vedkommende er inspirationen, og problemet med manglende inspiration, todelt.
Det ene handler om ren inspiration, mens den anden del mere handler om at sproget skal flyde på den rigtige måde. Den sidste del, altså den sproglige udformning af en tekst er mest svær for mig. Nogle gange skriver jeg bare 'firkantet', og synes det lyder af H... til. Jeg burde nok holde pause fra skriveriet i disse perioder, men det er jeg ikke altid god til :-)
Jeg kan dog, for det meste, altid komme på nye ideer til digte. Det vil jeg kalde den direkte inspiration.
Jeg lytter til en podcast, læser en bog eller ser en dokumentar. Jeg skriver de ord ned, som på en eller anden måde rører noget i mig. Det er utroligt, hvor mange ord jeg har skrevet ned efter en dokumentar på bare en halv time :-)
alle de her ord prøver jeg så at sætte sammen til metaforer, besjælinger, simili osv - alle mulige sproglige billeder. Ofte kan de alene give mig en ide til et digt, men nogle gange skal flere sproglige billeder sættes sammen, for jeg får et skelet til en ide...og en struktur til sproget. Jeg har læst mig frem til, at det også var lidt på den måde, at surrealisterne skabte deres værker på. Gennem tilfældigt sammensatte ord, skaber psyken selv en forbindelse og en mening mellem dem. Hermed ses værket (teksten, maleriet, musikken osv.) som et udtryk for de ting, som ens ubevidste arbejder med...Det er i hvert fald teorien :-)
Det kalder jeg pompøst for 'Min Metode' og resultaterne for 'metode-digte' :-)

Jeg synes det er en god metode, som fungerer for mig. Mine skiftende evner til at skrive 'skjønt' har jeg endnu ikke fundet en løsning på :-)

2 år siden
2 år siden
#13

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

2 år siden
2 år siden
#14

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

2 år siden
1 år, 9 måneder siden
#15

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

1 år, 9 måneder siden
1 år, 8 måneder siden

Jeg lader mig inspirere af hverdagen af ting og sager omkring mig - dog ofte krydret lidt for at det skal være interessant. Når jeg savner inspiration, læser jeg tekster på fyldepennen, ser tv, film og læser aviser omkring mig. Det er dog ikke altid det virker for mig, så det hænder jeg går i dødvande i en periode.

1 år, 8 måneder siden
1 år, 8 måneder siden

Tilføjelse: Jeg tager ofte et ord og laver en brainstorming over ordet, og således udspringer der sig flere idéer deraf.
Tiden jeg bruger på en brainstorming varierer, men typisk 1 til 2 minutter.

1 år, 8 måneder siden
1 år, 8 måneder siden

Hej David
Tak for inspiration
især den sidste med et ord, og brainstorm. Jeg tænker den er rigtig brugbar. Så tak for den fra Ulla

1 år, 8 måneder siden
1 år, 7 måneder siden

@David og Ulla
Ja, det lyder som en gode måde at åbne et ord op på. Det tror jeg, at jeg vil prøve.
Jeg har hidtil brugt synonymordbogen indbygget i Ordnet.dk til den slags arbejde, og den er også et godt redskab, så den måde at arbejde med det enkelte ord på vil jeg da lige sende videre :-)

1 år, 7 måneder siden
1 år, 6 måneder siden

Lytte til musik eller tage på kunstmuseum.

1 år, 6 måneder siden
1 år, 6 måneder siden
#21

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

1 år, 6 måneder siden
1 år, 3 måneder siden

En forfatter leder ikke efter sit materiale og får aldrig skriveblokade. Du er konstant inspireret, hvis du vil. Materialet kan reduceres til en hilsen fra den, der sidder ved kassen i Netto, når du har betalt.

1 år, 3 måneder siden
1 år, 3 måneder siden

Toget

1 år, 3 måneder siden
1 år, 3 måneder siden
#24

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

1 år, 3 måneder siden
1 år, 3 måneder siden

DNA

1 år, 3 måneder siden
1 år, 3 måneder siden
#26

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

1 år, 3 måneder siden
1 år, 3 måneder siden
#27

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

1 år, 3 måneder siden
1 år, 3 måneder siden
#28

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

1 år, 3 måneder siden
1 år, 3 måneder siden

Nicolas
Jeg kan godt lide din term 'den gale kunstner' ;-)
Skriveblokade er selvfølgelig noget alle, som skriver, før eller siden oplever. Men jeg tænker ikke, det er fordi, at der ikke er noget at skrive om. Tværtimod. Man kan få noget ud af selv det mindste græsstrå, hvis man virkelig kigger efter. 'Noget godt', som du skriver, kan sagtens opstå, hvis man kigger nøje efter. 'Noget godt' opstår naturligvis ikke af sig selv, men derimod via viljen til at se verden og reflektere over den. Vi er som subjekter i evig vekselvirkning med vores omgivelser. Vi er ikke isolerede. Hvis man derfor gransker denne vekselvirkning mellem jeg'et og ens omgivelser, er der uanede gode emner at skrive om. Min pointe er, at man kan skrive 'godt' om hvad som helst.

B

1 år, 3 måneder siden
1 år, 3 måneder siden
#30

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

1 år, 3 måneder siden
1 år, 3 måneder siden

Nicolas

Det var da heldigt :-)
Fortsat god aften til dig

B

1 år, 3 måneder siden
7 måneder, 12 dage siden

Gå en tur, musik, læse andres tekster, bøger, male.

7 måneder, 12 dage siden
7 måneder, 7 dage siden

Naturen, mine forfædre, mine kære, mine dyr, mit arbejde og Mest af alt min søn ❤️
Han giver mig styrken, tankerne og det hele til at udtrykke mig både med ord men også på tegninger, malerier osv.

Han er min lille musse sammen med fortidens røst, det som altid fortæller mig om det go eller no go Kamilla ❤️

7 måneder, 7 dage siden
6 måneder siden
#34

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

6 måneder siden

Besvar debattråd

Debatten Hvad inspirerer dig er startet 19/06-2021 23:48 af Ulla Hexibru (heksemutter) og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

2Krimikonkurrence Leitura
19 timer siden · heksemutter
45Dagens DJ
4 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
10 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
10 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
26 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned, 2 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 2 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 6 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 16 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 27 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 9 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 16 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 17 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 20 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 21 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 23 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
3 måneder, 24 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
4 måneder, 1 dag siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
4 måneder, 15 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
4 måneder, 24 dage siden · Skriverkunstner
3Fortivlet: Ægteskab uden romantik -...
4 måneder, 26 dage siden · Maria77
8Poesi forlag søges
5 måneder, 5 dage siden · heksemutter
3Dagens Dok
5 måneder, 18 dage siden · HamDenKorte
5God digital bogside
5 måneder, 19 dage siden · HamDenKorte
3Dansk eller Engelsk?
5 måneder, 20 dage siden · cell
5Dagens Sketch (del en sketch/joke)
5 måneder, 20 dage siden · HamDenKorte
8Hjælp og råd vedr. Økonomisk værgem...
5 måneder, 24 dage siden · David H
162Hvad er du taknemmelig for i dag?
5 måneder, 24 dage siden · Ansu
2Voldtægts-kultur
5 måneder, 25 dage siden · Ansu
3Forlags forretnings-model
5 måneder, 27 dage siden · Ansu

Tekstdebatter

4Digtteknikker: GAS-sætninger
10 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
10 dage siden · Tungnemt
0Astronautens Poetik
1 måned, 2 dage siden · Tungnemt
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 6 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 16 dage siden · AnsuLa
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
5 måneder, 29 dage siden · Skriverkunstner
34Hvad inspirerer dig
6 måneder siden · Skriverkunstner
4Til dem der skriver romaner...
9 måneder, 10 dage siden · MollyTrine
3Redigering for nybegyndere
1 år siden · Zofrost
9Kritik til tale
1 år, 3 måneder siden · Nicolas Jessen
8Hvor mange læser egentlig noveller ...
1 år, 6 måneder siden · Henning Nørgård
2Definitionen på erotiske tekster
1 år, 7 måneder siden · Nettish
9Hvornår har en begyndelse for meget...
1 år, 7 måneder siden · Gandalflight
12Hvordan skriver man en musical?
2 år siden · Cath Brown
3Spørgsmål om promovering af sin bog...
2 år siden · Savanti
6Teater stykke
2 år siden · Nicolas Jessen
0ideer og inspiration
2 år siden · Rising star
0Kritik / personlig / offentligt
3 år siden · Brehmer
0Inspirationsråd til at skrive digte
3 år siden · belmindelig
10Skriveblokering/flow
3 år siden · Prem
2opbygning
3 år siden · Avj81
7Novelle vs Kort Roman
3 år siden · mlsj
0Hej Alle sammen!
3 år siden · mlsj
9Voldtægter og overgreb
3 år siden · Ormstunge
3Ja ja, ser man det.
3 år siden · dino
20Hvad hedder det modsatte
3 år siden · Wernn
30Hvad er meningen med
3 år siden · Wernn
4Hvornår er en tekst mest for børn?
3 år siden · Pia Hansen
31Hvad mener i?
4 år siden · Jack the Rapper...
5Direkte tale i udlandet
4 år siden · Kafkaesque