Tekstdebatter · Hvornår er en tekst mest for børn?

4 svar
Senest opdateret 3 år siden · 3 bruger(e) deltager
3 år siden

Hej.

I forbindelse med redigering af en roman har jeg ladet nogle, som ikke har læst historie før, læse nogle brudstykker.

En af dem skrev, at det er en fin historie, for børn eller helt unge.
Det fik mig til at tænke på, at jeg flere gange før har fået den bemærkning.

Det er jo dejligt, hvis børn/unge kan have glæde af det, jeg skriver. Der er bare det, at den pågældende roman er tænkt til voksne og har en voksen i hovedrollen. Andre gange, hvor bemærkninger er faldet, har der ganske vist været børn/ganske unge i hovedrollen/hovedrollerne, men jeg mener, at handlingen gør dem mest egnet til voksne - og det er da også overvejende voksne, der har læst dem.

Selv kan jeg godt finde på at læse ungdomsbøger en gang i mellem - ind i mellem så meget andet :-)

Jeg er blevet nysgerrig. hvad mener du/I adskiller børne/ungdomsbøger fra voksenlitteratur?

vh. Pia H

3 år siden
3 år siden

Jeg synes det spørgsmål er lige så svært at svare på, som al anden snak om genrer. Det gælder vel at tænke på hvem man vil fortælle til. H.C. Andersen sagde, at når han fortalte for børn var han opmærksom på, at de voksne lyttede med, og de skulle have noget for tanken,

Har du prøvet at lade nogle børn læse det du skriver? De må kunne fortælle om det er noget for dem.

I øvrigt er nogle børn læseheste og læser alt der er med bogstaver, andre læser slet ikke, men vil gerne høre fortællinger eller få læst op.

Jeg selv læste voksenbøger så snart jeg lærte at læse. De klassiske børnebøger læste jeg først efter jeg blev voksen.

3 år siden
3 år siden
#2

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden
3 år siden

Så er jeg da ikke den eneste, Kåemer, der synes, det kan være vanskeligt at afgøre, hvem en tekst er mest egnet til.
Som du også skriver er der jo forskel på børnelæsere, såvel som på voksen-læsere.
Jo, jeg har læst lidt for børn af min tekstproduktion, dog mest hvad jeg har ment var for netop børn. Et enkelt eventyr faldt ikke lige i de pågældende børns smag: det er vist også lidt kludret skrevet. Ellers var det lige så "blandet" som blandt voksne :-)
Men måske skal jeg se om f.eks mit ældste barnebarn kunne have lyst til at læse lidt.af den pågældende roman.
H.C. Andersen skrev vist også romaner? Men ja, hans eventyr kan også læses/lyttes til af voksne.

vh. Pia

3 år siden
3 år siden

Tak for linket, Johannes.
Jo, man fornemmer nok, at H.C.A skrev sine eventyr med henblik på oplæsning, der er en dejlig fortælletone :-)

vh- Pia

3 år siden

Besvar debattråd

Debatten Hvornår er en tekst mest for børn? er startet 27/08-2020 11:36 af Pia Hansen og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

2Krimikonkurrence Leitura
1 dag, 11 timer siden · heksemutter
45Dagens DJ
5 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
11 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
11 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
27 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned, 3 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 3 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 7 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 16 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 28 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 10 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 17 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 18 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 21 dage siden · Ansu

Tekstdebatter

4Digtteknikker: GAS-sætninger
11 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
11 dage siden · Tungnemt
0Astronautens Poetik
1 måned, 3 dage siden · Tungnemt
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 7 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 16 dage siden · AnsuLa
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
6 måneder siden · Skriverkunstner
34Hvad inspirerer dig
6 måneder, 1 dag siden · Skriverkunstner
4Til dem der skriver romaner...
9 måneder, 10 dage siden · MollyTrine
3Redigering for nybegyndere
1 år siden · Zofrost
9Kritik til tale
1 år, 3 måneder siden · Nicolas Jessen
8Hvor mange læser egentlig noveller ...
1 år, 6 måneder siden · Henning Nørgård
2Definitionen på erotiske tekster
1 år, 7 måneder siden · Nettish
9Hvornår har en begyndelse for meget...
1 år, 7 måneder siden · Gandalflight
12Hvordan skriver man en musical?
2 år siden · Cath Brown