Tekstdebatter · Hvordan skriver man en musical?

12 svar
Senest opdateret 3 måneder, 15 dage siden · 7 bruger(e) deltager
6 måneder, 29 dage siden

Hej kære venner...

Det er snart længe siden, at jeg har været her og mit emne, ved jeg faktisk ikke rigtig, om det høre under dette indlæg eller ej, men jeg forsøger alligevel...

Men er der nogle af jer kloge hovede, der ved hvordan man skriver en musical / teaterstykke?

Og tro mig, jeg har forsøgt at google det, men... nej jeg kan ikke finde noget...

Så jeg håver, at du / I kan hjælpe mig lidt på vej.

Hilsen Winnie / Miss-Leth

6 måneder, 29 dage siden
6 måneder, 25 dage siden

Hej Winnie.

Nej, det ved jeg desværre ikke. Men det lyder svært. Der skal være en dramatisk og gerne også romantisk handling i en fortælling, der kan overstås på ca to timer. Der skal skrives et antal sange der kan puttes ind hist og her og i teksterne forstærke oplevelsen og de følelser som publikum får undervejs.
Kendte musicals har ofte to personer bagved: en musikmager og en tekstforfatter. Eller måske kan samme person klare begge dele.
Man kan måske også låne lidt? Hvis man låner nogle sange son andre har lavet, og som har en god sammenhæng, kan man måske selv lave et handlingsforløb, hvor de kan puttes ind? Eller man kan selv skrive teksterne til andres melodier. Så man ikke også skal være et musikalsk geni.
Men husk at opgive kilderne og pas på med andres rettigheder. Der er penge på spil der!
Held og lykke.

6 måneder, 25 dage siden
6 måneder, 24 dage siden

Hej Dino,

Ja det bliver noget af en opgave, at gå i gang med...
Og desuden, hvad jeg ikke i sinde at "LÅNE" fra andre...
Det skal være en hel ny ide... med historie, lyrik og musik...
Og jeg kan ikke skive musik, kun lyrikken og selve iden til historie der i...
Så ja, det bliver svært... Men når man har sat sig en ide i hoved, så...

Og tak ;-)

- Winnie

6 måneder, 24 dage siden
6 måneder, 24 dage siden

Jeg vil råde dig til at overveje, hvad du er god til, og hvad du ikke er god til. Både musik, manuskript-skrivning, dans og skuespil er vidt forskellige kunstneriske genre, og hvis ikke du allierer dig med nogen, der har forstand på det, du ikke selv kan, bliver det i sidste ende ikke godt.
Hvis tilfældet er, at du ikke har teoretisk forstand på nogen af delene, så må du forholde dig til, hvorfor du ønsker at lave en musical. Hvis det eksempelvis er fordi, du har en historie, som du gerne vil fortælle, så konkretisere din idé og alliere dig derefter med relevante personer. Der er mange, der ønsker at at lave den slags, så det skulle ikke være noget problem, hvis ideen er god nok.

6 måneder, 24 dage siden
6 måneder, 9 dage siden

Men hvorfår egentlig musical og ikke noget andet?

6 måneder, 9 dage siden
6 måneder, 9 dage siden

Michael But...
Ja hvorfor ikke?
Det kan være så smukt og romantisk.
Så fortryllende og fængslende.
Man kan drømme sig væk og alligevel være til stede.
Der er så mange grunde.

6 måneder, 9 dage siden
3 måneder, 26 dage siden

Hej Winnie,

hørt! Jeg forstår godt din entusiasme for genren - modsat film, tv og litteratur kan en teaterscene på anderledes vis sætte fantasien i gang hos publikum, varigt. Den smule teater jeg har set i mit liv husker jeg ret tydeligt.

Nicolas og Dino har ret, men der er masser af eksempler på 1-mands-opsætninger. Uanset om det er teater eller musical kan du sagtens give dig ud i at skrive et manuskrift - rytme er vel sagtens det vigtigste, også i et manus uden musik; publikum skal holdes fanget og interesseret og teksten dialog-baseret fremfor monologen vi kan tillade os i litteratur.

Hvis du sender et manus til et teater er de jo øvet og trænet i at læse mellem linjerne, og det behøver ikke være explicit - de vil alligevel altid tolke løs på det og selv have idéer til hvordan det skal udspilles, når bare der er rytme og liv i det.

Ift. musik og RYTME kan alle og enhver lære det, og hvorfor ikke af de bedste? Her er det verdens bedste bassist, Victor Wooten, med et foredrag på engelsk om at tænke musikalsk og leve livet som en symfoni:

Her er det aktivisten, forfatteren, musikeren og ejeren af 'The Hip-hop Shakespeare Company', et teater-, musical- og workshop-productionsselskab, Akala, om rytme i sproget - netop Shakespear's historier er nemme at lave til teater, fordi det hele er poetisk og rytmisk skrevet:

PS: DER ER ENGELSKE UNDERTEKSTER TIL BEGGE VIDEOER!

3 måneder, 26 dage siden
3 måneder, 26 dage siden

Hej Ansu og tak for dit svar og de Klip du har lagt ind. Dem skal jeg se på et tidspunkt ;-)

Jeg kan sagtens skrive og fortælle, dog kan jeg ikke skrive noder eller spille på et instrument. Der ligger mine første fejl, men skal det forhindre mig i at skrive historien?

Mvh
Winnie

3 måneder, 26 dage siden
3 måneder, 26 dage siden

Hey :-)

Nej, på ingen måde, og det er dét Victor Wootens foredrag handler om - at vi allerede er i stand til at spille på instrumenter, vi ved det blot ikke. Fra fødslen af er vi ALLE født med rytme, men det er en rytme der bliver 'distorted' / forstyrret af sproget vi lærer. Vor rytme og evne til at lære noder og instrumenter ligger begravet i os som uforløst potentiale.

Ift. rytme har jeg selv det simple princip at jeg i hver sætning søger at ramme 8 vokaler per linje - jeg rammer det sjældent, men det er en god rettesnor for rytme (8 vokaler = 4 "bars"). Men for at finde din egen foretrukne rytme, antal vokaler, er det jo bare at lytte til din yndlingsmusik, slå lyrikken op på nettet og se hvordan den er struktureret - som Victor Wooten siger; når bare du har lidt rytme, hvilket du allerede har i måden du skriver på, vil andre med rytme hurtigt forstå dig. Du behøver ikke skrive noder - teksten alene vil for en musiker være musik :-)

3 måneder, 26 dage siden
3 måneder, 26 dage siden

Ift. rytme er aktivisten, terapeuten og musikeren Speech Debelle mit eget største idol. I denne video skal hun opføre et teaterstykke, og får hjælp til det af sin teater-veninde. Videoen handler mere om at performe, men for at skrive et teaterstykke tror jeg også at vi som forfattere skal være i stand til at se det for os, for vor indre blik, trods vi aldrig selv vil stå på scenen. Det er en livsstil, ikke en teknik tror jeg - at tænke, føle og leve poetisk er anti-tesen til kynisme, til krig og til konflikt, hvad de 2 forrige foredrag også handler om. Her er det dog Speech Debelle, filosof og legende som jeg er aldeles, fuldstændig og absolut overbevist om vil gå over i historien som en innovator indenfor lyrik, musik og kreativitet, med mantraet om at det at skrive er selvterapi - at det at skrive/synge/tænke sensitivt er STÆRKT!

3 måneder, 26 dage siden
3 måneder, 24 dage siden

Hej Winnie..

Hvordan går det med det indtil videre??

Jeg har lidt samme ide.. Jeg er musiker og jeg har en historie og fortælle igennem en 1-mands musical.

Jeg har taget meget inspiration fra Jonathan Larson, som skrev en 1-mands rock musical ved navn "Tik Tik BOOM!" Tik Tik BOOM! er også en film nu..

Hvordan går det med din ide??

Victor

3 måneder, 24 dage siden
3 måneder, 24 dage siden

Hej Victor,
Den ide er desværre lagt lidt på hylden, da jeg er gået i gang med at skrive en julekalender...
Men jeg har stadig en Musical i tankerne...
Måske ikke selve historien...
Men alligevel kunne jeg godt tænke mig at skrive en...

Winnie

3 måneder, 24 dage siden
3 måneder, 15 dage siden

Hej Winnie

Jeg er godt nok hoppet ind på sidelinjen ret sent og jeg kan se, at du har kastet dig over et andet projekt.
Jeg har skrevet en musical. På amatørbasis.
En musical med 30 unge mennesker. Det tog ca. et år og en masse masse tid. Og selve stykket endte med at blive til en fuld forestilling på 1,5 time. Hold op hvor var det sjovt :-)

Så jeg vil ikke kunne råde dig, fordi jeg er 100% sikker på, at den måde jeg gjorde det på er den rigtige.
Men jeg har erfarring.

Min inspration kom ud af en sang jeg hørte. Jeg tænker, at du sikkert også har en ide i gemmerne et sted.

Først tænkte jeg, at det kunne være sjovt at ændre sangteksten. Det gjorde jeg. Så fik jeg fat på en veninde, der er lige så skør som mig ;-) Og så tog det fart. Jeg skrev manus, sangtekster. lavede koreografi osv. Min veninde holdt mig nede på jorden ... det meste af tiden, for jeg havde mange ideer og svævede en smule højt, når først jeg blev grebet af stemningen ;-)

Det er et stort projekt, for der er virkelig mange detaljer der skal på plads. Alt fra sceneopsætning. Dialoger. Hvordan skal skuespillerne bevæge sig. Hvornår skal de ind på scenen. Hvor skal lyset fald. Hvornår skal musikken begynde og jeg kunne blive ved.

Der startede jeg ikke.

Jeg startede simpelthen bare med at skrive. Det må være mit bedste råd.
Skriv skriv skriv. Dialoger. Handling osv.
Uanset hvad, så vil du skulle rette i det ca. 117000 gange ;-) før du er bare en smule tilfreds.

Men jeg giver gerne råd, når du igen går i gang med tanken om at skrive en musical. Hvis du kan bruge det til noget.

Det tager tid, energi og søvnløse nætter. Men i sidste ende, er det virkelig sjovt :-)

God fornøjelse.

3 måneder, 15 dage siden

Besvar debattråd

Debatten Hvordan skriver man en musical? er startet 20/10-2021 20:21 af Winnie Leth Buch (Miss-Leth) og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

4122Dagens ord
13 dage siden · Savanti
510Kontraster
13 dage siden · Savanti
1Selvudgivelse, momsfritagelse og Am...
21 dage siden · Turse
6'Penge'
23 dage siden · Ordspinderen
1Blinder eller blænder
23 dage siden · heksemutter
7Mellemgaard - et forlag i frit fald
1 måned, 7 dage siden · Henrik Petersen
0Kunst og verden politik
1 måned, 20 dage siden · MariaMolgaard
0Alt er relativt
1 måned, 23 dage siden · Ansu
4Søger kritik af Digtsamlings opsætn...
1 måned, 23 dage siden · Ansu
13Kunsten i fokus
1 måned, 24 dage siden · belmindelig
42Menneskerettighederne
1 måned, 28 dage siden · BjørnLangkilde
3Valg af forlag til digtsamling
1 måned, 28 dage siden · belmindelig
2Din yndlings kirken salme sang
2 måneder, 26 dage siden · MariaMolgaard
11Troen og kirken
2 måneder, 26 dage siden · MariaMolgaard
4NATO
2 måneder, 29 dage siden · Engbo
95Ligheder
3 måneder, 9 dage siden · Savanti
9Freddy - drengen fra skoven
3 måneder, 12 dage siden · Biker Mike
12Hvordan skriver man en musical?
3 måneder, 15 dage siden · Cath Brown
2Datid og fortid
3 måneder, 17 dage siden · Filia
1Hvad skal du i aften du lyst til at...
3 måneder, 21 dage siden · Provenceflemmin...
14Hvad inspirerer dig
3 måneder, 24 dage siden · Ansu
152Hvad er du taknemmelig for i dag?
3 måneder, 28 dage siden · Savanti
3Gør ægte kærlighed blind?
4 måneder, 6 dage siden · dino
2Feedback søges til min novellepodca...
5 måneder, 11 dage siden · Stenfisker
0Musik
5 måneder, 14 dage siden · Savanti
0ups
5 måneder, 18 dage siden · Savanti