Tekstdebatter · Redigering

2 svar
Senest opdateret 24 dage siden · 3 bruger(e) deltager
1 måned, 1 dag siden

Hey alle skrivere

Jeg har nu færdiggjort min andet manuskript og skal igang med redigering. Men jeg ved min første roman blev redigeringen meget opbrudt og fordelt over to år (!), men det gider jeg ikke denne gang. Så jeg har tænkt mig at gå til det med samme flid, som ved første kladde.
Hvordan griber I andre redigeringen an? Har I nogle faste regler (fx "jeg lader det ligge i to måneder, inden jeg læser det igennem igen"), I følger, eller tager I kun udgangspunkt i beta-læseres kritik, eller hvordan?

1 måned, 1 dag siden
26 dage siden

Tillykke med det! Og held og lykke med de næste skridt på vejen.

Jeg er næppe et eksempel til efterfølgelse, end sige kvalificeret til at vejlede. Jeg har bare lyst til at snakke lidt med, og reagere på dit oplæg.

Jeg har egentlig aldrig skrevet kladder. Jeg har taget fat og fra starten givet mit bedste bud på fortællingen. Det har naturligvis sjældent været godt nok. Men jeg har aldrig tænkt: Det var så den rå skitse. Nu kommer redigeringen.
Men jeg kan forsikre om at der i visse tekster har været en uendelighed af tilføjelser og omskrivninger. For slet ikke at tale om kommateringen! Er du vimmer, hvor har kommaerne drillet mig. Jeg har dog læst visse vejledninger. Og nok nogenlunde fået det lært.
Men jeg har også den holdning at en tekst skal være ens absolut bedste bud, selv ned til det sidste komma. Man må ikke frivilligt give en redaktør blot den mindste grund til at afvise et manuskript! For han har mange grunde allerede, nemlig bunken af andre manuskripter han skal læse igennem og give en tommelfinder op eller ned.

Alligevel har jeg også været i færd med en redigering. Faktisk er mit seneste projekt undergået en væsentlig ombrydning. Fortællingen har jeg fået til at starte et helt andet sted og i en anden tid. Noget jeg tidligere ville have kaldt usandsynligt.
Sent i bogen introduceres nogle nye personer. Nu har jeg ladet disse personer blive noget i begyndelsen af bogen.
Du kender stilen fra bøger eller film. Ofte ser vi nogle i nutiden først. Så tænker de tilbage til fortiden, og endelig dukker personerne igen op til sidst så vi kan få konklusionen.
Hvorfor har jeg gjort det? Hvorfor har jeg fraveget den naturlige udvikling hvor man begynder ved begyndelsen og stille bevæger sig frem. Måske for at læseren kan møde nogle nutidsmennesker han kan kende som noget naturligt.

Så det er en ting man skal tænke over: begynder historien det rigtige sted? Skal man lade en anden person være læserens første "ven?"
Jeg havde i slutningen en ny person "Daisy Brimhall" en afroamerikansk journalist ved New York Times. Hun dukkede op som en biperson sent i bogen. Men nu er hun en som læseren møder tidligt og kan holde fast i. Hun bliver omtrent bogens fortæller i stedet for Jonathan Poole, en journalist ved den engelske avis "The Observer" i slutningen af attenhundredtallet.
Herved får handlingen en ankerperson både før og efter, som man kan forholde sig til.
En sådan redigering er ny for mig, men den viser at man skal vogte sig for at tro at man fra start har gjort det "perfekt."
Og den fejl vil du heller ikke begå.

God vind!

26 dage siden
24 dage siden

Det jeg sidder med nu, er mit første færdiggjorte manuskript nogensinde, så jeg kan ikke siges at have noget "plejer". Men ...

Allerede mens jeg skriver første udkast laver jeg en lang liste af punkter, jeg skal huske at vende tilbage til. På den måde undgår jeg at afbryde mit skriveflow, fordi jeg lige skal have en mindre væsentlig detalje til at passe (med virkeligheden, eller hvad end jeg har skrevet på et tidligere tidspunkt - det kan også være scener, jeg ved ikke sad i skabet i første omgang).
På den måde har jeg allerede en masse at kaste mig over, når jeg er færdig med første udkast.

Jeg tror jeg lagde mit manuskript til side i en uge, før jeg begyndte at gennemlæse det og lægge mærke til alle mine tidlige fejl, samtidig med at jeg rettede til efter min lange liste.

Det virkede rigtigt kun at have en kortere pause denne gang, fordi jeg trængte til en ferie, men stadig havde en masse ting, som jeg vidste skulle være bedre,og som jeg havde lyst til at kaste mig over i manuskriptet.
De sidste tre kapitler fandt jeg ud af skulle helt væk og omskrives, og det er jeg så i gang med nu. Bagefter skal det ud til betalæsere, og så kommer jeg nok til at holde afstand i et par måneder imens jeg venter på respons.

Min redigering har næsten taget længere tid end første udkast, men nu er jeg ved at være i mål :)

Undervejs (både i skrivningen og redigeringen) har jeg fået løbende respons fra min skrivegruppe. Det har også været en kæmpe hjælp til at guide mig på rigtig vej. Men de har kun fået små bidder ad gangen, de har ikke haft det store overblik, så jeg er rigtig spændt på at høre reaktionerne på det færdige resultat. (Og slutningen !!! :D)
Og ja, så forestiller jeg mig en ny redigeringsrunde primært med fokus på betalæseres respons, for jeg er ikke i tvivl om, at de kan fange en hel masse jeg ikke selv er i stand til.

24 dage siden

Besvar debattråd

Debatten Redigering er startet 16/09-2019 09:29 af Natashia Hansen (NAHansen) og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3035Dagens ord
22 timer siden · Confucius
295Kontraster
2 dage, 2 timer siden · Savanti
3Sentimentalitet
3 dage siden · Kåemer
5Bøger om at skrive
4 dage siden · neran
47Politiske ideologier anno 2019
6 dage siden · dino
68Homofobi
6 dage siden · dino
12Ligheder
7 dage siden · Engbo
16Køn
7 dage siden · JohannesB
0Sekterisk aggression
10 dage siden · dino
0Diskrimination af kvindesport?
11 dage siden · dino
3El-biler
13 dage siden · Kåemer
0Skrivegruppe Midtjylland
15 dage siden · MissJPHC
47Er mænd mere jaloux end kvinder?
17 dage siden · dino
0Gode fonde til rejselitteratur
17 dage siden · Rejseforfattere...
2Uartige børn i gamle dage og idag
20 dage siden · Engbo
6Lige margener?
21 dage siden · Pia Hansen
1Hvad betyder
22 dage siden · dino
3Børnebogsforfatter Søges
24 dage siden · NAHansen

Tekstdebatter

5Bøger om at skrive
4 dage siden · neran
2Redigering
24 dage siden · Machula T.
1En god slutning
2 måneder, 2 dage siden · dino
12Forfatteri og ensomhed
2 måneder, 17 dage siden · NAHansen
8Voldtægter og overgreb
6 måneder, 10 dage siden · maryanna
3Hjælp til handling
6 måneder, 11 dage siden · Det Anonyme Pun...
1Dagbøger
6 måneder, 17 dage siden · dino
6Sprogproblemer
6 måneder, 21 dage siden · Marver
102Kontraster
6 måneder, 21 dage siden · Engbo
4Plagiat, inspiration, kopiering ell...
7 måneder, 25 dage siden · Hellerhigh
7Råd til hvordan man starter på en 2...
8 måneder, 25 dage siden · NAHansen
1Hej hej
9 måneder, 16 dage siden · Engbo