Tekstdebatter · Forfatteri og ensomhed

9 svar
Senest opdateret 4 dage siden · 7 bruger(e) deltager
10 dage siden

Hej alle.

Så denne lille film lagt op på Facebook og vil da gerne høre hvad I synes om den. Skriver vi fordi vi har lyst eller fordi vi er ensomme? Er det begge dele eller noget helt andet?
Filmen tager knap 5 minutter.

Mvh
Eddie

10 dage siden
9 dage siden

Jeg synes det er både-og. Selvfølgelig er der en oprindelig lyst til at skrive, en kærlighed til sproget, til at fortælle en historie, til at formulere sine tanker og erfaringer i ord, sætninger osv..

Men ensomhed. Egentlig ensomhed har jeg kun oplevet i korte perioder i mit liv. Men en anden slags ensomhed er der, nemlig når man gerne vil tale med nogen om det man brænder for. Der er få mennesker man kan tale seriøst med. Når man i en samtale bevæger sig ud over der rene small-talk, så bliver tilhøreren død i øjnene. Det er underligt, mange mennesker læser bindstærke værker, men en seriøs samtale viger de tilbage for.

Jeg ønsker ikke at kede nogen, så i stedet går jeg hjem og betror mine tanker til papiret eller computeren. Jeg har i løbet af mit liv skrevet tusindvis af sider, historier, essays, breve, artikler og alt mulig andet, men jeg har gjort meget lidt for at få noget udgivet. En ven sagde mig, at jeg havde et forfattergen men manglede et udgivergen. Det er sandt.

Kåemer

9 dage siden
9 dage siden

Jeg mener så ikke at jeg skriver på grund af ensomhed, overhovedet.
Jeg har altid været ret indadvendt, så jeg har altid godt kunnet lide at sidde alene og skrive.
Efter jeg kom herind, mødte jeg så ligesindede som jeg kan tale med om bøger og alt muligt andet.

Jeg kender så godt det med at tale med nogen der ikke har lyst til at snakke om bøger. Det lever jeg så med og taler om noget andet, men det er egentlig ingen herindefra. Det er mere folk jeg kender privat. :)
Men ja, Kåemer. Jeg syntes godt om at udgive mine tekster på Pennen 'i gamle dage', men siden jeg blev udgivet, har jeg holdt de tekster jeg vil have udgivet, væk herfra. Dem sender jeg til betalæsere privat, og siden til min redaktør.
Men du har vist aldrig haft den lyst. Har da læst meget af dig som KUNNE være blevet udgivet.

9 dage siden
8 dage siden

Der er nok noget med ensomhed med i spillet for mig. For jeg er meget alene. Når jeg skriver, kommunikerer jeg med "papiret" på måder jeg ikke har lejlighed til sammen med andre.
Jeg ved godt at der er noget nederlagsagtigt i ikke at have venner, men jeg er ligeglad med det.
På arbejdet er jeg blandt en masse mennesker som jeg holder af, men hjemme er der bare min kone og jeg. Og hende kan jeg ikke tage med i mit skriveunivers.
Alligevel er det ikke det primære formål med at jeg skriver. Jeg har nok et ønske om at efterlade noget. Jeg kan ikke bygge huse, lave opfindelser, og mine evner som maler eller skulptør er ikke gode nok.
Jeg er heller ikke verdensmester i at skrive, men jeg har følt at det nok var der jeg kunne mest, trods alt.
Det jeg skriver er præget af en ikke-kommerciel holdning. Jeg ville da gerne sælge bøger, og gerne mange, men jeg forsøger at lave det bedste kunstneriske produkt. Så må andre vrage det, hvis de vil.

8 dage siden
8 dage siden

Hej Danielle
For mit vedkommende er der megen ensomhed forbundet med at skrive. Papir er taknemmeligt, jeg var meget indadvendt som helt ung, det hjalp mig meget at skrive. Jeg skrev hvad jeg mente var en roman, jeg tror snarere det var en klagesang. Jeg sendte den til Gyldendal og fik den retur med kommentar og en konklusion ala at der ikke var noget håb for mig som "romanforfatter". Så holdt jeg op med at skrive, fik en uddannelse, et arbejde og nogle andre fritidsinteresser. Fortællelysten beholdt jeg dog, og gjorde flittigt brug af i mit arbejde som pædagog i børnehaver. I en sygeperiode for en del år siden, opdagede jeg Fyldepennen der åbnede en helt ny verden for mig, det var både sjovt og udviklende at deltage i fællesskabet.Og ja man kan vel godt sige det opstod ud af ensomhed. Fortælletrangen, lysten til at formidle mon ikke det snarere er en del af en personlighed?? Ja det er ikke noget jeg ved som sådan. Men det er en spændende diskussion.

8 dage siden
7 dage siden

Man kan være en sprogkunstner uden noget at skrive om. Eller en person med et spændende og dramatisk liv med skrivefærdigheder der mildt sagt er mangelfulde.
Særlig fordelagtigt er det hvis man kunne kombinere tingene.
En mand som Henri Carriere havde haft et (alt for) spændende liv. En dag gik han forbi en boglade, med en udstilling i vinduet. En mand havde skrevet en bog som blev en stor succes. Henri erkendte at hans eget liv bestemt kunne hamle op, og han begyndte derpå at skrive. Han havde nok aldrig skrevet før, men han viste sig at være en glimrende fortæller. Det blev til romanen Papillion.

Hvis et forlag får en tekst ind der har en fantastisk historie, at forfatteren har talent, men lige mangler lidt finish, vil man stille en god håndværker til rådighed for at få detaljerne på plads.

En ting, man må kæmpe med, er at se hvordan den tekst, som man selv synes er fin, ser ud med en andens øjne.
Det er ikke let.

En sprogkunstner kan udtænke en historie der er fortænkt og uvedkommende for andre læsere. Og så hjælper et flot sprog ikke stort.

7 dage siden
7 dage siden

Der er en verden der bliver tilgængelig med det skrevne ord, som ikke er muligt ved talen alene.
At formulere sig på skrift er ligeledes en måde at gå på opdagelse i sindet. Nogle gange har sindet indlagte lukkede porte men andre gange åbner de sig. Når dette sker

7 dage siden
7 dage siden

opleves fred og frihed af en anden dimension.
Men det kan være ensomt at skrive. Derfor er det ikke alle forundt at gennemføre processen. Selv mærker jeg en længsel efter den anden dimension. Men det er svært at holde den ud, når verden omkring bliver mindre, medens der skrives, for det kan give følelsen af ensomhed, hvor der startende var, frihed og fred.
Det er den omvendte verden for mig. Skriveriet kan være en frelse såvel som et sort hul. Men altid vil jeg skrive!

7 dage siden
4 dage siden

Hej Daniella. Ej, hvor god en refleksion du bringer.
Mit incitament er smerte. En psykisk dimension en del forfattere kender alt for godt til under skriveprocesserne.
At skrive er at befrie trykket fra sindet, udlede smerten i ord og tage hævn over urørelige skurke. Amadeus.

4 dage siden
4 dage siden

@ Daniella Helvant (Eddie)

Jeg skriver bestemt ikke på grund af ensomhed. Jeg har altid godt kan lide at skrive. Nogle gange lysten i at skrive bliver for meget, hvis jeg ikke får ord ned på et andet sted, kan jeg bliver lidt rastløst. Jeg skriver også fordi, på den måde, har jeg det bedste ved at udtrykke mine følelser via ord, Jeg skriver også fordi, jeg har behov for at udtrykke mig. Her nu at jeg skriver også for at blive bedre i at skrive og udtrykke mig på en mere korrekte dansk.

Jeg kender alt for godt, det med at vil tale med nogen om bøger eller om livsfilosofi mm, at der ikke var interesse for emnet. Jeg har endda overvejet at oprette en facebook side, hvor folk som har de samme interesser som jeg, kan tale fri i et lukker rum. Men igen fordi jeg holder meget af de traditionel samvær end bagskærm, derfor motivationen bliver ikke stor nok, til at jeg kunne give et forsøg. Så det er faktisk dejligt at jeg nu begynder at åbne mig op og har lige læste dit oplag, hvor jeg kan få lov til at udtrykke mig. Tak! Jeg har nok altid været udadvendt, men har med tiden lært at hygge i mit eget selskab. Jeg vil nok bliver ved med at skrive. Om det er at dele med andre eller holde for mig selv.

4 dage siden

Besvar debattråd

Debatten Forfatteri og ensomhed er startet 12/03-2019 22:20 af Daniella Helvant (Eddie) og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

85Kontraster
4 timer, 14 minutter siden · Engbo
2606Dagens ord
4 timer, 16 minutter siden · Engbo
74Perfekt?
4 timer, 31 minutter siden · Morpheus
11Efter døden
8 timer, 27 minutter siden · dino
8Komma
16 timer siden · janbb
7Udslettelse af selvet
1 dag, 11 timer siden · Morpheus
6Skriveøvelser
1 dag, 17 timer siden · Miss-Leth
9Forfatteri og ensomhed
4 dage siden · Angeline
1Retstilstand og retssikkerhed
4 dage siden · Kattegat
3Humor .
4 dage siden · Amadeus Aye
4Samtykke
4 dage siden · dino
0Sjovt!
5 dage siden · knudkp
2Er det virkelig rigtigt?
5 dage siden · dino
1Hvilke skrivebord bruger i, når i s...
7 dage siden · Kåemer
2Mindre smerter når jeg skriver
7 dage siden · dino
4Gratis
8 dage siden · Savanti
2GROFT
10 dage siden · knudkp
0Statestik
14 dage siden · knudkp
10Nem mad til 1
18 dage siden · Fink
7Min nye bog er netop sat i salg
22 dage siden · Syrene Hvid
14Historisk forfatter?
23 dage siden · Bondekonen
2Statestikken der gik
23 dage siden · knudkp
4Sprogproblemer
25 dage siden · Kåemer

Tekstdebatter

85Kontraster
4 timer, 14 minutter siden · Engbo
9Forfatteri og ensomhed
4 dage siden · Angeline
4Sprogproblemer
25 dage siden · Kåemer
4Plagiat, inspiration, kopiering ell...
26 dage siden · Hellerhigh
7Råd til hvordan man starter på en 2...
1 måned, 26 dage siden · NAHansen
1Hej hej
2 måneder, 17 dage siden · Engbo
9Skriveblokering/flow
3 måneder, 9 dage siden · Polo
2Mødregruppen
3 måneder, 23 dage siden · Savanti
1Digte/ tekster om månen
4 måneder, 20 dage siden · Kåemer
7Redigering - og ikke mindst slutnin...
5 måneder, 23 dage siden · Mitmit
2Spørgsmål i datid eller nutid?
6 måneder, 17 dage siden · Kåemer
4Kapitler eller noveller?
7 måneder, 2 dage siden · Kåemer
4Tips mod kedsomhed og præstationsan...
7 måneder, 3 dage siden · Bondekonen
23Skabelsen af værker
8 måneder, 21 dage siden · Herja
10Skriveblokering
9 måneder siden · Polo
12Uforståelige digte
9 måneder, 9 dage siden · Savanti
15antal kapitler på fyldepennen - hvo...
1 år, 4 dage siden · prefu
5Digt af Thøger Larsen
1 år siden · Engbo
21Hvordan finder jeg en titel?
1 år siden · JacobPatrickPou...
3Et kuk om kommentarer
1 år, 1 måned siden · Morpho
2Ny facebookgruppe: Forfattertricks ...
1 år, 4 måneder siden · Dizzy76
8Novelle - input til håndtering af t...
1 år, 4 måneder siden · Pino
6Inspiration