Tekstdebatter · Novelle - input til håndtering af tidslinie.

8 svar
Senest opdateret 6 år siden · 4 bruger(e) deltager
6 år siden

Sidder og arbejder på en novelle og nu har jeg skrevet den samme novelle 3 gange, men syntes at den bliver så rodet.

Jeg har kridtet novellen op i hovedpunkter, men tidslinien er over 10år og det gør det svært.

baggrundsviden: Arbejder på en novelle samling om veteraner med PTSD, set fra forskellige synspunkter. Denne novelle tager udgangspunkt i en dreng der vokser op med en far som bliver udsendt gentagne gange, faren udvikler PTSD og man følger hans "fald", men set fra drengens synspunkt.

Kort om hovedpunkterne:

drengen er cirka 10 år i starten.

Faren kommer hjem fra udsendelse, drengen ser sin far begynde at drikke om aftenen efter børnene er lagt i seng.

Faren begynder at gå lange ture sammen med hunden.

Faren begynder at få tydeligere PTSD symptomer, han har ikke længere tid til børnene og han går ind i sig selv.

Faren bliver sygemeldt og moren må tage ekstra arbejde for at betale regningerne. Børnene bliver overladt mere til sig selv fordi faren ikke længere har energi og overskud til dem.

Hunden dør kort tid inden drengens konfirmation og det accellerer farens PTSD og han udebliver fra konfirmationen.

Faren flytter permanent ud i sommerhuset ( forældre bliver seperaret )

Drengen overtager farens rolle overfor lillesøsteren, hjælper med lektier osv. Drengen føler sig svigtet af faren og han bryder kontakten med ham. søsteren har fortsat kontakt med ham, hun har ikke følt omsorgsvigtet fordi broderen har overtaget "fader-rollen"

så er der et kæmpe spring til lillesøsterens bryllup med drengens bedste ven, hvor faren følger hende op af kirkegulvet og giver sin søn et langt knus. De forsones og sønnen tilgiver ham.

___

Jeg har prøvet at skrive den både i ren nutid og ren datid, men har svært ved at lave et tydeligt skel imellem hoppene i tid fordi man ikke kan bruge kapitler.
Min første ide var at skrive novellen i datid og skifte til nutid ( evt ren dialog ) i slutningen af novellen.

Jeg kunne godt bruge nogle ideer til hvordan jeg kan hoppe sådan i tid, uden at det bliver så rodet. Syntes ikke at det fungere at skrive direkte "2 år senere".

Håber at jeg kan få noget inspiration/hjælp fra nogle af de kloge mennesker herinde :)

6 år siden
6 år siden

Hej Steffen
Din historie lyder spændende
Jeg tænker ville der være noget galt i at dele den i kapitler/afsnit. og se hvordan det fungerer? Og ville det gøre noget at sætte tid på hvert afsnit, det ville da hjælpe læseren? Måske er du på vej ud i en kortroman? Det lyder som du har meget stof at arbejde med? Jeg har skrevet en novelle på et tidspunkt hvor jeg skrev årstal på de enkelte afsnit I min farfars hus hed den. Håber du måske kan bruge dette god skrivelyst fra Ulla

6 år siden
6 år siden

Ved ikke om den kan snige sig op til en kort roman, kender ikke det format så godt, men den bliver ihvertfald længere end mine andre noveller. de versioner jeg har skrevet ligger mellem 3500 og 4000 ord, men plejer at skære lidt af når jeg arbejder med teksten til sidst.

Jeg kunne evt bygge novellen op omkring drengens fødselsdage, vil rigtig gerne have at indikationen af tid er inkorporeret i teksten. Det bliver meget mere flydende at læse på den måde.

6 år siden
6 år siden

En kortroman er jo netop en tekst, der er for lang til at være en novelle, men for kort til at bare kaldes en roman. De er ofte delt i kapitler og indgår som dele af novellesamlinger, hvor noveller så fylder bogen ud.

6 år siden
6 år siden

Du har skevet novellen igennem tre gange, skriver du. Måske skal du skrive den en fjerde og femte gang med. Det virker som at være tungt, psykologisk stof. Det kan vist ikke andet end være svært. - Det er en god ting, at du har fået den skrevet igennem, så har du i hvert fald gangen i historien. Så skal du måske lægge den til side et stykke tid, så den kan "lagre" i dit hoved, og så du kan gå løs på den med friske øjne. Når man arbejder for meget med en sag, er det som om man graver sig dybere og dybere ned, så man ikke mere kan bevæge sig og få overblik. Du må op af det hul du har gravet dig ned i.

Jeg forstår ikke, hvorfor der ikke må være kapitler. Det er vel historien selv der bestemmer hvilken form den skal fortælles i. Om den så skal kaldes novelle, kortroman eller noget andet er da lige meget..

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Meget interessant. Så det passer måske i virkeligheden til det projekt som jeg har gang i. Selvom jeg kan frygte at den ikke ville være så let læselig.

Er der nogle regler eller andet jeg skal være klar over, hvis jeg vælger at skrive den som kort roman?

Er der nogen der kan anbefale en bog som indeholder information om de forskellige formater og novelle/kort roman opbygning? Syntes det er meget blandet information jeg finder når jeg søger på nettet. Det bygger tit på personlige holdninger.

6 år siden
6 år siden

Kåemer - det er med tanke på læseren at jeg gerne vil have det som en novelle. Ideen er at skrive samlingen til pårørende til veteraner, veteraner og veteraner med PTSD.

Drømme scenariet er at den står på veteran centre i danmark, hvor folk kan gribe den og læse den i "nuet".

Hvis man har PTSD diagnosen er problemet tit at fokusere i længere tid af gangen. Derfor vil jeg gerne holde det forholdsvis kort. Især fordi mine noveller har den karakter som de har.

Det skal være let læseligt i den forstand at jeg er bange for at tabe folk inden slutningen, fordi det kan ramme et sted hvor folk har "ondt".
Håber at det giver mening.

Mit problem er også at når jeg får lysten til at skrive, så er det når mit eget PTSD banker mig i hovedet. Så kommer jeg ligesom ind i stemningen og det kan virke begrænsende.
Men kan godt se din pointe i at jeg bare skal skrive den igen og igen, indtil at jeg måske får den inspiration som jeg har brug for.

6 år siden
6 år siden

Hej Steffen

Det lyder som et rigtig godt formål med din historie, men historien må jo alligevel leve på sine egne litterære betingelser.

Naturligvis er der regler for de forskellige genrer, men de er snarere definitioner. Reglerne kan hjælpe dig med at få form på din historie, men det er dig og historien selv der bestemmer formen.

Det er ligesom med grammatik. Det er godt at kende de grammatiske regler, men efterhånden glemmer man reglerne og kan lade sprogfantasien spille frit.

Man kan selvfølgelig skrive en novelle på mange raffinerede måder, men det lyder for mig, som om din historie skal fortælles ligefremt og uden særlige kunstgreb. Så hvad med at forestille dig at du sidder over for en der tilhører din målgruppe, og fortæl din historie så levende du kan. Tal direkte til personen.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Du kommer med mange guldkorn, dejligt.

Ang direkte tale: Den vil jeg tage til mig. Har ihvertfald fået en ide om hvordan næste version skal anfægtes.
Tak.

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Novelle - input til håndtering af tidslinie. er startet 01/11-2017 08:30 af Steffen Häggqvist (Pino) og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3Seksuelle overgreb, og det manglend...
4 dage siden · AnsuLa
2Krimikonkurrence Leitura
6 dage siden · heksemutter
45Dagens DJ
10 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
16 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
16 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
1 måned, 2 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned, 8 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 8 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 12 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 21 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
3 måneder, 3 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 15 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 22 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 23 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 26 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 27 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 29 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
4 måneder siden · Tungnemt
4163Dagens ord
4 måneder, 7 dage siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
4 måneder, 21 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
5 måneder siden · Skriverkunstner
8Poesi forlag søges
5 måneder, 11 dage siden · heksemutter
3Dagens Dok
5 måneder, 24 dage siden · HamDenKorte
5God digital bogside
5 måneder, 25 dage siden · HamDenKorte
3Dansk eller Engelsk?
5 måneder, 26 dage siden · cell
5Dagens Sketch (del en sketch/joke)
5 måneder, 26 dage siden · HamDenKorte
8Hjælp og råd vedr. Økonomisk værgem...
6 måneder siden · David H

Tekstdebatter

4Digtteknikker: GAS-sætninger
16 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
16 dage siden · Tungnemt
0Astronautens Poetik
1 måned, 8 dage siden · Tungnemt
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 12 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 21 dage siden · AnsuLa
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
6 måneder, 5 dage siden · Skriverkunstner
34Hvad inspirerer dig
6 måneder, 6 dage siden · Skriverkunstner
4Til dem der skriver romaner...
9 måneder, 16 dage siden · MollyTrine
3Redigering for nybegyndere
1 år siden · Zofrost
9Kritik til tale
1 år, 3 måneder siden · Nicolas Jessen
8Hvor mange læser egentlig noveller ...
1 år, 6 måneder siden · Henning Nørgård
2Definitionen på erotiske tekster
1 år, 7 måneder siden · Nettish
9Hvornår har en begyndelse for meget...
1 år, 7 måneder siden · Gandalflight
12Hvordan skriver man en musical?
2 år siden · Cath Brown
3Spørgsmål om promovering af sin bog...
2 år siden · Savanti
6Teater stykke
2 år siden · Nicolas Jessen
0ideer og inspiration
2 år siden · Rising star
0Kritik / personlig / offentligt
3 år siden · Brehmer
0Inspirationsråd til at skrive digte
3 år siden · belmindelig
10Skriveblokering/flow
3 år siden · Prem
2opbygning
3 år siden · Avj81
7Novelle vs Kort Roman
3 år siden · mlsj
0Hej Alle sammen!
3 år siden · mlsj
9Voldtægter og overgreb
3 år siden · Ormstunge
3Ja ja, ser man det.
3 år siden · dino
20Hvad hedder det modsatte
3 år siden · Wernn
30Hvad er meningen med
3 år siden · Wernn