Tekstdebatter · Novelle vs Kort Roman

7 svar
Senest opdateret 3 år siden · 7 bruger(e) deltager
3 år siden

Bare to hurtige spørgsmål.
Hvor lang må en novelle være i jeres øjne, før den krydser over i roman stadiet?

Er det okay med jer at fortsætte en novelle-historie i 2-3-4 dele, eller ville i så mene at det skulle skrives som samlet værk?

Hvad er jeres egen mening ?

3 år siden
3 år siden
#1

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden
3 år siden

Det er så min personlige mening:

Det handler ikke kun om længden, selvom mere end 100 sider er meget for en novelle.
Men det er også noget med opbygningen.
En noveller er normalt uden inddeling i kapitler.
Og en novelle har oftest et enkelt tema der belyses.

En roman minder om en symfoni: Inddelt i satser, en intro, præsentation af hovedtemaer og sidetemaer, en gennemføringsdel, et klimax, en koda/afslutning.
En novelle svarer så til et kortere kammerstykke hvor materialet ikke spreder sig så meget.
En roman har typisk et spændingsklimaks der efterfølges af nogle konkluderende bemærkninger. Spændingen kulminerer ikke i sidstelinje! Gjorde den det, ville man tro at der var revet nogle sider ud til slut.
En novelle, derimod, kan ende i en åben akkord. Her accepterer man at der "ikke er revet sider ud til slut." Den ender simpelthen der.

Tænk på en krimi: Der meldes om et lig. Man møder detektiven, der indsamles spor, der sker måske flere forbrydelser der har relation til det første lig. Så kommer detektiven i fare, men redder sig til slut. Omsider fanges forbryderen i en dramatisk jagt og man slapper af på stationen og diskuterer forløbet. Eller der sker en forvikling i privaten. Konen skrider og detektiven der nu er ladt alene lægger op til næste bog om den berømte detektiv. (Det er moderne at detektiven IKKE ligner den hyggelige familiefader Barnaby!)

I en novelle, kan en person bevidne en forbrydelse. Personen går hjem i mørket, låser sig ind, og novellen slutter, hvor personen står ved vinduet og reflekterer over verdens elendighed. Det er den "åbne akkord." Forbrydelsen opklares IKKE! Vi ved ikke hvordan det ender.

Selvom novellen næsten altid er kortere end selv små romaner, er der ikke et absolut kriterium med præcist antal sider.
I. P Jacobsen skrev en lang fortælling, "Mogens" som kaldes en novelle. Jeg mener den er på omtrent 100 sider.

3 år siden
3 år siden

Dino sammenligner en roman med en symfoni. Det er jeg enig i. en novelle er da en sonate. Men en symfoni kan være meget kort, som nogle af Mozarts symfonier, og en sonate kan være meget lang, som nogle af Beethovens sonater.

En roman kan være mere løs i kompositionen med mange digressioner, men en novelle må være mere stram i kompositionen. Det er således mere formen end længden der afgør om en tekst er en roman eller en novelle.

For øvrigt, det jeg selv skriver foretrækker jeg at kalde historier eller fortællinger. Det giver mere frie hænder.

3 år siden
3 år siden

Tak til Flemming Dalsgaard for en rigtig god forklaring.

For mit vedkommende arbejder jeg pt nok lidt ureglementeret. Med eksperimentelle tekst stykker som givetvis hverken er det ene eller det andet.

'En leg med døden' er blevet til noget der måske minder om en føljeton med Lene Lindstok som hovedperson.

3 år siden
3 år siden

Jeg synes det er en god idé at lave en disposition som planlægning af en roman.
Så har man et overblik hvilke væsentlige handlingselementer der skal med. Og dispositionen behøver ikke være kapitelinddelingen.
Og man behøver ikke begynde med side 1. Dispositionen gør det muligt at begynde der hvor pennen føles mest livlig her og nu.

Det vil så være karakteristisk at en roman har en disposition med mange punkter. En novelle kan nok være ned til et.

3 år siden
3 år siden

Hej Frederiksen! Jeg gå på hf. I går sad jeg lige og læste på det du spørger om. En novelle er oftes under 50 sider før det gå hen og bliver en roman. Mvh maria

3 år siden
3 år siden

Novellen er ofte under 50 sider, og handlingen tager udgangspunkt i en enkelt person, et enkelt sted. I nogle noveller foregår handlingen i løbet af en dag, mens der i andre udspiller sig en handling over længere tid, dog meget sjældent længere end et menneskeliv. En novelle fremstår mere entydig i sin behandling af en problemstilling eller konflikt end en roman.

3 år siden

Besvar debattråd

Debatten Novelle vs Kort Roman er startet 23/01-2021 00:57 af N.K. Frederiksen (Ormstunge) og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

0Krimikonkurrence Leitura
2 timer, 7 minutter siden · heksemutter
45Dagens DJ
3 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
8 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
8 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
25 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 4 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 14 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 26 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 7 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 14 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 15 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 18 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 19 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 21 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
3 måneder, 22 dage siden · Tungnemt

Tekstdebatter

4Digtteknikker: GAS-sætninger
8 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
8 dage siden · Tungnemt
0Astronautens Poetik
1 måned siden · Tungnemt
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 4 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 14 dage siden · AnsuLa
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
5 måneder, 28 dage siden · Skriverkunstner
34Hvad inspirerer dig
5 måneder, 28 dage siden · Skriverkunstner
4Til dem der skriver romaner...
9 måneder, 8 dage siden · MollyTrine
3Redigering for nybegyndere
1 år siden · Zofrost
9Kritik til tale
1 år, 3 måneder siden · Nicolas Jessen
8Hvor mange læser egentlig noveller ...
1 år, 6 måneder siden · Henning Nørgård
2Definitionen på erotiske tekster
1 år, 7 måneder siden · Nettish
9Hvornår har en begyndelse for meget...
1 år, 7 måneder siden · Gandalflight
12Hvordan skriver man en musical?
2 år siden · Cath Brown
3Spørgsmål om promovering af sin bog...
2 år siden · Savanti
6Teater stykke
2 år siden · Nicolas Jessen
0ideer og inspiration
2 år siden · Rising star