Tekstdebatter · Skriveblokering/flow

10 svar
Senest opdateret 3 år siden · 8 bruger(e) deltager
5 år siden

Hej derude
Som nogle af jer måske er klar over, så er jeg i færd med at skrive en roman (som de fleste andre herinde), og sidder midt i en famøs skriveblokering (som jeg godt ved ikke findes, men I ved hvad jeg mener). Jeg har lige rundet 2/3 af historien og burde egentlig være begejstret over at bevæge mig hen imod klimaks, men nej nej, det var ikke sådan det skulle forløbe.
Mit redigerings-gen bliver ved med at sænke farten for mig, og den lejlighedsvise dårlige selvtillid omkring projektet får mig til at se det hele meget kritisk og stille spørgsmål som "burde min hp brække benet nu?" eller "gad vide om læseren overhovedet er fuldt med hertil?"
Hvad er jeres erfaringer med skriveblokader (som ikke findes, ja ja, I know) og hvor længe varede det, før I kom tilbage i ilden (eller opgav?) ?
Jeg leder egentlig ikke efter gode råd, for min Gud, dem er der mange af, men mere at høre fra ligesindede, der deler min erfaring, så jeg ikke er helt Palle Alene i Verden. :)
vh Natashia

5 år siden
5 år siden

Jeg husker at komponisten Stravinsky oplevede i sin ungdom at have et omtrent helt værk i sit hoved, men ikke vidste hvordan han skulle få det skrevet ned på nodepapiret. Det kan måske kaldes en blokering. (Som heldigvis var midlertidig. Ellers havde Sacre de Printemps ikke eksisteret.)

Så blokering er vel noget med at bogen eksisterer et sted i vort mentale cyberspace, blot spærret ude fra de dele af hovedet der kan kommunikere med den fysiske omverden - skrivemaskinen.

Men der er også en anden slags blokering der handler om at man ikke kan få kringlet sin historie på en måde der gør den værd at skrive ned.

Det der hæmmer mig er nok selve den grundlæggende inspiration. Har jeg idéen til en historie kan jeg godt skrive den.
Og så er der jo igen forskelle på den lille koncentrerede novelle og det store romandrama. Og jeg er nok bedst til den korte historie.

Du er i gang med en roman. Og det er vigtigt at der er balance imellem forskellige dele, så det hele bliver en skulptur der giver mening for læseren. Og det er hundesvært, desværre.

Men bedste ønsker!

5 år siden
5 år siden

Ja, det er mega svært og kræver afsindig lang tid før alle kapitler og tråde er bundet ordenligt sammen! Lidt ligesom at lægge et puslespil på 10.000 brikker.

5 år siden
5 år siden

Jeg plejer at gå i gang med at skrive noget andet. Den nye glade energi der strømmer igennem mig, når jeg jeg skriver på noget nyt, kanaliserer jeg over i det gamle. Det gør også, at man efter nogen tid, kan se sit værk med mere friske øjne. Problemet er vel også, at man stirrer sig blind på sit eget arbejde, og ikke længere kan skelne skidt fra kanel. Jeg har læst det du har skrevet, og jeg synes det er fantastisk.

Mvh. Hanne

5 år siden
5 år siden

Wow, mange tak. Da jeg rundede midtpunktet, og havde fejret det, gik jeg død. Gad bare ikke rigtig høre mine egne ord længere. Så nu har jeg læst 8 bøger og er fyldt så meget op af andres ord, at der nu er plads til mine egne igen, uden at jeg brækker mig. :)

5 år siden
5 år siden

et mine bedste råd er nok jeg har lille bog med små sætninger eller ordsprog hvis jeg køre død så blader jeg lidt i den eller jeg laver noget andet sjovt som man lige kan få en ide midt i en opvask

5 år siden
5 år siden

Hej Natashia
Jeg har i efteråret gået på et skrivekursus gennem AOF det har været befordrende, med sjove inspirerende skriveøvelser, på trods af at jeg ikke rigtig er kommet nogen vegne med de tekster jeg er i gang med. Bare det at få skrevet lidt, og eller noget andet, gør at jeg ikke helt føler jeg er gået i stå. En af mine medkursister fortalte at der findes en udmærket bog om at skrive, en slags 12 ugers forløb med forskellige øvelser hver uge. En bog man selv kan arbejde ud fra. Jeg synes den lyder spændende. Den hedder "Kreativitet" og er skrevet af en der hedder Julia Cameron. Måske kan du også bruge den? Med gode tanker fra Ulla

5 år siden
5 år siden

Du er ikke alene!
Jeg kender det så godt! Lige præcis det der med at blive træt af sine egne ord, ("Hvor mange steder har jeg ikke skrevet noget lignende?" "Jeg beskriver alt for meget" "Det lyder alt for konstrueret" etc...) og som du skriver, så dukker "læseren" pludselig op, for man sidder der med sine egne kritiske briller og ser sine ord udefra og pludselig bliver man selv til "læseren" og al ens kritik som læser må betyde, at ingen andre læsere ville hænge på så langt.
SUK! Hvor jeg kender det...

Og du får lige et klip her:


- Jeg er fuldstændig på George R. R. Martins hold, og det er da betryggende for sådan nogle som os at se, at selv store forfattere kan have det på samme måde :)

Jeg er selv ved at skrive en fantasyroman og har en del gange i løbet af det sidste halvandet år stødt hovedet ind i en mur af skriveblokering, og jeg har taklet det lidt forskelligt hver gang.
Sidste efterår lagde jeg projektet væk i lidt over en uge, og skrev i øvrigt kun meget lidt på andet. I stedet læste jeg bøger (som du skriver, virker det også godt på mig, at blive fyldt op med andres ord!), ryddede op, gik ture og hvis jeg satte mig til computeren skrev jeg på noget helt andet, noget jeg vidste var dårligt, i et forsøg på at tømme klicheer og platheder ud af systemet.
I foråret stødte jeg på ny på en blokering, men denne gang var jeg mere bevidst om, at min blokering skyldtes manglende viden om mit eget univers. Jeg gav mig til i så meget som en måned, at skrive om samme univers, men en anden karakter et andet sted og i en anden tid. Det var vildt fedt og gav mig enormt meget viden. Og havde også lige den effekt som Hanne beskriver: Det blev sprudlende og energifyldt at skrive igen. Begyndelser er bare (i min verden) sjovere at skrive og alle pludselige indfald kan komme med og få betydninger. Universet blev pludselig meget levende for mig, og ikke, som det til en vis grad havde været før, en primært optænkt ting, med et særligt formål. Efter den måned var jeg så klar til at fortsætte på min primære historie.
Henover sommeren fik jeg ikke skrevet meget, og da jeg til august kiggede på det igen, havde jeg svært ved at komme tilbage, og i gang. Jeg fik lyst til at udforske nogle andre karakterer end min hovedperson, og begyndte mest for min egen forståelses skyld at skrive med synsvinklen hos andre karakterer. Og det virkede! Derfor skrottede jeg (for gud ved hvilken gang) alt hvad jeg havde skrevet og begyndte på bar bund med skiftende vinkler.
Jeg tror jeg er i gang med min femte omskrivning nu... Og jeg tror det er første gang, jeg rigtig føler mig tilfreds så langt inde (omkring 180 sider).

Jeg tror det bliver lettere at tage sine kritikkerbriller af med tiden.
Hvis man er født med en perfektionistisk indre kritikker, kan det være så lammende at krive, men med benhårdt arbejde kan den godt trænges i baggrunden:
Nok også på grund af mine mange omskrivninger er jeg ved at lære mig selv på mere end bare et teoretisk plan, at der ikke er noget af det, jeg skriver her og nu, der ikke kan rettes/ændres/skrottes/vendes på hovedet senere, hvis jeg synes. Når jeg sidder og kigger tilbage i mine gamle versioner, kan jeg ryste på hovedet af mig selv over mange og lange kommentarer omkring sproglige formuleringer - når jeg læser det nu, ved jeg, at det kun har tjent den funktion at sænke mig, for alting ser anderledes ud og netop den scene er måske blevet omskrevet 3 gange siden og lyder helt anderledes nu.
Derfor er jeg ikke længere så kritisk når jeg skriver (jeg kan stadig godt gå i stå over formuleringer, jeg finder trættende eller detaljer til min baggrund, dog, men i det store hele bryder det mig ikke ned længere) og jeg er blevet virkelig god til bare at markere steder, jeg ikke er tilfreds med, med et "OBS!" eller "Omskriv!", og så kører jeg videre.
Min daglige Wordcount er steget enormt de sidste to måneder og selvom jeg er helt klar over, at det ikke er perler alt hvad jeg skriver har jeg tillid nok til at det kan det godt blive senere, og så slipper jeg den der.
Jeg er også begyndt at skrive på café med en veninde hver 14. dag og jeg er virkelig produktiv i de tre timer vi sidder sammen. Noget ved den situation presser mig til ikke at gå i stå (og der er heller ikke så meget at gå i stå over - jeg er hverken på internettet eller kan give mig til at støvsuge). Så det kan også hjælpe mig ud af en skriveblokering.
Endelig vil jeg også lige nævne at jeg har fundet sammen med en skrivegruppe, og det har også virkelig skubbet mig fremad og holder mig til ilden. Det gør også, at jeg ved jeg får gjort plads til at redigere i min roman, efterhånden som jeg sender det til dem. Alene denne proces med at klargøre romanen bid for bid hjælper både med at fornemme sammenhængen og overblikket for mig, og også med at se et middelmådigt stykke tekst blive nogenlunde skarpt og tage bedre form forholdsvist let - det hjælper lidt med optimismen, også på dage, hvor jeg synes alt jeg skriver er noget øv, som ingen nogensinde vil læse. (Og bare fordi jeg har en øv-dag er det jo ikke sikkert, at det jeg skriver er lige så skidt som jeg føler det den dag).
God skrivelyst til dig :)

5 år siden
5 år siden

Hold da fast! Sikke en kommentar! :) Hvor er det fedt at høre (eller tragisk vel egentlig), at jeg ikke er alene med skrivefrustration.
Jeg fandt i sidste uge ud af, at grunden til, at jeg var gået i stå, var fordi, eg havde læst og hørt så mange interviews og råd og vejledning omkring skrivning og strukturering, at jeg ikke længere syntes min historie levede op til de plotmæssige kriterier, jeg stødte på. Men efter længere tids surmulen og forvirring gik det op for mig, at de stortset alle sammen havde snakket om plotdrevne historie og ikke karakterdrevne, og min er i særdeleshed karakterdrevet. Så da den brik faldt på plads hos mig, fik jeg ligesom min selvtillid tilbage, så jeg ikke lægnere sidder med følelsen af, at det er noget værre l..., jeg sidder og skriver. :) Nogle gange kan man få lidt for mange råd, hva'. Så lige nu holder eg mig for ørerne, og forsøger at skrive det, jeg selv synes. Så må redigeringsrunder stå for at rette til. :)

5 år siden
5 år siden
#9 Polo

Ifølge Julia Cameron er det ressourcerne, der skal fornys og fyldes op, når man er gået i stå. Man skal gå alene ud og få en kunstnerisk oplevelse - eller flyve i luftballon. Det er lidt svævende, hvad hun beskriver og jeg synes sommetider, hun modsiger sig selv, men det er noget med at få indtryk og gerne komme lidt ud af sin "comfort zone".
Hun er egentlig ok og har mange gode råd, når bare hun ikke begynder på alt det med at lytte til beskeder fra det alvidende univers og den slags.

Da jeg selv levede en free lance skribent tilværelse for snart mange år siden, oplevede jeg også at gå i stå. Og så læste jeg af en eller anden grund politiske biografier. Jeg aner simpelthen ikke hvorfor. Det var ikke noget, jeg bevidst valgte i starten, men det endte tit med det. Og efter at have læst om Engells, Bjerregaards eller Fog Rasmussens intriger var jeg da klar til at skrive igen.

Er man gået i stå, kan det desværre også betyde, at man er begyndt at kede sig ved historien. Så må man stramme op, for i de tilfælde vil læseren med 100% sikkerhed også kede sig.

5 år siden
3 år siden
#10

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden

Besvar debattråd

Debatten Skriveblokering/flow er startet 06/12-2018 13:29 af Natashia Hansen (NAHansen) og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

2Krimikonkurrence Leitura
1 dag, 19 timer siden · heksemutter
45Dagens DJ
5 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
11 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
11 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
27 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned, 3 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 3 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 7 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 17 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 28 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 10 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 17 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 18 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 21 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 22 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 24 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
3 måneder, 25 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
4 måneder, 2 dage siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
4 måneder, 16 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
4 måneder, 25 dage siden · Skriverkunstner
3Fortivlet: Ægteskab uden romantik -...
4 måneder, 27 dage siden · Maria77
8Poesi forlag søges
5 måneder, 6 dage siden · heksemutter
3Dagens Dok
5 måneder, 19 dage siden · HamDenKorte
5God digital bogside
5 måneder, 20 dage siden · HamDenKorte
3Dansk eller Engelsk?
5 måneder, 21 dage siden · cell
5Dagens Sketch (del en sketch/joke)
5 måneder, 21 dage siden · HamDenKorte
8Hjælp og råd vedr. Økonomisk værgem...
5 måneder, 25 dage siden · David H
162Hvad er du taknemmelig for i dag?
5 måneder, 25 dage siden · Ansu
2Voldtægts-kultur
5 måneder, 26 dage siden · Ansu
3Forlags forretnings-model
5 måneder, 28 dage siden · Ansu
521Kontraster
5 måneder, 28 dage siden · Brehmer
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
6 måneder siden · Skriverkunstner
3Din yndlings kirken salme sang
6 måneder siden · Skriverkunstner
34Hvad inspirerer dig
6 måneder, 1 dag siden · Skriverkunstner
6Word og teknik.
6 måneder, 8 dage siden · MollyTrine
3Egen hjemmeside⁸
6 måneder, 23 dage siden · David H
1Skrivekonkurrence
6 måneder, 28 dage siden · grkemacar
4Vedrørende litteraturtidsskrifter
8 måneder, 9 dage siden · heksemutter
0Den kærlighed
8 måneder, 20 dage siden · MariaMolgaard
16Jeg bliver udgivet!
8 måneder, 21 dage siden · Bahlsen
38'Penge'
8 måneder, 25 dage siden · Denungeblødende...

Tekstdebatter

4Digtteknikker: GAS-sætninger
11 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
11 dage siden · Tungnemt
0Astronautens Poetik
1 måned, 3 dage siden · Tungnemt
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 7 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 17 dage siden · AnsuLa
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
6 måneder siden · Skriverkunstner
34Hvad inspirerer dig
6 måneder, 1 dag siden · Skriverkunstner
4Til dem der skriver romaner...
9 måneder, 11 dage siden · MollyTrine
3Redigering for nybegyndere
1 år siden · Zofrost
9Kritik til tale
1 år, 3 måneder siden · Nicolas Jessen
8Hvor mange læser egentlig noveller ...
1 år, 6 måneder siden · Henning Nørgård
2Definitionen på erotiske tekster
1 år, 7 måneder siden · Nettish
9Hvornår har en begyndelse for meget...
1 år, 7 måneder siden · Gandalflight
12Hvordan skriver man en musical?
2 år siden · Cath Brown
3Spørgsmål om promovering af sin bog...
2 år siden · Savanti
6Teater stykke
2 år siden · Nicolas Jessen
0ideer og inspiration
2 år siden · Rising star
0Kritik / personlig / offentligt
3 år siden · Brehmer
0Inspirationsråd til at skrive digte
3 år siden · belmindelig
10Skriveblokering/flow
3 år siden · Prem
2opbygning
3 år siden · Avj81
7Novelle vs Kort Roman
3 år siden · mlsj
0Hej Alle sammen!
3 år siden · mlsj
9Voldtægter og overgreb
3 år siden · Ormstunge
3Ja ja, ser man det.
3 år siden · dino
20Hvad hedder det modsatte
3 år siden · Wernn
30Hvad er meningen med
3 år siden · Wernn
4Hvornår er en tekst mest for børn?
3 år siden · Pia Hansen
31Hvad mener i?
4 år siden · Jack the Rapper...
5Direkte tale i udlandet
4 år siden · Kafkaesque
33Forfatteri og ensomhed
4 år siden · Wernn
1HJÆÆLP
4 år siden · Morten Vesterga...
2Hvedekorns bud på hvad et godt digt...
4 år siden · hermanøv
3Fatter du det?
4 år siden · Wernn
7Redigering
4 år siden · NAHansen
5Bøger om at skrive
4 år siden · neran
1En god slutning
4 år siden · dino
3Hjælp til handling
5 år siden · Det Anonyme Pun...
1Dagbøger
5 år siden · dino
6Sprogproblemer
5 år siden · Marver
102Kontraster
5 år siden · Engbo