Tekstdebatter · Hjælp til handling

3 svar
Senest opdateret 5 år siden · 3 bruger(e) deltager
5 år siden

Hej alle,

Jeg er stødt ind i lidt af en krise og håber på, at andre hjerner måske bærer rundt på løsningen til mit problem.

Først lidt baggrundsviden:

Jeg er i gang med en engelsk roman, som foregår i en lille opdigtet by på den engelske kyst. Byen er under karantæne grundet mistanke om et udbrud af en meget smitsom og besynderlig sygdom, selvom de færreste af beboerne tror på, at der er grund til egentlig bekymring. Dette er settingen for mine to hovedpersoner, hhv. en ung kvinde og en ung fyr (begge 20 år gamle), der nu er spærret inde i denne lille by og støder på hinanden, men der er mildest talt ikke meget at tage sig til, og særligt min kvindelige hovedperson keder sig og længes efter spænding. Min mandlige hovedperson er meget stilfærdig og følger mest bare med, fordi han er for høflig til at sige nej og desuden ikke har noget bedre at foretage sig. Han er lokal og har et temmelig tamt og udramatisk liv, hvorimod hun er flygtet fra en voldsomt dysfunktionel familie og jævnligt flytter fra sted til sted. I al sin enkelthed går første del af romanen ud på, at de mødes under disse sære omstændigheder og i løbet af et døgn - indtil karantænen ophæves, og hun rejser - udvikler et temmelig usædvanligt venskab, der kommer til at have en uforudset påvirkning på deres efterfølgende voksenliv (romanens del 2). Jeg vil understrege, at der ikke er tale om et romantisk forhold, men at det i løbet af dette døgn er yderst vigtigt for resten af fortællingen, at de virkelig "bonder".

Mit problem består i det, som de skal foretage sig i løbet af dette døgn - jeg vil bl.a. gerne have, at de sniger sig forbi politiet, som bevogter byens grænse, for at gøre/finde noget i nabobyen (sandsynligvis på kvindens opfordring, eftersom hun er den mest eventyrlystne). Hvad kunne deres mission i nabobyen være? Derudover består der et problem i, at fortællingen ikke må blive alt for actionpræget, da det er vigtigt, at det døgn, det tilbringer sammen, senere fremstår mindeværdigt pga. deres forhold og ikke usædvanlige oplevelser. Jo mere banalt, jo bedre.

Det korte af det lange er, at jeg altså er fanget i et paradoks, der lyder: hvordan kan handlingen være så triviel som mulig, samtidig med at der er en handling, man ikke falder i søvn af, og som skaber afsættet for deres samtaler og kemi?

Jeg indser, at det måske er et svært spørgsmål at besvare med så begrænset information. Hvis nogen skulle være så venlige at have tålmodigheden og lysten til at hjælpe, skal de være velkomne til at spørge yderligere ind til historien.

5 år siden
5 år siden

Jeg kan sagtens se de to personer for mig, hun livlig og udadfarende, han sky og tilbageholdende. Hun fascineret af hans ro, og han tiltrukket af hendes livlighed og energi. Spændingen i det eller de døgn hvor der intet sker, må være at bygge på følelserne og spændingen mellem de to. Ikke så meget ydre handling men så meget mere indre.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Det er svært at svare på med begrænset information, men der opstod lidt idéer, da jeg læste dit oplæg, så dem får du lige med:

Ift. missionen i nabobyen:
Har hun måske en bekendt (ikke en ven!) i nabobyen, som hun har lånt penge og siden fortrudt, fordi han/hun er typen der aldrig har penge længe nok til at betale gæld tilbage? Hun skal bruge pengene inden hun rejser, og derfor kan hun ikke vendte til karantænen ophæves? Han tilbyder hende måske at hun kan få penge af ham, men det vil hun ikke tage imod er en principsag, at den der skylder også er den der betaler. (Måske er han lidt stor af bygning, og derfor perfekt at have med, for at gøre indtryk - ikke at han kunne gøre en flue fortræd).

Måske hun også kan redde ham fra noget. Hvis han er stille og sød og bare følger med, kan han måske indgå i relationer der ikke gør noget godt for ham, eller som udnytter ham (det gør hun måske også lidt?). Ikke noget stort ikke noget der ville ødelægge hans liv, men hun kan sætte foden ned for ham eller stille ham kritiske spørgsmål, der lige er nok til at sætte skub i hans egen måde at se sig selv på. Måske hun bare betragter hvordan han følger med hende og gør hvad hun siger, og derfor bliver irriteret på både sig selv og ham. "Han er mere værd end til bare at følge med, og jeg er da en irriterende type at jeg ikke kan lade være med at udnytte hans type"-agtigt? Det kan give stof til eftertanke for dem begge.

Derudover, kan det så måske være deres veje har krydsedes engang i deres tidlige barndom? (Jeg ved godt hun ikke kommer fra byen, men der opstår jo mange situationer i løbet af barndommen hvor man møder børn der bliver 1-dagsvenner). Noget de opdager i løbet af dagen. En lille ting, men noget, der har gjort indtryk på dem. Hvis hun kommer fra en dysfunktionel familie kan han måske have gjort indtryk, fordi han er den første der har behandlet hende som om hun var mere værd? (Nu kan man jo være en dysfunktionel familie på mange måder). Han kan have været retfærdighedens stemme i en ondsindet børneleg (??), og være den første der plantede den lille spire i hende, der sagde hende, at hun var mere værd, og da det går op for hende, at han er den dreng sætter det en masse i gang.
Jeg tænker selv det nok er for meget, men det kan måske gøres elegant uden at virke sådan? Under alle omstændigheder er opdagelsen af en fælles barndomsoplevelse en genvej til at binde dem sammen, og kunne, hvis det gøres elegant, være en fin rød tråd med to 1-dagsoplevelser :)

Under alle omstændigheder tænker jeg, det er vigtigt at der er ligevægt i deres forhold. Som Kåemer skriver, så har de begge en fascination af hinanden, netop fordi de er modsætninger, og det er vigtigt, at de lærer lige meget af hinanden, at de begge ser nogle værdier ud fra den andens måde at leve/være på - begge har sine fejl og sine styrker og de skal blive tydelige i løbet af det døgn :)

God arbejdslyst!

5 år siden
5 år siden

Tusind, tusind tak for meget nyttige svar!

Kåemer har uden tvivl ret i, at historiens fokus er deres indbyrdes forhold, og at der netop opstår en særlig spænding som følge af deres modsætninger, selvom de samtidig har det tilfælles, at de begge føler sig ret så ensomme og fortabte. Som sagt må handlingen derfor gerne være triviel. Dog skal der jo være en handling. De motiveres næppe til at dele deres følelser, hvis de bare sidder på en café og sludrer hele dagen lang.

Og Michala - det er virkelig nogle interessante idéer! Og tak for et så udførligt svar, det værdsætter jeg virkelig.

Det med, at de kunne have mødt hinanden i barndommen, må jeg lige tygge på. På den ene side ser jeg gerne, at deres liv støder sammen så flygtigt som muligt og uden forhenværende eller efterfølgende møder. Samtidig kan jeg ret godt lide det skæbneagtige over, at de har tilbragt så lidt tid sammen, men spredt over hele deres liv (i romanens del 2 mødes de 12 år senere, og så er der sket en del).

Og det med pengene er bestemt heller ikke tosset. Det er også sjovt, at du nævner det med, at han bliver udnyttet - det har jeg faktisk allerede med i bogen. ;) Hans (eneste) ven Mikey er nemlig ret så selvoptaget, og min hovedperson hænger egentlig kun ud med ham, fordi det nu er sådan, det er. Senere kommer han naturligvis til at indse, at han har spildt sin tid.

Mikey er ret så paranoid ift. sygdommen - jeg har derfor overvejet, om han kunne flygte forbi politiet for at komme i sikkerhed og fx blive fanget og fængslet, hvorefter de to hovedpersoner (med hvilken motivation?) kunne prøve at nå frem til ham. Igen frygter jeg dog, at det bliver for action-redningsaktion-agtigt.

Måske kunne Mikey have en genstand på sig, som de to hovedpersoner har brug for, hvis det kunne vække gode ideer hos nogen? Min hjerne er i hvert fald begyndt at brainstorme igen, så tak for det!

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Hjælp til handling er startet 08/04-2019 23:12 af Det Anonyme Punktum og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

5Dine største inspirationskilder?
6 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
25 dage siden · Tungnemt
4Dage med Ralf.
26 dage siden · MollyTrine
10Berøringsangst mht. kommentarer?
1 måned, 18 dage siden · David H
2Hvor blev digtene af?
1 måned, 26 dage siden · Tungnemt
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
2 måneder siden · Kafkaesque
43Dagens DJ
2 måneder, 2 dage siden · Ansu
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 3 dage siden · Tungnemt
25Digte
2 måneder, 7 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
2 måneder, 8 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
2 måneder, 11 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
2 måneder, 12 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
2 måneder, 14 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
2 måneder, 15 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
2 måneder, 22 dage siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
3 måneder, 6 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
3 måneder, 15 dage siden · Skriverkunstner
3Fortivlet: Ægteskab uden romantik -...
3 måneder, 17 dage siden · Maria77
8Poesi forlag søges
3 måneder, 26 dage siden · heksemutter
3Dagens Dok
4 måneder, 9 dage siden · HamDenKorte
5God digital bogside
4 måneder, 10 dage siden · HamDenKorte
3Dansk eller Engelsk?
4 måneder, 11 dage siden · cell

Tekstdebatter

5Dine største inspirationskilder?
6 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
25 dage siden · Tungnemt
2Hvor blev digtene af?
1 måned, 26 dage siden · Tungnemt
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 3 dage siden · Tungnemt
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
4 måneder, 20 dage siden · Skriverkunstner
34Hvad inspirerer dig
4 måneder, 21 dage siden · Skriverkunstner
4Til dem der skriver romaner...
8 måneder, 1 dag siden · MollyTrine
3Redigering for nybegyndere
10 måneder, 28 dage siden · Zofrost
9Kritik til tale
1 år, 2 måneder siden · Nicolas Jessen
8Hvor mange læser egentlig noveller ...
1 år, 5 måneder siden · Henning Nørgård
2Definitionen på erotiske tekster
1 år, 5 måneder siden · Nettish
9Hvornår har en begyndelse for meget...
1 år, 6 måneder siden · Gandalflight
12Hvordan skriver man en musical?
2 år siden · Cath Brown
3Spørgsmål om promovering af sin bog...
2 år siden · Savanti
6Teater stykke
2 år siden · Nicolas Jessen
0ideer og inspiration
2 år siden · Rising star
0Kritik / personlig / offentligt
2 år siden · Brehmer
0Inspirationsråd til at skrive digte
3 år siden · belmindelig
10Skriveblokering/flow
3 år siden · Prem
2opbygning
3 år siden · Avj81
7Novelle vs Kort Roman
3 år siden · mlsj
0Hej Alle sammen!
3 år siden · mlsj