Tekstdebatter · Dagbøger

1 svar
Senest opdateret 5 år siden · 2 bruger(e) deltager
5 år siden

Jeg har spekuleret på, hvad dagbøger egentlig er. Ja, vanligvis er en dagbog noget meget privat, men når man skriver den offentlig som her på Fyldepennen, hvad er den så?

Jeg læser sjældent dagbøgerne her, netop fordi jeg har fornemmelsen af, at det er noget privat.

Men så sker det, at jeg alligevel gør det, og da er jeg stødt på noget der er af høj litterær kvalitet, netop fordi det er så personligt.

Det er som om, at når nogen vil skrive litterært, så skal det være så kunstnErisk, og dermed bliver det let stift og kunstigt, men når de samme mennesker skriver dagbog, så giver de los.

Kan dagbøgernes intimitet overføres til det litterære.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Dagbogen som fænomen kan sagtens ophøjes til litteratur. "Nynnes" dagbog er bestemt anerkendt. Selvom den måske er fiktion.

Men den klassiske dagbog forstået som en persons daglige skriblerier om sig selv - bliver kun kunst, hvis det er en yderst kapabel skribent der er tale om.

I Martin Hansens "Løgneren" bruger han dagbogen som en medtænkt parameter. Bogen er alm. skønlitteratur, men personen taler som til en tænkt person der er en tænkt dagbogs tænkte modbillede.
Han går alene rundt på en lille ø og har i sine tanker en ven som han går og taler til. Og skriver dagbog til.
Så selvom "Løgneren" ikke er en dagbog, er dagbogsbegrebet tænkt ind i handlingen.

En ægte dagbog kunne også komme på tale som en udgivelse. Men så skal skribenten nok hedde Cicero, Himmler, Caruso eller Newton.

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Dagbøger er startet 03/04-2019 08:56 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

4165Dagens ord
2 dage, 22 timer siden · inabsentia
46Dagens DJ
3 dage siden · AnsuLa
3Seksuelle overgreb, og det manglend...
8 dage siden · AnsuLa
2Krimikonkurrence Leitura
9 dage siden · heksemutter
4Digtteknikker: GAS-sætninger
19 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
19 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
1 måned, 6 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned, 11 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 11 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 15 dage siden · Tungnemt

Tekstdebatter

4Digtteknikker: GAS-sætninger
19 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
19 dage siden · Tungnemt
0Astronautens Poetik
1 måned, 11 dage siden · Tungnemt
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 15 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 25 dage siden · AnsuLa
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
6 måneder, 8 dage siden · Skriverkunstner
34Hvad inspirerer dig
6 måneder, 9 dage siden · Skriverkunstner
4Til dem der skriver romaner...
9 måneder, 19 dage siden · MollyTrine
3Redigering for nybegyndere
1 år siden · Zofrost
9Kritik til tale
1 år, 4 måneder siden · Nicolas Jessen