Tekstdebatter · En god slutning

1 svar
Senest opdateret 4 år siden · 2 bruger(e) deltager
4 år siden

Hvad er en god slutning for jer? Har I nogle ideer og tanker?

Jeg har en ide om at der gerne må være noget meget overraskende som man måske kunne have luret, men ikke gjorde. Men læg den del til side, hvad ellers?

Jeg føler selv at jeg er træt af hvordan mange historier ender og en dårlig slutning ødelægger næsten det hele for mig.

Nogle ender med en klassisk "happy ending" som desværre er for nem og kedelig.

Andre ender med at hovedpersonen nærmest har tabt alt hvad han kæmpede for, hvilket efterlader mig med sådan en træls følelse.

Så er der nogen der ender med at man endelig får et eller andet vigtigt afsløret for ens kærlighed og så ikke mere... Det er heller ikke rigtig tilfredsstillende.

Så ville jeg jo gerne vide noget om deres følgende reaktioner ect. - den slutning er for "billig" for mig.
Åben slutning er jeg slet ikke til.

Hvad har I oplevet af gode slutninger?

4 år siden
4 år siden

Hmmmm. Svært at sige generelt.

Selv skelner jeg imellem to slags tekster: noveller og romaner. (Ikke at jeg har skrevet så mange (2) af de sidste, men jeg har en holdning til det.)

En novelle kan slutte i en opadstigende akkord. Et statement der ligesom åbner himlen til læserens beskuelse.

En roman er snarere som en symfoni. Indledning - præsentation af temaer - gennemføringsdel - reprise og koda. Man kan for sig se en kurve der stiger op - forløber nogenlunde jævnt, men med en gradvis stigen (den stigende spændingskurve) for så at synke nedad til slut.
Man ser ofte at selve dramaets kulmination sker nogen tid før selve slutningen. For efter spændingens udladning har man brug for at komme ned på jorden igen, men alligevel at være tilstede blandt personerne.
(Det er lidt som et erotisk møde: man styrter ikke ud ad døren to sekunder efter klimaks!)

Karen Blixen har skrevet "Babettes gæstebud." Den har en vis længde, men er bygget lidt som en novelle. Filmen er tilstrækkelig til at give idé om hvad jeg mener. Filmen har bare flyttet lokaliteten fra det nordlige Norge til Vestjylland.
Når jeg kalder den en novelle er det fordi den beskriver en enkel og veldefineret pointe. Hvad der trækker den lidt i romanens retning er at den trods alt viser personer over et langt tidsforløb. Men sidstnævnte skyldes krav til den tekniske afvikling af pointen.
Den handler om at acceptere "miraklet." Miraklet som er komplet usandsynligt på miraklets præmis. Noget der kun kan ske med Guds hjælp. Kræver man en rationel forklaring, forsvinder miraklet. Og Gud kan så sidde tilbage med følelsen af at have kastet perler for svin.
Det er det jeg mener med at ende i en opadstigende akkord. Den åbner sig mod himlen, og man har ikke brug for et efterforløb, hvor tingene falder i lave. Det KUNNE den godt, hvis det var det der var pointen. Der findes fortællinger eller film, hvor man efter dramaets afslutning står og ser ud over heden og kommer til accept af verdens uendelighed og af at man selv med tiden skal blive gammel og til sidst dø.
Men Babette ender med det "vertikale vue." Man ser mod den åbne himmel og forstår at det uendeligt store kan være tilstede i selv fattiges daglige liv. Når blot man har åbne øjne og kan se miraklet uden at kræve det forklaret.

Novellen stiller et spørgsmål. Og tænker sig hvordan det kan besvares. Hvis nu vi lader der ske sådan og sådan - så vil det se ud som et rent mirakel for den der har været borte længe og ikke ved hvad der er sket siden han var der sidst. Som det skete for generalen.
Pointen er ufattelig godt lavet!
Det er Gud der laver maden! Den hellige menighed ser det ikke, men æder lækkerierne med mavens velbehag, trods løfter om slet intet at kunne smage. Hele deres liv har de higet imod Gud. Men når så Gud kommer til dem og beværter dem, så ser de det ikke. De tror at det er djævelens værk.
Men generalen - "a man of the world" - der kender de lystige nydelser i Paris - han forstår miraklet. Han ved at det er helt umuligt at dette måltid kunne serveres i denne udørk. Men han spørger ikke hvordan. Han beder ikke om at hilse på kokken. Beder ikke om en forklaring. Han suger den følelse ind, at gensynet med sin ungdoms elskede er som at sidde til bords hos Gud.
Denne ene middag er nok, og den vil give mening til resten af hans på andre måder mislykkede liv.

En novelle kan ende abrupt, som en raket der kaster glans over en vellykket nytårsmiddag.
I romanen er der tid til forklaring, og den kan ende stilfærdigt som dagen derpå.

4 år siden

Besvar debattråd

Debatten En god slutning er startet 10/08-2019 23:55 af Suree Lio (Løvinde) og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

2Krimikonkurrence Leitura
1 dag, 16 timer siden · heksemutter
45Dagens DJ
5 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
11 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
11 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
27 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned, 3 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 3 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 7 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 16 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 28 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 10 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 17 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 18 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 21 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 22 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 24 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
3 måneder, 25 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
4 måneder, 2 dage siden · Savanti

Tekstdebatter

4Digtteknikker: GAS-sætninger
11 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
11 dage siden · Tungnemt
0Astronautens Poetik
1 måned, 3 dage siden · Tungnemt
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 7 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 16 dage siden · AnsuLa
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
6 måneder siden · Skriverkunstner
34Hvad inspirerer dig
6 måneder, 1 dag siden · Skriverkunstner
4Til dem der skriver romaner...
9 måneder, 11 dage siden · MollyTrine
3Redigering for nybegyndere
1 år siden · Zofrost
9Kritik til tale
1 år, 3 måneder siden · Nicolas Jessen
8Hvor mange læser egentlig noveller ...
1 år, 6 måneder siden · Henning Nørgård
2Definitionen på erotiske tekster
1 år, 7 måneder siden · Nettish
9Hvornår har en begyndelse for meget...
1 år, 7 måneder siden · Gandalflight
12Hvordan skriver man en musical?
2 år siden · Cath Brown
3Spørgsmål om promovering af sin bog...
2 år siden · Savanti
6Teater stykke
2 år siden · Nicolas Jessen
0ideer og inspiration
2 år siden · Rising star
0Kritik / personlig / offentligt
3 år siden · Brehmer