Religion, politik og samfund · 68

116 svar
Senest opdateret 2 måneder, 14 dage siden · 9 bruger(e) deltager
3 måneder, 7 dage siden

Jeg har spekuleret en del over den sociale udvikling fra 1968 til i dag. Der kan vel ikke være tvivl om, at 68 var et skelsættende år.

Jeg har mest interesseret mig for homoseksuelles forhold, sådan som de har udviklet sig, men udviklingen har jo været på alle samfundsområder. - Så hvad tænker I om det?

3 måneder, 7 dage siden
3 måneder, 7 dage siden

I 1968 var jeg 12-13 år gammel. Og det vil forvrænge mit indtryk af tiden noget.

Mit indtryk af i dag er nok at det var en blanding af godt og skidt. Men markant var opgøret med autoriteter.
Det var autoriteter der satte grænser for mange ting. Og en ny generation af unge mente at tiden var kommet til at sige: "Nu passer det altså os at gøre tingene anderledes og så se hvad der kommer ud af det."

Stor indflydelse fik en ny fortolkning af klassekampen. Man kendte arbejdsmarkedskampen med strejker og fagforeningsledere i habit og slips.
Men fra 68 smed mange slipset. Man ville ikke længere ligne nogen med ambition om at blive taget for pæne solide borgere.
Beklædningen distancerede sig fra pænheden og sammen med hash, lsd kom bare bryster og baller.
Hvorfor skulle man forarges? over nøgenhed i godt vejr og andre måder at danne par på?
Engang i 70-erne var jeg med en ven gået i "huset" i Magstræde, hvor Bøssernes Befrielsesfront holde en koncert i øverste etage. Det var Arne Würgler, Benny Holst, Anders Koppel og ikke mindst Bent Jacobsen. Med sin sjove tøsestemme sang han om "jeg er bøsse og det er jeg glad for!" og "hvordan kan du vide at du ikke er bøsse, når du aldrig har prøvet at holde hans hånd" - eller noget i den retning.
Det var en god koncert med en masse rare og venlige mennesker. Og ingen opførte sig "grænseoverskridende."
Sådanne steder uden grænser fandtes, men der har jeg ikke været.
Men koncerten var et godt eksempel på at et homoseksuelt miljø kan være "æstetisk." Det er noget som mange nogenlunde frisindede har et problem med. De kan acceptere at nogle er anderledes. men de synes ikke homoseksualitet har den skønhed som den to-kønnede romantik kan have.

Klassekampen har spillet en væsentlig rolle. Og den internationale klassekamp har desværre givet problemer. For den har bidraget til at skabe vanskeligheder for de frihedstanker som hviler i det folkelige og (gisp!) nationale sammenhold.

3 måneder, 7 dage siden
3 måneder, 7 dage siden

Jo, jeg husker, vi var ude at samle ind til Land og Fok. Nogle venlige kollektivister bød på kaffe. Jeg husker en bemærkning fra en af værterne. "Jamen, jeg har da sympati for DKP en sig mig, hvorfor går Knud Jespersen med slips." Det var mest de markeringer mange gik ud fra, når man var revolutionær. De goder der står tilbage er jo netop det, at nu går man i byen uden eller med slips eller med cowboybukser. I det gamle Sovjet var det lidt syndigt at gå med cowboybukser.
Jeg ved ikke om jeg har fortalt det her men da jeg var med en delegation fra den danske Fagforeningen for fred. stod jeg og ventede station på bussen, der skulle samle os til et besøg. Det var ved et hotel i Moldavien./Moldava. Jeg blev tiltalt af et par piger - og jeg begreb de ville vide hvor jeg var fra. Det kneb med sproget; men da de viste mig en plads imellem sig, forstod jeg nok, der endelig var nogle , der havde opdaget min charme - indtil jeg opdagede, det var mine cowboybukser de var ude efter. Nå, der kunne nok havde givet lidt romantisk erstatning, hvis jeg havde forudset det. Men jo påklædningen var vigtig i øst og vest; men ikke altid den samme.

3 måneder, 7 dage siden
3 måneder, 7 dage siden

Ja, Engbo, du burde nok have forudset at der var afsætningsmuligheder hvis du havde haft lidt ekstra vestlige herligheder med.

Sådan er det nok: der er prestige i det der er svært at skaffe.
Hvis styret ser skævt til cowboybukser som udtryk for vestlig dekadence, så bliver det en attrået uartighed at gå med dem.

I vesten var den pæne habit udtryk for den sobre borgerlighed. Derfor gik venstrefløjen ikke sådant klædt. Og den dresscode har man endnu i dag! Man kan stadig med rimelig tilnærmelse gætte farven ved at se tøjet der bæres i Folketingssalen eller TV studiet.
Man kan på TV se en redaktør for Berlingske Tidende i T-shirt. Men han er vist heller ikke så borgerlig så det gør noget.

Jeg husker også Knud Jespersen i den pæne mundering. Og dem fra VS i noget mere "afslappet."

Her på Fyldepennen er gået mangen holmgang om den sag der kan være en følge af 68-tankerne: at man iklæder en revolutionær strategi humanismens falske klædedragt.
Fra et revolutionært synspunkt er det aldeles rationalt, for man lader sig styre af teorien om verdens deling i tre. Denne siger: "Folkene i den tredje verden udgør hovedkraften i kampen imod imperialismen og kapitalismen."
Og man går med parolen: "Styrk den internationale solidaritet."

Det lyder jo meget rigtigt! Men det har farlige konsekvenser.

Nationalisme kan føre til ubehagelige udskejelser.
Men antinationalisme er heller ikke ufarlig!

Hvis jeg må citere dig, Engbo:
"jeg husker, vi var ude at samle ind til Land og Fok."
Jeg kender Josephine Fok. Men hvem er Land?

3 måneder, 7 dage siden
3 måneder, 7 dage siden

Jeg kan da se en stavefejl for at begynde med slutningen. Der skal selvfølgelig stå LAND OG FOLK. Land og folk startede som illegal blad under besættelsen. Enhed med andre modstandere kunne vi klare; men kræmmerne blev nederlaget - hvad avisen angår. en du har da ret i din bedømmelse af nationalisme og internationalisme. Det er sagen, det drejer sig om i begge genre.
Det rimer stadig på frtidens bedømmelse: "Da verden blev mig vred./ Da lærte jeg at kende/ for alvor først min Gud/ mig selv/min fjende./ Min fjende var mig gram/ jeg selv var skrøbelig. Gud var alene huld."/// Gud var sagen for Grifentfeld.

3 måneder, 7 dage siden
3 måneder, 7 dage siden

Lad os nu ikke komme bort fra sagen. Hvor meget af samfundet, som det er i dag, er præget af ånden fra 68?

3 måneder, 7 dage siden
 
Viser kun 10 af i alt 116 indlæg
2 måneder, 14 dage siden
#111 Engbo

"Jeg har ingen rettigheder.
Jeg vil ikke have nogle rettigheder.
Jeg har ikke noget at bruge rettigheder."Wernn
Ma/ du har da ret til det værste sludder.

2 måneder, 14 dage siden
2 måneder, 14 dage siden

@ 111 Engbo

"Ma/ du har da ret til det værste sludder"
Hvad ville du sige til, at mennesker, der tror på koranen fortæller dig, at deres trossystem (sharia) også gælder for dig?

Hvad er den betydende forskel på narrativet om sharia og narrativer em rettigheder?

Jeg erkender at du tror på narrativet om rettigheder.
vil du skriver lidt om hvorfor du tror på den slags?

Hvordan er narrativet om rettigheder mindre sluder end det modsatte.

Hvad kan du med rettigheder, som du ikke kan uden rettigheder?

Mit spørgsmål var:
Hvordan tænker du at narrativet om rettigheder skal håndhæves?

Wernn

2 måneder, 14 dage siden
2 måneder, 14 dage siden

Jeg finder det meget tankevækkende at man så konsekent afstår fra at svare på spørgsmål og undgår dialog her på fyldepennen.

Det er lige som om mennesker her er fanget i et tankesæt som se nogen lunde således ud.

"Hvis jeg ikke svare på spørgemålet, er der ingen der ingen, som sætter spørgsmålstegn ved eller kritik imod mine svar.
Er der ikke nogen, der stiller spørgsmål eller rejser kritik, må jeg have ret" -Agtig.

Wernn

2 måneder, 14 dage siden
2 måneder, 14 dage siden

Tor Nørretranders skrev engang om begreberne "information og eksformation."

Information kan være sprogets objektive indhold.
Eksformation kan være noget med at sproget har betydninger der afviger fra den objektive information.
Et nemt eksempel er forkortelser. Og det er karakteristisk at forkortelser har mindre information end ordene i fuld længde. Men kendere af sproget får den samme (og korrekte) mening ud af forkortelsen, trods den reducerede information.

I vore debatter er der en del eksformation. det har betydning at alle en samtales deltagere har samme forhold til eksformationen, ellers kan samtalen blive absurd.

Et såkaldt avanceret sprog har megen eksformation. Det betyder blandt andet at megen mening kan cirkulere blandt personer uden at informationsmængden bliver voldsomt stor.

De der interesserer sig særligt for dette forhold er folk der konstruerer teknologi til elektronisk kommunikation.

Man kender det også fra Sony apparatet "Minidisc."
Det var en teknologi der gjorde det muligt at bortkaste op til 80% af informationen uden at lytteren fik væsentlig lavere udbytte af musikken.
Hermed bestod informationen af 20%, men eksformationen var for de fleste lyttere stadig 100%. Og dermed fuldt musikalsk udbytte.

Sådan er det også i debatterne her.
Vi begår måske hyppige fejl og bruger sprog der har mistet en del af sit informationsindhold.
Når unge skriver til hinanden på SMS, bruger de korte tekststrenge for at øge farten, men meningen bevares af en anden der kender denne jargon.

Når vi misforstår hinanden her kan det måske skyldes at vi ikke altid er helt enige om den korrekte betydning af visse ord.

Det kan have betydning at have sans for teksters indhold af eksformation, hvis samtaler skal forblive på sporet.
Mange af os er måske vant til at skrive noget som strengt taget ikke er helt korrekt, men vi er også vant til at blive forstået af de fleste.

Jeg synes at mange af vore debatter præges af Mark Twains forståelsesproblem som det udmales så morsomt i "Begravelsen i Nevada."

2 måneder, 14 dage siden
2 måneder, 14 dage siden

Da jeg før nævnte "Begravelsen i Nevada" var det et eksempel på eksformation.
Der var tyve tegn (med mellemrum) svarende til 100 bits.
Men "Begravelsen i Nevada" rullet ud indeholder nok mange tusinde bits.
Men ved at nævne titlen, kan man uden stort forbrug af information aktivere langt mere eksformation hos læserne der kender denne monolog.
Uden kendskab til monologen er mit indlægs sidste linje, altså i #114 det rene "goddag mand økseskaft." Et udtryk der imidlertid også rummer eksformation.

Men her kommer den hele monolog (der gerne skulle illustrere hvad jeg mener.)


2 måneder, 14 dage siden
2 måneder, 14 dage siden

@ 114 Flemming Dalsgaard (dino)

Vil det naturlige så ikke være at man stiller spørgsmål til det som man ikke har forstået?
Eller har du et andet bud?

Wernn

2 måneder, 14 dage siden

Besvar debattråd

Debatten 68 er startet 18/08-2020 07:47 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

24Godt man ikke kan
23 minutter siden · Wernn
3701Dagens ord
9 timer, 52 minutter siden · leviP
50Liv andre steder?
20 timer siden · Wernn
128Hvad er du taknemmelig for i dag?
2 dage, 5 timer siden · Savanti
63Ligheder
4 dage siden · smukkehjerte
33Din dag.
4 dage siden · smukkehjerte
32Dagens Had
4 dage siden · smukkehjerte
157Læserbreve
5 dage siden · Savanti
1Betalæsere søges til fantasy roman
12 dage siden · Stefan H
4Dagens Dammark ,døde mink
12 dage siden · Savanti
7Arbejde og bil
14 dage siden · Wernn
46Big Brother Is Watching You!
17 dage siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
19 dage siden · Wernn
0Finding Forrester
22 dage siden · Kafkaesque
1Skal vi starte et skrive- fortællef...
23 dage siden · Savanti
9skrive start hjælp
24 dage siden · Prem
133Virus
25 dage siden · Inghard
5Jalousi kontra .
26 dage siden · Wernn
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
26 dage siden · Savanti
452Kontraster
27 dage siden · Engbo
0jeg søger feedback
1 måned siden · AAND
4Hvad hedder det når
1 måned siden · Savanti
14Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
1 måned, 4 dage siden · Wernn
8Meddelelse
1 måned, 6 dage siden · Engbo
19Hvad hedder det modsatte
1 måned, 7 dage siden · Wernn
105Skyder de; fordi, der er krig?
1 måned, 24 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
1 måned, 25 dage siden · Engbo
8Etik af begrænsninger for tekst
2 måneder, 1 dag siden · Emeli
11Metwo-two
2 måneder, 8 dage siden · dino
17Down to Earth . Med zac efron.
2 måneder, 9 dage siden · Wernn
18Kunst og digte
2 måneder, 13 dage siden · Engbo
30Hvad er meningen med
2 måneder, 13 dage siden · Wernn
11668
2 måneder, 14 dage siden · Wernn
26JULEN
2 måneder, 20 dage siden · Wernn
4Sortering af dagbog
2 måneder, 21 dage siden · Prem
32Er kunst mulig eller umulig?
2 måneder, 21 dage siden · Prem
11Hvem er du?
2 måneder, 22 dage siden · Prem
13Dagens anekdote
2 måneder, 22 dage siden · Prem
64Lykken
2 måneder, 22 dage siden · Prem

Religion, politik og samfund

128Hvad er du taknemmelig for i dag?
2 dage, 5 timer siden · Savanti
46Big Brother Is Watching You!
17 dage siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
19 dage siden · Wernn
133Virus
25 dage siden · Inghard
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
26 dage siden · Savanti
105Skyder de; fordi, der er krig?
1 måned, 24 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
1 måned, 25 dage siden · Engbo
11Metwo-two
2 måneder, 8 dage siden · dino
11668
2 måneder, 14 dage siden · Wernn
26JULEN
2 måneder, 20 dage siden · Wernn
14Aftægtens objektive problem
3 måneder, 20 dage siden · dino
185Den frie verdens leder
4 måneder, 14 dage siden · Wernn
0Kringsat
5 måneder siden · Engbo
52Treenigheden
6 måneder, 5 dage siden · Engbo
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
9 måneder, 1 dag siden · Wernn
27SAS
9 måneder, 1 dag siden · Morpheus
379Gud
9 måneder, 15 dage siden · Wernn
19Penge-tro vs. religion eller?
9 måneder, 25 dage siden · dino
5Verdens økonomi
10 måneder, 6 dage siden · dino
4Nytårstalen
10 måneder, 24 dage siden · dino
117Statsborgerskab
10 måneder, 27 dage siden · Wernn
12Julens indlæg
11 måneder siden · dino
65Demokrati
11 måneder, 11 dage siden · Wernn
39Løsrivelse - af provinser og hele l...
11 måneder, 17 dage siden · Wernn
44Forskningsprojekt om konflikt og ko...
11 måneder, 19 dage siden · Wernn
109Homofobi
11 måneder, 25 dage siden · leviP
5Pengetroen
1 år siden · Wernn
19Lykke
1 år siden · Engbo
53Politiske ideologier anno 2019
1 år siden · Wernn
1Det store intet
1 år, 1 måned siden · dino
0Sekterisk aggression
1 år, 1 måned siden · dino
2Uartige børn i gamle dage og idag
1 år, 2 måneder siden · Engbo
30Kristendom
1 år, 3 måneder siden · Engbo
23folkeafstemning
1 år, 3 måneder siden · Engbo
63Hvad er meningen med livet?
1 år, 4 måneder siden · dino
74På'n igen.
1 år, 5 måneder siden · Engbo
82Tysklands ansvar
1 år, 8 måneder siden · Engbo
8Bøn
1 år, 8 måneder siden · Morpheus
32Politik .
1 år, 9 måneder siden · Engbo