Religion, politik og samfund · Nytårstalen

4 svar
Senest opdateret 4 år siden · 2 bruger(e) deltager
4 år siden

Så har Mette Frederiksen holdt sin første nytårstale. Det er en tale som jeg forventer mig noget af.
Og Mette holdt en tale som man egentlig kan have sympati for. Og som kommentatorerne da også sagde, var det en tale man kun vanskeligt kunne være uenig i.
Men den var for kort. Ca 17 minutter. Burde være på femogfyrre, synes jeg.

Men den slog fast at Mette mener noget med børnene. Og det er fint nok. Hvis ikke børnene trives, hvad skal der så blive af menneskeheden fremover?

Hun gjorde sig specielt bemærket ved at tale om at man skulle stramme skruen angående det at fjerne børn fra deres dårlige forældre.
Man kan diskutere om det hører hjemme i denne tale. Men sådan gik det altså.

Det koster kassen at sætte børn i pleje hos andre! Jeg er mere til bortadoption.
Dels betyder det at de nye forældre påtager sig den økonomiske forpligtelse, og dels må man tænke sig at sådanne betalende forældre så er godt motiverede for at give børnene et godt liv.

Men hvordan går det så med det? Hvor mange tvangsfjernelser sker der? Og sker det i alle slags hjem? Er der nogle miljøer hvor de sociale myndigheder holder nallerne for sig selv?
Det handler vel om børn ligemeget hvem de er, ligemeget hvor de er?
Har regeringen en politik for religiøst tilhørsforhold i relation til børn der vokser op under vanskelige kår?
Man kan vel ikke lave en undtagelsespolitik her? For børn er vel børn?

Det spørgsmål hørte jeg ingen journalist eller kommentator berøre.

4 år siden
4 år siden

Jeg syntes også at talen var god, selvom den handlede mere om principper end og konkrete tiltag. Sådan må det vel også være, talen må gælde de lange linjer, det konkrete må komme i det daglige arbejde.

Man sagtens påpege hvad der burde have været med i talen, men hvordan kan det være anderledes. Hvor langt kan man komme rundt på et kvarter?

4 år siden
4 år siden

Ja, Kåemer, det er rigtigt. Man kan ikke komme meget længere på et kvarter, uden at "speedsnakke."
Derfor synes jeg også at hun skulle have tale i mindst en halv time.

4 år siden
4 år siden

Ja Dino, en halv time eller en hel, og så ville man nok alligevel have hæftet sig ved hvad hun ikke fik sagt. - Hun skal nok holde mange taler, så må vi se hvordan det går.

4 år siden
4 år siden

Politisk kommentator Søs Marie Serup sagde at det måske var som et trylletrick: Man løfter højre hånd op så alle ser på den. Så laver man noget helt andet med den venstre.

Tidligere spindoktor i Socialdemokratiet, Noah Reddington, kommenterede talen med ét ord: "Gap!"
Han uddybede med: Verden står i brand, England melder sig ud, klimaet går amok osv, og så skal talen handle om nogle børn der skal tvangsfjernes.

Men i hvert fald har emnet ført til megen samtale.

4 år siden

Besvar debattråd

Debatten Nytårstalen er startet 02/01-2020 23:02 af Flemming Dalsgaard (dino) og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

44Dagens DJ
1 dag, 14 timer siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
3 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
3 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
20 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
25 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
25 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
29 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 9 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 20 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 2 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 9 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 10 dage siden · Ansu

Religion, politik og samfund

1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 14 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 16 dage siden · Ansu
3Dagens Dok
5 måneder, 11 dage siden · HamDenKorte
162Hvad er du taknemmelig for i dag?
5 måneder, 17 dage siden · Ansu
2Voldtægts-kultur
5 måneder, 18 dage siden · Ansu
3Din yndlings kirken salme sang
5 måneder, 23 dage siden · Skriverkunstner
11Filosofi
1 år, 2 måneder siden · Bullensohn
4Tro og juletid
1 år, 5 måneder siden · Inghard
42Menneskerettighederne
2 år siden · BjørnLangkilde
11Troen og kirken
2 år siden · MariaMolgaard
3Gør ægte kærlighed blind?
2 år siden · dino
22Lykke
2 år siden · Engbo