Religion, politik og samfund · Menneskerettighederne

42 svar
Senest opdateret 4 måneder, 22 dage siden · 9 bruger(e) deltager
8 måneder, 16 dage siden

Det lader til, at menneskerettighederne som et etisk og moralsk kompas er ved at svinde ind. Hvad er det dog vi er så bange for, ikke kun i DK, men i Europa generelt?
Skal denne frygt have lov til at trænge ind, på bekostning af vores etiske værdisæt i forhold til alle menneskers grundlæggende rettigheder.
Efter 2. Verdenskrig skrev vi netop under på, IKKE at dømme menneskelig værdi, uagtet religion, etnicitet, køn, kultur, nationalitet osv.
Hvorfor er den humanistiske forpligtelse truet?

8 måneder, 16 dage siden
8 måneder, 16 dage siden

Hej Camilla

Når du skriver menneskerettigheder som etisk og moralsk kompas, henviser du da til den kendsgerning, at vi i vores politik ikke altid overvejer de etiske og moralske konsekvenser heraf? Når du derefter spørger, hvad vi er så bange for, hvad er det så for en frygt, du spørger ind til? Indvandring? globalisering?

mvh Nicolas

8 måneder, 16 dage siden
8 måneder, 15 dage siden

Ja, jeg tænker helt klart på både, hvordan vi behandler syriske flygtninge ved at sende dem retur til Syrien, eller ved at placere samme målgruppe på udrejsecentre og igen at skille familier fra hinanden, hvor sidstnævnte er direkte i strid med menneskerettighederne.
Jeg kan i den grad ikke acceptere, at vi taler om demokrati som noget af det ypperste, men når et borgerforslag som har samlet 50000 underskrifter. I dette tilfælde, danskere der går ind for en mere Human flygtningepolitik. Så er folketingssalen nærmest tom. Det stiller mig målløs over for politikere og deres ansvar som folkevalgte. De skal da møde op, og tage borgerforslag alvorligt, uagtet hvilket borgerforslag det måtte være, iøvrigt.
Menneskerettighederne siger, at alle har ret til et liv i sikkerhed. Når vi decideret og med overlæg sender mennesker der er i DK retur til totalitære regimer, der anvender vold, forfølgelse og tortur, så er det brud på menneskerettighederne.

Jeg gik en tur på Strøget i går. Her stod to mænd med et banner og en megafon. På banneret stod der FUCK ISLAM. De få tilskuere der stod og lyttede var unge drenge, med anden etnisk ophav. De er formentlig født og vokset op i DK. De så ikke vrede ud eller noget. De stod bare og lyttede. Jeg kan slet ikke forestille mig, hvad det gør ved mennesker, når de møder den retorik her, der og alle vegne, også fra politisk hold. Der er det bare pakket ind med andre ord.
Jeg ved vi har ytringsfrihed, men med denne følger også en pligt. Fair nok, at man er imod Islam, men så redegører man for det. Men da ikke ved som granvoksne mennesker, at skrive FUCK ISLAM på et banner.
Det er stupid hadretorik!
Mine børn spurgte hvorfor de to mænd gjorde det. Det svarede jeg så på.
Der var ingen der stillede sig op og lyttede udover den lille gruppe drenge. Alle gik forbi. Men jeg tænker.
Hvis vi i Danmark er glade for frihed, lighed og rettigheder, så skal vi værne om dem på en ordentlig og anstændig måde. Ikke gennem hadretorik. Ikke ved at skille vandene. For det har altid medført vold og ødelæggelse. Ikke kun af menneskeliv men også af samfund. Menneskerettighederne er til for alle, ikke kun de få.

Globalisering er mangesidet. Der er fordele ved globaliseringen, som DK nyder godt af økonomisk og igennem samhandel.

Grundlæggende vil vi gerne afhjælpe natur og menneske katastrofer ved at betale os fra det, samtidig med at vi bygger mur og hegn rundt om Europa.
Det mener jeg er helt forkert.
Vi sælger ud i forhold til vores forpligtelse overfor menneskerettighederne.

Så globaliseringen er et større emne end som så, da den rummer mange aspekter jeg ikke engang har nævnt.

Men det er ikke kedeligt at dykke ned i emnet, for at blive klogere på det.

Menneskerettighederne går også bredere end de syriske flygtninge i DK. Men nu starter jeg der, hvor jeg syntes det vakler mest i DK.
Der kan meget vel være andre områder, der også trænger til at blive sat under lup.

8 måneder, 15 dage siden
8 måneder, 15 dage siden

Flygtninge politikken kan være svær at gennemskue.
Har været involveret med flygtninge i en årrække og har i den tid også fået gode udenlandske venner. Her undersøger man, så godt som der er muligt, hver eneste fald grundigt. Jeg har også oplevet at flygtninge pludselig er sent tilbage uden advarsler. Dertil er der selvfølgelig en grund.
Episoden med Islam - et udtryk for had, men vi er ikke alle sådan.

8 måneder, 15 dage siden
8 måneder, 14 dage siden

Det billede der tegner sig er, at dem der forholder sig mest kritiske til indvandring, generelt er de samme som ser kritisk på politiet, politikere, journalister mm. Jeg tænker ikke, at det er indvandringen i sig selv de frygter, men det ikke at føle sig hørt i den offentlige debat og i den førte politik - det gør dem frustrerede. Når tabloidaviserne, der repræsenterer disse holdninger om indvandring og islam, ikke udfordrer sine læsere på dette syn, men tvært i mod kun bekræfter dem i det, så er det klart, at folk forbliver kritiske og bange. Det har også været politisk lavstatus i mange år at have en meget stram udlændingepolitik. Poul Nyrup Rasmussen sagde om Dansk Folkeparti: "stuerene, det bliver I aldrig," og indtil for få år siden, var det den gængse holdning i politik - og er det stadigvæk blandt visse partier. DF repræsenterede det, man ikke måtte mene, så der følte de fremmedekritiske sig selvfølgelig hørt.

Hvad er der så sket i mellemtiden? Vi har fået en ny politisk orden. I dag kan man nemlig godt være både rød og samtidig gå ind for en stram udlændingepolitik. Derfor kan dem, der ser sig selv som venstreorienterede, men samtidig moderal kritiske over for indvending nu få begge dele uden at skulle gå på kompromis med deres politiske orientering. Det er derfor, jeg tror, at vi ser så stor en opbakning til den stramme udlændingepolitik. Dem der fandt DF ikke-stuerene, kan nu mene det samme som dem, men uden at skulle stemme på dem.

8 måneder, 14 dage siden
8 måneder, 9 dage siden

De ydmygede og sårede af Dostojevskij, har en linje, der så vel beskriver, at de som betragtes af det bedre borgerskab med fornedrende blikke, dog også er en broder. Det lader til, at trods det, at mange siger, at de ikke hører til den gruppe af det bedre borgerskab. Da er der alligevel en uendelig stor andel, der har vendt sig mod sin broder, medmennesket og dermed respekten for livet. Hvad der er årsagen hertil, er mig egentlig ganske uinteressant, da vi alle og hver især har et ansvar i den venlighed eller galskab, hvormed vi møder et andet menneske. Vi kan ikke klantre medierne, politiske dagsordener, eller ophav i det forhold, hvormed vi meddeler os selv i verden. Det kan ene og alene kun bero på eget ansvar, udsagn og møde med samme. Ofte vil mennesker, der ikke har oplevet at mangle, være dé, som udviser allermindst forståelse for andre ydmygede og sårede menneskeskæbner. Menneskeskæbner der er villige til at ofre eget liv, i håbet om at opnå et bedre.
Det er da højst mærkværdigt, og må bero på en utilgivelig form for mangel på indsigt og viden. Jeg gad nok se mange af de fordømmende, befinde sig i sin fjendes skæbne. For det er jo det disse mennesker er, ikke mennesker i sig selv, men billedet på en fjende.
Det er tid til at slå et slag for menneskerettighederne. Ikke blot i ord, men også i handling. Så vi ikke glemmer, hvorfor vi har dem.

8 måneder, 9 dage siden
8 måneder, 9 dage siden

Når jeg læser det du skriver, får jeg på fornemmelsen, at du filosofere over livet uden rigtig at vide, om hvad det i grunden handler. Det er ligesom at betragte noget igennem et vindue uden rigtig at kende til kvaliteten.
Det er en god ide at udveksle politik erfaring og oplevelser, men så meget skal der til for at få et rigtig indtryk.

8 måneder, 9 dage siden
8 måneder, 9 dage siden

Jeg skal bestemt ikke påstå, at jeg kender til livet ud fra den viden du har om samme. Dog forstår jeg ikke helt, hvad du mener med at kigge igennem et vindue, uden at kende kvaliteten.
Jeg kan dog i samme åndedrag tilføje, at jeg altid vil være beskueren,
og jeg medgiver at jeg ikke kender til kvaliteten af mange menneskeliv. Særligt ikke de, der for at bruge Dostojevskijs ord, er ydmygede og sårede.
Dog har jeg et stort håb for fremtiden, at menneskerettighederne er det fundament, hvormed vi forholder os til liv, også menneskeliv vi ikke kan spejle os selv i.
Dog møder jeg dagligt mennesker som har overlevet og skabt sig et nyt liv.
Disse mennesker behandles med en retorik og politik, der aldrig vil give dem sikkerhed og ro i dette nye liv.
En sikkerhed de har krav på, fordi de er forfulgte i det land, hvor de kommer fra.
Men fortæl mig i stedet, hvad du mener, så må jeg forsøge at uddybe, i fald jeg har evner derfor.

8 måneder, 9 dage siden
8 måneder, 9 dage siden

Hvad jeg mener er, man skal kende til det man diskuterer, du har en set mening uden at komme nærmere ind på det du beskriver.

8 måneder, 9 dage siden
8 måneder, 9 dage siden

Den humanistiske forpligtelse er også truet af den nye epidemilov, den træder direkte på den, og scenariet er forfærdeligt. - Det er i det hele taget en uhyggelig tid, vi lever i. Vi glemmer at være gode ved hinanden, også i dagligdagens mangel på nærhed, små butikker osv. Men mest i det store perspektiv, hvor penge styrer alt fremfor medmenneskelighed. De siger altid: "Verden skal køre rundt", men økonomien er styret af store virksomheder med deres undervirksomheder, overproduktion, forkert aflevering af affald osv. Vi som er et rigt lille land kan ikke tillade os at smide flygtninge ud af landet, hvis de er truet på livet i deres hjemland. Men der er desværre så mange småsadister i vores "skønne" land der bare gør det. Vi glemmer også, at vores lille land i nord har den højeste selvmordsprocent i hele verden. Så der er noget galt !

8 måneder, 9 dage siden
8 måneder, 8 dage siden

Camilla

Du skriver: " Hvad der er årsagen hertil, er mig egentlig ganske uinteressant, da vi alle og hver især har et ansvar i den venlighed eller galskab, hvormed vi møder et andet menneske." Men hvorfor spørger du så således: " Hvad er det dog vi er så bange for, ikke kun i DK, men i Europa generelt?" og: "Hvorfor er den humanistiske forpligtelse truet?" - derfor mit svar om medialisering og den politiske strømning. Jeg forsøgte kun at svare på det, der blev spurgt om. Du har helt ret i, at det ikke fratager det enkelte menneske sit ansvar, men man kan ikke komme uden om, at det jeg skrev er en stor del af problemet.

"Ofte vil mennesker, der ikke har oplevet at mangle, være dé, som udviser allermindst forståelse for andre ydmygede og sårede menneskeskæbner." Det er en påstand, jeg gerne vil se augmenter for, da det jo generelt er de dårligst stillet, der stemmer på de partier, der vil have en stram flygtningelov. Omvendt er dem der stemmer på partier som Enhedsliste og Radikale venstre oftest velstillede og veluddannede. Jeg siger ikke, at folk med lave uddannelser er mindre tolerante og mere racistiske, men det er den gruppe hvori problemet er størst. Det kan skyldes at de læser færre aviser, ikke har den samme skolegang bag sig og ikke engagerer sig så meget i samfundslivet som de mere velstillede gør.

Jeg siger ikke, at intolerance ikke er et generelt problem, men jeg mener, at mit augment viser, at oplysning og engagement er vigtigt for at kunne vise forståelse for andre end sig selv. Jeg deler din glæde for Dostojevskij, men jeg mener ikke, at han skal forstås én til én. Dostojevskij er fantastisk til at skildre de skyggesider, vi mennesker indeholder, men man kan ikke sådan sammenligne 1860'ernes Rusland med 2020'ernes Danmark.

8 måneder, 8 dage siden
8 måneder, 8 dage siden

Hej Camilla
Interessant emne du har taget op. Respekt.
Skal vi tage det fra end ende af ;-) Rud

FN's Menneskerettighedserklæring, 10. december 1948
Kildeintroduktion:

Den 10. december 1948 vedtog FN's generalforsamling Verdenserklæringen om Menneskerettigheder. Erklæringen indeholder 30 artikler om menneskets grundlæggende rettigheder og kan ses som en reaktion på de overgreb, der fandt sted under 2. verdenskrig. Det er kendetegnende, at den er lavet i en international kontekst, og at erklæringens sigte er universelt og globalt. Den gælder alle mennesker. På den måde adskiller den sig fra tidligere menneskerettighedsdokumenter, der er blev til i en national kontekst, selvom nogle af dem også taler generelt om menneskeheden - fx den amerikanske uafhængighedserklæring fra 1776 og den franske menneskerettighedserklæring fra 1789.

Erklæringen er ikke i sig selv juridisk bindende, men har alligevel haft stor betydning for udbredelsen af menneskerettigheder. For det første er den blevet - og bliver den til stadighed - henvist til, som et moralsk grundlag for udbredelsen og beskyttelsen af menneskerettigheder. For det andet har den dannet forlæg for Den Europæiske Menneskerettighedskonvention fra 1950 og en række juridisk bindende FN-konventioner fra 1965 og frem. Ved sin forbindelse til disse internationale og juridisk bindende konventioner har den således også medvirket til at håndhævelsen af menneskerettighederne er blevet et internationalt anliggende fremfor tidligere, hvor det udelukkende var de enkelte stater, der havde ansvaret for sine borgeres rettigheder.

Danmark var blandt de 56 medlemslande, da Verdenserklæringen om Menneskerettigheder blev vedtaget af FN, og Danmark anno 2016 har tilsluttet sig syv FN-konventioner om menneskerettigheder, der derfor er juridisk gældende.
VERDENSERKLÆRINGEN OM MENNESKERETTIGHEDERNE

INDLEDNING

Da anerkendelse af den mennesket iboende værdighed og af de lige og ufortabelige rettigheder for alle medlemmer af den menneskelige familie er grundlaget for frihed, retfærdighed og fred i verden,

da tilsidesættelse af og foragt for menneskerettighederne har ført til barbariske handlinger, der har oprørt menneskehedens samvittighed, og da skabelsen af en verden, hvor menneskene nyder tale- og trosfrihed og frihed for frygt og nød, er blevet forkyndt som folkenes højeste mål,

da det er af afgørende betydning, at menneskerettighederne beskyttes af loven, hvis ikke mennesket som en sidste udvej skal tvinges til at gøre oprør mod tyranni og undertrykkelse,

da det er af afgørende betydning at fremme udviklingen af venskabelige forhold mellem nationerne,

da De forenede Nationers folk i pagten påny har bekræftet deres tro på fundamentale menneskerettigheder, på menneskets værdighed og værd og på lige rettigheder for mænd og kvinder, og har besluttet at fremme sociale fremskridt og højne levevilkårene under større frihed,

da medlemsstaterne har forpligtet sig til i samarbejde med De forenede Nationer at arbejde for fremme af almindelig respekt [for] og overholdelse af menneskerettigheder og fundamentale frihedsrettigheder,

da en fælles forståelse af disse rettigheder og friheder er af den største betydning for den fulde virkeliggørelse af denne forpligtelse, proklamerer

PLENARFORSAMLINGEN derfor nu denne VERDENSERKLÆRING OM MENNESKERETTIGHEDERNE som et fælles mål for alle folk og alle nationer med det formål, at ethvert menneske og ethvert samfundsorgan stedse med denne erklæring for øje skal stræbe efter gennem undervisning og opdragelse at fremme respekt for disse rettigheder og friheder og gennem fremadskridende nationale og internationale foranstaltninger at sikre, at de anerkendes og overholdes overalt og effektivt, både blandt befolkningerne i medlemsstaterne og blandt befolkningerne i de områder, der befinder sig under deres styre.

Artikel 1.

Alle mennesker er født frie og lige i værdighed og rettigheder. De er udstyret med fornuft og samvittighed, og de bør handle mod hverandre i en broderskabets ånd.

Artikel 2.

Enhver har krav på alle de rettigheder og friheder, som nævnes i denne erklæring, uden forskelsbehandling af nogen art, f. eks. på grund af race, farve, køn, sprog, religion, politisk eller anden anskuelse, national eller social oprindelse, formueforhold, fødsel eller anden samfundsmæssig stilling. Der skal heller ikke gøres nogen forskel på grund af det lands eller områdes jurisdiktionsforhold eller politiske eller internationale stilling, til hvilket en person hører, hvadenten dette område er uafhængigt, under formynderskab eller er et ikke selvstyrende område, eller dets suverænitet på anden måde er begrænset.

Artikel 3.

Enhver har ret til liv, frihed og personlig sikkerhed.

Artikel 4.

Ingen må holdes i slaveri eller trældom; slaveri og slavehandel under alle former skal være forbudt.

Artikel 5.

Ingen må underkastes tortur eller grusom, umenneskelig eller vanærende behandling eller straf.

Artikel 6.

Ethvert menneske har overalt i verden ret til at blive anerkendt som retssubjekt.

Artikel 7.

Alle er lige for loven og har uden forskelsbehandling af nogen art lige ret til lovens beskyttelse. Alle har ret til lige beskyttelse mod enhver forskelsbehandling i strid mod denne erklæring og mod enhver tilskyndelse til en sådan forskelsbehandling.

Artikel 8.

Enhver har ret til en fyldestgørende oprejsning ved de kompetente nationale domstole for handlinger, der krænker de fundamentale rettigheder, som forfatningen eller loven giver vedkommende.

Artikel 9.

Ingen må underkastes vilkårlig anholdelse, tilbageholdelse eller landsforvisning.

Artikel 10.

Enhver har under fuld ligeberettigelse krav på en retfærdig og offentlig behandling ved en uafhængig og upartisk domstol, når der skal træffes en afgørelse med hensyn til hans rettigheder og forpligtelser og med hensyn til en hvilken som helst mod ham rettet strafferetslig anklage.

Artikel 11.

1. Enhver, der anklages for et strafbart forhold, har ret til at blive anset for uskyldig, indtil hans skyld er godtgjort i henhold til lov ved en offentlig retshandling, hvorunder han har fået alle de garantier, der er fornødne for hans forsvar.

2. Ingen må anses for skyldig i noget strafbart forhold på grund af nogen handling eller undladelse, der ikke i henhold til national eller international ret var strafbar på det tidspunkt, da den blev begået. Der skal heller ikke kunne idømmes strengere straf end fastsat på den tid, da det strafbare forhold blev begået.

Artikel 12.

Ingen må være genstand for vilkårlig indblanding i private forhold, familie, hjem eller korrespondance, ej heller for angreb på ære og omdømme. Enhver har ret til lovens beskyttelse mod sådan indblanding eller angreb.

Artikel 13.

1. Enhver har ret til at bevæge sig frit og til frit at vælge opholdssted indenfor hver stats grænser.

2. Enhver har ret til at forlade et hvilket som helst land, herunder sig eget, og til at vende tilbage til sit eget land.

Artikel 14.

1. Enhver har ret til i andre lande at søge og få tilstået asyl mod forfølgelse.

2. Denne ret må ikke påberåbes ved anklager, der virkelig hidrører fra ikkepolitiske forbrydelser eller fra handlinger i strid med De forenede Nationers formål og principper.

Artikel 15.

1. Enhver har ret til en nationalitet.

2. Ingen må vilkårligt berøves sin nationalitet eller nægtes ret til at skifte nationalitet.

Artikel 16.

1. Uden begrænsninger af racemæssige, nationalitetsmæssige eller religiøse grunde har mænd og kvinder, der har nået myndighedsalderen, ret til at gifte sig og stifte familie. De har krav på lige rettigheder med hensyn til indgåelse af ægteskab, under ægteskabet og ved dettes opløsning.

2. Ægteskab skal kun kunne indgås med begge parters frie og fulde samtykke.

3. Familien er samfundets naturlige og fundamentale enhedsgruppe og har krav på samfundets og statens beskyttelse.

Artikel 17.

1. Enhver har ret til at eje ejendom såvel alene som i fællig med andre.

2. Ingen må vilkårligt berøves sin ejendom.

Artikel 18.

Enhver har ret til tanke-, samvittigheds- og religionsfrihed: denne ret omfatter frihed til at skifte religion eller tro og frihed til enten alene eller i fællesskab med andre, offentligt eller privat, at give udtryk for sin religion eller tro gennem undervisning, udøvelse, gudsdyrkelse og overholdelse af religiøse forskrifter.

Artikel 19.

Enhver har ret til menings- og ytringsfrihed; denne ret omfatter frihed til at hævde sin opfattelse uden indblanding og til at søge, modtage og meddele oplysning og tanker ved et hvilket som helst meddelelsesmiddel og uanset landegrænser.

Artikel 20.

1. Alle har ret til under fredelige former frit at forsamles og danne foreninger.

2. Ingen kan tvinges til at være medlem af en forening.

Artikel 21.

1. Enhver har ret til at deltage i sit lands styre enten direkte eller gennem frit valgte repræsentanter.

2. Enhver har ret til lige adgang til offentlige embeder og hverv i sit land.

3. Folkets vilje skal være grundlaget for regeringens myndighed; denne vilje skal tilkendegives gennem periodiske og virkelige valg med almindelig og lige valgret og skal udøves gennem hemmelig afstemning eller tilsvarende frie afstemningsmåder.

Artikel 22.

Enhver har som medlem af samfundet ret til social tryghed og har krav på, at de økonomiske, sociale og kulturelle rettigheder, der er uundværlige for hans værdighed og hans personligheds frie udvikling, gennemføres ved nationale foranstaltninger og internationalt samarbejde og i overensstemmelse med hver stats organisation og hjælpekilder.

Artikel 23.

1. Enhver har ret til arbejde, til frit valg af beskæftigelse, til retfærdige og gunstige arbejdsvilkår og til beskyttelse mod arbejdsløshed.

2. Enhver har uden forskel ret til lige løn for lige arbejde.

3. Enhver, der arbejder, har ret til et retfærdigt og gunstigt vederlag, der sikrer ham selv og hans familie en menneskeværdig tilværelse, og om fornødent tillige til andre sociale beskyttelsesforanstaltninger.

4. Enhver har ret til at danne og indtræde i fagforeninger til beskyttelse af sine interesser.

Artikel 24.

Enhver har ret til hvile og fritid, herunder en rimelig begrænsning af arbejdstiden, og til periodisk ferie med løn.

Artikel 25.

1. Enhver har ret til en sådan levefod, som er tilstrækkelig til hans og hans families sundhed og velvære, herunder til føde, klæder, bolig og lægehjælp og de nødvendige sociale goder og ret til tryghed i tilfælde af arbejdsløshed, sygdom, uarbejdsdygtighed, enkestand, alderdom eller andet tab af fortjenstmulighed under omstændigheder, der ikke er selvforskyldt.

2. Mødre og børn har krav på særlig omsorg og hjælp. Alle børn skal, hvadenten de er født i eller udenfor ægteskab, have den samme sociale beskyttelse.

Artikel 26.

1. Enhver har ret til undervisning. Undervisningen skal være gratis, i det mindste på de elementære og grundlæggende trin. Elementær undervisning skal være obligatorisk. Teknisk og faglig uddannelse skal gøres almindelig tilgængelig for alle, og på grundlag af evner skal der være lige adgang for alle til højere undervisning.

2. Undervisningen skal tage sigte på den menneskelige personligheds fulde udvikling og på at styrke respekten for menneskerettigheder og grundlæggende friheder. Den skal fremme forståelse, tolerance og venskab mellem alle nationer og racemæssige og religiøse grupper, og den skal fremme De forenede Nationers arbejde til fredens bevarelse.

3. Forældre har førsteret til at vælge den form for undervisning, som deres børn skal have.

Artikel 27.

1. Enhver har ret til frit at deltage i samfundets kulturelle liv, til kunstnydelse og til at blive delagtiggjort i videnskabens fremskridt og dens goder.

2. Enhver har ret til beskyttelse af de moralske og materielle interesser, der hidrører fra en hvilken som helst videnskabelig, litterær eller kunstnerisk frembringelse, som vedkommende har skabt.

Artikel 28.

Enhver har krav på en social og international orden, i hvilken de i denne erklæring nævnte rettigheder og friheder fuldtud kan virkeliggøres.

Artikel 29.

1. Enhver har pligter overfor samfundet, der alene muliggør personlighedens frie og fulde udvikling.

2. Under udøvelsen af sine rettigheder og friheder er enhver kun underkastet de begrænsninger, der er fastsat i loven alene med det formål at sikre skyldig anerkendelse af og hensyntagen til andres rettigheder og friheder og med det formål at opfylde de retfærdige krav, som moralen, den offentlige orden og det almene vel stiller i et demokratisk samfund.

3. Disse rettigheder og friheder må i intet tilfælde udøves i strid med De forenede Nationers formål og principper.

Artikel 30.

Intet i denne erklæring må fortolkes som givende nogen stat, gruppe eller enkeltperson hjemmel til at indlade sig på nogen virksomhed eller foretage nogen handling, der tilsigter at nedbryde nogen af de heri opregnede rettigheder og friheder.

8 måneder, 8 dage siden
8 måneder, 8 dage siden

Hej Nicolas,
Jeg er enig med dig i at oplysning er noget af det vigtigste i ethvert samfund, ligeledes uddannelse.
Om det er uoplysthed, der fører til svigt af menneskerettighederne er jeg faktisk ikke helt klar over.
For dé som bryder den, er dog oplyste mennesker, hvis vi altså betragter politikere som oplyste.
Men det har jeg dog tillid til at de grundlæggende er, og netop heri består også et kæmpe problem.
For hvis menneske, der er i besiddelse af magt og gennem deres mandater kan samle flertal for at gå imod menneskerettighederne, da trues ikke blot individets rettigheder men også hele grundlaget for, hvorledes nationer ledes henimod eller bort fra samme.

Jeg tænker ikke at jeg sammenlignede nutidens drevne politik med Rusland
150 år tilbage i tiden.

Det jeg benyttede F.D. til var en tanke og et grundlag, hvorpå menneskesynet hviler. En grundtanke der reflekteres i menneskerettighederne, da den er koncentreret i det forhold, den omgang og den opfattelse, hvormed vi behandler hinanden på individplan, men også videreført i et politisk virke, hvor menneskesynet har central placering, i forhold til, hvordan vi acceptere at behandle hinanden og i det forhold, der handles på ved lov.

Det lader ikke til at nogle i denne tråd har problemer med menneskerettighederne.
Dog har vi forskellige udgangspunkter for drøftelsen heraf.

Nicolas!
Du har ret i at medier, retorik og øvrige påvirkninger, der er negativt ladet i synet på, hvem der er fjende også afspejler sig ved det demokratiske valg.

Dog tænker jeg, at der er noget andet og noget der stikker dybere. Nemlig den velfærd og rigdom vi er vokset op under. Da denne muligvis har svækket vor evne til at tænke udover os selv og sætte alles frihed og rettigheder før egne også nationalt.
Ja, der er mennesker der lider i dette samfund, men stemmeprocenten rækker udover de lidende. Procenten af antal stemmer der søger de partier, der omgås menneskerettighederne med en større eller lavere respekt, er ikke proportionel med lidende eksistenser. Den er højere.
Derfor kan det ikke kun være mennesker som ikke har, der søger deres egen velfærd. Det må nødvendigvis også være mennesker fra både uddannede og mere komfortable liv, der har mistet fornemmelsen for menneskerettighederne, medmindre de da gavner dem selv. Det er en påstand.

Derfor er min udfordring, at komme til en større forståelse for dette tab af menneskerettighederne som etisk og moralsk kompas.

Da jeg ikke er fortaler for, at vort personlige ansvar og forståelse for medmennesket, broderen og søsteren er afhængig af ydre faktorer, da interesserer det mig desto endnu mere, hvorfor det enkelte menneske har risikeret at forandre menneskesyn så kort tid efter 2. Verdenskrig. Så længe er det jo heller ikke siden.

Vender vi blikket mod Tyskland, finder en helt anden politisk agenda sin vej. Den vender sig ikke bort fra menneskerettighederne, og dette netop med 2. Verdenskrig frisk i erindring.

Det gør noget om vi har mærket konsekvenserne af svigt af rettigheder på egen krop eller land, hvormed vi forholder os til mennesker der lever i nød, under tvang, uden fri vilje etc.

Min påstand er, at vi i DK i nyere tid ikke har mistet nok, ej heller har måttet kæmpe for retfærdigheden, og derfor forvalter politikere med magt ikke deres værdier og handlinger ud fra et højere rettighedsprincip og derfor stemmer både høj som lav på partier, de har tillid til, vil arbejde for deres personlige interesser, snarere end i en forståelse af, at vi globalt er og endnu mere i fremtiden vil være afhængige af respekten for almengyldige rettigheder, set med mine øjne.

8 måneder, 8 dage siden
8 måneder, 7 dage siden

Hej Camilla jeg sendte de 30 artikler menneskerettighederne består af.
Jeg vil spørge om din mening. Overholder den Islamiske samfundskultur og etablerede fundamentalistiske Islamiske kulturer menneskerettighederne?

;-) Rud

8 måneder, 7 dage siden
8 måneder, 7 dage siden

Hej Rud,
Nej det ses der talrige eksempler på, at totalitære systemer ikke gør. Men der er også forskel på, hvordan magtstrukturer dominere en kultur og så hvordan menig civilist forholder sig til samme.
Vil du uddybe de bagvedliggende tanker for dit spørgsmål, da jeg tænker, at du har en grund til at skrive som du gør.

8 måneder, 7 dage siden
8 måneder, 7 dage siden

Camilla

Ydre faktorers betydning og individets personlige ansvar er ikke nogen modsætning heller ikke filosofisk set. En eksistentialist vil mene, at man er lige så ansvarlig, for det man gør ubevidst, som for det man gør bevidst. Det vil altså sige, at hvis man handler i en bestemt hensigt, der siden hen viser sig at være forkert, gør man sig stadig skyldig i handlingen, selvom man handlede i god mening. Det er dog ikke det samme som, at den ydre faktor ikke havde en betydning for ens valg, men det fratager bare ikke en for skyld. Det er derfor, at det er vigtigt at have et oplyst og kritisk samfund med kritiske og faktabaserede medier samt en gennemskuelig og åben demokratisk proces, så vi som borgere kan handle ud fra et oplyst grundlag.

8 måneder, 7 dage siden
8 måneder, 7 dage siden

Nicolas!

Så når man fra politisk hold krænker menneskerettighederne i den mening at beskytte egen nation, gør det ikke staten mindre ansvarlig eller skyldig i bruddet på universelle rettigheder, ifølge din betragtning. Er det korrekt forstået?
I så fald kan vi kun være enige.



Camilla

8 måneder, 7 dage siden
8 måneder, 7 dage siden

Hej Camilla
Jeg kan godt lide dine humanistiske holdninger, og at du står vagt for menneskerettighederne.
Jeg kunne faktisk godt tænke mig at drøftede alle 30 artikler men det har hverken du eller jeg formentlig tid til... ;-)
Jeg spørg dig som jeg gør fordi jeg gerne vil høre dig sige at det islamisk samfundskultur ikke overholder menneskerettighederne. Se på Taliban se på IS. De fleste religioner accepterer ikke andre religioner og bekriger anderledes tænkende. Det kan gå godt i lang tid men had og spændinger bygges op og pludselig eksploderer det som vi oplevede det i Bosnien. Jehovas Vidner går og venter på Harmagedon hvor alle der ikke tror på det samme som dem skal tilintetgøres. Bare et eksempel på 'fornuftige' mennesker der 'adlyder' teokratiet til døden og ikke har intensioner om at fungere i et demokrati. Bekymringen går på, at hvis disse teokratiske magtstrukturer optræder i større antal dør demokratiet, ofte fjernet med vold som det skete for nylig i Afghanistan.

Vi har set blod nok i Europa historisk set.
Martin Luther rev os ud af hånden på pavemagten en lovgivningsmagt fjernt fra Danmark. Magten blev givet til menigheden demokratiet. Den situation er der mange af os der gerne vil beholde.
Demokratiet er skrøbeligt, et flertal der sagtens kan kues med vold.
Vi er allerede kuet. De der stod frem for ytringsfriheden tør man end ikke give en offentlig begravelse de bliver gemt væk som Vestergård og Lars Vilks for nylig blev det efter en "trafikulykke". Angsten for de vrede krænkede præster, ballade og hævn i hele verden var nok til at skræmme, man gemte sig væk og tiede begivenheden ihjel. Et hårdt slag for ytringsfriheden ... som jo er en menneskeret. En skamplet for Danmark, og Sverige ... For er ytringsfriheden først taget fra os, er det kun et spørgsmål om tid før demokratiet også falder...
Demokratiet skrumper i verden. Der er dog stadig små øer man kan redde sig i land på. Nogle reelt forfulgte, andre til en verden med muligheder. Som dengang europæerne rejste til Amerika.

For mig står nedskreven lov fra 1948 imidlertid ikke over demokratiet det er vores ret at bestemme hvilke regler der skal gælde i Danmark fremadrettet.
Ønsker et stort flertal i Danmark menneskerets lovgivningen ændret vil det være relevant at fremlægge ændringsforslag i EU og UN regi. Ikke med henblik på at udvande rettighederne, men med henblik på at kunne håndtere de situationer der giver kaos nu og truer demokratiet...

8 måneder, 7 dage siden
8 måneder, 7 dage siden

Artikel 1.

Alle mennesker er født frie og lige i værdighed og rettigheder. De er udstyret med fornuft og samvittighed, og de bør handle mod hverandre i en broderskabets ånd.

Er mennesker fra fødslen af udstyret med fornuft og samvittighed?
Er arvesynden ophævet?

;-) Rud

8 måneder, 7 dage siden
8 måneder, 6 dage siden

Hej Rud,
Jeg har ikke så meget tid til at skrive i hverdagene, men nu får du lige nogle overvejelser.

Jeg forstår godt, hvor du vil hen i forhold til dine punkter i #17. Dog er det en argumentation, der kun kan føre os på uret vej. Det er også en indre såvel som ydre konflikt i mange mennesker i dette land og i Europa. For vi vil jo gerne være gode og handle ret. Men når vi bliver udfordret på vore egne værdier, sande såvel som usande overbevisninger og eksistentielle grundlag, styres vi pludseligt af en frygt, er min påstand.

Denne frygt er jeg dog ikke tilhænger af, da den samtidig påvirker - os, der betragter os selv som "frie" væsener i et demokratisk samfund med ytringsfrihed, på negativ vis.
Denne kraft blive mere og mere dominerende i det samfund vi er vokset op i, og det på bekostning af andre menneskers ret til at søge friheden og værdigheden, væk fra det land de muligvis undertrykkes i, og som de ikke ønsker at leve under.

Hvorfor fjerne deres ret, fordi vores egen frygt begynder at styre vort eget lands retorik, sindelag, handlinger og lovgivning?

I stedet for at bevare friheden, lukker vi af og burer os inde bag frygten for den forandring, verden unægtelig udsættes for nu og i fremtiden. De løsninger vi søger, kan jeg vitterligt ikke se mening, samvittighed eller fornuft i.
Tænk, hvis vi ikke vendte os i frygt, men i kærlighed mod næsten, og hvis det lyder for skørt, så kunne vi i det mindste lade være med at bryde de rettigheder som vi selv har skrevet under på, at alle mennesker har.

Ligesom vi har verdensmålene som rammen for en grønnere, social og mere økonomisk bæredygtig verden. Ligeledes har vi menneskerettighederne som en universel ret, der beskytter alle mennesker, fordi vi er født lige og frie.
Det er det lys, der tænder et håb i mig for menneskeheden.
I meget højere grad, end de argumenter du fremfører i #17.

For disse funderer i en mistillid, og således vil jeg ikke møde medmennesket livet eller verden. Ikke, at det ikke er sket. For det er det. Men jeg nægter at ligge under for mine egne fikse følelser, da de netop blot er følelser og altså ikke kan anses for værende gyldige eller dikterende i forhold til, om andre menneskers ret til et liv i frihed, tryghed, muligheder og sikkerhed skal gives dem, eller ej.

Fordringen, som du sikkert er velkendt med, ligger netop i den sårbarhed, hvormed vi udleverer os selv i en tillid til den anden. Hvorfor bryde med denne tillid?
Ja, der er meget ondt og konfliktfuldt i denne verden. Men der er også meget godt og smukt at hente.
Vi skal have tillid til, at mennesket grundlæggende gerne vil sættes fri til at kunne leve et godt liv. Ikke efter din eller min, eller Europas ide om det gode liv. Jeg tror det gode liv i det hele taget skal redefineres. Det er blevet for overfladisk og usolidarisk.
Mange forhindres i det gode liv grundet fattigdom, ulighed, religiøst magtvælde, tvang, tortur, vold, krænkelser, misbrug, handel med mennesker , undertrykkelse osv, og netop derfor skal vi ikke forhindre udsatte mennesker den ret de også har til at leve sikkert, ved ikke selv at leve op til de vedtagne rettigheder. Det er da at gå imod egne grundlæggende værdier i synet på medmennesket.

Mht. #18
Er arvesynden ophævet?
Det har jeg ingen ide om, men det ville være dejligt. Har den nogensinde eksisteret?

Er mennesket fra fødslen udstyret med fornuft og samvittighed?

Nej, men det er født med kimen for at kunne udvikle både fornuft og samvittighed, sagde Immanuel Kant, og det tænker jeg, at der ligger en sandhed i.
Det er absolut heller ikke sikkert, at vi har defineret begreberne således, at vi tænker i samme bane.

Eksempel herfra:
Det er samvittighedsløst at lade migranter og flygtninge rådne op og dø ved grænsen ind til Polen, fordi man blokerer den.
Det er fornuftigt, at have en kontrol med dem, der kommer ind i EU.
Det er samvittighedsløst ikke at give dem muligheden for at komme ind.

Camilla

8 måneder, 6 dage siden
8 måneder, 6 dage siden

Jeg får per e-mail tilsendt ( Verdens bedste Nyheder ) hver uge.
Der sker også positive ting i verden, på mange områder, som er hver at følge med i. Det der sker bag kulisserne i fattige lande skal forstås ud fra deres situation, mange ting kan ændres med de rigtige mål også selv om politikken ser ud til at være imod det. Har set det og oplevet det.

8 måneder, 6 dage siden
8 måneder, 6 dage siden

Camilla
Jeg tror ikke vi er uenige i dine humanistiske synspunkter. Ingen mennesker skal behandles uværdigt. Det behøver vi ikke at debattere ;-) Vi ønsker reelt at bidrage til en bedre verden.
Jeg er sikker på at det var et positivt fremskridt i 1948 da 56 lande dengang i 1948 tiltrådte menneskerettighedserklæringen der på mange måder var inspireret af ånden fra den amerikanske uafhængighedserklæring fra 1776.
Sådan har erklæringer og lovgivning udviklet sig op gennem historien.
De ældste nedskrevne love er nedskrevet i Bibelen. Det var nogle som Gud havde lavet ifølge den gamle tekst. Rammen for menneskets færden blev givet mennesket blev smidt ud af edens have og arvesynden og den dermed forudsigelige død blev menneskeskabningens vilkår.
Vi springer frem til Moseloven og de ti bud, tager man gud ud, er den jo på mange måder fornuftig :-) f.eks Du må ikke slå ihjel.
Vi springer frem til de græske og romerske lovgivninger der forbedrede datidens retfærdige og rets principper og indfører historisk det så lovpriste demokrati. Mennesker kunne pludselig stemme op hvad der var ret og uret
Helt eller næsten helt uden Gud og kejserens indblanding.
I Europa kom det store demokratiske gennembrud som en forlængelse af Martin Luthers friheds teser der gav magten til 'menigheden' Det blev de kristne humanistiske støttepæle der kom til at bære demokratiet.
Sådan har lovgivning om ret og retfærdighed udviklet sig fra at det var gud der bestemte til at det var menneskers demokratiske forsamlinger der bestemte.
Denne tendens blev ikke oplevet i alle kulturer på kloden. I nogle lande var det stadigvæk Gud diktatoren ayatollahen eller paven der bestemte og reducerede eller fjernede demokratiet.
Ser vi på den demografiske udvikling er demokratiet presset af diktatoriske og teokratiske regimer. Hvis antallet af mennesker der ønsker et teokratisk styre overstiger antallet af mennesker der ønsker demokrati kvæler demokratiets logik demokratiets egen eksistens. Det 'sjove' ved det er at hvis antallet at demokratitilhængere er i overtal gives der stadig gode vækstbetingelser for teokrati tilhængere.
Som du ser udvikler mennesker lovgivningen og opfattelsen om hvad der er retfærdigt sig hen over tid.
Jeg reflekterer på din overskrift 'menneskerettighederne' som lovgivning der lige som stort set al anden lovgivning (bortset fra naturlovene) bør tilpasses og revideret og muligvis udbygges. Jeg må dog indrømme at jeg ikke ville bryde mig om at det var en islamiske prins fra Saudi Arabien der blev sat til opgaven :-)
Skal vi beskytte menneskerettighederne skal vi beskytte demokratiets eksistens og de demokratiske samfund. Det vil vi gerne for hvor demokratiet er er der godt og fredeligt at bo (bortset fra et mindre antal bandedrab :-( )

Det er godt at du sætter fokus på menneskerettighederne.
Nej ingen mennesker er 'udstyret' med fornuft (Artikel 1 i menneskerettighederne) Men sammen skal vi finde retfærdigheden og fornuften indenfor demokratiske rammer der ikke er truet på ytringsfriheden af fanatiske teokratiske kræfter.

:-) Rud

8 måneder, 6 dage siden
8 måneder, 6 dage siden

Camilla
Ifølge min betragtning er det korrekt forstået ja. Men at vi to er enige om, at verden ikke er human nok, gør os ikke uskyldige af den grund. Vi er ikke mere humanistiske, end vores handlinger gør os til. Derfor ser jeg debatten om skyld og uskyld som irelavant. Det interessante er, hvordan vi får et mere humant samfund, og ikke hvorfor det ikke har det.

8 måneder, 6 dage siden
8 måneder, 5 dage siden

Om baggrunden for kaos ved den polske grænse.



;-) Rud

8 måneder, 5 dage siden
8 måneder, 5 dage siden

Hvad er det 'de' er bange for?https://www.inform...er-spillereglerne

;-) Rud

8 måneder, 5 dage siden
8 måneder, 3 dage siden

Det er virkelig et godt emne, du har sat til debat, Camilla - og jeg er enig med dig i, at den grundlæggende årsag til holdnings-skredet omkring menneskerettighederne er angst -som Fassbinder skrev engang: "Angst essen seele auf"
Jeg mener dog, der er mindst een årsag mere - nemlig den, at mange mennesker tænker for ensidigt; holder sig til kilder, der bekræfter dem i den opfattelse, de allerede har og ikke reflekterer særligt meget over andre input. Okay, det er en påstand baseret på min tolkning af adskillige debatter om dette og lignende emner. Mon der er noget om det?
Du, Rud kommer så med et bud på, hvad "Folk" er bange for og ja, det er grimt, det artiklen beskriver - i et par enkle linier nævner artiklens forfatter så, at der ikke som sådan er kulturelle årsager, men socio-økonomske. Det synes, jeg er en tanke eller to værd, Rud. Tænk f.esk på bandekrige i U:S.A. Det er vist ikke i overvejende grad muslimer, der hersker i bandekrige "overthere"? Du kan sikkert selv komme på eksempler på lignede kriminalitet, der ikke har muslimer i hovedrollerne?
Det er et stort problem med de flygtninge og migranter, der sulter og fryser ved den polske grænse: jeg tænker de kan fordeles i forskellige lande under rimeligt humanitære forhold, mens man finder ud af deres baggrund. Enkelte er vendt hjem og jeg ved ikke til hvad.I bedste fald sikkert fattigdom.
Jeg ved dog, at store set alle europæiske lande minus Danmark er enige om, at Syrien ikke er sikkert at vende tilbage til, så jeg betragter det som en klar overtrædelse af menneskerettighederne, at syrere (og andre) interneres i lejre. Jeg tror simpelthen ikke på, at f.eks et midaldrende ægtepar og en ung sygeplejerske er farlige for vores demokrati.
I øvrigt er jeg ikke enig med dig i, at Luther banede vejen til demokrati. Du må enten have læst nogle andre historiebøger end mig - eller forstået dem anderledes.

Vh. Pia H

8 måneder, 3 dage siden
8 måneder, 2 dage siden

Hvad humanisme angår er jeg enig I at alle mennesker skal behandles værdigt.
Vi må imidlertid konstatere at det ikke sker.
Spørgsmålet er om demokratiske kræfter i et land selv skal bestemme hvem de lukker ind som borgere. Det mener jeg. Det demokratiske Danmark har som bekendt tiltrådt 'konventionerne' juridisk så sager er 'enkel' Det skal og gør vi også... indtil de revideres og nye konventioner tiltrædes.
Menneskerettighederne de 30 artikler fra 1948 gør det ikke alene der skal der mere til ser det ud til. Nytænkning om man vil. (Menneskerettighederne fra 1948 er ikke 'universelle')
Hvis man kan bygge sportsanlæg i Qatar (Sharia lov) for 20 Billion $ læste jeg, men tror det næppe, og ofre 6000 døde migranter til byggeriet så er 'Menneskerettighederne' virkelig langt væk. Uvirksomme i alt for mange lande i verden. Som jeg var inde på er det kun de demokratiske kræfter der kan tage kampen op med den opgave. Et stærkt demokrati der afviser diktatur med alle dets voldelige ansigter og uretfærdige 'gud givne love'.
Jeg ser at demokratiet er på retur. Vær sød og overbevis mig om det modsatte :-)
Om den polske grænse. Ja, det er hjerteskærende at se mennesker drevet sammen som kvæg og presset mod polsk pigtråd og vandkanoner af hviderussiske soldater. Som jeg ser det er det Hviderusland (et diktatur) der er den helt store skurk. Hvordan kurderne overhoved turde at flyve til Minsk er mig en gåde. De kom fra fattigdom og ja måtte vende tilbage til fattigdom. Man spørger sig selv hvor er verdenssamfundet henne? Væk som så ufattelig mange andre steder på jorden... De demokratiske kræfter er svage ...så længe det er tilfældet kan man skyde en hvid pind efter menneskerettighederne...

;-) Rud

8 måneder, 2 dage siden
8 måneder, 2 dage siden

Til Pia
læshttps://danmarkshi...lin-og-demokrati/

De lutherske tanker om individets betydning banede vejen for, at flere mennesker i løbet af 1800-tallet turde sætte sig op imod kirken. I vækkelsesbevægelserne fik de mulighed for selv at definere og tolke deres tro, og i de religiøse forsamlinger var der mange, som fik erfaringer med at skabe egne organisationer. Efter grundloven kom en sognebåndsløsning, som gav mennesker ret til at søge den præst, de syntes bedst om. Den lutherske tro på ligeværd var også med til at give kvinder styrke til at kræve stemmeret, og den blev inddraget i opbygningen af en demokratisk politisk kultur.

;-) Rud

8 måneder, 2 dage siden
7 måneder, 20 dage siden

Ytringsfriheden - demokratiet - og menneskerettigheder er under pres overalt.https://www.msn.co...Jgm?ocid=msedgntp
Det starter med ytringsfriheden...

:-) Rud

7 måneder, 20 dage siden
7 måneder, 20 dage siden

Hvorfor starter det med ytringsfriheden?
Jeg er blot nysgerrig.

7 måneder, 20 dage siden
7 måneder, 1 dag siden

Ja, det kan virke luset når nogen skriver nedsættende ord om en religion på et banner.
Men blegner det ikke imod det faktum at det i visse lande (der bekender sig til samme religion) er direkte forbudt at eje en Bibel? Er det ikke et statsligt dekret der betyder det samme som at sige "Fuck kristendommen?" - ja værre endnu? I Danmark er det dog ikke forbudt at eje en Koran.

Og vedrørende Luther: Det er ikke Luther der skal tillægges humanismen og individets frihed i tanken. Den ære må snarere tilegnes Erasmus. Luther var fundamentalist. Og han mente at Gud forud på enhver måde kendte et menneskes skæbne. Luther var ikke et renæssancemenneske, men et middelaldermenneske.

7 måneder, 1 dag siden
7 måneder, 1 dag siden

Camilla
Menneskerettighederne

Artikel 18.

Enhver har ret til tanke-, samvittigheds- og religionsfrihed: denne ret omfatter frihed til at skifte religion eller tro og frihed til enten alene eller i fællesskab med andre, offentligt eller privat, at give udtryk for sin religion eller tro gennem undervisning, udøvelse, gudsdyrkelse og overholdelse af religiøse forskrifter.

Artikel 19.

Enhver har ret til menings- og ytringsfrihed; denne ret omfatter frihed til at hævde sin opfattelse uden indblanding og til at søge, modtage og meddele oplysning og tanker ved et hvilket som helst meddelelsesmiddel og uanset landegrænser.

Kommentar:
1) Uden individets frihed (Artikel 19) 2) Kan en demokratisk proces ikke etableres og fungere.

2) Menneskerettighederne er et produkt af en demokratisk proces som udvikler sig i tiden og over tid.
Derfor er de gode, men ikke universelle ;-)

Engang var en eskimo en inuit. Så blev de stigmatiserede, og nu er eskimo et skældsord.

Ting forandre sig over tid.

Jeg insistere på at jeg vil have min frihed til at sige eskimo. Men jeg vil ikke forulempe andre med ordet hvis det ikke giver mening.
Frihed skal i min verden forsvares og forvaltes med omtanke.
Det er spild af tid at brænde bøger af. Men en debat om menneskeret og ytringsfrihed kan forhåbentligt føre noget godt med sig.

KH ;-) Rud

7 måneder, 1 dag siden
7 måneder, 1 dag siden

Rud

"Men en debat om menneskeret og ytringsfrihed kan forhåbentligt føre noget godt med sig."

Hvornår har en debat nogen sinde ført noget med sig? Det er problemet, hvis man spørger mig: at vi sidder her og diskuterer menneskerettigheder. De fleste debatter om den slags er ikke andet end os privilegerede der leger. Hvad leger vi? Vi leger, at vi ved at sige nogle flosker kan ændre verden - eller i det mindste rense vores egen moral.

Hvem kan i sit inderste tro på, at vi kan ændre noget ved at snakke sammen? For det er aldrig sket tidligere. Muligvis kan vi ændre lidt på nogle fodnoter gennem forhandlinger - hvilket vi ikke slev, men vores politikkere kan -, men at ændre noget fundmentalt, kan vi ikke vi snakke os til.

Det er da yderst livsbekræftende at have gode intentioner, bestemt, men det betyder i sidste ende ikke noget. Det som intentioner og ord fører med sig er aftaler, men en aftale er ikke andet end lydbølger nedskrevet med tegn, som vi har besluttet, hvad betyder.

Min pointe er, at vi bliver nødte til at snakke noget mindre og i stedet leve efter de intentioner, som vi føler er de rigtige. Det "rigtige" er ikke rigtigt, fordi det er skrevet ned, men fordi det giver mening for os som mennesker. Den interessante samtale er derfor ikke, "er menneskerettighederne under pres?" men om hvordan vi ønsker at leve med vores rettigheder, og om hvordan vi ønsker at agere i de situationer, hvor vi møder nogen (nationer, sociale medier, virksomheder mm.), der enten truer vores rettigheder eller bare ikke deler dem.

mvh Nicolas

7 måneder, 1 dag siden
7 måneder siden

Nicolas
Debatten er vigtig. Det er den proces der modner vores tanker og synspunkter, er der ikke ytringsfrihed indoktrineres vi.
Det er på grundlag af vores synspunkter vi lever med de intensioner sindet har optaget.
Jeg vil faktisk gerne tale meget mere om ytringsfrihed og menneskerettigheder. Det må nødvendigvis udmynte sig i handlinger alt andet vil være uden logik.
Skal vi leve med vore rettigheder? Nej rettighederne skal leve på grund af os.
Nilens flod begynder med en dråbe.

;-) Rud

7 måneder siden
7 måneder siden

At have intentioner er let, at efterleve dem er svært. De fleste i Danmark ønsker vel ytringsfrihed og demokrati, men bruger samtidig sociale medier, der truer den. Vi vil gerne have demokrati udbredt til hele verden, men vi vil også gerne have billig tøj og elektronik fra den tredje verden - snak overdøver vores ugerninger.

Derfor mener jeg, at fokus skal rykkes væk fra snak og over til handling. Vi bør ikke snakke så meget om rettigheder, men leve dem ud i livet. Hvis vi skal snakke om noget, så bør det være om måden vi bruger vores privilegier på.

7 måneder siden
6 måneder, 29 dage siden

Man kan jo sige, at vi har fået en ganske fortræffelig ramme for at skabe en mere human verden med de 17 Verdensmål. Bæredygtighedens tre pinde, klima, økonomi og social bæredygtighed giver nationer på globalt plan en mulighed for at arbejde henimod noget, der både gavner dem selv, men også nationer omkring. Vi er forskellige steder i forhold til udvikling og muligheder. Giver det mening, når nogle politikere siger, at de rige lande skal betale gildet, for at løfte lande med ringere muligheder, - i en retning af mere bæredygtige samfund og større lighed.
Er det vores pligt?
Nogle vil sige ja og andre nej.

Dog mener jeg, at menneskerettighederne ville være lettere at komme omkring, hvis der var et større ønske om at skabe lighed i verden. Hvis vi løftede i flok. Ligesom vi har gjort under pandemien, velvidende, at ikke alle har lige muligheder. Dog vil jeg påstå, at det er det fornemmeste eksempel vi har set på globalt samarbejde. Så det er altså noget vi kan.

Mht. ytringsfrihed. Så syntes jeg da nok, at der i den frihed også ligger en pligt. Ret og pligt går vel altid hånd i hånd.
Hvis man forstod betydningen af ret og pligt, ville ord og handling også følges ad.
Dog lader det til, at ytringsfriheden er blotlagt for grænser, og pligten uendelig langt borte.
Mange mennesker taler om ytringsfrihed, men jeg er da egentlig ikke helt klar over om vi har gjort os nogle overvejelser omkring, hvad ytringsfriheden indebærer.

Skal man for eksempel sætte krav op i forhold til, hvem der må ytre sig?
Er det en menneskelig ret at ytre sig?
Vi har jo alle ret til at være frie i tanken og er det ikke nok?
Gælder det samme for ytringen?

Jeg kan ikke lade være med at tænke på Paludan, der blev beskyttet alt imedens han vandrede rundt og brændte Koranen af ,og ytrede sig meget negativt ladet om muslimer og Islam.
Nogle syntes det var så smukt. Ikke det han sagde, men, at vi lever i et samfund, hvor en mand som ham og hans rettigheder beskyttes.
Jeg kan ikke se det smukke, eftersom han spredte ondt.
Jeg bryder mig heller ikke om andre mennesker, der spreder ondt, og har de nu engang den trang, så er det jo fair nok, men der må man så også kalkulere med en vis risiko for konsekvenser.

Jeg er med på, at jeg har en blind vinkel her. Der kunne godt være et behov for et bredere perspektiv på den sag. Jeg kan bare ikke lide ham, og det får klarheden til at flimre.

Gad vide, hvor lang tid P. var fortsat, hvis ikke han havde fået beskyttelse. Jeg tror faktisk ikke, at han var fortsat så længe, fordi han jo bakkede ud, når politiet vurderede, at sikkerhedsrisikoen var for høj. Så mere ærekær var han altså heller ikke omkring sit budskab.
På den positive front talte han sig selv ihjel, og tilhængerne var få. Det kan nogle gange være den positive side af at lade galskaben få frit løb. Den løber sig selv død. Der er det ganske fortræffeligt, når det bliver ved ordene, fremfor handlingen.

Men det er jo ikke et enkeltstående tilfælde. Der er politiske partier, der gør nøjagtigt det samme. Ytrer sig negativt om minoriteter og religion. Det sker i mange lande.

På nuværende tidspunkt udspiller krigen i Tigray sig i det nordlige Etiopien. De sidste rapporter oplyser eksempelvis om tusinder af massevoldtægter begået imod kvinder og piger på mellem 12 og 83 år.
Det er en del af den psykologiske krigsførelse. Kvinder, der har været udsat for voldtægt, eller som følge af voldtægterne bliver gravide, har ingen værdi. Derfor splittes samfund indefra. Man fjerner sammenhængskraften i kulturen og blandt befolkningen. Psykologisk krigsførelse er et fremragende våben. Det vil altid være i fjenders fælles interesse at ødelægge modparten indefra. Når massevoldtægter så foregår foran forældre, søskende, familie eller andre tætte relationer. Hvordan skulle man så nogensinde skulle kunne tilgive?
Hvor længe vil den fortælling blive overleveret. Det tager jo virkelig mange generationer at lukke de sår.

Jeg forstår da godt, hvis menneskerettigheder ville blive opfattet som det rene vanvid, hvis man begyndte at prædike op. Det ville da blive opfattet som en omgang volapyk.

Det samme gjaldt vel palæstinensere, der kom hjem efter skole eller arbejde, og pludselig havde de mistet alt, fordi nogle israelere havde besat deres hjem. Men israelerne følte sig jo i deres bedste ret, og den vestlige verden støttede op. Hvad kunne palæstinenserne gøre?

Vi kunne blive ved med eksempel efter eksempel.

På trods af det, tror jeg på, at mennesket kan hæve sig. Flertallet ønsker sig et godt liv og en god fremtid for deres børn, uden at det nødvendigvis behøver at være på andres bekostning.

Når vi værner om de rettigheder, der har til hensigt at skærme os mod, eksempelvis krig, ondskab og ødelæggelse, står vi op for det vi skrev under på sammen med mange andre nationer. Det er en styrke.

Når partier blive en kanal for vrede, had og offermentalitet, under dække af en såkaldt fædrelandskærlighed som ingenlunde er defineret i deres partipolitiske praksis, kan det undre mig, at disse partier kan få så meget opbakning.

De sociale medier er stedet, hvor den ydre politik bliver ført. Det er korte sætninger, lette enkeltmandssager, der kun tager højde for det sensationelle, der netop påvirker også følelsesmæssigt. En politisk form for psykologisk krigsførelse. Sproget er ordinært og dermed let at forstå.

Det værste er, at partierne har ytringsfriheden på deres side.
Jamen, er det ikke dejligt, at de kan sige lige, hvad de vil?
Nej, det mener jeg bestemt ikke. For det nogle partier gør, er at skabe splid gennem en retorik, der ingenlunde taler for menneskerettighederne, ej heller udviser en grundlæggende respekt for samme, fordi de mener, at nationale rettigheder går over internationale fælles vedtagne love og rettigheder.

Betyder det så, at menneskerettighederne skal gentænkes eller sættes til diskussion, med mulighed for at redigere dem efter en umiddelbar national tidsånd?

Nej, det mener jeg så heller ikke, at de skal, fordi de er skabt på baggrund af en tid, der ikke ligger så langt væk, hvor mennesket udviste de mest barbariske sider af sin natur, under dække af en ideologi og et sprog, der hyldede fædrelandskærligheden og visionerne for samme fædreland, og det kan sagtens ske igen.

Så jeg mener bestemt, at de menneskerettigheder der gælder for nuværende, står over national lov.
Hvorfor ser vi partier, der ønsker national lov over internationale love?

Hvad vinder de ved det, udover stemmer, og hvis det er deres egentlige motiv, så er det da et vidne om, at de på ingen måde er værdige til at bestride politiske poster, da verden og sammenhængskraften er større end nationer i sig selv.

Camilla

6 måneder, 29 dage siden
6 måneder, 29 dage siden

I må hygge jer med jeres debat.

mvh Nicolas

6 måneder, 29 dage siden
6 måneder, 29 dage siden

Hej Camilla
Tak for dit indlæg. Når jeg kigger op ser jeg at vi vil det samme. En bedre verden.

Ja vi skal bruge ytringsfriheden med omtanke.

Man kan føle sig nedslået og magtesløs når man konfronteres med verdens tilstand. Hver enkelt sag er kompleks. I dag læste jeg at Hong Kong får trukket flere demokratiske rettigheder tilbage. Ukraine konflikten eskalere krig er en option.

Danmark overholder menneskerettighederne.
Risretten bruger store ressourcer på at fortolke de åbenbart meget svære love med et stort antal vellønnede dommere.
Især Menneskerettighedernes Artikel 16. 1 og 2 har de svært ved at forstå.

1. Uden begrænsninger af racemæssige, nationalitetsmæssige eller religiøse grunde har mænd og kvinder, der har nået myndighedsalderen, ret til at gifte sig og stifte familie. De har krav på lige rettigheder med hensyn til indgåelse af ægteskab, under ægteskabet og ved dettes opløsning.

2. Ægteskab skal kun kunne indgås med begge parters frie og fulde samtykke.

;-) Rud

6 måneder, 29 dage siden
6 måneder, 29 dage siden

Hej alle,

spændende debat - dette indspark fra mig er uoplyst, da jeg kun har læst en brøkdel af indlæggene. Mit forrige forslag til at tjekke en musikvideo af Speech Debelle ud, Live for the message, var et forsøg på indspark fra en kunstner der siger det bedre end jeg; opfordringen til handling på individuelt basis.

Når jeg smider denne kommentar er det ift. @Rud's indlæg; jeg misser måske konteksten og undskylder i så tilfælde, og jeg ved ikke om du er sarkastisk når du skriver at Danmark overholder Menneskerettighederne. Du virker alt for lærd og erfaren til ikke at vide at det ikke er så simpelt; at en dom for overtrædelse af konventionerne er et langvarigt slagsmål på adskillige scener. Jeg ved ikke om Danmark er DØMT, men vi taler om et land, ikke et individ - et land, et afgrænset geografisk område, er ikke uskyldigt indtil det modsatte er bevist. Det er ikke et spørgsmål om jura, men om politik og perspektiv, om definitionsretten.

DIGNITY (Dansk institut mod tortur) såvel som et hav af andre nationale og internationale institutioner kritiserer Danmark for brud på sine forpligtelser, men ved alle at det ikke handler om at dømme Danmark eller andre lande, men om at opfordre til forbedringer, da den juridiske process er så vanvittig kompleks, præcis som du skriver, når vi taler såvel mellem- som overstatsligt. Og da især når vi taler geopolitik.

I denne artikel peger DIGNITY på 3 kritisable forhold i Danmark, med mulige brud på Menneskerettighederne (indenfor deres speciale, tortur):

Tvang i psykiatrien
Strafcelle i fængslerne
Forholdene på Udlændingecenter Ellebæk
https://www.dignit...neskerettigheder/

Derudover kører der jo som bekendt netop nu en retssag mod Lars Findsen, og uanset dom skrives der historie i disse tider, nationalt og internationalt. Privatliv er også en menneskeret mig bekendt, uden at jeg har læst konventionerne. At vi så måske aldrig kommer til at kende sagens detaljer er en anden sag - Danmarks samarbejde med CIA og NSA er en kendt sag, og uanset om man mener at Edward Snowden er en landsforræder eller en af vor tids største helte, så viser forløbet derom, også op til i dag, da med al tydelighed at en stat ikke er dens intentioner men dens handlinger.

"[indsæt ideologi/stat] handler om hierarki - anarkisme handler om ligestilling"

Eftersom dansk hiphop er overvejende apolitisk, måske som følge af et lille marked der ikke tillader den dedikation og arbejdsetik der skal til for større projekter, så tillader jeg mig her at dele en peruviansk/amerikansk musikvideo, med risiko for igen at blive slettet som bruger af redaktionen herinde uden forklaring.

Tracket handler om den 3'de verden - men emnet er vel menneskerettigheder, ikke danskerrettigheder?



"

6 måneder, 29 dage siden
6 måneder, 29 dage siden

Ift. handling har aktivisme vel aldrig været mere under pres end nu, men samtidig er aktivismen moden, erfaren og tiltagende.

Den danske hiphopper og tidligere vinder af MC's Fight Night, aktivist i Aarhus Kommune, i Grækenland og måske ud af din højtaler, Ham Den Lange, også kendt som Thorbjørn Bech, tog i 2016 til flygtningelejre i Grækenland og startede non-profit hjælpeorganisationen 100procentnødhjælp

Her et dagbogsindlæg fra ham dernedefra, i 2016, på dansk

6 måneder, 29 dage siden
6 måneder, 28 dage siden

Organisationen Human Rights Watch har netop udgivet årsrapport 2022 hvor man kan læse om alle 'uhyrlighederne' www.hrw.org
Jeg tror at de krænkelser af menneskerettighederne de afmærker i hvert land er rigtige. Jeg har stor respekt for de mennesker der ofrer deres liv for denne sag. Og godt de er der.
Der tales om at et styrket demokrati er nødvendigt for at imødegå autokraternes overgreb. Det har jeg været inde på i mine tidligere indlæg til debatten.
Men selv 'fine' demokratier som det danske kan fejle. Generelt tror jeg imidlertid at danskerne gerne vil overholde menneskerettighederne som de er. (Selv om jeg mener de bør opdateres der er kommet meget til siden som man ikke kunne forudse i 1948) Det er tydeligt at det er autokrater der står i vejen for menneskerettighederne.
Eller 'diktatur'. Politisk og religiøs diktatur. Hvor jeg mener det religiøse diktatur er det farligste idet det ikke bare er det jordiske liv der trues men også livet efter døden 'skærsilden' eller evig fortabelse.
Det er vigtigt at vi 'tør' at ytre os, uden at risikere at blive et hoved kortere.
Menneskerettighederne kan kun gennemføres fordi 'nogen' ønsker det. Det er de samme som står op imod autokraterne. Først i tanke, så i ord og endeligt i handling.

;-) Rud

6 måneder, 28 dage siden
6 måneder, 15 dage siden

Menneskerettighederne krænkes når ytringsfriheden krænkes.https://www.msn.co...jgW?ocid=msedgntp

:-( Rud

6 måneder, 15 dage siden
4 måneder, 22 dage siden

#0 (Morpheus): Det lader til, at menneskerettighederne som et etisk og moralsk kompas er ved at svinde ind. Hvad er det dog vi er så bange for, ikke kun i DK, men i Europa generelt?
Skal denne frygt have lov til at trænge ind, på bekostning af vores etiske værdisæt i forhold til alle menneskers grundlæggende rettigheder.
Efter 2. Verdenskrig skrev vi netop under på, IKKE at dømme menneskelig værdi, uagtet religion, etnicitet, køn, kultur, nationalitet osv.
Hvorfor er den humanistiske forpligtelse truet?


Kære Camilla
Jeg er naturligvis helt enig med dig. Vi må ikke lade frygten bestemme over os. Herinde har vi verdens bedste "våben"; ordet. Lad dig ikke intimidere til at tro at ingen læser det vi skriver, for det gør nogen og hvis vi skal starte endnu en kulturrevolution med ordet som magtmiddel, så lad det ske

Bjørn

4 måneder, 22 dage siden

Besvar debattråd

Debatten Menneskerettighederne er startet 26/11-2021 23:18 af Camilla Morpheus (Morpheus) og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

1Formatering fra word til Fyldepenne...
6 dage siden · Pia Hansen
14Gang i lidt større projekter: Novel...
6 dage siden · Pia Hansen
11Mellemgaard - et forlag i frit fald
8 dage siden · Henrik Petersen
131Dagens Vits
8 dage siden · dino
7Hvornår har en begyndelse for meget...
9 dage siden · Louise Frandsen
4128Dagens ord
10 dage siden · Junior C Anders...
11'Penge'
16 dage siden · Savanti
512Kontraster
16 dage siden · Savanti
15Hvad inspirerer dig
24 dage siden · Brit Skovgaard
5Anbefalinger til forlag?
1 måned, 1 dag siden · grkemacar
21Chatten
1 måned, 2 dage siden · Ellabella
1Prøver her
1 måned, 4 dage siden · FaetterA
97Ligheder
1 måned, 5 dage siden · Savanti
1Selvudgivelse, momsfritagelse og Am...
3 måneder, 15 dage siden · Turse
1Blinder eller blænder
3 måneder, 17 dage siden · heksemutter
0Kunst og verden politik
4 måneder, 14 dage siden · MariaMolgaard
0Alt er relativt
4 måneder, 17 dage siden · Ansu
4Søger kritik af Digtsamlings opsætn...
4 måneder, 17 dage siden · Ansu
13Kunsten i fokus
4 måneder, 19 dage siden · belmindelig
42Menneskerettighederne
4 måneder, 22 dage siden · BjørnLangkilde
3Valg af forlag til digtsamling
4 måneder, 22 dage siden · belmindelig
2Din yndlings kirken salme sang
5 måneder, 20 dage siden · MariaMolgaard
11Troen og kirken
5 måneder, 20 dage siden · MariaMolgaard
4NATO
5 måneder, 23 dage siden · Engbo
9Freddy - drengen fra skoven
6 måneder, 6 dage siden · Biker Mike
12Hvordan skriver man en musical?
6 måneder, 9 dage siden · Cath Brown
2Datid og fortid
6 måneder, 11 dage siden · Filia
1Hvad skal du i aften du lyst til at...
6 måneder, 15 dage siden · Provenceflemmin...
152Hvad er du taknemmelig for i dag?
6 måneder, 22 dage siden · Savanti
3Gør ægte kærlighed blind?
7 måneder siden · dino
2Feedback søges til min novellepodca...
8 måneder, 5 dage siden · Stenfisker
0Musik
8 måneder, 8 dage siden · Savanti
0ups
8 måneder, 12 dage siden · Savanti
0Musisk oplevelse
8 måneder, 19 dage siden · knudkp
0Dine øjne på Mona Lisa
8 måneder, 21 dage siden · MariaMolgaard
0En ulykke sker aldrig alene
8 måneder, 21 dage siden · MariaMolgaard
0HAR DU SET MÅNEN kl 17:30
8 måneder, 21 dage siden · MariaMolgaard
0Kan du anbefalde
8 måneder, 28 dage siden · MariaMolgaard
3Hvis du kunne vælge
9 måneder siden · Engbo
4Din søndag min søndag
9 måneder, 4 dage siden · AnnaPigen3
0Presse meddelse.?
9 måneder, 10 dage siden · JesperSB
0Alexander Woods musiker
9 måneder, 15 dage siden · MariaMolgaard
2Spiller i også online spil?
9 måneder, 19 dage siden · dino
8Hvordan har du det
10 måneder, 1 dag siden · Engbo
2Hvordan finder jeg gamle debatter o...
10 måneder, 5 dage siden · Eddie
1Forstå Michael strunge og David Bow...
10 måneder, 18 dage siden · Allimacc
4Hjælp ønskes til sangtekster
10 måneder, 18 dage siden · Den Lianer Gois...
3Spørgsmål om promovering af sin bog...
10 måneder, 28 dage siden · Savanti
1Hvad synes i
10 måneder, 28 dage siden · Henrik German Q...
2Hvordan finder du mere tid i hverda...
11 måneder siden · Kåemer
0Gensidig betalæsning af Krimi/spænd...
11 måneder, 7 dage siden · HeleneB
5Sparring på krimi-roman
11 måneder, 9 dage siden · MariaMolgaard
0Aften scenerie
11 måneder, 10 dage siden · MariaMolgaard
7Korrespondent
11 måneder, 13 dage siden · Dmitri Burdykin
17Hvilken sprogstil foretrækker i?
11 måneder, 14 dage siden · Blækhuset
0Lejlighed insperation vintage art
11 måneder, 22 dage siden · MariaMolgaard
1Filosofien kedsomhed hvad er det?
11 måneder, 23 dage siden · Engbo
1Internationalt
11 måneder, 25 dage siden · MerakiPLyhne
1Søger app til og skrive. Historie
11 måneder, 25 dage siden · MerakiPLyhne
27Skal vi starte et skrive- fortællef...
1 år siden · Anniina
11Transgender
1 år siden · Inghard
22Lykke
1 år siden · Engbo
2Søger læsere!
1 år siden · Dahlenborg
6Teater stykke
1 år siden · Nicolas Jessen
4superhelt vs superskurk?
1 år siden · Engbo
2Skrive-software?
1 år, 1 måned siden · Mons1957
75Bibelen
1 år, 2 måneder siden · Engbo
4Skrivegruppe 45+
1 år, 2 måneder siden · HeleneHK
0ideer og inspiration
1 år, 2 måneder siden · Rising star
11Brug af kommentarer?
1 år, 2 måneder siden · Pia Hansen
3Psykoterapi
1 år, 2 måneder siden · Anita A
2Efterlysning af serie
1 år, 3 måneder siden · Kåemer
6Skriveklub?
1 år, 3 måneder siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
1 år, 3 måneder siden · Brehmer
0Presse meddelser
1 år, 4 måneder siden · JesperSB
1Copyright af navn
1 år, 4 måneder siden · Kafkaesque
0Inspirationsråd til at skrive digte
1 år, 5 måneder siden · belmindelig
20En udfordring med Den fede mand af ...
1 år, 5 måneder siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
1 år, 5 måneder siden · Prem
2Navne
1 år, 5 måneder siden · Engbo
20Komplimenter
1 år, 5 måneder siden · Prem
710 trælse brølere...
1 år, 5 måneder siden · K.B. Assenholm
11Jalousi
1 år, 5 måneder siden · Kåemer
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
1 år, 5 måneder siden · TheProject
4Gensidig betalæsning - Roman
1 år, 5 måneder siden · Kafkaesque
5Bekræft dit køb med nemid
1 år, 5 måneder siden · mlsj
1DAGENS KÆRLOGHED
1 år, 5 måneder siden · Engbo
6Hvem kan italiensk?
1 år, 6 måneder siden · Kafkaesque
10Skriveblokering/flow
1 år, 6 måneder siden · Prem
1Leder af betalæsere til up-and-comi...
1 år, 6 måneder siden · Aurelian
2opbygning
1 år, 6 måneder siden · Avj81
6Dagens Dammark ,døde mink
1 år, 6 måneder siden · Engbo
7Novelle vs Kort Roman
1 år, 6 måneder siden · mlsj
7Kalle er død
1 år, 6 måneder siden · Pia Hansen
1Litteraturlæsning sci-fi/fantasy - ...
1 år, 6 måneder siden · Kafkaesque
0Hej Alle sammen!
1 år, 6 måneder siden · mlsj
2Antal digte i digtsamling
1 år, 6 måneder siden · dino
0Betalæsere søges til kvindelitterat...
1 år, 6 måneder siden · Djani
2Må eller må man ikke?
1 år, 6 måneder siden · Savanti
9Voldtægter og overgreb
1 år, 6 måneder siden · Ormstunge
52Skrivegruppe søges - København og o...
1 år, 6 måneder siden · Clara de N
3Ja ja, ser man det.
1 år, 7 måneder siden · dino
3Betalæsere søges til fantasy roman
1 år, 7 måneder siden · dino
2jeg søger feedback
1 år, 7 måneder siden · Ormstunge
137Virus
1 år, 7 måneder siden · dino
1Mangler kritik
1 år, 7 måneder siden · Nicolas Jessen
13Hvorfor kan jeg ikke det samme som ...
1 år, 8 måneder siden · dino
12Kynisk frelse
1 år, 8 måneder siden · Wernn
20Hvad hedder det modsatte
1 år, 8 måneder siden · Wernn
3En læser(e) søges til noveller
1 år, 8 måneder siden · Michael But
27Godt man ikke kan
1 år, 8 måneder siden · Wernn
50Liv andre steder?
1 år, 8 måneder siden · Wernn
33Din dag.
1 år, 8 måneder siden · smukkehjerte
157Læserbreve
1 år, 9 måneder siden · Savanti
7Arbejde og bil
1 år, 9 måneder siden · Wernn
46Big Brother Is Watching You!
1 år, 9 måneder siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
1 år, 9 måneder siden · Wernn
0Finding Forrester
1 år, 9 måneder siden · Kafkaesque
9skrive start hjælp
1 år, 9 måneder siden · Prem
5Jalousi kontra .
1 år, 9 måneder siden · Wernn
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
1 år, 9 måneder siden · Savanti
4Hvad hedder det når
1 år, 9 måneder siden · Savanti
14Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
1 år, 10 måneder siden · Wernn
8Meddelelse
1 år, 10 måneder siden · Engbo
105Skyder de; fordi, der er krig?
1 år, 10 måneder siden · Wernn
230Forbyde kritik?
1 år, 10 måneder siden · Engbo
8Etik af begrænsninger for tekst
1 år, 10 måneder siden · Emeli
11Metwo-two
1 år, 11 måneder siden · dino
17Down to Earth . Med zac efron.
1 år, 11 måneder siden · Wernn
18Kunst og digte
1 år, 11 måneder siden · Engbo
30Hvad er meningen med
1 år, 11 måneder siden · Wernn
11668
1 år, 11 måneder siden · Wernn
26JULEN
1 år, 11 måneder siden · Wernn
4Sortering af dagbog
1 år, 11 måneder siden · Prem
32Er kunst mulig eller umulig?
1 år, 11 måneder siden · Prem
11Hvem er du?
1 år, 11 måneder siden · Prem
64Lykken
1 år, 11 måneder siden · Prem
5Livsbane . Livsveje. Livsvalg.
1 år, 11 måneder siden · Savanti
4Hvornår er en tekst mest for børn?
1 år, 11 måneder siden · Pia Hansen
33Hvem er du? Personality
2 år siden · Wernn
11Bestillingsforfattere?
2 år siden · dino
4Det primitive holdbare.
2 år siden · Fink
3Det filosofiske hjørne.
2 år siden · Savanti
14Aftægtens objektive problem
2 år siden · dino
2Musik fænomen.
2 år siden · Savanti
12Nicht diese Töne...noch eimal.
2 år siden · dino
0Søger råd vedr. redaktørhjælp
2 år siden · melberg
8Spansk
2 år siden · Savanti
4Dans
2 år siden · dino
11Råd søges om tid til at skrive
2 år siden · JacobScribus
6Tips og tricks til skriveprocessen
2 år siden · JacobScribus
4Hobbitten
2 år siden · Kafkaesque
18Forstyrrende elementer i læsning
2 år siden · JohannesB
2Teknisk: Kan ikke publicere drabble...
2 år siden · Filia
185Den frie verdens leder
2 år siden · Wernn
10Noget teknisk
2 år siden · Kafkaesque
3Lidt snak om Fyldepennen
2 år siden · Prem
0Kringsat
2 år siden · Engbo
8Udødelige fortællinger
2 år siden · Engbo
3Droner
2 år siden · JohannesB
16Så udkommer min digtsamling
2 år siden · Anita A
52Treenigheden
2 år siden · Engbo
2Den statestik ... den statestik.
2 år siden · knudkp
31Hvad mener i?
2 år siden · Jack the Rapper...
5Direkte tale i udlandet
2 år siden · Kafkaesque
2Royalty
2 år siden · WeirdSpace
1Er glad for at....
2 år siden · Eddie
3Betalæser søges til første kapitel ...
2 år siden · vilværeforfatte...
5Corona og forlagsbranchen
2 år siden · JohannesB
16Fusk i forlagskonstrakten?
2 år siden · Skribenten47
0Tillykke til dronningen
2 år siden · Savanti
2Klima krigeren.
2 år siden · Savanti
17Din dag
2 år siden · Inghard
10Hvor pænt/positivt er dette afslag?
2 år siden · NAHansen
4Tilskud til udgivelse???
2 år siden · NAHansen
33Forfatteri og ensomhed
2 år siden · Wernn
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
2 år siden · Wernn
27SAS
2 år siden · Morpheus
1HJÆÆLP
2 år siden · Morten Vesterga...
0Google Docs oversætter til engelsk!
2 år siden · Tryggevælde
34Musikinspiration
2 år siden · dino
379Gud
2 år siden · Wernn
0Opdateringer og Google Chrome.
2 år siden · MollyTrine
15Min roman.
2 år siden · dino
3Læser & Kritik, søges!
2 år siden · Morpheus
2Hvedekorns bud på hvad et godt digt...
2 år siden · hermanøv
19Penge-tro vs. religion eller?
2 år siden · dino
1Skriveklub
2 år siden · Wernn
2Hvad med en skrivekonkurrence for f...
2 år siden · hermanøv
3Synonymer
2 år siden · Engbo
5Verdens økonomi
2 år siden · dino
1470% sænkning af CO2 udslip
2 år siden · Wernn
0En molbohistorie?
2 år siden · dino
4som der
2 år siden · dino
3Findes der mon sådan en bog???
2 år siden · Savanti
12Rediger/slet kommentar
2 år siden · hermanøv
4Nytårstalen
2 år siden · dino
117Statsborgerskab
2 år siden · Wernn
7Noget galt i halsen? Sprog og biolo...
2 år siden · Wernn
12Julens indlæg
2 år siden · dino
3Fatter du det?
2 år siden · Wernn
7Redigering
2 år siden · NAHansen
65Demokrati
2 år siden · Wernn
20Udslettelse af selvet
2 år siden · Morpheus
39Løsrivelse - af provinser og hele l...
2 år siden · Wernn

Religion, politik og samfund

42Menneskerettighederne
4 måneder, 22 dage siden · BjørnLangkilde
2Din yndlings kirken salme sang
5 måneder, 20 dage siden · MariaMolgaard
11Troen og kirken
5 måneder, 20 dage siden · MariaMolgaard
152Hvad er du taknemmelig for i dag?
6 måneder, 22 dage siden · Savanti
3Gør ægte kærlighed blind?
7 måneder siden · dino
22Lykke
1 år siden · Engbo
137Virus
1 år, 7 måneder siden · dino
46Big Brother Is Watching You!
1 år, 9 måneder siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
1 år, 9 måneder siden · Wernn
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
1 år, 9 måneder siden · Savanti
105Skyder de; fordi, der er krig?
1 år, 10 måneder siden · Wernn
230Forbyde kritik?
1 år, 10 måneder siden · Engbo
11Metwo-two
1 år, 11 måneder siden · dino
11668
1 år, 11 måneder siden · Wernn
26JULEN
1 år, 11 måneder siden · Wernn
14Aftægtens objektive problem
2 år siden · dino
185Den frie verdens leder
2 år siden · Wernn
0Kringsat
2 år siden · Engbo
52Treenigheden
2 år siden · Engbo
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
2 år siden · Wernn
27SAS
2 år siden · Morpheus
379Gud
2 år siden · Wernn
19Penge-tro vs. religion eller?
2 år siden · dino
5Verdens økonomi
2 år siden · dino
4Nytårstalen
2 år siden · dino
117Statsborgerskab
2 år siden · Wernn
12Julens indlæg
2 år siden · dino
65Demokrati
2 år siden · Wernn
39Løsrivelse - af provinser og hele l...
2 år siden · Wernn
44Forskningsprojekt om konflikt og ko...
2 år siden · Wernn
109Homofobi
2 år siden · leviP
5Pengetroen
2 år siden · Wernn
53Politiske ideologier anno 2019
2 år siden · Wernn
1Det store intet
2 år siden · dino
0Sekterisk aggression
2 år siden · dino
2Uartige børn i gamle dage og idag
2 år siden · Engbo
30Kristendom
3 år siden · Engbo
23folkeafstemning
3 år siden · Engbo
63Hvad er meningen med livet?
3 år siden · dino
74På'n igen.
3 år siden · Engbo
82Tysklands ansvar
3 år siden · Engbo
8Bøn
3 år siden · Morpheus
32Politik .
3 år siden · Engbo
2Folkepension - hvornår?
3 år siden · dino
47At rejse er at leve?
3 år siden · Inghard
27Evolutions forskning.
3 år siden · Inghard
8Circumcisio.
3 år siden · dino
6Den nye EU aftale
3 år siden · dino
62Parti til alternativ befrielse af D...
3 år siden · Engbo
4Salme
3 år siden · Engbo
6Victoria
3 år siden · Kåemer
71Saudi-Arabien - Rusland
3 år siden · Engbo
9Er den danske kultur modellerbar?
3 år siden · Nicolas Birch-J...
10Folkekirken – ad hvilken vej skal d...
3 år siden · Engbo
9Sandhed
3 år siden · Inghard
9debat af moderæset, versus lykken.
3 år siden · Pia Hansen
12Straf. Og forbrydelse.
3 år siden · dino
67Burkaforbud
4 år siden · Kåemer
23Legalisering af cannabis
4 år siden · thevoid
5Ved bålet --ja, ved bålet
4 år siden · Engbo
4Èt menneske - eller to?
4 år siden · dino
7Æblemostreglementet
4 år siden · dino
5Før Adams tid.
4 år siden · Engbo
59Den selektive etik.
4 år siden · dino
31Spare på DR?
4 år siden · dino
38Er du kristen/religiøs?
4 år siden · Engbo
0Land og by
4 år siden · dino
7Vilde dyr tilbage i naturen?
4 år siden · Engbo
27Åh nej! - Ikke igen!
4 år siden · dino
22#metoo
4 år siden · dino
109Selvforsvar
4 år siden · thevoid
1Forbrugersamfund
4 år siden · Camra
30Gentleman eller kvinde
4 år siden · Morpho
29ytringsfriheden
4 år siden · thevoid
9Lokkeland-reality
4 år siden · Morpho
10Fordomme
5 år siden · Kåemer
33Skyld
5 år siden · Anni Idorn
14Hvad sker der i samfundet lige nu?
5 år siden · Engbo
7Flygtninge
5 år siden · Morpho
26det rød hvide flag
5 år siden · dino
13Koranen
5 år siden · Kåemer
53Skat
5 år siden · Kåemer
10Reformation og renæssance
5 år siden · dino
11Normal
5 år siden · Kåemer
2Literatur og Samfund
5 år siden · Engbo
58Udvisning
5 år siden · Kåemer
1FNs Menneskeretserklæring
5 år siden · Kåemer
5Finansloven
5 år siden · Kattegat
5Et eventyr
5 år siden · Kåemer
26Paven i Malmö
5 år siden · Engbo
5Snarligt valg?
5 år siden · Engbo
4Døgnets drab.
5 år siden · Fink
3Målsætninger
5 år siden · Kattegat
76Danske værdier?
5 år siden · Engbo
1Uha fri os fra mennesker
5 år siden · Kåemer
53Mærkedag
5 år siden · Kåemer
16Sprog-udslettelse og danske værdier
5 år siden · dino
13velfærds farisære i tugthuset port
5 år siden · Villain
6Journalistik eller?
5 år siden · Kattegat
9Frivillig arbejde.
6 år siden · Fink
10Hverdagsracisme
6 år siden · Tilbudsavislæse...
62Ikke til at komme udenom.
6 år siden · Engbo
17Homofobi
6 år siden · dino
0Hjemmehjælp
6 år siden · Kåemer
13Grundlov
6 år siden · Engbo
8Danmark Frit
6 år siden · Engbo
3Siemens Wind Power
6 år siden · Fink
46I krig igen?
6 år siden · Engbo
23Skattesnyd
6 år siden · Engbo
20Afsløringer
6 år siden · Engbo
8Burka
6 år siden · dino
19Nu har jeg fået nok!
6 år siden · westendahl
1Varme politiske kartofler
6 år siden · Engbo
17Ytringsfriheden skal da dyrkes
6 år siden · dino
6Min mening og historiens fakta
6 år siden · Engbo
17Plads i Primetime ?
6 år siden · Engbo
15Moral
6 år siden · dino
94Holdningsændring
6 år siden · dino
9Agnete og Havmanden - folkeviser og...
6 år siden · Engbo
16ungdom idag
6 år siden · Engbo
2gør samfundet nok for de unge idag?
6 år siden · Kåemer
12Jeg væmmes ved kapitalisme
6 år siden · dino
2Faderstyre
6 år siden · dino
9En sort liste
6 år siden · Fink
20Har vi brug for kultur.
6 år siden · Engbo
18Hæderlighed
6 år siden · maryanna
9Cannabis
6 år siden · dino
64Ikke mere EU
6 år siden · Kåemer
60Terror
6 år siden · dino
33Spørgsmål til religionerne
6 år siden · Engbo
4Snerydning
6 år siden · Fink
1et tyveri
6 år siden · dino
7Social Tillid
6 år siden · Robert Kallehav...
1Politiets agéren i Tibet-sagen
6 år siden · dino
132% kirkegængere !
6 år siden · Robert Kallehav...
28Kultur eller Varme hænder ?
6 år siden · Kattegat
16Dommedag
6 år siden · Robert Kallehav...
2Tidehverv ?
7 år siden · Robert Kallehav...
26Den vestlige civilisation
7 år siden · dino
2950 ideer der ændrede verden.
7 år siden · dino
3Manden i ministeriet
7 år siden · dino
1Gangart
7 år siden · dino
9'Hva nu hvis' med Grækenland ?
7 år siden · dino
104Beskriv valgets tema i 2015.
7 år siden · Robert Kallehav...
4dollarmillionærer i Danmark
7 år siden · Kåemer
30Punktafgift på det danske sprog
7 år siden · Skafte
11Løst og fast om Folkekirken
7 år siden · Engbo
25brændstof under 2.verdenskrig ?
7 år siden · CCDK
4Et af Liberalismens sande ansigter.
7 år siden · Robert Kallehav...
72FRED ER AT SKABE
7 år siden · Engbo
1Kgl. Priviligerede Kroer ?
7 år siden · Kattegat
9Nultimers
7 år siden · Robert Kallehav...
1IBM skam og storpolitik
7 år siden · Robert Kallehav...
19blasmefriparagraffen, skal den afsk...
7 år siden · dino
27Putin
7 år siden · Kattegat
19Strøtanker om livets efterår.
7 år siden · Post Scriptum
2Google
7 år siden · Kåemer
16religiøse udtryk for 'dem udenfor'.
7 år siden · dino
20At tale om sig selv
7 år siden · Kåemer
29Det er vel nødvendigt ...
7 år siden · Engbo
66hvorfor altid vesten som politibetj...
7 år siden · dino
3Gabestok eller anonymitet ?
7 år siden · Kattegat
13Ukraines rædsler.
7 år siden · Engbo
1Hvad sker der når vi fødes?
7 år siden · Engbo
35Folkets talsmænd M/K
7 år siden · dino
26Hvad er det Rusland kæmper imod ?
7 år siden · Engbo
37Respekt for religion ...
7 år siden · dino
124Fundamentalisme
7 år siden · Kåemer
3Budskabet til de Fattige om Fred på...
7 år siden · Engbo
53Statsborgerskab.
7 år siden · Kåemer
19Hvorfor porno?
7 år siden · dino
41DR TV
7 år siden · Engbo
17Mordere
7 år siden · dino
13Kristendom og kristendom
7 år siden · Kåemer
4Et dement samfund
7 år siden · Camra
57Forfattere og etik
7 år siden · Engbo
8Mit livs øjeblik
7 år siden · Engbo
5Fra mn natbog
7 år siden · Grosvenor
18MRSA, fortsat
7 år siden · dino
4Registreret partnerskab
7 år siden · Pia Hansen
8NATO Ukraine og Andre Eksempler
8 år siden · Engbo
26Den nylige terroralarm
8 år siden · Kåemer
30Skal korstogene genetableres ?
8 år siden · Engbo