Religion, politik og samfund · Homofobi

18 svar
Senest opdateret 6 dage siden · 5 bruger(e) deltager
8 dage siden

For nogle år siden gav jeg over for en ven udtryk for glæden over den positive udvikling der i vores levetid har været over for homoseksuelle. Han svare lidt spidst, at det bare var en tynd fernis, som snart kunne krakelere. Det protesterede jeg imod.

Men i det sidste har jeg været udsat for nogle hændelser der har chokeret mig. Det har ikke været den grove homofobi, ingen har råbt skældsord mod mig eller den slags, det er den fine homofobi som folk ikke engang selv ved at de har, og som de vil benægte. Den er næsten usynlig, men når den så stikker sit grimme ansigt frem er den skræmmende.

Dette er et lidt mystisk område, men jeg vil gerne høre, hvad I mener.

Kåemer

8 dage siden
8 dage siden

Tolerancen og den fulde emancipation sker nok i trin.
Vi har oplevet gode fremskridt, men der kan også gås tilbage.
Og selv mange der ser sig som frisindede kan føle at det går for vidt.
Mange kan mene at det er OK at være homoseksuel, men man skal ikke have dem frem i alle medier som om det var en særlig positiv kvalitet at være homoseksuel osv osv.
Det er måske en slags betinget frisind. Man accepterer at de findes men man vil ikke have dem ind i familien. Og man gider ikke se dem hver gang man tænder for fjernsynet.
Mange danskere har arbejdet med problemet og mange har rykket sig.
Men der er også mange der inderst inde kun kan acceptere deres egen kulturelle model.
Nogle lider af vantrofobi og beskylder så andre for islamofobi osv.

Der har alle dage været homoseksualitet. Men den har været undertrykt mange steder og til mange tider.
Jeg må igen trække gamle Maslow op af hatten: Vi er blevet mere frisindede fordi vi har fået råd til det.
I samfund hvor der ikke er råd til at familiens arving er homoseksuel, der har frisindet trange kår!

Islam har fået stigende indflydelse i Danmark og Europa. Og står det til det radikale venstre så skal denne indflydelse gøres større fremover.
Det parti er ramt af et paradoks. For partiet selv er meget tolerant overfor homoseksuelle!
Men partiet bliver nødt til at slå hjernen til. Man kan ikke både være frisindet mod homoseksuelle og samtidig støtte den mest homofobiske kultur af alle.

Det dur ikke. Man må vælge!

Og det hjælper ikke at mange fra den muslimske verden også er homoseksuelle. For de er flygtet til DK for at få lov at leve.

Den "fine homofobi" som du omtaler, er nok svær helt at få bugt med. For selv ganske unge mennesker har et klart forhold til hvad de er og hvad de ikke vil være eller sammenlignes med.
Det kræver en indsats at arbejde med sine fordomme.
Tænk også på hvor let folk griner når de ser en transvestit der helt tydeligt er en mand.

Jeg frygter at vi skal være tilfredse hvis vi kan slippe for den grove fobi!

8 dage siden
8 dage siden

Det ER da en positiv ting at være homoseksuel, lige så vel som det er at være heteroseksuel. Det er jo ikke bare en del af mit liv, ikke engang en vigtig del. Det ER mit liv.

Jeg hørte for nylig én sige at: "Før kæmpede vi for tolerance, nu kæmper vi for accept".

8 dage siden
8 dage siden

Angående islam og homoseksualitet, så er det på ingen måde entydigt. Homoseksualiteten er faktisk MEGET udbredt i muslimske lande, de kalder det bare noget andet. Jeg har selv været i Egypten for en del år siden - da der var mere fut i mig end der er i dag - og jeg skal hilse at sige, at der var frit valg på alle hylder.

Den engelske officer og forfatter fortæller også i sin bog "Islams syv søjler" om den udbredte homoseksualitet i de arabiske lande, hvilket skyldtes at kvinderne var så godt beskyttet og utilgængelige, så der opstår meget varme venskaber mellem mænd.

Og så der homoseksualiteten i Afghanistan og de dansende drenge, (se nedenstående link) Homoseksualiteten er så udbredt at det blev et problem for de amerikanske soldater så der måtte sendes terapeuter over til dem. De får tilnærmelser hele tiden og der piftes efter den, og i en bestemt stamme, pashtunerne, er det endda almindeligt at have drenge som elskere.

Så er der noget vi skal være bange for, så er det snarere at de kommer og voldtager os allesammen. - Nu er jeg blevet en gammel mand, men mon der ikke også kan falde lidt af til mig?

https://www.berlin...drenge-i-kandahar

8 dage siden
8 dage siden

Der skulle stå: Den engelske officer og forfatter E.T. Lawrence -

8 dage siden
8 dage siden

I min generation - os i tyverne - praler vi med, hvor tolerante vi er, og dog oplever jeg i virkelighedens verden en masse fordomme overfor folk der ikke tilhører det normative, eller rettere over for folk der skiller sig ud på den såkaldte forkerte måde. Vi unge propper os selv og hinanden i kasser. Det har man altid gjort, men det nye er at min generation også kan promovere sig med det via de sociale medier. Man skal kunne bevise, hvilken kasse man tilhører, og det kan man ved for eksempel at gå i genbrugstøj og have pagehår (venstreorienterede) eller ved at anlægge sig en moustache og gå med sixpence (bymennesker). Vi skal faktisk enten være karikerede eller helt "normale," alt andet er forkert.

For at vende tilbage til homofobi har mange i min generation svært ved at forstå, at de fleste homoseksuelle faktisk ikke er som dem på TV. Jeg har mange pigebekendte som siger, at homoseksuelle er "så søde og gode at snakke med," men det er alle homoseksuelle jo ikke. Hvad er det overhovedet for en påstand? Som om personlige egenskaber skulle følge med seksualiteten - det lyder for mig middelalderagtigt.
Der er også en almen opfattelse blandt unge om, at biseksualitet blot er en eksperimenterende fase, hvor heteroseksuelle kan udfordre deres seksualitet for igen at vende tilbage til det heteronormative. At være biseksuel er ikke det samme som at være udfordrende, biseksuel er noget man er og føler sig.

At du, Flemming, vælger at dreje debatten over på muslimer og Radikale Venstre, synes jeg er en smule underligt. Du skriver, at Islam som kultur generelt er homofobisk, og at Radikale er et parti der billiger det. Er du så ikke også selv lidt fordomsfuld? Hvorfor altid Islam?

8 dage siden
8 dage siden

Er det en fordom at homofile i Iran og andre muslimske områder bliver hængt fra kraner eller smidt ned fra tage? Er det en fordom at man ofte kan opleve at flokke at muslimske unge giver homofile "a hard time?"

Er samme muslimske ideologi ikke af den opfattelse at jøder og vantro og altså homoseksuelle burde udryddes? Er det også en fordom? Man kan jo bare lytte til hvad de selv prædiker og skriver. Eller læse hvad tidligere muslimer skriver af kritiske bøger - som sikrer dem en fremtid i det skjulte for ikke at blive myrdet.

De radikale har ellers stået for frihed for de homoseksuelle. Det gør de endnu. Men de forstår ikke at hele vort frie samfund med drenge og piger der bader sammen, piger der smider det meste tøj i varmen og homoseksuelle i det offentlige rum er truet med Islams fremmarch.

Man kan ikke tale om homoseksuelles frihed og ret uden at omtale de kræfter der ønsker det modsatte.

8 dage siden
8 dage siden

Jeg er naturligvis klar over hvordan homoseksuelle bliver behandlet i nogle muslimske lande - og for øvrigt også i nogle kristne, - men du glemmer at tage hensyn til det jeg skrev om homoseksualiteten i de lande.

For øvrigt mener jeg slet ikke at homoseksualitet nævnes i Koranen, men det er jeg ikke sikker på. Jeg skal have genlæst den.

8 dage siden
8 dage siden

Når danske unge tager til Prag og smadrer hotelværelser, betyder det jo ikke, at alle danske unge gør det. Tror du? Du må huske på, at de mennesker der flygter fra muslimske lande jo netop flygter fra alt det, du skriver. Kender du nogen muslimer, for det gør jeg, - både med og uden slør - og de er alle sammen gode mennesker. Jeg kender faktisk rigtig mange, måske hundrede, og jeg har aldrig mødt en, trods kulturelle forskelle og et væld af nationaliteter, som ikke havde samme moral som jeg selv.
Men jeg synes, at denne debat bør handle om homofobi og ikke islamofobi.

8 dage siden
7 dage siden

Nicolas

Ganske enig. Dette skal handle om homofobi og ikke islamofobi. - Men naturligvis kan det være interessant at studere hvordan menneskene indretter sig i disse lande. Grundlæggende er mennesker jo ens over alt. Det vil sige, ens i deres forskellighed.

7 dage siden
7 dage siden

Jeg har været vant til at det ses som reaktionært hvis man kun taler om ting abstrakt uden at nævne konkrete kontekster, som at tale om opvarmning uden at måtte nævne udledning af CO2, som at tale om økonomisk elendighed uden at måtte nævne kapitalismen, eller åernes algevækst uden at måtte omtale landbruget osv.
Således får man heller ikke et fuldendt billede af homofobien uden at omtale miljøer hvor homofobien ikke blot er udtryk for et tilvænnet ubehag, men tillige en formuleret kulturel modstand imod homoseksualitet. Og hvis man ignorerer at hvis sådanne miljøer fremover for mere indflydelse, vil homofobien sandsynligvis stige til utålelige niveauer.
Hvad vil i sige til bonden der er frustreret over at hans høns bliver mere og mere chikanerede samtidig med at rævene i gården bliver flere?
Det er jo ikke let at se en løsning, hvis bonden er opdraget med at kritik af ræve er tabu. (Det var jo hønsene vi skulle tale om!)

7 dage siden
7 dage siden

Dino

Præcis! Det gælder om at forsøge at se tingene som de virkelig er, og ikke lade sig lede af fordomme og forudfattede meninger.

7 dage siden
7 dage siden

I min levetid har der været en enorm udvikling i homoseksuelles forhold. og i år fejrer vi at det er tredive år siden at to af samme køn kunne blive gift - og min ven Finn og jeg kan fejre, at vi har været sammen i halvtres år. Så skulle vi så ikke være tilfredse. Jo, og det er vi også, men kampene er ikke forbi, men det må så de yngre tage sig af. Som nu Morten Münster på nedenstående video, og så længe unge mennesker stadig skal leve i angst for at "springe ud", så er det ikke godt nok.

7 dage siden
7 dage siden

Mange har fordomme mod et og andet.
Og hvad er så det?
I heldigste fald er det noget med at man mener noget, fordi man har fået fortalt et eller andet. Når man så lærer tingene bedre at kende, opdager man at tingene ikke helt svarer til hvad man hidtil har troet. Og herefter ser man med mere venlige øjne på fænomenet.
Desværre mener andre hvad de mener uden at man kan kalde det en fordom. De mener i bund og grund at tingen er forkert og skal bekæmpes.
De føler det som en pligt at værre negativ. Noget som de ikke kan opfatte anderledes.

Jeg husker Bent Jacobsen der sang om bøsser.
En af teksterne var: "Hvordan kan du vide at du ikke er bøsse, når du aldrig har prøvet...det.?"
Det var nok ud fra den tanke at hvis man prøvede det, vil mange så nok opdage at det ikke var så slemt og måske endda kunne gentages.
Og så ville fordommen være borte. For nu vidste man hvad det var. Nogle ville sige nej sidenhen, men nok andre ville sige ja.

Desværre mener nogle at homoseksualitet er i samme klasse som mord, tyveri og vold. Altså en forbrydelse.

Hvis bare folk ville indse at ligesom andre ikke skal blande sig i hvad de gør, så skal de heller ikke selv blande sig i andres adfærd. Det er en privat sag.

Det ville mange nok også sige ja til. Men så ville de sige: Vi skal ikke blande os, når det ikke er forbrydelse som voldtægt eller pædofili osv.
Det er vi også enige i.
Men nogle mener at homoseksualitet også hører hjemme i den kategori.
Og det er et langt sejt træk at overbevise dem om at de tager fejl.

7 dage siden
7 dage siden

Frisind er synonym med; fordomsfri, liberal, tolerant og andre mere eller mindre subjektive udlægninger af et begreb, der strider radikalt med den almene menneskelige natur.
Det ligger dybt i menneskets natur, at udskille, undertrykke, forfølge og udslette enhver afvigende tendens som adskiller sig fra den almindelige samfundsmoral- og orden; samt i høj grad etnicitet.
Nogle samfund og lande forfølger homoseksuelle og andre fra flertallet seksuelt afvigende personer, og i andre lande forfølger man religiøse anderledes troende.
Forskellen er i mine øjne nogenlunde ens.
Der er i alle samfund åbenbart et behov for at have Prügelknaben, som man kan udstille og forfølge. Ja! - Sågar at indebrænde og myrde uden myndigheder og civilsamfund omkring dem griber ind.
Det er de; fattige, afvigende fra normalen, der alle steder bliver udvalgt til denne rolle. Her ser det dog ud til, at homoseksualitet er undtagelsen. Det skyldes måske, at den afvigelse også optræder i samfundets højere kredse og i dag endog er accepteret i vores pseudo kristne folkekirke. De ægte kristne, hvem de så end er, har i alle tilfælde aldrig gjort den indrømmelse.
I Danmark og blandt danskere har denne trang til udstødelse og foragt for de svageste i vores samfund aldrig lagt dybt begravet. Vi har bestemt ikke historisk og nutidigt lagt nogen større bremse på os selv, når det gjaldt udstilling og forfølgelse af mindretal.
Jeg skal ikke ligge skjul på, at mit i egne øjne helt selvovervurderede frisind er udfordret af den overeksponerede opmærksomhed omkring homoseksualitet og seksualitet i det hele taget. Det irriterer mig.
Det skyldes nok min alder.
Dog! - Jeg betragter homoseksualitet som et afvigende degenerations anlæg. Vores vigtigste og vel nok eneste grund til at være til, er bevarelse af arten Homo sapiens. Det krav kan homoseksualitet ikke leve op til - endnu da.
Men lev og lad andre leve også.

Med venlig hilsen
Kattegat

7 dage siden
7 dage siden

Ja, Kattegat, jeg forstår dig udmærket. Det irriterer også mig, at de heteroseksuelle stikker næsen frem hele tiden og udstiller deres seksualitet i det uendelige og mener at de skal dominere det hele. De kunne godt være mere diskrete. Ind i skabet med dem.

Sagen er jo, at hvis alle mænd var bøsser og alle kvinder var lesbiske, så ville vi alle være lykkelige. Og det med børnene skulle vi nok finde ud af.

7 dage siden
7 dage siden

Mange heteroseksuelle - især heteroseksuelle mænd - siger ofte at de ikke har noget imod homoseksualitet såfremt - især homoseksuelle mænd - ikke udstiller deres seksualitet offentligt. Men er det at udstille sin seksualitet, når to mænd holder i hånd eller kysser offentligt? Jeg kan også spørge: Kysser heteroseksuelle par hinanden for at statuerer deres seksualitet, eller blot fordi de elsker hinanden? - nok det sidste og sådan er det også for homo og biseksuelle.

Og hvad så med Copenhagen Pride? Eller Eurovision Song Contest hvor homoseksuelle par i år fik mulighed for at vise deres kærlighed for åben skærm? Er det mere intimt end en tv-reklame for en dating-side eller en romantisk lørdagsfilm på TV2?

Det offentlige rum er bombarderet med seksualitet, og folk bliver nødt til at indse, at der i 2019 også skal være plads til, at to mænd tungekysser hinanden farvel på banegården.

7 dage siden
7 dage siden
#17 Engbo

Helt bestemt. Jeg er tilhænger af folk selv bestemmer deres forhold - både seksuelt og religiøst. Men det bør også være gensidigt.
Det skriver jeg, fordi mange, der vil forsvare muslimer, føler sig forpligtiget til at støtte den muslimske overbevisning.
De samme tendenser, ser man også i bedømmelse af homeseksualitet.
Jeg mener I - begge retninger - må nøjes med rettigheder.

I det festlige liv nyder jeg tankerne bag Winer valsene, - med vin, kvinder og sang. Min hjerte betagende... Med al respekt for mænd. De kan jo ikke gøre for det.

7 dage siden
6 dage siden

Jeg tror desværre at Kattegat har ret i meget af sit indlæg. Menneskene er så optaget af overlevelse, at det prøver at undertrykke alt der synes at stå overlevelsen i vejen.
I dag er der sket det at der er sket ændringer i hvad der står overlevelsen i vejen. Nu er vi hos os så rige at overlevelsen ikke længere afhænger af at alle holder pladsen i geleddet.
og det er jo godt. Og her har vi nok grunden til at der kan opstå problemer med indvandrere. For de kommer måske fra steder hvor man ikke har råd til denne tolerance.

Men jeg tror nok ikke helt på Kåemers paradisvision med at det med børnene skal vi nok finde ud af alligevel.

Naturen taler med store ord om det modsatte! At formere sig er så krævende en proces, at man KUN gør det fordi man har en stærk tilbøjelighed til at sætte processen i gang.
Hos dyrene spiller hormoner en kæmpestor rolle for formeringen. Hos dem er børneavl ALDRIG en hobby man kan have ved siden af dagliglivet.
Hos dyrene er formeringen derimod nærmest MENINGEN med livet!

Og der er endnu intet der tyder på at menneskene for alvor har forladt slægtsskabet med dyrene.
At kvinder i Europa har gjort det til et valg at vente med børn til de er langt oppe i trediverne, ud fra tanken at det kan "vi jo altid få klaret - nu skal vi lige have livets vigtige ting ordnet først" er en alvorlig trussel imod vor eksistens på længere sigt. (Og det hjælper ikke ret meget at vi bliver ældre. Snarere tværtimod.)
En befolkning overlever ikke med mindre forplantning er en drift. Hvis man (som i min egen novelle "Templet") har industrialiseret forplantningen kan det hjælpe en tid, men det er et tvivlsomt arrangement sammenlignet den gammeldags facon.

Man skal også huske at sex som drift næppe overlever af sig selv! Hvis der ikke kommer nye børn med driften i sig er det slut.
Tilbøjeligheden til sex uden avl er et kortsigtet fænomen.

6 dage siden

Besvar debattråd

Debatten Homofobi er startet 13/08-2019 08:54 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

193Kontraster
16 timer siden · dino
4Vil I venligst lade være med.
17 timer siden · knudkp
2921Dagens ord
1 dag, 5 timer siden · Engbo
30Kristendom
3 dage siden · Engbo
99Dagens Vits
5 dage siden · Savanti
2Hjælp - flyt af tekst til anden kat...
5 dage siden · knudkp
1En god slutning
6 dage siden · dino
18Homofobi
6 dage siden · dino
2Skrivegrupper eller blot makkere
8 dage siden · heksemutter
2Kulturkanon
9 dage siden · Engbo
23folkeafstemning
14 dage siden · Engbo
18Dinosaurus.
16 dage siden · JohannesB
3Sletning af profiler
16 dage siden · NAHansen
4Bøger om at skrive
18 dage siden · IntetNavn
0DI Georges syndrom. Helbreds opdate...
19 dage siden · Savanti
6Samtykke
20 dage siden · dino
1Beskyttelse af truede dyrearter
20 dage siden · dino
12Forfatteri og ensomhed
20 dage siden · NAHansen
2Har du osse været ude for det?
20 dage siden · NAHansen
1Redigering af kategori efter public...
20 dage siden · NAHansen
4Livsbane . Livsveje. Livsvalg.
22 dage siden · Nicolas Jessen
4Grammatikkurser?
22 dage siden · Mette-Maj Ronja
63Hvad er meningen med livet?
22 dage siden · dino
0Spam fra profilen : Ellen baby
27 dage siden · knudkp
2Er E-sport sport?
29 dage siden · dino
1To Liv
1 måned, 2 dage siden · Engbo
10Danmark
1 måned, 13 dage siden · dino
16Chettoer
1 måned, 17 dage siden · Engbo
5Norges bjerge
1 måned, 19 dage siden · Engbo
74På'n igen.
2 måneder siden · Engbo
0Otiumstol - anbefalinger
2 måneder, 2 dage siden · Machula T.
3Sonateform
2 måneder, 5 dage siden · Muhkovending
1hvilke lande, hvilke genrer?
2 måneder, 5 dage siden · Muhkovending
44Politiske ideologier anno 2019
2 måneder, 7 dage siden · Engbo
9Humor .
2 måneder, 11 dage siden · Engbo
5Udgivet novelle Inder
2 måneder, 14 dage siden · Birkmand
1Super-søger søges
2 måneder, 15 dage siden · Kattegat
18Hormonforstyrrende stoffer.
2 måneder, 17 dage siden · Stinapige
4Gætteleg
2 måneder, 19 dage siden · Polo
7Saxo.com
2 måneder, 28 dage siden · Lauhan
1Hvordan er Saxo Publish?
3 måneder siden · Paolosaks
12Nem mad til 1
3 måneder siden · Kattegat
3Udgivelse af digtsamling
3 måneder, 7 dage siden · Fink
8MODERSMÅLET
3 måneder, 8 dage siden · Engbo
3Entropi og evolution
3 måneder, 12 dage siden · dino
2Skrivegruppe Randers og omegn
3 måneder, 15 dage siden · Stinapige
121Hvad er du taknemmelig for i dag?
3 måneder, 18 dage siden · Engbo
0Lidt sjov med statestikken
4 måneder, 7 dage siden · knudkp
0Opfindelse til fyldepennen
4 måneder, 8 dage siden · Savanti
21Porno
4 måneder, 10 dage siden · Kåemer
8Voldtægter og overgreb
4 måneder, 13 dage siden · maryanna

Religion, politik og samfund

30Kristendom
3 dage siden · Engbo
18Homofobi
6 dage siden · dino
23folkeafstemning
14 dage siden · Engbo
63Hvad er meningen med livet?
22 dage siden · dino
74På'n igen.
2 måneder siden · Engbo
44Politiske ideologier anno 2019
2 måneder, 7 dage siden · Engbo
121Hvad er du taknemmelig for i dag?
3 måneder, 18 dage siden · Engbo
82Tysklands ansvar
4 måneder, 21 dage siden · Engbo
8Bøn
4 måneder, 28 dage siden · Morpheus
32Politik .
6 måneder, 10 dage siden · Engbo
2Folkepension - hvornår?
6 måneder, 10 dage siden · dino
47At rejse er at leve?
6 måneder, 11 dage siden · Inghard
27Evolutions forskning.
6 måneder, 12 dage siden · Inghard
8Circumcisio.
6 måneder, 14 dage siden · dino
6Den nye EU aftale
6 måneder, 18 dage siden · dino
62Parti til alternativ befrielse af D...
6 måneder, 23 dage siden · Engbo
4Salme
8 måneder, 15 dage siden · Engbo
6Victoria
9 måneder, 1 dag siden · Kåemer
71Saudi-Arabien - Rusland
9 måneder, 10 dage siden · Engbo
9Er den danske kultur modellerbar?
10 måneder, 5 dage siden · Nicolas Birch-J...
10Folkekirken – ad hvilken vej skal d...
10 måneder, 25 dage siden · Engbo
9Sandhed
11 måneder, 2 dage siden · Inghard
9debat af moderæset, versus lykken.
11 måneder, 2 dage siden · Pia Hansen
12Straf. Og forbrydelse.
11 måneder, 20 dage siden · dino
67Burkaforbud
11 måneder, 27 dage siden · Kåemer
41Demokrati
1 år, 1 dag siden · Kåemer
23Legalisering af cannabis