Religion, politik og samfund · Big Brother Is Watching You!

19 svar
Senest opdateret 1 dag, 6 timer siden · 7 bruger(e) deltager
5 dage siden

https://www.msn.co...&ocid=mailsignout

Overvågningssamfundet gået amok? Er vi rygere på vej til at blive kriminaliserede (mere end vi i forvejen er)?

Den politiske pressionsgruppe Kræftens Bekæmpelse vil selvfølgelig juble; vil du også?

5 dage siden
5 dage siden

Jeg ryger ikke selv, men det er ved at gå for vidt med
med regler og love.
De fleste ryger ude i dag, skal man bygge et rygeskur hos naboen for at undgå Big Brother lurer på matriklen.

5 dage siden
4 dage siden

Jeg er er heller ikke ryger; men jeg er heller ikke tilhænger af flere forbud.

4 dage siden
4 dage siden

Jeg kan læse, at i mener, at det med regler og love kan gå for vidt.
Vil nogen skrive lidt om, hvad i finder som den rimlige grænse for systemets indblanding i individets livsvalg?
Gerne med eksempler og helst underbygget med andet end "Det mener jeg".

Wernn

4 dage siden
4 dage siden

Tag nu reglerne om rygning, det ville man ikke have troet for flere år siden at man ville forbyde det, På arbejdspladsen.
På hospitalerne var der en opholdsstue hvor der engang måtte ryges, det var dengang måske mere på sin plads, at forbyde.
Nu er det ikke nok at forbyde rygning på matriklen, nu skal man udenfor matriklen for at ryge.
Til gengæld kan jeg se at man i dag , så ryger mere i bilen når man kører, det er på linie med at have en mobil i hånden.
Sundhedssektoren skulle ærligt sige at vi gør det så besværligt som mulig for rygere, fordi det er så farligt at ryge, og oplyse konkrete situationer. Jeg siger ikke at man skal have turpas til de afdelinger på hospitalet hvor man er lungesyg pga. rygning, men måske ville det virke bedre.

Vernn, man kan spore hver skridt du tager, overvågning på husene, Hvis du køber ind, er du registreret uden din samtykke. Tager du toget med kort, ved Big Brother det også
Du kan blive fotograferet, af andre uden din samtykke, Lidt uhyggeligt, det er da et brud på privatlivets fred.
Selv om du intet ulovligt foretager dig, er det da tankevækkende.

4 dage siden
4 dage siden

Jeg mener bare, at der ikke er behov for flere regler; men gerne mere oplysning. Jeg var meget lettet over min beslutning med at standse rygning. Jeg er var meget kritisk over min fortid fortid som ryger. Så tåbeligt at bekæmpe sin egen sundhed med denne uskik. Jeg bemærkede duftende fra naturen på en ny måde. Det tror jeg også andre gør; men det er bare erkendelse, der skal til. Hvis man nyder at ryge, hvorfor så holde? Men tag beslutning og fordøm denne beslutning for rydning, det lugter jo af alvorlige sygdomme.

4 dage siden
4 dage siden

@ 5 Engbo

"Jeg mener bare, at der ikke er behov for flere regler"
Flere end hvad?
Hvilket argument vil du bruge over for dem, der mener, at vi har behov for flere regler?
Hvilket argument vil du bruge over for dem, der mener, at vi har behov for færre regler?

Beslutningen om at ryge er ikke taget i et vakuum, men tilsvarende taget under en sæt regler.

Wernn

4 dage siden
4 dage siden

Jeg har været ryger i 50 år. Storryger.
Ja, dagen starter som en gammel traktor...
-hoste, hoste, hark hark !
Ja, det ville være dejligt, at kunne lægge "sutten" på hylden, og gjorde da også et ihærdigt indslag i forbindelse med hjerteanfald, for et par år siden...
Bare trist !
-efter godt 18 dage viste abstinenserne sig...
Natlige mareridt. Mental uro. Strezzz.

Ja, jeg ryger inde. De fleste hjemme ved køkkenbordet.
Ude? Jo, på vej fra A til B, er det da stadig tilladt at brænde tobak af, på vej hen af gaden...
Ja, vi rygere er blevet et forfulgt folkefærd ; MEN : i folkesundhedens navn, bøjer jeg hovedet, og ønsker, at jeg aldrig var startet...
???

4 dage siden
4 dage siden

Wernn

"Vil nogen skrive lidt om, hvad i finder som den rimlige grænse for systemets indblanding i individets livsvalg?
Gerne med eksempler og helst underbygget med andet end "Det mener jeg"."

Hvorfor gør du det ikke selv?

4 dage siden
4 dage siden

@ 4 Hanna Fink

"Sundhedssektoren skulle ærligt sige at vi gør det så besværligt som mulig for rygere"
Vil du hjælpe mig lidt på vej mht. at forstå ideen om, at man kan forbedre noget i et samfundet, gennem at gøre livet mere surt for nogle mennesker i dette samfund?

"Selv om du intet ulovligt foretager dig, er det da tankevækkende"
Ja uhyggeligt.
Hvorfor accepterer i dette?

Wernn

4 dage siden
3 dage siden
#10 Engbo

#6 Jeg mener oplysning er et tilbud til mennesker. Modsat strammere regler kan/bliver forstået som angreb. Det har jo også tidligere debatter vist. Men nogle regler er gode. Jeg skriver bare, der er ikke behov for strammere regler.

3 dage siden
3 dage siden

Jeg går ind for frivillighedens vej, og den sunde fornuft, måske er jeg naiv. For år tilbage herskede der en hvis respekt for hinanden, nu hedder det først mig. Derfor tror jeg at vi skal navigerer rundt i regler, som kun er irriterende.

3 dage siden
3 dage siden

@ 10 Engbo

"Jeg mener oplysning er et tilbud til mennesker"
OK.
Skal jeg læse det sådan, at det ikke er en pligt, og uvidenhed (At være uoplyst) dermed er en ret?
Hvordan er du kommet til den mening og hvad giver det dig, at mene dette frem for at mene det modsatte?

"Modsat strammere regler kan/bliver forstået som angreb"
Hvordan forstår DU det?
Hvis ingen forstår det på den måde, har det vel ingen betydning.
Hvis nogen forstår det på den måde, betyder det så at andre SKAL rette ind efter deres forståelse?
Jeg ser ikke lige, hvordan det er relevant at pege på, hvordan noget KAN forstås?

"Det har jo også tidligere debatter vist"
Er debat en endelig kilde til sand viden om, hvad der fsaktisk sker i verden?

"Men nogle regler er gode"
hvordan måler vi om regler er gode eller dårlige?
Er sygdom godt eller dårligt?
Hvad betyder det at noget er godt eller dårligt?
Hvad det ikke godt at fjerne heksene så børnene kunne leve i fred for hekserier?

"Jeg skriver bare"
Ja folk skriver alt muligt.
Jeg forsøger blot at forstå, hvorfor folk vælgre at skrive det, som de skriver, frem for at skrive fx det stik modsatte.

" der er ikke behov for strammere regler"
Hvordan er du kommet til den konklution?
Hvad skal der ske med dem, der mener noget andet?
Er der behov for lempligere regler?

Er jeg virkelig den eneste,der ikke forstår, hvordan man afgør den slags så entydigt?

Wernn

3 dage siden
3 dage siden
#13 Engbo

Wernn Man må godt mene noget andet. Det burde være indlysende. Jeg mener at der skal oplysning til et sundere liv. Det er ikke den store videnskab. Rygning er farlig. Jeg er jo ikke rent på bar bund, for de fleste steder hjem og offentlige lokaler, går rygerne jo uden for. Oplysning har sat sine spor.

3 dage siden
3 dage siden

Det er da meget godt at arbejdsgivere udstrækker regler om rygning under arbejdets udførelse til også at gælde hjemmet for de ansatte der er sat til at arbejde der.

Men hvilken hjemmel har de til det? Når man arbejder hjemme, hvordan måles produktet så? På det der udføres mellem kl 07:30 og 15:00 som på fabrikken? Eller på der der udføres i perioden?

Man kan vel sige at kl 11:00-11:15 er man ikke i arbejde? Det er rygetid. Når blot arbejdet udføres og virksomheden får de mails eller rapporter tilsendt som de gør krav på?

Jeg tvivler på at man fra ledelsens side har en god sag. Men jurakyndige må så mene om sagen hvad de vil.

Snart må man vel heller ikke slå en skid i arbejdstiden?

3 dage siden
2 dage, 8 timer siden

@ 13 Engbo

"Man må godt mene noget andet"
Du må mene, at det er relevant at skrive.
Hvordan er det relevant at skrive her?
Hvis jeg mener at du tager fejl. Hvordan kommer vi så videre med at undersøge om det er dig eller mig der tager fejl?
Er dit budskab med det udsagn ikke:
"Jeg er ligeglad med, hvad andre mener, så længe jeg kan få dem slået ihjel".
Så det eneste relevant er, at du ikke behøver stå på mål for noget så længe du har de største våben på din side.
Andre må have alle de meninger, der ikke står i vejen for eller hindre dig i at udleve din mening?

"Det burde være indlysende"
Nå- Og hvad skal der ske med dem, der mener, at det ikke er indlysende?
Gaskammer?
Hængning?
Pisk på torvet?
For nogen mennesker er det indlysende, at mennesker, der viser tegninger af muhanissen, skal have skåret halsen over.
Hvordan er en indoktrineret oplevelses af, at noget er indlysende, retfærdiggørende for en adfærd, men ikke for an anden?
Hvis jeg siger, at intet er indlysende. At det ikke er en egenskab ved fænomener ude i verden. Men alene en subjektiv oplevelse i den enkeltes bevidsthed. Så må du mene, at jeg tager fejl.
Vil du beskrive den fejl, som du mener, at jeg begår?

"Jeg mener at der skal oplysning til et sundere liv"
Hvordan er mennesker, der starter med at finde noget indlysende, motiveret til, at lade sig oplyse til det modsatte?
Er "Jeg tager ofte fejl og kan blive klogere" ikke en langt bedre start for at være åben for oplysning?

"Rygning er farlig"
Ja og?
Det er krig og privatbilisme også.
Så hvorfor forsætter mennesker med det?
Det er tydeligvis ikke et argument, der forandre noget?

"Jeg er jo ikke rent på bar bund, for de fleste steder hjem og offentlige lokaler, går rygerne jo uden for"
Ja for at ryge!
Ikke for at stoppe med at ryge.

"Oplysning har sat sine spor"
Har oplysning det?
Eller har regler, som handler om, at vise hensyn til andre mennesker gjort det?
Et hensyn, som mennesker, der ryger, i gennem generationer har tilsidesat for at kunne komme til at forgifte deres lunger.

Det kan dem, der ryger så have deres egen mening om.
Som om lunger reagere mere på folks meninger end på røg.

Wernn

2 dage, 8 timer siden
2 dage, 7 timer siden
#16 Engbo

Jeg er ligeglad med, hvad andre mener, så længe jeg kan få dem slået ihjel".Wenn Jeg ved ikke, hvor du har det citat fra. Du kan ikke finde noget, der udtrykker min mening om det ønske.
Jeg vil ikke kommentere resten. Det er jo kun en desperat søgning om det modsatte.

2 dage, 7 timer siden
2 dage, 2 timer siden

Det var ikke min mening med oplægget at rejse en debat om rygning; målet var et andet og ligger i den artikel jeg gav et link til. Heri står bl.a.:

"Ifølge mediet vil kommunen ikke se let på medarbejdere, der alligevel vælger et nyde et stykke tobak i haven. Og der vil blive ført kontrol med de ansatte, selvom de befinder sig i deres private hjem."

Det er her problemet ligger. Vil vi acceptere utidig indblanding i privatlivet og chikanerende kontrolbesøg i hjemmet for at kommunen kan sikre sig, at deres ansatte efterlever tilfældige normer påstået at være til fremme af "folkesundheden" (et ideal som i øvrigt alle diktatoriske nazistiske, fascistiske og kommunistiske stater også altid holder højt hævet)?

Jeg er ganske vist folkepensionist nu, så personligt kunne jeg være ligeglad; men at dømme efter offentligt fremsatte indsigelser mod dette initiativ er 95% af befolkningen åbenbart også ret ligeglad. Det er meget få røster, der har rejst sig imod dette idioti, og forklaringen på dét er vist ret tydelig:

Vi rygere er (for længst) gjort til andenrangs mennesker, der forsynder os mod tidens rablende sundhedsidealer, og vi er så nu i tilgift blevet fredløse i vore egne hjem, vi er nogle svin der knapt nok kan tolereres i det nye idealsamfund. Det er både tankevækkende og rystende, at SÅ mange mennesker tilsyneladende fortsat vil acceptere chikanerende invadering af deres privatliv af en offentlig emsigheds kontrollanter, handlinger der efter min mening burde medføre massive protester.

Mon ikke det er på tide, at vi alle får øjnene meget mere op for den uvikling vi ser i den vestlige kultur, og som indtil videre kun enkelte filosoffer, sociologer og samfundsforskere har rejst indsigelser imod. Den har fået betegnelsen Neo-totalitarisme. Den kommer snigende ind på mange områder, gennem ulidelig moraliseren over for grupper af 'syndere' og bl.a. også i form af direkte historieforfalskning i en mere og mere autoritær 'politisk korretheds' hellige navn (tydeligt på det litterære område, Astrid Lindgren får stå som et enkelt eksempel her).

Det eneste, jeg indtil videre har kunnet finde om dette er flg.:

""Vi [Kræftens Bekæmpelse] mener, at al arbejdstid uden undtagelser skal være røgfri. Der er brug for ens regler for alle medarbejdere, ellers giver det anledning til en masse diskussioner," siger Niels Them Kjær, projektchef for tobaksforebyggelse i Kræftens Bekæmpelse.

Martin Ågerup, direktør for den borgerligt liberale tænketank Cepos, er lodret uenig. Det er udtryk for en 'totalitær tankegang' at forbyde vokse mennesker at ryge i eget hjem, mener han."

(Kilde:https://www.bt.dk/...-ryge-i-eget-hjem, synspunkterne uddybes senere i artiklen)

At den neo-totalitære politiske pressionsgruppe KF mener dette, kan vel næppe komme som den store overraskelse; den har jo uden større protester fra nogen hetzet mod rygere i årtier efterhånden; men stor tak til Martin Ågerup, selvom hans advarsel naturligvis vil blive undertrykt hvis den skulle få mindste mere udbredte effekt.

På EB's 'spiseseddel' så jeg i går opslået, at kolesterol er den globalt største dræber. Der skal nok komme 'positive' tiltag til fremme af "folkesundheden" også på det område, så mon ikke de kommunale kontrollanter også en gang i en ikke så fjern fremtid får til opgave at kontrollere, at de ansatte ikke sidder og gnasker en pose chips foran PC'en derhjemme - i arbejdstiden, Gud bedre det!

---

Dino, #14.

Jeg synes, det er alt andet end "meget godt". Dersom jeg stadig var kommunalt ansat ville jeg være parat til at om nødvendigt at tage en retssag, grundet på chikane og indblanding i mit privatliv, dersom jeg skulle få den slags kontrolbesøg. Jeg har ikke fantasi til at forestille mig, at den slags (endnu!) kan være lovligt; jeg håber inderligt, jeg ville få ret, for perspektivet i det modsatte er rent ud uhyggeligt!

2 dage, 2 timer siden
2 dage, 1 time siden

@ 16 Engbo

"Du kan ikke finde noget, der udtrykker min mening om det ønske"
Vil du svar ærligt på mine undersøgende spørgsmål, således at vi kan etablerer en pointe omkring, hvorvidt det er du eller jeg der tager fejl?

Se evt. mit svar til Dino i læserbrev debatten.

Wernn

2 dage, 1 time siden
1 dag, 6 timer siden
#19 Engbo

Wernn Hvad er det drejer sig om. Jeg har ikke skrevet noget om min ret til at slå nogen ihjel. Det skal du bare indrømme, at sligt kunne jeg ikke finde på at skrive eller mene. Tager jeg fejl så vis det, så jeg kan rette det.

1 dag, 6 timer siden

Besvar debattråd

Debatten Big Brother Is Watching You! er startet 16/10-2020 14:47 af JohannesB og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3632Dagens ord
2 timer, 15 minutter siden · Fink
73Læserbreve
5 timer, 9 minutter siden · Kåemer
0Skal vi starte et skrive- fortællef...
1 dag siden · Anniina
19Big Brother Is Watching You!
1 dag, 6 timer siden · Engbo
14Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
1 dag, 22 timer siden · Wernn
8Meddelelse
3 dage siden · Engbo
19Hvad hedder det modsatte
4 dage siden · Wernn
128Virus
5 dage siden · Engbo
22Dagens Had
11 dage siden · Savanti
7skrive start hjælp
17 dage siden · den tomme
105Skyder de; fordi, der er krig?
20 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
22 dage siden · Engbo
8Etik af begrænsninger for tekst
28 dage siden · Emeli
2Hvad hedder det når
1 måned, 2 dage siden · Engbo
446Kontraster
1 måned, 4 dage siden · Engbo
11Metwo-two
1 måned, 5 dage siden · dino
17Down to Earth . Med zac efron.
1 måned, 6 dage siden · Wernn
18Kunst og digte
1 måned, 9 dage siden · Engbo
30Hvad er meningen med
1 måned, 10 dage siden · Wernn
11668
1 måned, 11 dage siden · Wernn
26JULEN
1 måned, 17 dage siden · Wernn
4Sortering af dagbog
1 måned, 18 dage siden · Prem
32Er kunst mulig eller umulig?
1 måned, 18 dage siden · Prem
11Hvem er du?
1 måned, 19 dage siden · Prem
13Dagens anekdote
64Lykken
5Livsbane . Livsveje. Livsvalg.
1 måned, 23 dage siden · Savanti
4Hvornår er en tekst mest for børn?
1 måned, 24 dage siden · Pia Hansen
33Hvem er du? Personality
2 måneder, 3 dage siden · Wernn
11Bestillingsforfattere?
2 måneder, 7 dage siden · dino
4Det primitive holdbare.
2 måneder, 16 dage siden · Fink
3Det filosofiske hjørne.
2 måneder, 17 dage siden · Savanti
14Aftægtens objektive problem
2 måneder, 17 dage siden · dino
2Musik fænomen.
2 måneder, 18 dage siden · julia97hansen
12Nicht diese Töne...noch eimal.
2 måneder, 20 dage siden · dino
0Betalæsere søges til fantasy roman
2 måneder, 20 dage siden · melberg
0Søger råd vedr. redaktørhjælp
2 måneder, 20 dage siden · melberg
8Spansk
2 måneder, 22 dage siden · Savanti
4Dans
2 måneder, 27 dage siden · dino
11Råd søges om tid til at skrive
2 måneder, 28 dage siden · JacobScribus
6Tips og tricks til skriveprocessen
3 måneder, 1 dag siden · JacobScribus
4Hobbitten
3 måneder, 4 dage siden · Kafkaesque
18Forstyrrende elementer i læsning
3 måneder, 5 dage siden · JohannesB
2Teknisk: Kan ikke publicere drabble...
3 måneder, 8 dage siden · Filia
185Den frie verdens leder
3 måneder, 11 dage siden · Wernn
0Soul & neosoul - musikinspiration
3 måneder, 14 dage siden · Prem
54Ligheder
3 måneder, 16 dage siden · Engbo
10Noget teknisk
3 måneder, 20 dage siden · Kafkaesque
18Komplimenter
3 måneder, 21 dage siden · Wernn
116Dagens Vits
3 måneder, 21 dage siden · Savanti
3Lidt snak om Fyldepennen
3 måneder, 24 dage siden · Prem
0Kringsat
3 måneder, 27 dage siden · Engbo
8Udødelige fortællinger
4 måneder, 3 dage siden · Engbo
3Droner
4 måneder, 4 dage siden · JohannesB
16Så udkommer min digtsamling
4 måneder, 11 dage siden · Anita A
5Limericker på Vendelbomål
5 måneder siden · Nordigarden
52Treenigheden
5 måneder, 2 dage siden · Engbo
2Den statestik ... den statestik.
5 måneder, 3 dage siden · knudkp
31Hvad mener i?
5 måneder, 9 dage siden · Jack the Rapper...
5Direkte tale i udlandet
5 måneder, 12 dage siden · Kafkaesque

Religion, politik og samfund

19Big Brother Is Watching You!
1 dag, 6 timer siden · Engbo
128Virus
5 dage siden · Engbo
105Skyder de; fordi, der er krig?
20 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
22 dage siden · Engbo
11Metwo-two
1 måned, 5 dage siden · dino
11668
1 måned, 11 dage siden · Wernn
26JULEN
1 måned, 17 dage siden · Wernn
14Aftægtens objektive problem
2 måneder, 17 dage siden · dino
185Den frie verdens leder
3 måneder, 11 dage siden · Wernn
0Kringsat
3 måneder, 27 dage siden · Engbo
52Treenigheden
5 måneder, 2 dage siden · Engbo
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
7 måneder, 28 dage siden · Wernn
27SAS
7 måneder, 28 dage siden · Morpheus
379Gud
8 måneder, 12 dage siden · Wernn
19Penge-tro vs. religion eller?
8 måneder, 22 dage siden · dino
4Nytårstalen
9 måneder, 21 dage siden · dino
117Statsborgerskab
9 måneder, 24 dage siden · Wernn
12Julens indlæg
9 måneder, 27 dage siden · dino
65Demokrati
10 måneder, 8 dage siden · Wernn
39Løsrivelse - af provinser og hele l...
10 måneder, 14 dage siden · Wernn
122Hvad er du taknemmelig for i dag?
10 måneder, 15 dage siden · Freema
44Forskningsprojekt om konflikt og ko...
10 måneder, 16 dage siden · Wernn
109Homofobi
10 måneder, 22 dage siden · leviP
5Pengetroen
11 måneder, 16 dage siden · Wernn
19Lykke
11 måneder, 21 dage siden · Engbo
53Politiske ideologier anno 2019
11 måneder, 22 dage siden · Wernn
1Det store intet
11 måneder, 29 dage siden · dino
0Sekterisk aggression
1 år siden · dino
2Uartige børn i gamle dage og idag
1 år siden · Engbo
30Kristendom
1 år, 2 måneder siden · Engbo
23folkeafstemning
1 år, 2 måneder siden · Engbo
63Hvad er meningen med livet?
1 år, 2 måneder siden · dino
74På'n igen.
1 år, 4 måneder siden · Engbo
82Tysklands ansvar
1 år, 6 måneder siden · Engbo
8Bøn
1 år, 7 måneder siden · Morpheus
32Politik .
1 år, 8 måneder siden · Engbo
2Folkepension - hvornår?
1 år, 8 måneder siden · dino
47At rejse er at leve?
1 år, 8 måneder siden · Inghard
27Evolutions forskning.
1 år, 8 måneder siden · Inghard
8Circumcisio.
6Den nye EU aftale
62Parti til alternativ befrielse af D...
1 år, 8 måneder siden · Engbo
4Salme
1 år, 10 måneder siden · Engbo
6Victoria
1 år, 11 måneder siden · Kåemer
71Saudi-Arabien - Rusland
1 år, 11 måneder siden · Engbo
9Er den danske kultur modellerbar?
2 år siden · Nicolas Birch-J...
10Folkekirken – ad hvilken vej skal d...
2 år siden · Engbo
9Sandhed
2 år siden · Inghard
9debat af moderæset, versus lykken.
2 år siden · Pia Hansen
12Straf. Og forbrydelse.
2 år siden · dino
67Burkaforbud
2 år siden · Kåemer
23Legalisering af cannabis
2 år siden · thevoid
5Ved bålet --ja, ved bålet