Religion, politik og samfund · Gør ægte kærlighed blind?

3 svar
Senest opdateret 12 dage siden · 3 bruger(e) deltager
1 måned, 14 dage siden

Jeg tænker at kærlighed ikke gør blind, men i stedet gør os i stand til at se hele det ummidelbare menneske. Et objekt er i fortid. Da et objekt er i fortid, kan vi ikke møde det i nutid.
Gjorde kærlighed ikke blind, ville det reducere den anden til et objekt bestående af dele. Den anden reduceres måske til de dele, som vi kan udnytte. Ellers gør Jeg-Det forholdet os blind for den andens kvaliteter, så at det at påføre den anden skade retfærdiggøres.

Opsummering:
Buber mener, at vi interagerer i Jeg-Du forhold, hvor vi møder hinanden, og ser den anden som et helt menneske, ellers så mener Buber, at vi interagerer i Jeg-Du forhold, hvor vi tingsliggøre det andet menneske, så det dehumaniseres, og det umuliggøre et egentligt møde. Vi kan både have Jeg-Du og Jeg-Det forhold alt efter omstændighederne.
Hvad mener I? Jeg tænker at kærligheden ikke gør blind, men i stedet gør os i stand til at se hele det ummidelbare menneske. Et objekt er i fortid. Da objektet er i fortid kan vi ikke møde det mener jeg. Hvad mener I?

Gjorde kærlighed ikke blind ville det reducere den anden til et objekt bestående af dele. Den ene reduceres måske til de dele, som vi kan udnytte. Ellers gør Jeg-Det forholdet os blind for den andens kvaliteter, så at det påføre den anden skade retfærdiggøres.

Opsumemering:
Buber mener at vi interagerer i Jeg-Du forhold, hvor vi møder hinanden, og ser den anden som et helt menneske, ellers så interagerer vi i Jeg-Du forhold, hvor vi tingsliggøre det andet menneske, så det dehumaniseres, og det umuliggøre et egentligt møde. Hvad mener I? Gør kærlighed os blind?

Her er citater fra Buber, da jeg ikke længere har bogen 'Jeg og Du'. Jeg har hapset citaterne fra Kristeligt Dagblad:

1. Kærlighed er et Jegs ansvar for et Du. Heri består alle elskendes lighed - som ikke kan bestå i nogen slags følelse - fra den mindste til den største, og fra den saligt trygge, hvis liv er indesluttet i et elsket menneskes, til den, der livslangt er naglet til verdens kors og som formår og vover det vældige: at elske menneskene.

2. Så længe kærligheden er 'blind', det vil sige så længe den ikke ser et helt væsen, står den endnu ikke virkelig under forholdets grundord. Hadet forbliver ifølge sin natur blindt; kun en del af et væsen kan man hade. Den, der ser et helt væsen, og må afvise det, er ikke mere i hadets rige, men i det rige, hvor evnen til at sige Du er begrænset af selve det menneskelige.

3. Følelser 'har' man; kærligheden sker. Følelser bor i mennesket; men mennesket bor i sin kærlighed. Det er ingen metafor, men virkeligheden: Kærligheden hænger ikke fast ved Jeg'et, så den kun har Du'et som 'indhold', som objekt, den er mellem Jeg og Du.

4. Alt virkeligt liv er møde.Klik her for at læse mere om Martin Bubers syn på religion og tro

5. Og med hele sandhedens alvor - du: Uden Det kan mennesket ikke leve. Men hvem der kun lever med Det, er ikke menneske.

6. Det, vi skal give os af med og bekymre os om, er ikke den anden side, men vores egen; er ikke nåden, men viljen.

7. Der findes ikke to slags mennesker; men der findes to poler i menneskets væren. Intet menneske er udelukkende person, intet udelukkende ego. Ingen er helt virkelig, ingen helt uvirkelig. Enhver lever i et tvefoldigt Jeg.

8. Kun ét Du hører ifølge sit væsen aldrig op med at være Du for os. Vel kender enhver, der kender Gud, også til Gudsfjernhed og til tørkens pinsler over det ængstede hjerte; men ikke til præsensløshed. Det er kun os, der ikke altid er tilstede.

9. Ånd i sin menneskelige manifestation er menneskets svar til sit Du. Mennesket taler i mange tunger, sprogets, kunstens, handlingens tunger, men ånd er ét: at svare det Du, der kommer fra det skjulte, tiltaler fra det skjulte. Ånd er ord.

10. Ånd er ikke i Jeget, men mellem Jeg og Du. Den er ikke som blodet, der cirkulerer i dig, men som luften, du ånder i.

Her er citater fra Buber, da jeg ikke længere har bogen 'Jeg og Du'. Jeg har hapset citaterne fra Kristeligt Dagblad:

1. Kærlighed er et Jegs ansvar for et Du. Heri består alle elskendes lighed - som ikke kan bestå i nogen slags følelse - fra den mindste til den største, og fra den saligt trygge, hvis liv er indesluttet i et elsket menneskes, til den, der livslangt er naglet til verdens kors og som formår og vover det vældige: at elske menneskene.

2. Så længe kærligheden er 'blind', det vil sige så længe den ikke ser et helt væsen, står den endnu ikke virkelig under forholdets grundord. Hadet forbliver ifølge sin natur blindt; kun en del af et væsen kan man hade. Den, der ser et helt væsen, og må afvise det, er ikke mere i hadets rige, men i det rige, hvor evnen til at sige Du er begrænset af selve det menneskelige.

3. Følelser 'har' man; kærligheden sker. Følelser bor i mennesket; men mennesket bor i sin kærlighed. Det er ingen metafor, men virkeligheden: Kærligheden hænger ikke fast ved Jeg'et, så den kun har Du'et som 'indhold', som objekt, den er mellem Jeg og Du.

4. Alt virkeligt liv er møde.Klik her for at læse mere om Martin Bubers syn på religion og tro

5. Og med hele sandhedens alvor - du: Uden Det kan mennesket ikke leve. Men hvem der kun lever med Det, er ikke menneske.

6. Det, vi skal give os af med og bekymre os om, er ikke den anden side, men vores egen; er ikke nåden, men viljen.

7. Der findes ikke to slags mennesker; men der findes to poler i menneskets væren. Intet menneske er udelukkende person, intet udelukkende ego. Ingen er helt virkelig, ingen helt uvirkelig. Enhver lever i et tvefoldigt Jeg.

8. Kun ét Du hører ifølge sit væsen aldrig op med at være Du for os. Vel kender enhver, der kender Gud, også til Gudsfjernhed og til tørkens pinsler over det ængstede hjerte; men ikke til præsensløshed. Det er kun os, der ikke altid er tilstede.

9. Ånd i sin menneskelige manifestation er menneskets svar til sit Du. Mennesket taler i mange tunger, sprogets, kunstens, handlingens tunger, men ånd er ét: at svare det Du, der kommer fra det skjulte, tiltaler fra det skjulte. Ånd er ord.

10. Ånd er ikke i Jeget, men mellem Jeg og Du. Den er ikke som blodet, der cirkulerer i dig, men som luften, du ånder i.

Indlægget er ved en fejl først udgivet i et andet forum, men det skulle have været udgivet her. Jeg kan desværre ikke slette det andet indlæg.

1 måned, 14 dage siden
1 måned, 13 dage siden

Gjorde kærlighed ikke blind ville det reducere den anden til et objekt bestående af dele. Den ene reduceres måske til de dele, som vi kan udnytte. Ellers gør Jeg-Det forholdet os blind for den andens kvaliteter, så at det påføre den anden skade retfærdiggøres.

det afsnit blev ved en fejl skrevet to gane i teksten

1 måned, 13 dage siden
1 måned, 7 dage siden

Hej!

Det Martin Buber mener med Jeg-du-forholdet er, at vi først bliver til som eksistenser i relationer med andre mennesker, det man i eksistensfilosofien kalder forskellen på en essens og en eksistens. Essensen er det, du kalder tingsliggørelse, altså det vi forbinder med ting, der er til i kraft af sin funktion. Mennesket derimod er først og fremmest en eksistens, der selv kan danne sin identitet og blive bevidst om sig selv. Det sker via eksistentielle valg og relationer til andre mennesker, og det er det Buber mener med jeg-du.

Når Buber taler om "blind kærlighed," mener han egen-kærlighed, hvilket ikke står i modsætning til ægte kærlighed, der jo fordrer, at der også findes en falsk kærlighed. Men falsk kærlighed er det samme som ikke-kærlighed og eksisterer derfor ikke. Det lyder måske som ordkløveri, men det er ret væsentligt, at man ikke skelner, hvis man vil forstå kærlighed eksistensfilosofisk.

Fordi: Der er kærlighed, og så er det, jeg for nemhedens skyld, vælger at kalde egen-kærlighed. Hvor egen-kærlighed er evnen til at opnå egne fordele '- en evne vi også ser i dyreriget -, så er kærlighed den relation, der får os til at se den anden som mere end bare en essens (egenskab), men som en eksistens der rummer en helhed.

Man kan derfor godt sige, at kærlighed ikke gør blind, men det er ikke det sammen som, at man forstår det andede menneske fuldkomment; man ser blot et fuldkomment menneske.

1 måned, 7 dage siden
12 dage siden

Kærlighed kan være uselvisk.
Forelskelse - aldrig.

At kærlighed gør blind vil sige at den er en tilstand hos jeg'et der fordunkler dømmekraften.
Den blinde kærlighed er en længsel efter at virkeligheden er (var) en anden.

Som der står i oplægget: "Et objekt er i fortid." Den har jeg nok svært ved at kapere. Jeg ser et objekt som noget der (på den korte bane) er tidløst. Det er der simpelthen. Men i relation til kærlighed er objektet den tingsliggjorte kærlighed. Ser man en elsket som et objekt, føler man i blindhed kun sin egen - og i jeg'et alene eksisterende - kærlighed.
At elske et objekt (en krop der er smuk) er at elske sig selv.
Sand kærlighed er selv at blive et objekt. At være til nytte for den man elsker. Herunder helt at afstå fra egne behov. Og ultimativt at være ukendt af den man elsker.
I kærligheds blindhed ser man kun den elskedes dyder, ikke dennes fejl.

Blindheden er ikke altid et problem. Det er blindhed der skaber romantikken. I blindhed plukker man roser, i blindhed skriver man hymner, i blindhed ophøjer man en Askepot til prinsesse.
Men søster/broder til blindheden er egenkærligheden - ønsket om selv at være prinsen.
Den ægte kærlighed er når prinsessen giver Askepot sin kjole og afstår fra sin egen lykke.

12 dage siden

Besvar debattråd

Debatten Gør ægte kærlighed blind? er startet 12/12-2021 00:50 af Munira Ali (nn20) og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

14Hvad inspirerer dig
16 timer siden · Ansu
11Hvordan skriver man en musical?
1 dag, 2 timer siden · Miss-Leth
4104Dagens ord
2 dage siden · Confucius
1Datid og fortid
2 dage siden · Confucius
12Kunsten i fokus
4 dage siden · Ansu
152Hvad er du taknemmelig for i dag?
5 dage siden · Savanti
40Menneskerettighederne
10 dage siden · Stenfisker
9Troen og kirken
12 dage siden · dino
3Gør ægte kærlighed blind?
12 dage siden · dino
504Kontraster
15 dage siden · Engbo
2Feedback søges til min novellepodca...
1 måned, 17 dage siden · Stenfisker
0Musik
1 måned, 20 dage siden · Savanti
0ups
1 måned, 24 dage siden · Savanti
0Musisk oplevelse
2 måneder, 2 dage siden · knudkp
0Dine øjne på Mona Lisa
2 måneder, 3 dage siden · MariaMolgaard
0En ulykke sker aldrig alene
2 måneder, 3 dage siden · MariaMolgaard
0HAR DU SET MÅNEN kl 17:30
2 måneder, 4 dage siden · MariaMolgaard
0Kan du anbefalde
2 måneder, 11 dage siden · MariaMolgaard
3Hvis du kunne vælge
2 måneder, 13 dage siden · Engbo
2Valg af forlag til digtsamling
2 måneder, 16 dage siden · Michael But
4Din søndag min søndag
2 måneder, 16 dage siden · AnnaPigen3
0Presse meddelse.?
2 måneder, 23 dage siden · JesperSB
94Ligheder
2 måneder, 25 dage siden · Savanti
0Alexander Woods musiker
2 måneder, 28 dage siden · MariaMolgaard
2Spiller i også online spil?
3 måneder, 1 dag siden · dino
8Hvordan har du det
3 måneder, 14 dage siden · Engbo
2Hvordan finder jeg gamle debatter o...
3 måneder, 18 dage siden · Eddie
1Forstå Michael strunge og David Bow...
4 måneder, 1 dag siden · Allimacc
4Hjælp ønskes til sangtekster
4 måneder, 1 dag siden · Den Lianer Gois...
3Spørgsmål om promovering af sin bog...
4 måneder, 10 dage siden · Savanti
1Hvad synes i
4 måneder, 10 dage siden · Henrik German Q...
2Hvordan finder du mere tid i hverda...
4 måneder, 12 dage siden · Kåemer
0Gensidig betalæsning af Krimi/spænd...
4 måneder, 19 dage siden · HeleneB
5Sparring på krimi-roman
4 måneder, 22 dage siden · MariaMolgaard

Religion, politik og samfund

152Hvad er du taknemmelig for i dag?
5 dage siden · Savanti
40Menneskerettighederne
10 dage siden · Stenfisker
9Troen og kirken
12 dage siden · dino
3Gør ægte kærlighed blind?
12 dage siden · dino
22Lykke
5 måneder, 20 dage siden · Engbo
137Virus
1 år, 1 måned siden · dino
46Big Brother Is Watching You!
1 år, 2 måneder siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
1 år, 2 måneder siden · Wernn
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
1 år, 3 måneder siden · Savanti
105Skyder de; fordi, der er krig?
1 år, 4 måneder siden · Wernn
230Forbyde kritik?
1 år, 4 måneder siden · Engbo
11Metwo-two
1 år, 4 måneder siden · dino
11668
26JULEN
14Aftægtens objektive problem
1 år, 5 måneder siden · dino
185Den frie verdens leder
1 år, 6 måneder siden · Wernn
0Kringsat
1 år, 7 måneder siden · Engbo
52Treenigheden
1 år, 8 måneder siden · Engbo
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
1 år, 11 måneder siden · Wernn
27SAS
1 år, 11 måneder siden · Morpheus
379Gud
1 år, 11 måneder siden · Wernn
19Penge-tro vs. religion eller?
2 år siden · dino
5Verdens økonomi
2 år siden · dino
4Nytårstalen
2 år siden · dino
117Statsborgerskab
2 år siden · Wernn
12Julens indlæg
2 år siden · dino
65Demokrati
2 år siden · Wernn
39Løsrivelse - af provinser og hele l...
2 år siden · Wernn
44Forskningsprojekt om konflikt og ko...
2 år siden · Wernn
109Homofobi
2 år siden · leviP
5Pengetroen
2 år siden · Wernn
53Politiske ideologier anno 2019
2 år siden · Wernn
1Det store intet
2 år siden · dino
0Sekterisk aggression
2 år siden · dino