Religion, politik og samfund · Den frie verdens leder

24 svar
Senest opdateret 9 dage siden · 6 bruger(e) deltager
1 måned, 23 dage siden

USAs præsident er klar til at betale 15 000000 kr. -i følge Arbejderen for den retmæssige præsidents hoved i Venezuela.
Jeg savner nu nogen, der vil støtte, at vi har en militær alliance, der har mordere i spidsen.

Men måske kan vi med denne baggrund bedre forstå det tyske folks lige medvirkning/ligegyldighed til Hitlers planer?
Personlig mener jeg, at i et demokrati er vi også ansvarlige for det vore ledere. Trump handler på vore vegne! Skal vi bare finde os i det?-- lige som tyskerne i1930erne.
Det mindste vi ka gøre er da at udtrykke os. Eller hvad mener I?

1 måned, 23 dage siden
1 måned, 17 dage siden

Ligegyldigheden err jo også et svar - en bekræftelse.

1 måned, 17 dage siden
1 måned, 17 dage siden

Det er nogle svære spørgsmål du kommer op med Engbo.
Hvis man studere det Gamle Testamente indgående, mærker man, at Guds plan for folket var til deres bedste. Når de ikke fulgte hans vejledning, gik det dem dårligt. Et eksempel deres 70 års eksil i Babylon.
I den sidste verdenskrig havde folket en åben dør til at vende tilbage, før de så og sige blev tvunget dertil. Dermed mener jeg ikke, det var rigtigt det der skete, men at de skulle have mærket situationen, og vidst de skulle vende tilbage til deres land når tiden kom.
Angående Trump - jeg har den samme mening som mange andre kristne, at han er udvalgt ovenfra til at arrangere verdens situationen til denne tids ende som højst sandsynlig sker i 20 verne. Gud har en plan i al ting. Dette tema er stort, men man kan iagttage hvordan det hele fyges sammen som det er profeteret forud for flere 1000 år siden.
Ønsker dig en rigtig glædelig påske tid.

1 måned, 17 dage siden
1 måned, 16 dage siden

Tak i lige måde Inge Jeg er midlertidig handikappet og er afskåret fra gå ture i det gode vejr. Men jeg udnytter de muligheder, er nu en gang er her hjemme. Det er min mening, at litteratur - hermed også Bibelen kan/skal man lære af.
Men udviklingen giver mig nu ret, når jeg påstår, at det ikke kan fritage den enkelte for at tænke selv. Tænk på de grufulde tider vi som kristne har været igennem med krige og hekseforfølgelse. Vi har ikke hørt "Din broder/søsters blod råbe til dig fra jorden." Vi har i tiderne bare sløvt fulgt med. ...Men nu kom du da med en mening. Det er da en trøst for den søgende.

1 måned, 16 dage siden
1 måned, 15 dage siden

Så synes jeg verset hører med ang. dit indlæg:
Ved Babylons floder med gråd vi sad
og ingen gav harpen strenge.
Hvor kunne vort hjerte dog være glad,
når tankerne var der hjemme.
Men også lidt en forsættelse stadig efter hukommelse:
"Farao sank med sin stolte hær,
som sten i de dybe bølger.
Herren er med på vor vandringsfærd.
Han Israel blottelig følger."
Stærke vers. Men det bekræfter nu, at det kan være inspiration og ikke bogstavelig. For hvor var Israels Gud, da jøder blev udryddet i KZ lejrene. Det bekræfter, at skal vi have en bedre verden, så må vi plante et paradis Tro og handling må følges!---?

1 måned, 15 dage siden
1 måned, 14 dage siden

"hvor var Israels Gud, da jøder blev udryddet i KZ lejrene." (#4)

Svaret er temmelig indlysende: Der findes ingen gud!

1 måned, 14 dage siden
1 måned, 13 dage siden

Det jo et kontant svar. Johannes.

1 måned, 13 dage siden
1 måned, 13 dage siden

Man er sin egen lykkes smed. Tillykke til livet.

1 måned, 13 dage siden
1 måned, 13 dage siden

Men Savanti, man er også afhændig af fællesskabet. Så kommer det selvfølgelig an på hvilket fællesskab man søger. NATO fælleskabet med Trumf som leder behager ikke mig. Men man kan jo som så mange andre lukke øjnene for den kendsgerning.

1 måned, 13 dage siden
1 måned, 13 dage siden

Hvor var Gud da det og det skete? Det spørgsmål stillede jeg også mig selv, da vi fik et meget handikappet barn. Jeg var så skuffet, at jeg var ved at afsige min lille tro - da Jesus stod foran mig i hvide klæder. Jeg vidste, vi altid havde kendt hinanden, og at han vidste alt om mig. Det forandrede alting.
Vi er synder, og Gud velsigner ikke synd og lige gyldighed, men han vil vise os vejen igennem livet.
Det forandrede alting. Jeg bad om, at min mand ville få en stilling i udlandet, så jeg kunne havde hjælp hele dagen til børnene. Han fik pludselig en stilling i Indien, uden han havde søgt den.
Efter to år fik min mand tilbud til en stilling i Beirut. Jeg var ved at læse biblen for første gang, og fik pludselig det indtryk, at det er farligt, og nægtede at tage med. Min mand afsagde, og vi landede i Singapore. Kort tid efter blev der krig i Libanon, og direktøren for hotellet blev skudt, da han kikkede ud af et vindue.
Efter 24 år i Singapore kunne vi mærke på forskellige måder at det var afskedens time. En lang historie hvis jeg fortæller alting. Vi var endnu ikke pensioneret og vidste ikke, hvad fremtiden bød i Svejts.
Efter et par måneder fik min mand et tilbud fra Mauritius. Han kunne forberede hjemme fra og en gang i måneden rejste han rundt til forskellige stationer. Vi havde lige bygget hus, så det passede fint sammen.
Vi har to raske børn i gode stillinger og 6 børnebørn her i Svejts. Jeg kan næsten ikke begribe det, men de er alle klasse bedste i deres skole. En af dem skyder oven ud i intelligens. Vi har meget glæde af dem.
De 26 år vi fik lov til agt beholde vores handikappet søn, var år hvor vi søgte Gud, vi levede så og sige på himlens dørtrin.
Af og til var Guds velsignelse så stærk i hans værelse, at man kunne inhalere den som en skøn duft, det kan ikke forklares.
Vi var meget glade for ham, og vi havde det godt sammen.
Gud er der, men han skal søges, og vi skal tage stilling.
Jeg tror der skal en meget stor tro til at afsige Guds hjælp, og leve med, ikke at vide hvad der sker bagefter.

1 måned, 13 dage siden
1 måned, 13 dage siden
#10 Engbo

Jeg er slet ikke ude på, at angribe din tolkning af Bibelen/af Gud. Men der er stadig ikke noget, der ændrer min opfattelse. Vi kan ikke undvære egen bedømmelse lige som i andet litteratur. Jeg holder ikkemed den Gud, der dømmer en mand til at stenes for at tilberede brænde til et måltid mad på en sabat eller i det hele taget de grove straffe, der blev udført i Det Gamle Testamentes tid.

Hvis mennesker turde have den tankes frihed; så ville de jo ikke havde set kvinder på bålet i århundreder.
Jeg tror ikke på en bogstavelig Gud, som en ophøjet person. Men hvis kristendommen betyder budskabet om fred på jord. Så er jeg også kristen.
Men advarslen om "De der slår ihjel, mener at gøre mig en dyrkelse, er jo en realitet." Som vi har levet med i århundreder.

1 måned, 13 dage siden
1 måned, 12 dage siden

Det store hvorfor, jeg synes heller ikke jeg var så stor en synder, at jeg fortjente et handikappet barn. Der er mange ting vi ikke forstår. Ser vi fx Abraham som gentagne gange løj angående Sarah. Det forsatte i familie linjen. Jakob sønner slog alle mandlige ihjel af shekimiterne. Denne forbandelse blev brækket af Josef som nægtede at have noget at gøre med Poptikars hustru. I sidste ende blev Josef den som redede familien og landet fra stor nød.
Adam og Eva førte forbandelse og ondskab ind i verden.
Jeg ville gerne spørge dem, om de helt nøjagtig vidste hvad de gjorde.
Der er et bibelvers som hedder Visdom er ikke kun at forstå at vælge rigtig, men at vide hvorfor man vælger rigtig.
Vi er med til at influere vores omgivelser med at vælge rigtig og at vide hvorfor, det velsigner Gud.
Kristus tog al synd på korset, og vi er ikke mere under det Gamle Testamentes love. Måske prøvede Gud at udrydde al ondskab fra begyndelsen?
Et andet sted hedder det - Han lader ukrudt og korn gro imellem hinanden og sortere det ud til tidernes ende.
Det er Guds ord som lærer os visdom. Vi begynder at se sammenhænge.
Det hedder også: Den som ikke vedkender mig, ham vedkender jeg heller ikke over for min fader og omvendt.

1 måned, 12 dage siden
1 måned, 11 dage siden

Jeg støtter dig 100 %, Engbo. Manden er itt' ret i si' ho'ed. Mage til uansvarlig og ansvarsforflygtigende opførsel skal man lede længe efter. Jeg blev egentlig ret glad i den forgangne uge, hvor jeg hørte Steffen Kretz fortælle, hvordan de amerikanske medier havde reageret på Trumps udtalelse om, at han havde den totale magt i USA. Tænk, at vælgerne har valgt en præsident, der ikke engang kender den amerikanske forfatning. For magten i USA er (heldigvis) også delt. Guvernørerne er "statskonger".

Den anden glædelige ting er, at flere medier afbrød deres livestreaming af et af ugens pressemøder, fordi Trump benyttede det til propaganda. Jeg synes, at det viser tegn på, at selvom jounalister skal være neutrale og forholde sig kritisk, så har de også en grænse for, hvilken form for manipulation, de vil medvirke til.

Jeg tror, at det tyske folks involvering bundede i, at Hitler skaffede dem det, de desperat havde brug for: Arbejde og sikkerhed. Det var depressionen i 30'erne, der var brændstoffet. Da det gik op for dem, at regeringens mål var krig, var det for sent at slå bremserne i. Jeg tror dog også, at krigsmaskinen kunne være stoppet tidligere, hvis der havde været mere modstand rettet direkte mod den politik. Det er vigtigt, at befolkningen stemmer. Det er vigtigt, at befolkninger tænker selv. Uvidenhed og manipulation får dem til at stemme på noget, der i sidste ende er et tab og skader dem mere.

Den amerikanske befolkning består af et meget, meget stort grundsegment, der er uden uddannelse. De har ikke udviklet perspektiv til at forholde sig kritisk til, hvad de hører. Mange har aldrig været uden for deres egen by. Har de været uden for deres egen by, har de aldrig været udenfor deres egen stat. De er fattige. De står til at blive hårdt ramt af nedlukninger og smittespredningen. Trump er en mester i afledning, og at pege fingre ud til andre lande og andre ledere, får ham til at se ud, som om han kæmper for sine borgere. I virkeligheden kæmper han kun for eet: Genvælgelse. Hertil har han brug for forsamlingsfrihed, så han kan holde store vælgermøder.

1 måned, 11 dage siden
1 måned, 10 dage siden
#13 Engbo

Tak for dit brev. Det var også rart at se dit navn igen - selv om jeg er i tvivl om hvem du er. Nå; men vi har jo heller ingen ret til mere person lighed her. Men det er også rart at se, nogen med holdninger. Folk er mere bange for at afprøve deres meninger - end de selv tror. I et land, der er styret af borgerlige,- NATO og EU skulle man jo tro disse havde behov for at ytre sig. Nå; men man må jo være overbærende. jeg ville nå havde svært ved at forsvare disse holdninger. De affinder sig - lader stå til.

1 måned, 10 dage siden
1 måned, 10 dage siden

Nej, jeg er en stille eksistens (ler). Jeg er da også i tvivl om, hvem I andre herinde er. Selvom jeg har været med i 16 år, har jeg kun mødt et par stykker af jer i virkeligheden. Jeg har i mange år holdt mig væk fra debatterne, fordi tiltaleformen blev ret så grov en overgang. Det ser ud til at have hjulpet, at der er fokus i samfundet på også at tale ordentligt til hinanden, selvom man sidder bag en skærm. Jeg synes, at det er vigtigt, at man kan have lov til at have holdninger og komme ud med dem, selvom de ikke passer sammen med resten af debattørernes i en tråd.

I en tid som denne, hvor megen normal adfærd er sat ud af spil, synes jeg også, at det er vigtigt, at man holder blikket på bolden og undlader at splitte og politisere. Nogle gange gør man noget ved at gøre ingenting. Det er ikke nu, partierne skal kæmpe for deres holdninger. Nu skal de bakke regeringen op. Så kan de gå tilbage til deres slåskampe bagefter. Pressen bør være bevidst om, at de skaber frygt i befolkningen, hvis de bliver for kritiske. Fagfolk bør være bevidste om, at de kan gøre ondt værre, hvis de begynder at modsige Sundhedsstyrelsens strategier. Derfor tror jeg, at vi ser, at organer som NATO, EU og WHO er meget forsigtige i deres erklæringer - eller helt tavse.

1 måned, 10 dage siden
1 måned, 9 dage siden

Altså Maryanna vedr. #12 det var godt nok noget af en talen ned til den amerikanske befolkning.

Du siger næsten rent ud at dem der har stemt på Trump er analfabetiske dummernikker uden dannelse.
Nok er der en vis spredning i landets befolkning, men hvor er der ikke det?
USA's gennemsnitlige bruttonationalprodukt er en del højere end det danske. (Vi taler om før corona, forstås.) Så noget må de kunne.
Da Trump blev valgt, hørte jeg en dansk akademiker sige at man burde afskaffe demokratiet i USA, når valget kunne falde sådan ud.

Med andre ord, bør man afskaffe demokratiet, når ens egen kandidat ikke bliver valgt!

Om højst 4½ år er han ude af det hvide hus. Sådan er det med demokratier: med mellemrum kan folket stemme en leder ud. Og så går han uden blodsudgydelse. Sådan er det langt fra i alle andre lande!

1 måned, 9 dage siden
1 måned, 9 dage siden

Den udlægning af mit indlæg synes jeg, at du må tage på din egen kappe, Dino. Min udtalelse er ikke ment som en nedgørelse af det amerikanske folk, for selvfølgelig er der kvaliteter og talenter i alle lag af et samfund. At folk er uden uddannelse gør dem ikke til "dummernikker". Det gør dem sårbare overfor andres manipulation - statslig og/eller fra arbejdsmarkedets side. Min udtalelse er en konstatering af nogle forhold i USA (og andre steder, hvor det samme gør sig gældende), der udgør et stort problem i forhold til at mindske lige netop smittespredning. Uvidenhed og manglende kendskab til, hvordan man selv indgår i resten af verdens funktion, ER farligt. Det er sådan diktatorer styrer deres undersåtter. Ved at holde dem i uvidenhed og forsyne folket med de versioner af sandheden, som måtte passe i deres kram.

BNP synes jeg ikke kan bruges til sammenligning, da det ikke bliver brugt på at komme hele det amerikanske folk til gode. Ja, de kan tjene penge, men hvis det betyder, at beredskabet for andet end krig tilsidesættes, og det derved går ud over de myreflittige, underbetalte daglejere, der ofte må have 2-3 jobs for at overleve (før corona), så synes jeg, at de herskende klasser skulle få orden i deres prioriteringer.

Du har selvfølgelig ret i din sidste betragtning, men for klumpen i min maves skyld måtte han gerne være ude om et halvt år. Hans adfærd og utilregnelighed gør mig virkeligt nervøs, fordi den amerikanske præsident har så megen magt.

1 måned, 9 dage siden
1 måned, 9 dage siden

Tilføjelse til første afsnit i mit foregående indlæg:
Hvis flertallet af befolkningen stadig synes, at det skal være sådan, kan vi andre ikke blande os i det. Men jeg tror, det har at gøre med forestillingen om, at man afgiver frihed som menneske, hvis man lægger mere velfærdsansvar over på sin regering. Der mangler en grundlæggende tillid til at demokratiet er til alles bedste. Det kan jeg for så vidt godt forstå, når man ser de enorme forskelle, der er i det amerikanske samfund fra bund til top.

1 måned, 9 dage siden
1 måned, 8 dage siden
#18 Engbo

Men jeg tror ikke at flertallet af den amerikanske eller danske befolkning går ind for den førte politik - med her til følgene krige. Men al for mange lader stå til. Det er et problem i udviklingen, som bare ikke er nyt. Hvordan finder vi ord for at overbevise folk om, at demokrati betyder, at ledere handler på deres/ vore vegne?

1 måned, 8 dage siden
23 dage siden
#19 Engbo

På forhånd giver jeg de ret, der vil fortælle mig, at folk, selv kan bestemme hvad- og når de vil skrive. Men måske vil I venner så også give mig ret i min undren over ingen har lyst til at skrive om Danmarks befrielses dag(e)
På facebook er der livlig debat om besættelse og befrielse. Her synes det at være uden interesse.- ?

23 dage siden
10 dage siden
#20 Engbo

Men vi ser også, at vor nye partner, Saudi Arabien fører krig mod Yemen med meget store tab af menneskeliv. De er gode kunder for våben industrien.Det er virkelig trist, at man skal ud på venstre fløjen, for at finde kritik. Skal det virkelig være Rusland eller Kina der formodes at overtræder, før vi ar idealer om menneskerettigheder? men Fyldepennen afspejler godt nok samfundet med den holdning..

10 dage siden
10 dage siden

Jeg ved ikke voldsomt meget om Yemen. Dog undrer jeg mig lidt over at det er så vigtigt at få landet smadret. Jeg ser ikke hvilken større trussel det måtte udgøre imod sine naboer.
Måske ligger der i dybet et sted at Yemen har potentiale som et brohoved for Iran?
Men det forklarer nok stadig ikke en krig sådan vendt imod civile.

10 dage siden
10 dage siden
#22 Engbo

Men dino vor manglende interesse gør jo, at man frit an føre krig - også på vore vegne. Der må da være andre, der iagttager, at man vender sig mod krænkelser af menneskerettigheder altså bare det er uden for vores interesse. Man får jo gang på gag at vide, at her i vesten bestemmer folket. Men jeg tror desværre ikke, at der i vælgerforeninger er nogen diskussion om vore krige og våben salg.

10 dage siden
9 dage siden

Engbo, ikke for at spøge med alvorlige ting, men husker du den gamle danske film "Naboerne?"
Den er instrueret af Bent Kristensen, tror jeg og har i hovedrollerne Poul Kern, Ebbe Rode og John Price. Den viser nogle gode pointer.

9 dage siden
9 dage siden
#24 Engbo

Jeg er lidt usikker med om jeg har set "Naboerne." Men jeg tror at du g andre har det på samme måde som jeg. år vi færdes i Tyskland, så undrer vi os over, hvordan det folk, der har en kultur, der ligner os, kan finde sig i de forbrydelser, som de blev bagmænd(M/K) for. Men så sammenligner jeg. Har vi det ikke på samme måde. Når bagmænd lærer os om hvor forfærdelige ting andre begår. så oprøres vi.

Men kendsgerningerne ser vi ikke, når bagmændene ikke bestemmer, vi skal forarges. Saudi Arabiens krige med store menneske tab, hvor vi sammen med amerikanerne skaffer våben, burde samle til protest. Men vi lader, som tyskerne, som ingen ting.

9 dage siden

Besvar debattråd

Debatten Den frie verdens leder er startet 06/04-2020 11:19 af Engbo og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3376Dagens ord
4 minutter siden · Engbo
42Ligheder
5 timer, 15 minutter siden · Savanti
113Virus
3 dage siden · dino
5Limericker på Vendelbomål
5 dage siden · Nordigarden
52Treenigheden
7 dage siden · Engbo
2Den statestik ... den statestik.
8 dage siden · knudkp
24Den frie verdens leder
9 dage siden · Engbo
416Kontraster
13 dage siden · Engbo
31Hvad mener i?
14 dage siden · Jack the Rapper...
1Lidt snak om Fyldepennen
14 dage siden · Engbo
5Direkte tale i udlandet
17 dage siden · Kafkaesque
2Royalty
19 dage siden · WeirdSpace
1Er glad for at....
20 dage siden · Eddie
11Forstyrrende elementer i læsning
20 dage siden · Eddie
3Betalæser søges til første kapitel ...
1 måned, 1 dag siden · vilværeforfatte...
5Corona og forlagsbranchen
1 måned, 2 dage siden · JohannesB
16Fusk i forlagskonstrakten?
1 måned, 6 dage siden · Skribenten47
0Tillykke til dronningen
1 måned, 13 dage siden · Savanti
2Klima krigeren.
1 måned, 26 dage siden · Savanti
4Udødelige fortællinger
2 måneder siden · JohannesB
17Din dag
2 måneder, 7 dage siden · Genialegaver
15Liv andre steder?
2 måneder, 17 dage siden · spilskabet
6Fyldepennen.dk
2 måneder, 19 dage siden · Savanti
10Hvor pænt/positivt er dette afslag?
2 måneder, 25 dage siden · NAHansen
4Tilskud til udgivelse???
2 måneder, 25 dage siden · NAHansen
33Forfatteri og ensomhed
2 måneder, 28 dage siden · Wernn
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
3 måneder, 3 dage siden · Wernn
27SAS
3 måneder, 3 dage siden · Morpheus
1HJÆÆLP
3 måneder, 6 dage siden · Morten Vesterga...
0Google Docs oversætter til engelsk!
3 måneder, 12 dage siden · Tryggevælde
34Musikinspiration
3 måneder, 13 dage siden · dino
379Gud
3 måneder, 17 dage siden · Wernn
104Skyder de; fordi, der er krig?
3 måneder, 18 dage siden · Wernn
0Yousee.
3 måneder, 20 dage siden · Savanti
0Opdateringer og Google Chrome.
3 måneder, 20 dage siden · MollyTrine
15Min roman.
3 måneder, 21 dage siden · dino
3Læser & Kritik, søges!
3 måneder, 25 dage siden · Morpheus
2Hvedekorns bud på hvad et godt digt...
3 måneder, 26 dage siden · hermanøv
19Penge-tro vs. religion eller?
3 måneder, 27 dage siden · dino
0Udbetaling Danmark
4 måneder, 1 dag siden · Savanti
1Skriveklub
4 måneder, 1 dag siden · Wernn

Religion, politik og samfund

113Virus
3 dage siden · dino
52Treenigheden
7 dage siden · Engbo
24Den frie verdens leder
9 dage siden · Engbo
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
3 måneder, 3 dage siden · Wernn
27SAS
3 måneder, 3 dage siden · Morpheus
379Gud
3 måneder, 17 dage siden · Wernn
104Skyder de; fordi, der er krig?
3 måneder, 18 dage siden · Wernn
19Penge-tro vs. religion eller?
3 måneder, 27 dage siden · dino
4Nytårstalen
4 måneder, 26 dage siden · dino
117Statsborgerskab
4 måneder, 29 dage siden · Wernn
12Julens indlæg
5 måneder, 2 dage siden · dino
65Demokrati
5 måneder, 13 dage siden · Wernn
39Løsrivelse - af provinser og hele l...
5 måneder, 19 dage siden · Wernn
122Hvad er du taknemmelig for i dag?
5 måneder, 20 dage siden · Freema
44Forskningsprojekt om konflikt og ko...
5 måneder, 21 dage siden · Wernn
109Homofobi
5 måneder, 27 dage siden · leviP
5Pengetroen
6 måneder, 21 dage siden · Wernn
19Lykke
6 måneder, 26 dage siden · Engbo
53Politiske ideologier anno 2019
6 måneder, 27 dage siden · Wernn
1Det store intet
7 måneder, 4 dage siden · dino
0Sekterisk aggression
7 måneder, 25 dage siden · dino
2Uartige børn i gamle dage og idag
8 måneder, 4 dage siden · Engbo
30Kristendom
9 måneder, 14 dage siden · Engbo
23folkeafstemning
9 måneder, 26 dage siden · Engbo
63Hvad er meningen med livet?
10 måneder, 4 dage siden · dino
74På'n igen.
11 måneder, 12 dage siden · Engbo
82Tysklands ansvar
1 år, 2 måneder siden · Engbo
8Bøn
1 år, 2 måneder siden · Morpheus
32Politik .
1 år, 3 måneder siden · Engbo
2Folkepension - hvornår?
1 år, 3 måneder siden · dino
47At rejse er at leve?
1 år, 3 måneder siden · Inghard
27Evolutions forskning.
1 år, 3 måneder siden · Inghard
8Circumcisio.
1 år, 3 måneder siden · dino
6Den nye EU aftale
1 år, 4 måneder siden · dino
62Parti til alternativ befrielse af D...
1 år, 4 måneder siden · Engbo
4Salme
1 år, 5 måneder siden · Engbo
6Victoria
1 år, 6 måneder siden · Kåemer
71Saudi-Arabien - Rusland
1 år, 6 måneder siden · Engbo
9Er den danske kultur modellerbar?
1 år, 7 måneder siden · Nicolas Birch-J...
10Folkekirken – ad hvilken vej skal d...
1 år, 8 måneder siden · Engbo
9Sandhed
1 år, 8 måneder siden · Inghard