Religion, politik og samfund · Victoria

6 svar
Senest opdateret 5 år siden · 3 bruger(e) deltager
5 år siden

Hvordan blev victoriatiden til? Victorietiden var en periode, hvor selv den mindste hentydning til, at mennesker havde en seksualitet eller bare en krop var tabu. Underbukser blev kaldt "unævnelige". - Det var også en periode hvor prostitutionen blomstrede mere end nogensinde. - Er vi på vej tilbage til sådan en periode?

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Vi kalder den holdning victoriansk fordi det var i Dronning Victorias regeringstid, men jeg har læst en fremstilling af Englands historie i den periode, hvor det står, at det er uretfærdigt overfor hende, da det vist mere var hendes gemal Prins Albert, der havde den holdning og satte sit præg på engelsk kultur, da han var blevet gift med Victoria.
Han stammede fra Tyskland og det med seksuelt tabu skulle have været udbredt i Tyskland på det tidspunkt. Hvordan det så er opstået der, der må jeg melde pas.
Jeg har ikke lige tænkt over, om vi er på vej i en sådan periode. Er der tegn på det?

5 år siden
5 år siden

Victoriatiden har ganske rigtigt navn efter dronning Victoria, men naturligvis var det ikke hende selv der indførte den periode. Jeg undrer mig bare over, hvordan det kom så vidt. Hvad var det for en proces der førte frem til en sådan sexforskrækkelse, og et tilsvarende hykleri.

Er vi på vej ind i en sådan epoke igen? Ja, det er jeg bange for. MeeToo-kampagnen har været nyttig og nødvendig, men den har nogle sideeffekter som ikke er så gode. Nogle "victorianere" - eller snerper, vil jeg hellere kalde dem - er der jo altid. Når den mindste tilnærmelse eller berøring regnes lig med overgreb og voldtægt, hvor er vi så på vej hen? Er det mon stadig lovligt at flirte?

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Jeg tror at det kun en overbygning på samfundet der har denne snerpethed. Der har nok været en underskov hvor folk har været som de altid har været.

Victoria var ganske progressiv på visse områder, selvom hun godt kan have været "royalt naiv."
Og med sin klasseposition har der været grænser for fremskridtet. Men her er hun nok ikke værre end alle andre konger/dronninger rundt om i verden.

Victoria havde mange fødsler, og hun kunne ikke fordrage dem. Hun støttede en mand der opfandt bedøvelsen og gik imod de mænd(!) der mente at smerten ved fødslerne havde en højere mening og derfor var bevaringsværdig. Det må skyldes at disse mænd ikke selv skulle føde!

Jeg er enig i at det er uretfærdigt at give hende skylden for snerpetheden.

Jeg er også enig i at snerpethed kan føre til utålelig idioti, hvis det får lov at gå for vidt.
Men det der kaldes "flirt" kan føre til problemer. Især hvis folk arbejder samme sted, og en overordnet som flirter ikke kan tage nej for et svar.
Jeg har selv et job hvor kolleger ofte ringer efter mig for at jeg skal løse tekniske eller andre problemer.
Hvis jeg misbrugte sådanne lejligheder til at gramse på de unge damer, eller formulere mig i eqvivocce toner ville de blive utrygge ved at tilkalde mig. Og så ville jobbet ikke bevare sin fulde mening.

5 år siden
5 år siden

Det var nok en fejl af mig at kalde denne tråd "Vitoria", da den ikke skulle handle om hende, men om det hun repræsenterer, nemlig victoriatiden, og den tids speciellré moralnormer - som vi også kender i Danmark.

Dino

Nu kan det vel aldrig være god opførsel at "gramse" på nogen, kvinder eller mænd, men ellers skal man vel opføre sig på samme måde på arbejdspladsen som privat. Og en smule uskyldig flirt liver vel op når man er sammen hver dag og hele dagen. Det er jo stadig sådan at de fleste venskaber, kæresteforhold og ægteskaber stiftes på arbejdspladsen. - Lad os dog være naturlige også på arbejdet.
Kåemer

5 år siden
5 år siden

Der høres ofte om sager, hvor en chef har udnyttet sin stilling på en skidt måde. Men man skal heller ikke løbe fra at mange kvinder gennem tiden har set en prestige i at få en højt rangerende mands opmærksomhed.
Det kan ses selv blandt dyr.

5 år siden
5 år siden

Ja, det er vel ikke helt gået af mode med sygeplejersken der kaprer overlægen.

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Victoria er startet 21/11-2018 09:00 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

0Astronautens Poetik
2 dage, 11 timer siden · Tungnemt
0Løn er tabu
2 dage, 17 timer siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
6 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
16 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
1 måned, 4 dage siden · Tungnemt
4Dage med Ralf.
1 måned, 5 dage siden · MollyTrine
10Berøringsangst mht. kommentarer?
1 måned, 27 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
2 måneder, 9 dage siden · Kafkaesque
43Dagens DJ
2 måneder, 11 dage siden · Ansu
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 12 dage siden · Tungnemt
25Digte
2 måneder, 16 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
2 måneder, 17 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
2 måneder, 20 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
2 måneder, 21 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
2 måneder, 23 dage siden · Ansu

Religion, politik og samfund

1Politiken promoverer pædofili
2 måneder, 21 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
2 måneder, 23 dage siden · Ansu
3Dagens Dok
4 måneder, 18 dage siden · HamDenKorte
162Hvad er du taknemmelig for i dag?
4 måneder, 24 dage siden · Ansu
2Voldtægts-kultur
4 måneder, 25 dage siden · Ansu
3Din yndlings kirken salme sang
5 måneder siden · Skriverkunstner
11Filosofi
1 år, 1 måned siden · Bullensohn
4Tro og juletid
1 år, 4 måneder siden · Inghard
42Menneskerettighederne
2 år siden · BjørnLangkilde
11Troen og kirken
2 år siden · MariaMolgaard
3Gør ægte kærlighed blind?
2 år siden · dino
22Lykke
2 år siden · Engbo
137Virus
3 år siden · dino
46Big Brother Is Watching You!
3 år siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
3 år siden · Wernn