Religion, politik og samfund · Virus

137 svar
Senest opdateret 3 år siden · 20 bruger(e) deltager
4 år siden

Er jeg den eneste, der syntes at Coronavirus, har fået for meget taletid i medierne.
Måske er vi snart i en alder selv, hvor den kan ramme hårdt,
Men man glemmer at fortælle, at ved en alm. Influenza er der ca 1700 der dør af den.
Vh. Hanna Fink

4 år siden
4 år siden

Ja, det kan være svært at vide om man skal hælde til at sygdommen er farlig eller om det er frygten for den der skaber den største fare.

Det ligner noget fra et lidt ældre teaterstykke hvor beboerne i en lille by gradvist nedbrydes i denne konflikt.

Jeg vil måske genlæse I. P. Jacobsens novelle "Pesten i Bergamo," som vist var pligtlæsning i Gymnasiet.

Nu er Corona vist ikke influenza. Og man kan ikke vide om et stort antal smittede vil give så stor mængde virus i alt at der kan ske en mutation der forhøjer virulensen. Det siger sig selv at sandsynligheden stiger med mængden.

Dengang vi havde aids epidemien blev det meldt at virulensen uden for mennesket var meget lav. Så risikoen for luftbåren smitte var yderst lille.

Corona er vist ikke luftbåren. Det, der er luftbåren er dråberne, der indeholder den.

Ham, journalisten fra TV2, ville ikke være smittet, hvis han havde været fornuftig og aflyst sin skiferie.
Nu blev han smittet, rejste hjem med fly og gik på job.
Så - bare ét menneske der godt ved om fænomenet, men ikke tror det også gælder ham selv - så er sygdommen i vort land.

Vi er vænnet til at influenza epidemier dræber mange. Den spanske syge dræbte sindssygt mange. Tænk om man havde kunnet stoppe den ved en forbedret adfærd?
Den store omtale skyldes at man ikke kan udelukke at Corona udvikler sig tilsvarende.

Men ja, vi må frygte at panik skaber tåbelige virkninger så som at vi alle bevæbner os for at holde alle andre (zombier?)på afstand.

Der er lavet mange DNA gysere. Og de må gerne forblive fantasi.

4 år siden
4 år siden

Jeg synes at det er helt på sin plads at advare mod denne virus, men man kunne nok gøre mere ud af at oplyse om at de allerfleste der bliver smittet kommer over den. Men det er jo en ny virus som man ikke har kendt før, så man kan ikke vide hvordan den udvikler sig. Så jo, det er godt at der tages alle forholdsregler.

Og så minder dette mig om Hanne Vibeke Holsts roman "Som Pesten", som fik det til at løbe mig koldt ned ad ryggen. En gyseligere gyser end nogen anden gyser jeg har læst, fordi den ligger så tæt på virkeligheden.

4 år siden
4 år siden

Jeg synes, og har ment det længe, at folk skulle lade være med at tage til udlandet i denne tid. De tager smitten med hjem og bliver skyld i andres ulykke eller død. Jeg synes, det er uansvarligt, at man oven i købet som læge, bare siger man skal tage på job og tage til Rom f.eks.
Jeg hørte for lidt siden, at den nu også er konstateret i Afrika, og der har de ingen kapacitet til behandling. - Det er en verdensomspændende epidemi i morgen. Uskyldige kommer i klemme, og alvorligt syge mennesker får udsat deres behandling pga. corona virus som tager al lægernes tid, og er dobbelt så smitsom som alm. influenza. -
Advarslerne bliver ikke overdrevet i medierne. Man kan slukke sit TV, eller lukke op engang imellem. Og der bliver bare flere og flere smittede. Det er farligt, fordi den breder sig så hurtigt, - pludselig er lægerne nødt til at opgive at behandle og overgiver smittede til sig selv, det er jeg realistisk set forberedt på.
Det er ikke overdrevet i medierne. Det er en pligt at oplyse om det.

4 år siden
4 år siden
#4

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

4 år siden
4 år siden
#5

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

4 år siden
 
Viser kun 10 af i alt 137 indlæg
3 år siden

Jeg laver selv min hjemmeside, det kunne sikkert være mere spændende sat op, men den er min så jeg bestemmer. Det er ikke der jeg har min spidskompetence.
Jeg tager hvert år på Højskole Engelsholm. Et gammelt slot som bliver vedligeholdt. Ligger imellem Vejle og Billund.
Der får jeg inspiration af dygtige ansatte der har et stort faglig viden.
Jeg har malt i mange år ca. 35 år
Min hjerne arbejder hurtigere end penslen, at være i dette rum er helt fantastisk, hvor jeg står i timer, min mand holder liv i mig, ellers får jeg ikke vand og føde.
Jeg blander mine farver der består af blå- rød- gul og hvid så blander jeg farverne selv. Sort bliver blandet af primerfarverne, og jordfarverne blandes så med den hvide.
Måske en ide at skrive lidt mere på hjemmesiden om processer.
Så min Coronatid går med at male til udstillinger i 2021. Inge Erhard hvis du har mod til det har jeg en kunstgruppe" FINK art" på Facebook hvor du kan sætte dit kunstarbejde på gruppen.
Engbo, man ved aldrig hvad livet bringer.
Vh. Hanna Fink

3 år siden
3 år siden

Hanna - indtil nu har jeg kun lavet et par billeder, men har i sinde at gøre mere ud af det. Mvh Inge

3 år siden
3 år siden

I guder JA!!! Hvis man lod Covid være i fred, ville den ikke have så meget magt.

3 år siden
3 år siden

I den grad.

3 år siden
3 år siden

Skal vi ikke snakke om virus..?jeg syntes det er gået lidt i ståååååå

3 år siden
3 år siden

Måske er vi blevet vaccinerede?

Nu er det jo egentlig en alvorlig sag, og måske kender vi selv nogen der er blevet alvorligt ramt af sygdommen. Derfor skal man vogte sig for for store spøgefuldheder.

Men:
Nu er Fyldepennen en "litteraturside" så omkring det at et samfund rammes af en sygdom, kan jeg anbefale en af Stephen Kings tidlige bøger: "Salems Lot."
Det er en gyser, men ret beset skæg og ballade. King låner den gamle "Draculafortælling" og laver en amerikansk version.
Der er flere filmatiseringer, og i den ene er der en scene der har gjort et vist indtryk på mig.
Der er en smuk ældre kvinde der vistnok er enke. Hun elskes af en mand der ikke er noget særligt, men hun er indstillet på at acceptere hans frieri. Hun er nok for god til ham, men hun vil ikke kaste smuds på hans oprigtige følelser.
Så kommer epidemien hvor flere og flere af byens beboere rammes af "vampyrismen." Det smitter. Når en person bides af en vampyr, bliver han selv en vampyr.
Da kvinden står i sin brudekjole i kirken, hører hun gommens stemme udenfor. Han kan ikke komme ind i kirken for han er selv blevet en vampyr. Så går kvinden ud til ham og accepterer hans bid. Hun har lovet at tilhøre ham, og det løfte holder hun, selv under disse groteske omstændigheder.
Scenen har en sær skønhed, midt i sin afskyelighed.
Det kan minde om unge der tager det første fix, selvom de godt ved hvilke konsekvenser det vil få.

3 år siden

Besvar debattråd

Debatten Virus er startet 28/02-2020 10:57 af Hanna Fink (Fink) og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

5Dine største inspirationskilder?
6 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
25 dage siden · Tungnemt
4Dage med Ralf.
26 dage siden · MollyTrine
10Berøringsangst mht. kommentarer?
1 måned, 18 dage siden · David H
2Hvor blev digtene af?
1 måned, 26 dage siden · Tungnemt
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
2 måneder siden · Kafkaesque
43Dagens DJ
2 måneder, 2 dage siden · Ansu
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 3 dage siden · Tungnemt
25Digte
2 måneder, 7 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
2 måneder, 8 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
2 måneder, 11 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
2 måneder, 12 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
2 måneder, 14 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
2 måneder, 15 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
2 måneder, 22 dage siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
3 måneder, 6 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
3 måneder, 15 dage siden · Skriverkunstner
3Fortivlet: Ægteskab uden romantik -...
3 måneder, 17 dage siden · Maria77
8Poesi forlag søges
3 måneder, 26 dage siden · heksemutter
3Dagens Dok
4 måneder, 9 dage siden · HamDenKorte
5God digital bogside
4 måneder, 10 dage siden · HamDenKorte
3Dansk eller Engelsk?
4 måneder, 11 dage siden · cell
5Dagens Sketch (del en sketch/joke)
4 måneder, 11 dage siden · HamDenKorte
8Hjælp og råd vedr. Økonomisk værgem...
4 måneder, 15 dage siden · David H
162Hvad er du taknemmelig for i dag?
4 måneder, 15 dage siden · Ansu
2Voldtægts-kultur
4 måneder, 16 dage siden · Ansu

Religion, politik og samfund

1Politiken promoverer pædofili
2 måneder, 12 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
2 måneder, 14 dage siden · Ansu
3Dagens Dok
4 måneder, 9 dage siden · HamDenKorte
162Hvad er du taknemmelig for i dag?
4 måneder, 15 dage siden · Ansu
2Voldtægts-kultur
4 måneder, 16 dage siden · Ansu
3Din yndlings kirken salme sang
4 måneder, 20 dage siden · Skriverkunstner
11Filosofi
1 år, 1 måned siden · Bullensohn
4Tro og juletid
1 år, 4 måneder siden · Inghard
42Menneskerettighederne
2 år siden · BjørnLangkilde
11Troen og kirken
2 år siden · MariaMolgaard
3Gør ægte kærlighed blind?
2 år siden · dino
22Lykke
2 år siden · Engbo
137Virus
3 år siden · dino
46Big Brother Is Watching You!
3 år siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
3 år siden · Wernn
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
3 år siden · Savanti
105Skyder de; fordi, der er krig?
3 år siden · Wernn
230Forbyde kritik?
3 år siden · Engbo
11Metwo-two
3 år siden · dino
11668
3 år siden · Wernn
26JULEN
3 år siden · Wernn
14Aftægtens objektive problem
3 år siden · dino
185Den frie verdens leder
3 år siden · Wernn
0Kringsat
3 år siden · Engbo
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
4 år siden · Wernn
27SAS
4 år siden · Morpheus