Religion, politik og samfund · Virus

67 svar
Senest opdateret 1 dag, 16 timer siden · 14 bruger(e) deltager
1 måned, 2 dage siden

Er jeg den eneste, der syntes at Coronavirus, har fået for meget taletid i medierne.
Måske er vi snart i en alder selv, hvor den kan ramme hårdt,
Men man glemmer at fortælle, at ved en alm. Influenza er der ca 1700 der dør af den.
Vh. Hanna Fink

1 måned, 2 dage siden
1 måned, 2 dage siden

Ja, det kan være svært at vide om man skal hælde til at sygdommen er farlig eller om det er frygten for den der skaber den største fare.

Det ligner noget fra et lidt ældre teaterstykke hvor beboerne i en lille by gradvist nedbrydes i denne konflikt.

Jeg vil måske genlæse I. P. Jacobsens novelle "Pesten i Bergamo," som vist var pligtlæsning i Gymnasiet.

Nu er Corona vist ikke influenza. Og man kan ikke vide om et stort antal smittede vil give så stor mængde virus i alt at der kan ske en mutation der forhøjer virulensen. Det siger sig selv at sandsynligheden stiger med mængden.

Dengang vi havde aids epidemien blev det meldt at virulensen uden for mennesket var meget lav. Så risikoen for luftbåren smitte var yderst lille.

Corona er vist ikke luftbåren. Det, der er luftbåren er dråberne, der indeholder den.

Ham, journalisten fra TV2, ville ikke være smittet, hvis han havde været fornuftig og aflyst sin skiferie.
Nu blev han smittet, rejste hjem med fly og gik på job.
Så - bare ét menneske der godt ved om fænomenet, men ikke tror det også gælder ham selv - så er sygdommen i vort land.

Vi er vænnet til at influenza epidemier dræber mange. Den spanske syge dræbte sindssygt mange. Tænk om man havde kunnet stoppe den ved en forbedret adfærd?
Den store omtale skyldes at man ikke kan udelukke at Corona udvikler sig tilsvarende.

Men ja, vi må frygte at panik skaber tåbelige virkninger så som at vi alle bevæbner os for at holde alle andre (zombier?)på afstand.

Der er lavet mange DNA gysere. Og de må gerne forblive fantasi.

1 måned, 2 dage siden
1 måned, 2 dage siden

Jeg synes at det er helt på sin plads at advare mod denne virus, men man kunne nok gøre mere ud af at oplyse om at de allerfleste der bliver smittet kommer over den. Men det er jo en ny virus som man ikke har kendt før, så man kan ikke vide hvordan den udvikler sig. Så jo, det er godt at der tages alle forholdsregler.

Og så minder dette mig om Hanne Vibeke Holsts roman "Som Pesten", som fik det til at løbe mig koldt ned ad ryggen. En gyseligere gyser end nogen anden gyser jeg har læst, fordi den ligger så tæt på virkeligheden.

1 måned, 2 dage siden
1 måned, 2 dage siden

Jeg synes, og har ment det længe, at folk skulle lade være med at tage til udlandet i denne tid. De tager smitten med hjem og bliver skyld i andres ulykke eller død. Jeg synes, det er uansvarligt, at man oven i købet som læge, bare siger man skal tage på job og tage til Rom f.eks.
Jeg hørte for lidt siden, at den nu også er konstateret i Afrika, og der har de ingen kapacitet til behandling. - Det er en verdensomspændende epidemi i morgen. Uskyldige kommer i klemme, og alvorligt syge mennesker får udsat deres behandling pga. corona virus som tager al lægernes tid, og er dobbelt så smitsom som alm. influenza. -
Advarslerne bliver ikke overdrevet i medierne. Man kan slukke sit TV, eller lukke op engang imellem. Og der bliver bare flere og flere smittede. Det er farligt, fordi den breder sig så hurtigt, - pludselig er lægerne nødt til at opgive at behandle og overgiver smittede til sig selv, det er jeg realistisk set forberedt på.
Det er ikke overdrevet i medierne. Det er en pligt at oplyse om det.

1 måned, 2 dage siden
1 måned, 2 dage siden

Jeg er fuldstændig enig med dig i det synspunkt og synes, at myndighederne tager alt for lemfældigt på problemet.

Det samme gælder for de tossehoveder, der absolut skal afsted på skiferie netop nu.

Men det udelukker selvfølgelig ikke overreaktioner. Som nu i går aftes hvor Tv2's sendeflade blev ryddet, fordi en af deres egne var blevet smittet og sat i karantæne.

Mediefolket kan selvfølgelig ikke forestille sig en større tragedie, end at netop en af deres journalister bliver sat ud af spillet. Det er ligefrem en national katastrofe.

Jack

1 måned, 2 dage siden
1 måned, 1 dag siden
1 måned, 1 dag siden

Viser kun 10 af i alt 67 indlæg
6 dage siden

Godt man ikke er verdensborger i denne tid. For så skulle man jo glæde sig over at måtte blive i det land, man tilfældigvis var strandet i.
Jack

6 dage siden
4 dage siden

Kirkeklokken ringer klokken 8 aften - vi blev opfordret til at tænde et lys og bede for virus situationen.
Lyset symbolisere 1 kapitel Johannes evangeliet at Jesus kom ind i verden som lyset.

4 dage siden
3 dage siden
#64 Engbo

Kun synes godt om!!! Men nu vi nærmer os Palme Søndag, synes jeg også, der er grundt il at mindes om Indtoget i Jerusalem, hvor de i følge teksten spredte palmeblade foran Jesus på et æsel skulde holde sit indtog som Jødernes konge. Navnlig bør vi huske, at det modsatte modsatte. Jesus forudså et blodigt opgør, gik han op på Oliebjerget og græd.
Jesus forudså også, at "de der slår ihjel vil tro, de gør mig en dyrkelse." Det er jo en spådom, der bare er så ofte bekræftet. Kristemdommen står for fred på jord; men bliver ofte brugt som det modsatte. Selv de den tyske Værnemagt satte "Gud er med dig."på deres bælte. Vel, det er også mingentagelse.

Det kunne jo hænde sig, at nogen ville bekræfte en dag, så de erkender, hvad de i grunden læser eller lytter til.
Med ønsket om en god Palmesøndag og fred på jord: Vi har jo en fælles usynlig fjende.

3 dage siden
2 dage, 21 timer siden

Sådan en krise sætter sig ikke uventet mærkelige spor i samfundets funktionsmåder.
Adfærdsregulering, som vi normalt ikke ville acceptere, glider ned uden større vanskeligheder.
Ikke sært at et lands ledelse vil få et meget nemmere job, hvis den formår at optræde med stor troværdighed.

Det er en helt klassisk tendens at kriser skaber et anderledes forhold til justits end under normale forhold.
I Danmark har det ikke ligefrem været tilladt at stjæle. Men det har været så tæt på at det er en historisk mærkværdighed.
Hvad har skabt denne store overbærenhed over for berigelseskriminalitet?
Der er nok kun ét svar på det! At vi var blevet så rigt et land at Karl Marx' utopiske vision: Så stærk udvikling af produktivkræfterne at varerne næsten bliver gratis, har været nær ved at realiseres.
Jeg siger næsten, for det er jo ikke sandt. Man kan stadig leve af forskellen imellem indkøbspris og salgspris med moms.

Men med coronakrisen har regeringen foreslået en stærk stramning af strafferammerne for tyveri, hvis forbrydelsen sker som følge af pesten.

Man foreslår fordobling af straf ved tyveri af varer, og firedobling af straffen ved udnyttelse af de økonomiske hjælpepakker osv.

Jeg er enig med Søren Søndergaard (Enhedslisten ) i at man ikke skal sætte en person i fængsel hvis han i skræk for familiens smitte tager en flaske håndsprit med hjem fra hospitalet.
Ikke af moralske grunde, for i tider med mangel på værnemidler kan det udarte til store problemer hvis syge kommer ud over "rampen" fordi plejepersonalet ikke kunne få sprittet hænderne fordi en person havde "neglet" flasken.
Nej - min enighed skyldes at vort fængselsvæsen allerede er ramt af corona også. Her kunne man få nok at lave hvis der skulle skaffes celler til den slags kriminalitet. Det kunne næppe lade sig gøre! Fængselsstraf på så små grundlag er overbudspolitik.

Men man kan give store bøder. Ligesom i S-togene, hvor man kunne fordoble bøderne hvis en kontrol røber at en person ikke har "gyldig rejsehjemmel."
Hvorfor nu det?
Jo! - S togene er et oplagt eksempel på marodørvirksomhed! (= opportunistisk kriminel adfærd i krisesituationer, hvor samfundets normale funktioner er sat ud af kraft. Som for eksempel når folk smadrer butiksruder for at stjæle et fjernsyn, når et kæmpe jordskælv har givet politiet andre opgaver.)
Der er kun få rejsende i S togene, og jeg har i perioden ikke øjnet nogen billetkontrol, som det ellers har været sædvane før coronaalderen.
At udnytte kontrollørernes fravær til at score en gratis rejse er samme umoralske adfærd som anden coronarelateret tagen sig friheder. Problemet er at trafikselskaberne ligesom alle andre virksomheder i den grad må suge på lappen i disse tider. Når 85% af (betalende?) kunderne forsvinder, har man en økonomisk krise.
Vi skulle jo også gerne have kollektiv trafik efter at coronaen er borte! Det er derfor meget usolidarisk at køre gratis, bare fordi der ikke er kontrol.
Man kunne lave et system som i Paris: man putter sin billet ind i en spalte. Så åbner lågen, hvis billetten dur. Efter bommen får man så sin billet tilbage. (Sådan var det i 1977, da jeg var der. Jeg ved ikke hvad de har idag.)
Det samme kunne sagtens laves til rejsekort.

Nu, under krisen, forrykkes altså vores holdning til justits. Coronasygen skaber en fælles front, når bare vi præsenteres for et klart budskab der giver mening.

Derfor er det også meget vigtigt at de eksperter, som ministre skal støtte sig til, har tilstrækkelig høj kompetence. Og her har man anet en vis vaklen. Noget med at man har ment at Danmark var hævet over generelle principper som WHO mener skal gælde for alle lande.
Det vil her sige at WHO anbefaler fortsat test for smitte.

Det er så hvad det er. Men man må rynke panden når man kan læse at DK har sagt nej tak til at modtage mere testudstyr, fordi man nu havde bestemt sig for en strategi uden generel test.
Så er det man som lægmand har trang til at spørge: "Er sundhedsmyndighederne født på Mols?"

Det er uhyggeligt at høre om Italien og Spanien.
I P Jacobsen skrev en fortælling der hed "Pesten i Bergamo," om pesten i gamle dage. Det er skræmmende at man skal opleve det i vore dage.

Nu hører vi at pesten måske stammer fra markeder hvor man har større menagerier af alskens kræ som holdes i bure tæt på hinanden. Dette synes at være et marked også set fra virussens side. Et infektiøst tag-selv-bord, hvor der er store muligheder for at opelske et virus med stærke smittemuligheder.

Det er klart at disse markeder bør stoppes.
Men der er et skær af ironi i den tanke!
I Kina kan det statslige diktatur stoppe markederne. (Dem der er i Kina.)
Men det var netop det statslige diktatur der skabte dem! For det var Mao's landbrugspolitik, der gjorde det nødvendigt for landbefolkningen at finde måder at overleve på. De havde ikke anden mad at spise end ethvert sølle kræ de kunne finde i naturen.

Vesten bør lægge pres på de lande der også har dem, og om fornødent bistå økonomisk på steder hvor forbud gør ondt.

2 dage, 21 timer siden
2 dage, 20 timer siden
#66 Engbo

# 64Undskyld. Jeg var lidt foran med Palme Søndag. Men så får jeg nok nogle gode svar, når tiden er inde. "Tidens fylde."
Ret migI, der ved bedre.
Men jeg synes, der er en sammenhæng mellem Det gamle Testamente og det Nye. Sætningerne "Skulle jeg da være min broders vogter?" -fra Kain, der havde slået Abel ihjel. og Guds svar "Kain, Kain. Din broders blod råber til dig fra jorden."

Måske burde mage lytte til det råb fra jorden forsat til Indtoget i Jerusalem og de mange forbryderiske krige, der er forsat siden ---og ofte "for at gøre mig en dyrkelse."

2 dage, 20 timer siden
1 dag, 16 timer siden

Jeg glæder mig til at være social igen, jeg tror mange oplever at relationer til hinanden har en større betydning, end før Coronaen kom til landet(verden).
Jeg er sikker på for fremtiden, er vi lidt mere forsigtige, med at komme hinanden for nær, det sætter alligevel sit præ, det vi har været igennem.
Vh. Hanna Fink

1 dag, 16 timer siden

Besvar debattråd

Debatten Virus er startet 28/02-2020 10:57 af Hanna Fink (Fink) og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

0Klima krigeren.
13 timer siden · Savanti
3281Dagens ord
20 timer siden · Savanti
67Virus
1 dag, 16 timer siden · Fink
4Udødelige fortællinger
1 dag, 19 timer siden · JohannesB
34Ligheder
6 dage siden · Savanti
17Din dag
8 dage siden · Inghard
15Liv andre steder?
18 dage siden · Savanti
6Fyldepennen.dk
20 dage siden · Savanti
15Fusk i forlagskonstrakten?
21 dage siden · WeirdSpace
375Kontraster
25 dage siden · Savanti
10Hvor pænt/positivt er dette afslag?
26 dage siden · NAHansen
4Tilskud til udgivelse???
26 dage siden · NAHansen
33Forfatteri og ensomhed
1 måned siden · Wernn
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
1 måned, 4 dage siden · Wernn
27SAS
1 måned, 5 dage siden · Morpheus
1HJÆÆLP
1 måned, 7 dage siden · Morten Vesterga...
0Google Docs oversætter til engelsk!
1 måned, 13 dage siden · Tryggevælde
34Musikinspiration
1 måned, 15 dage siden · dino
379Gud
1 måned, 18 dage siden · Wernn
104Skyder de; fordi, der er krig?
1 måned, 19 dage siden · Wernn
0Yousee.
1 måned, 21 dage siden · Savanti
0Opdateringer og Google Chrome.
1 måned, 22 dage siden · MollyTrine
15Min roman.
1 måned, 22 dage siden · dino
3Læser & Kritik, søges!
1 måned, 27 dage siden · Morpheus
27Hvad mener i?
1 måned, 27 dage siden · Wernn
2Hvedekorns bud på hvad et godt digt...
1 måned, 28 dage siden · hermanøv
19Penge-tro vs. religion eller?
1 måned, 28 dage siden · dino
0Udbetaling Danmark
2 måneder, 2 dage siden · Savanti
1Skriveklub
2 måneder, 2 dage siden · Wernn
1Det blå EU
2 måneder, 5 dage siden · dino
2Hvad med en skrivekonkurrence for f...
2 måneder, 5 dage siden · hermanøv
3Synonymer
2 måneder, 7 dage siden · Engbo
11Så udkommer min digtsamling
2 måneder, 9 dage siden · Fink
5Verdens økonomi
2 måneder, 10 dage siden · dino
1470% sænkning af CO2 udslip
2 måneder, 10 dage siden · Wernn
0En molbohistorie?
2 måneder, 18 dage siden · dino
4som der
2 måneder, 19 dage siden · dino
3Findes der mon sådan en bog???
2 måneder, 19 dage siden · Savanti

Religion, politik og samfund

67Virus
1 dag, 16 timer siden · Fink
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
1 måned, 4 dage siden · Wernn
27SAS
1 måned, 5 dage siden · Morpheus
379Gud
1 måned, 18 dage siden · Wernn
104Skyder de; fordi, der er krig?
1 måned, 19 dage siden · Wernn
19Penge-tro vs. religion eller?
1 måned, 28 dage siden · dino
4Nytårstalen
2 måneder, 27 dage siden · dino
117Statsborgerskab
3 måneder siden · Wernn
12Julens indlæg
3 måneder, 3 dage siden · dino
65Demokrati
3 måneder, 15 dage siden · Wernn
39Løsrivelse - af provinser og hele l...
3 måneder, 21 dage siden · Wernn
122Hvad er du taknemmelig for i dag?
3 måneder, 22 dage siden · Freema
44Forskningsprojekt om konflikt og ko...
3 måneder, 22 dage siden · Wernn
109Homofobi
3 måneder, 28 dage siden · leviP
5Pengetroen
4 måneder, 22 dage siden · Wernn
19Lykke
4 måneder, 27 dage siden · Engbo
53Politiske ideologier anno 2019
4 måneder, 28 dage siden · Wernn
1Det store intet
5 måneder, 6 dage siden · dino
0Sekterisk aggression
5 måneder, 26 dage siden · dino
2Uartige børn i gamle dage og idag
6 måneder, 6 dage siden · Engbo
30Kristendom
7 måneder, 16 dage siden · Engbo
23folkeafstemning
7 måneder, 27 dage siden · Engbo
63Hvad er meningen med livet?
8 måneder, 5 dage siden · dino
74På'n igen.
9 måneder, 13 dage siden · Engbo
82Tysklands ansvar
1 år, 4 dage siden · Engbo
8Bøn
1 år siden · Morpheus
32Politik .
1 år, 1 måned siden · Engbo
2Folkepension - hvornår?
1 år, 1 måned siden · dino
47At rejse er at leve?
1 år, 1 måned siden · Inghard
27Evolutions forskning.
1 år, 1 måned siden · Inghard
8Circumcisio.
1 år, 1 måned siden · dino
6Den nye EU aftale
1 år, 2 måneder siden · dino
62Parti til alternativ befrielse af D...
1 år, 2 måneder siden · Engbo
4Salme
1 år, 3 måneder siden · Engbo
6Victoria
1 år, 4 måneder siden · Kåemer
71Saudi-Arabien - Rusland
1 år, 4 måneder siden · Engbo
9Er den danske kultur modellerbar?
1 år, 5 måneder siden · Nicolas Birch-J...
10Folkekirken – ad hvilken vej skal d...
1 år, 6 måneder siden · Engbo